Misschien doen ze dat wel omdat ze vinden dat de belijdenisgeschriften een goede schriftuurlijke samenvatting vormen van de kern van het christelijk geloof. Laat ik dat 'misschien' maar achterwege laten.Dies schreef:Inderdaad. En daarom is het vreemd dat er kerken zijn die zeggen dat zij zich onvoorwaardelijk aan de Schrift gebonden weten en zich tegelijkertijd binden aan een buitenbijbels geschrift.
Wat dat betreft is de evangelische beweging (ik noem maar een dwarsstraat) net zo gebonden aan belijdenissen, al staan die niet altijd op schrift.
Je kunt natuurlijk wel roepen dat je alleen aan de Bijbel gebonden bent, maar in de praktijk heeft iedereen een eigen dogmatiekje in de achterzak zitten.
Klopt. Er beweert ook niemand dat de belijdenisgeschriften tot de canon behoren of dat ze onfeilbaar zijn. Maar wel geldt dat als je met iets beters op de proppen denkt te komen, dat wel de instemming van die kerken vereist.Dies schreef:Ik kan me trouwens een artikel in de NGB herinneren waarin staat vermeld dat geen enkel menselijk geschrift gelijkgeschakeld mag worden met de Schrift.
Ik heb even 2 woorden onderstreept die cruciaal zijn.Dies schreef:Het probleem is dat de DL het begrip uitverkiezing verkeerd uitleggen. In de Bijbel is een uitverkorene altijd iemand die er is ten behoeve van de anderen, die niet tot de uitverkorenen behoren.
Het eerste is het woordje "altijd". Je zult moeten aantonen dat uitverkiezing er altijd is ten behoeve van andere mensen.
Het tweede is het woordje "anderen". In jouw optiek kan met "anderen" dus niet de Ander bedoeld worden.
Maar de volgende teksten geven volgens mij aan dat we het toch in een andere richting moeten zoeken:
Deut. 7:6 6 Want u bent een heilig volk voor de HEERE, uw God. De HEERE, uw God, heeft ú uitgekozen uit alle volken op de aardbodem om voor Hem tot een volk te zijn dat Zijn persoonlijk eigendom is.
Psalm 135:4 Want de HEERE heeft Zich Jakob verkoren, Israël als Zijn persoonlijk eigendom.
Israël is dus door God verkoren voor Zichzelf, tot eer en verheerlijking van Zijn Naam. Nu zou je natuurlijk kunnen gaan denken dat dit alleen voor Israël geldt, maar niets is minder waar:
Ef. 1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
1 Petr. 2:9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,
10 u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent.
Uitverkiezing is er dus allereerst om uitverkoren te zijn voor Hem, als Zijn persoonlijk eigendom, tot Zijn eer en tot verheerlijking van ZIjn Naam. Dat sluit niet uit dat ook anderen daarvan meeprofiteren/in mee gaan delen, maar dat is het tweede en vloeit voort uit het eerste.