Artikel 5 Dordtse leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor naamloos » 21 okt 2016 23:12

ereunao schreef:Idd; maar ik beoordeel de zaken (niet de persoon) naar Gods Woord waarnaar wij allen eens geoordeeld zullen worden
naamloos schreef:Op grond van 1 vraag van mij aan jou trek je aardig wat conclusies over mij, naar jouw inzicht van Gods woord.
ereunao schreef:Ja,uiteraard naar het inzicht dat de Heere mij in Zijn Woord geschonken heeft. Is dat bij jou anders?
Nee hoor, dat werkt bij mij net zo. Maar als ik zeg alléén zaken te beoordelen, dan ga ik niet bij verschil van inzicht oordelen dat jij blijk geeft van een ontstellend gebrek aan ontdekkend licht. Dat je in de beleving van je hart nooit een zondaar voor God bent geweest, je als een gelovige en niet als een goddeloze gerechtvaardigd bent, weinig zondekennis hebt, de 'richterlijke gangen Gods' nog moeten leren kennen.... Of nee, meer iets als dat je een ontstellend gebrek hebt aan het zicht op vŕije onvoorwaardelijke genade, dat je nooit ervaren hebt dat God je in Christus aanneemt zoals je bent, dat je nog moet leren dat de toegang vrij is en God niets van je nodig heeft zoals bijv een ticket met "Adam geleerd" erop.....
Dat is gewoon persoonlijk! En nogmaals: jij kent mijn hartgesteldheid niet, en jij weet niet hoe mijn relatie met God is. En ook niet hoe ik opgevoed ben. Bovendien is het van de zotte om dergelijke conclusies te baseren op mijn vraag.
naamloos schreef:Overigens worden we geoordeeld naar het licht dat we hebben gehad: want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
ereunao schreef:De mens zoals hij geboren wordt is verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven Gods door de onwetendheid die in hem is Ef.3:18. Als zo iemand het licht volgt dat hij meent te hebben kan dat niet anders eindigen dan in de buitenste duisternis, zelfs al heeft hij letterkennis van het Woord Gods. Want dan kan hij wel roepen dat alleen Jezus belangrijk is maar zonder begrip van wat er op Golgotha gebeurd is. Adam niet geleerd is tot Christus niet bekeerd. Want juist daar waar de gevallen mens het absolute dieptepunt van zijn goddeloosheid op zijn loopbaan in de zonde bereikte door de moord op de Zoon van God triomfeerde Gods genade door het kruis over de macht van zonde, dood en duivel. Rom 5:20. Daarom moest , behalve om de heilshistorische reden die jij noemde de prediking van het kruis beginnen in de stad die geestelijk genoemd wordt Sodom en Egypte. Openb.11:8.
Matt. 7 gaat over de daden van de mens, en ieder mens heeft zoveel licht in zijn geweten dat hij over het algemeen weet wat goed en kwaad is. De mens wordt geoordeeld naar wat hij gedaan heeft, hetzij goed hetzij kwaad.
Blijkbaar vindt je het in dit verband nodig om me te citeren (het rood gemaakte) dus ik ga stoppen met reageren op jou.
Ik ben blij dat God over het oordeel gaat, en niet jij.
ereunao schreef:Die hadden idd. alleen het O.T .maar ook dat leert niets anders dan Paulus n.l dat gedichtsel van des mensen hart van zijn jeugd af boos is Gen.8:21. zie ook 2 Tom.3:16: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is.
Jaja, ze konden vast allemaal lezen, en iedereen zal het O.T. in huis gehad hebben.
Bovendien hadden ze allemaal ''getrouw'' onderwijs genoten van hun leraars incl uit de ''onberispelijke'' mondelinge overlevering.
In Joh 7: 49 staat dat de massa de wet (thora) niet kent.
En jij wilt beweren dat ze kennis hadden aan de leer van Paulus (waar zelfs Petrus moeite mee had ''zwaar om te verstaan'') omdat die in het O.T. te vinden is? (overigens ook niet waar, zie Ef. 3: 5-9 en Kol. 1: 26)
Ik had het trouwens niet over de verdorvenheid van de mens, maar over de dogma's verkiezing, verwerping en de vrije wil. Dat de allereerste christenen niet wisten wat Paulus daar over zou gaan leren. Dus waarom dat je opeens met Gen.8:21 komt aanzetten?
Lees Deut. 30: 11-20 eens mbt de vrije wil en de onmacht van de mens, daar grijpt Paulus ook op terug.

Je bent eenzijdig en dat is de bijbel niet (ál de schrift is van God ingegeven ..., dus spreek ook in deze zaak met twee woorden.
Nogmaals: http://www.cip.nl/god/augustus-2016/576 ... -eigenlijk
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2016 10:29

naamloos Ik, heb ook sterk het gevoel dat wij nu moeten stoppen en geef jou graag het laatste woord. Ik heb slechts in alle ernst gewezen op zaken waar, in welke trap en mate dan ook; alles wordt niet in een dag geleerd, toch iets van gekend moet worden wil het wel zijn voor de eeuwigheid. Maar overtuigen kan ik niemand, dat is Gods werk. Je kunt is deze geesteloze tijd geloofsgenoten bij duizenden krijgen: ‘Halleluja, Jezus leeft”. Maar als wij niet eerst met Hem door de wet aan de wet gestorven zijn zal het blijken dat het niet de Christus der Schriften geweest is. Gr:ereunao

ereunao

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2016 15:17

Ik verdedig geen systeem, hetzij gereformeerd of evangelisch, Ik pleit voor een bijbelse bekering . En dat is een bekering waarin de heilsfeiten door de H.Geest toegepast worden en gestalte krijgen in het geloofsleven. Als wij b.v. stilgezet worden bij de betekenis de opstanding dan valt de vrijspraak van de Rechter in onze ziel. 'Hier wordt gena van waarheid blij ontmoet, de vrede met een kus van het recht gegroet'. Maar als de Heere dan doorwerkt in ons leven komen we
weer in een gemis terecht. Want dan is de schuld wel betaald , maar hebben nog niets om van te leven en nog geen thuiskomen bij de Vader. Daarom is het nodig dat wij Christus als onze Hoogepriester leren kennen in de kracht van Zijn voorbede: 'Vader ik wil dat waar Ik ben ook die bij Mij zijn die Gij mij gegeven hebt' etc. Zo wordt een zondaar zielsbevindelijk met de Drie-enige God verzoend.Maar dit is slechts een voorbeeld,ik zeg niet dat het bij iedereen precies zo moet gaan als bij mij wat de een van voren leert leert de ander van achteren. Maar hoe dan ook, deze zaken moeten wel gekend worden. Nu is het wel zo dat een emmer maar vol kan zijn en een vingerhoed ook. genade is onder is in alle standen van het geloofsleven genoeg Want de bevinding mag nooit de grond van onze zaligheid worden. Maar anderzijds gaat het er in het leven van Gods volk beslist niet buitenom
gr:ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor benefietdiner » 22 okt 2016 15:23

Chaya schreef:Hoe is het mogelijk dat jij in het besloten gedeelte kunt posten?

Omdat ik het eens ben met de Dordtse leerregels :D
Maar ook met de Konkordie van Reformatorische Kerken in Europa (Leuenberger Konkordie 1973) =D>

ereunao

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ereunao » 22 okt 2016 18:17

benefietdiner:1.Ik heb genoten van de antwoorden / bijdrage van naamloos, wat een heerlijke bevrijding van Dordt.

2.Omdat ik het eens ben met de Dordtse leerregels

Ereunao Hoe rijm jij dat met elkaar?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2016 16:16

Als je de Dordtse leerregels of vijf artikelen tegen de remonstranten samen vat is het een vraagstuk van 'de vrije wil'.

Voor de Dordtse leerregels is dat geen vraagstuk want zij vinden dat wij geen vrije wil hebben.

ds. G.A. (Gert) van den Brink https://www.youtube.com/watch?v=uG05GWId1QQ

Als je van de grondslag uitgaat dat we geen vrije wil hebben komt je dus tot de verklaring zoals vermeld in de vijf artikelen tegen de remonstranten. Daar ben ik het dus mee eens.

Maar……..een medaille heeft twee kanten.

Het zou verhelderen zijn als het gereformeerd denken, zoals Dordt verwoord heeft, geen praxis is maar wel waar.
Die tweede kant van de medaille wordt totaal over het hoofd gezien. Zie alleen al het boek Jona waar God zich laat verbidden door de bewoners van Nineve omdat zij zich bekeerden. Nu ja, naamloos heeft voldoende onder woorden gebracht dat hoef ik niet over te doen.
Als je niet uitverkoren bent, dan kom je er toch niet" | ds. G.A. (Gert) van den Brink
https://www.youtube.com/watch?v=PvK7VWYXbp8

ereunao

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ereunao » 24 okt 2016 07:55

benefietdiner:
Als je van de grondslag uitgaat dat we geen vrije wil hebben komt je dus tot de verklaring zoals vermeld in de vijf artikelen tegen de remonstranten. Daar ben ik het dus mee eens.


Dat klinkt opnieuw wel erg dubbelzinnig, ‘Als je van die grondslag uitgaat’ ben je het er dus mee eens. Maar als je dan vervolgens die grondslag weer in twijfel trekt of op zijn minst vraagtekens bij plaatst dan blijkt hieruit toch duidelijk dat je het er niet mee eens bent? Wat je verder zegt over dat die de zondige aard van de mens, die de wil van keuze bepaalt, zijn verantwoordelijkheid niet opheft is hier niet aan de orde. Want dat wordt in de D.L nergens ontkent. Ik concludeer dus dat je denkt dat je het er tegelijk wel en niet mee eens kunt zijn! Dat een polemisch geschrift altijd eenzijdig is en het daarom nooit een belijdenisgeschrift had moeten worden is wat anders. Daarmee zeg ik niet dat ik het er in de context gelezen inhoudelijk niet mee eens ben.

Honesty

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Honesty » 24 okt 2016 14:43

Misschien moeten we eerst eens gaan definieren wat vrije wil nu eigenlijk is, en wat we er onder verstaan.
En of ons geweten in staat is om er over te heersen al dan niet met de nodige wilsKRACHT.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2016 15:03

Honesty schreef:Misschien moeten we eerst eens gaan definieren wat vrije wil nu eigenlijk is, en wat we er onder verstaan.
En of ons geweten in staat is om er over te heersen al dan niet met de nodige wilsKRACHT.

Wat betekent vrije wil? Wie is de baas over hetgeen je denkt, praat en handelt? Als ik me niet vergis is het een term die gebruikt wordt in de filosofie.
Maar zonder in wetenschappelijke termen te vervallen, we worden o.m. aangestuurd door hormonen, driften, karaktereigenschappen.
Zo is het sinds de zondeval.
Wat een armoe als het van onze vrije wil af zou hangen. Dan wordt er niemand zalig! En stel dat het wel zo is, dan zou het ook nog af van onze wilsKRACHT af moeten hangen?
Wat zegt God's Woord erover:
Welzalig hij die al zijn kracht, en hulp alleen van U verwacht, die kiest de welgebaande wegen.
En niet de mensen met de vrije wil en wilskracht.
En dan over het geweten. God liet dit ons nog, omdat we schuld kunnen voelen, om ons te bewaren tegen al te erge uitbraak van zonden. Ons geweten kan - mits dat gevormd is - ons nog behoeden.
Maar met een goede wil en een gevormd geweten kunnen we niet zalig worden!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ereunao » 24 okt 2016 18:16

Honesty:
Misschien moeten we eerst eens gaan definieren wat vrije wil nu eigenlijk is, en wat we er onder verstaan.
En of ons geweten in staat is om er over te heersen al dan niet met de nodige wilsKRACHT.


Het geweten kan idd. wel zoveel kracht doen op de wil dat de mens teruggehouden wordt van wat hij eigenlijk graag zou willen. Maar ook dan is die dus wil niet absoluut vrij maar schikt zich naar de stem van het geweten waardoor hij toch wil wat hij eigenlijk niet wil. Daarom komt de mens pas tot de goede keus als God als de eerste zijn wil gebogen heeft. Maar dat gebeurt onbewust zoals de geboorte onbewust is. Daarom ziet die mens dat pas achteraf en is hij gefocust op de actieve daad van het geloof waar hij uiteraard wel zelf bij betrokken is. Zie Pred. 11:5: 'Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, of hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw, alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt'. Gr: ereunao

Honesty

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Honesty » 24 okt 2016 19:22

ereunao schreef:Het geweten kan idd. wel zoveel kracht doen op de wil dat de mens teruggehouden wordt van wat hij eigenlijk graag zou willen. Maar ook dan is die dus wil niet absoluut vrij maar schikt zich naar de stem van het geweten waardoor hij toch wil wat hij eigenlijk niet wil. Daarom komt de mens pas tot de goede keus als God als de eerste zijn wil gebogen heeft.


Alles komt eerst van God, inderdaad, De schepping, de Verbonden, de Wet, de geboorte van Jezus Christus.
Hij gaf Zijn enige Zoon voor ons.
De hele wereld kan dit lezen,
Het geloof is uit het horen.(Rom 10:17)
(Daar komt ook het woord geHOORzaam vandaan)
WIe dat van harte aanneemt, wordt verzegeld metde Geest der belofte als onderpand,
De doop is een bede van een goed (gereinigd) geweten.
Dit geweten is de samen met de Geest getuigend.Maar niets gebeurd zonder dat de mens eerst gelooft en zijn Offer heeft aangenomen.
Want de Geest kan pas gezonden worden nadat iemand zich heeft bekeerd, het gebed van de goddeloze is God een gruwel.
Het nieuwe geweten is het harnas wat wij aantrekken tegen de boze machten dezer wereld.
Het begrip vrije wil vind ik uitermate verwarrend.
Voor mij is de zg vrije wil mijn oude natuur, mijn primaire instinct, wat op het horen van het Woord zichzelf aan de ketting heeft gelegd. Noem het hormonen, driftigheid en al die andere boze zaken, waar Paulus van zegt dat we ze aan de ketting dienen te houden.

Hoe staat het met de wil van Jezus destijds?
Er staat dat Hij zei, dat niet Zijn (vrije) wil, maar die van Zijn Vader moest geschieden.
Hij overwon zijn eigen wil en vraagt hetzelfde van ons, opdat ook wij overwinnen.
Toch?

Openbaring 3:21

ereunao

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor ereunao » 24 okt 2016 21:50

Honesty:
Alles komt eerst van God, inderdaad, De schepping, de Verbonden, de Wet, de geboorte van Jezus Christus.
Hij gaf Zijn enige Zoon voor ons.
De hele wereld kan dit lezen,
Het geloof is uit het horen.(Rom 10:17)
(Daar komt ook het woord geHOORzaam vandaan)
WIe dat van harte aanneemt, wordt verzegeld met de Geest der belofte als onderpand,
De doop is een bede van een goed (gereinigd) geweten.
Dit geweten is de samen met de Geest getuigend.Maar niets gebeurd zonder dat de mens eerst gelooft en zijn Offer heeft aangenomen.
Want de Geest kan pas gezonden worden nadat iemand zich heeft bekeerd, het gebed van de goddeloze is God een gruwel.
Het nieuwe geweten is het harnas wat wij aantrekken tegen de boze machten dezer wereld.
Het begrip vrije wil vind ik uitermate verwarrend.
Voor mij is de zg vrije wil mijn oude natuur, mijn primaire instinct, wat op het horen van het Woord zichzelf aan de ketting heeft gelegd. Noem het hormonen, driftigheid en al die andere boze zaken, waar Paulus van zegt dat we ze aan de ketting dienen te houden.

Hoe staat het met de wil van Jezus destijds?
Er staat dat Hij zei, dat niet Zijn (vrije) wil, maar die van Zijn Vader moest geschieden.
Hij overwon zijn eigen wil en vraagt hetzelfde van ons, opdat ook wij overwinnen.
Toch?

Openbaring 3:21

Ja, zo kun je het denk ik wel zeggen Ik denk alleen dat in je in orde iets te laat begint als je het actieve geloof voorop stelt. Ik zeg dat in orde, niet in tijd er wel iets in maar zonder dat de mens gebeurt voordat hij eerst gelooft. En dat is het geloofsvermogen dat God vooraf in ons zonder ons werkt. Want ook dat heeft de mens van nature niet. Maar het geloof kan daar nooit op terugvallen, juist omdat de mens daarin geheel lijdelijk is. En je loopt m.i. wel met 7 mijlslaarzen door de zaken heen want de doop met de H.Geest is wel het eerste als een mens tot geloof komt, maar de vervulling het laatst. Iedere gelovige is wel gedoopt, maar helaas lang niet allen zijn ook vervuld en verzegeld met de Geest. Er is vooral in onze geesteloze tijd maar heel weinig doorbrekend werk. Velen blijven in de geboorte staan die leraars behoorden te zijn vanwege de tijd, maar met melk gevoed moeten worden.
Want de verzegeling is het sluitstuk in de heilsorde en beleving der zaken. De H.Geest is altijd de Eerste in Zijn werk, maar wordt in Zijn Persoon het laatste gekend. Maar hier spreek ik uit mijn ervaring, misschien dat het bij anderen anders ligt. De wind waait waarheen hij wil en ik ga hier zeker geen schema van maken. hgr: ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2018 11:06

Het gebeurde enkele jaren geleden, toen ik nog voor de zending werkte. Tijdens een verlofperiode was me gevraagd een spreekbeurt te houden in één van onze gemeenten. Die avond heb ik wat verteld over de kerk in Nigeria. Een verkorte uitgave van de Dordtse Leerregels was uitgekomen met als opschrift Five Fingers Pointing to Heaven. Anders gezegd: vijf vingers die naar de hemel wijzen. Ik sprak met blijdschap over het feit dat ook de Nigeriaanse kerk nu toegang had gekregen tot de inhoud van dit waardevolle uit Dordrecht.

Na de bijeenkomst heb ik nog een poosje zitten napraten met de leden van de plaatselijke zendingscommissie. De volgende morgen werd ik opgebeld door een vrouw. Ze zei dat ze onder mijn gehoor had gezeten en dat ze na afloop bijna een half uur had staan wachten voor de deur van de kerkenraadskamer. ‘Het is maar goed dat u niet naar buiten bent gekomen’, zo vertrouwde ze mij toe, ‘want ik zou u aangevlogen zijn’.

U begrijpt: zulke telefoontjes krijg ik niet elke dag, dus ik informeerde enigszins onthutst wat toch wel haar toorn had opgewekt. ‘Het gaat over die Dordtse Leerregels’, was haar antwoord. ‘Is het niet mooi genoeg dat we die in Nederland hebben? Moeten de mensen in Nigeria daar nu ook al mee worden opgezadeld?’ Het is een lang telefoongesprek geworden. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat niemand de kerk in West-Afrika daar mee heeft opgezadeld. De Nigerianen zelf vroegen naar het fundament van onze gemeenten die uit de Reformatie zijn voortgekomen. We hebben hen toen onder meer gewezen op de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten. Het is de erfenis van onze vaderen.

We schamen ons daar echt niet voor. Het is één van de rijkste schatten die we kunnen meegeven aan de kerk op het zendingsveld. Bovendien is dit belijdenisgeschrift blijvend actueel, ook in Izi. Pinkstergemeenten schieten er als paddenstoelen uit de grond. En wat nog erger is: de remonstrant zit in ons eigen hart. Hij is van alle tijden en alle plaatsen. Hij geeft het God nooit gewonnen. Hij spreekt wel van ‘genade’, maar tegelijk is hij een vijand van het soevereine welbehagen. Wat hebben onze Dordtse vaderen dat helder mogen verwoorden. Eerlijk en ontdekkend. Ergerlijk voor de godsdienst van de rijke jongelingen, de doe-het-zelvers. Maar zalig vertroostend voor een arme zondaar die het niet meer weet.

Zo functioneert dat ook in een land als Nigeria. Ik denk aan dominee Iziogo. Zijn hart werd erdoor verklaard. Toen begon hij ook anderen onderricht te geven uit dit geschrift. Dat onderricht sloeg in als een bom, maar het was ook voor balsem voor geslagen zielenwonden. Mensen met een verslagen hart kregen antwoord op hun levensvragen. Kortom, hoe dichter bij Dordt, hoe beter het wordt. Zelfs in de tropen! Waarom ik dit alles doorgeef in dit stukje? Omdat wij precies hetzelfde nodig hebben. Omdat wij de Dordtse Leerregels wel in onze Bijbel hebben, maar er nooit of bijna nooit in lezen. Omdat dood kapitaal op den duur wordt tot verloren kapitaal.

We leven in een bange tijd. De aanslagen op de kerk zijn vele. Daar is enerzijds het jagen naar genoegens en de werelddienst. Daar is anderzijds een oppervlakkige godsdienst en een juichend christendom. Een roemen in een Jezus waar nooit plaats voor is gemaakt. Een spreken over het geloof alsof de natuurlijke mens daartoe nog de vermogens bezit. En helaas, die geest dringt al verder op. Niet alleen buiten onze gemeenten, maar ook erbinnen. Daarom is het zo belangrijk dit geschrift te lezen en te overdenken. Om zo toegerust te worden en te leren onderscheiden tussen schijn en zijn. Bijna nergens wordt zo indringend gesproken over verkiezing en verwerping, over de verzoening door Christus, over de verdorvenheid van de mens, de waarachtige bekering tot God en de volharding der heiligen.

We hebben allemaal gehóórd van de Dordtse Leerregels. Kénnen we ze ook? Lezen we erin? Ik hoop dat dit stukje daartoe een aanzet mag wezen. Dit jaar is het precies 400 jaar geleden dat de Synode van Dordrecht bijeenkwam. Het zou goed zijn als er eens extra aandacht gegeven wordt aan dat bijzondere gebeuren en aan deze schat der eeuwen. Op catechisaties, jeugdverenigingen, gemeenteavonden, enzovoort. Tot ontdekking van het nabijgekomen werk. Tot troost van een arm en ellendig volk. Maar bovenal tot roem van Zijn genade!

ds. C. Sonnevelt, Kerknieuws Ger. Gem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor benefietdiner » 26 mar 2018 20:24

Verkiezing en verantwoordelijkheid het zal altijd een spagaat blijven omdat ze een schijnbare tegenstrijdigheid vormen, ze zijn beide waar en Bijbels, maar staan op gespannen voet met elkaar.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Veendam » 26 mar 2018 20:55

benefietdiner schreef:Verkiezing en verantwoordelijkheid het zal altijd een spagaat blijven omdat ze een schijnbare tegenstrijdigheid vormen, ze zijn beide waar en Bijbels, maar staan op gespannen voet met elkaar.


Dat hangt er van af of je er van uit gaat dat een persoon al uitverkoren is voor de grondlegging der wereld of dat je er van uit gaat dat het er om gaat HOE de verkiezing is, WAARTOE de verkiezing is en IN WIE de verkiezing is.
Ga je er van uit dat een persoon uitverkoren is naar Gods wil maar die dan niet zou willen dan kom je inderdaad in een spagaat.
Is Gods Wil dan in dat geval te weerstaan ? Staat Gods Raad dan stil als de mens niet wil ? Dan krijg je dat soort vragen.
Wanneer e er van uit gaat van het eerste heb je geen spagaat en staat ook niets op gespannen voet met elkaar.
HOE: Door de verzoening aan het Kruis zijn is ONZE ZONDE verzoenbaar geworden. Dit is een onherroepelijk genadeaanbod.
WAARTOE: Zodat een IEDER die bovenstaand genadeaanbod aanvaarden wil en dat ook doet in relatie kan en mag leven met God en zij die dit doen steeds meer op Jezus Christus gaan lijken.
IN WIE: De verkiezing is IN CHRISTUS. Wanneer gij dus vrijgekocht bent en van de macht der zonde bevrijdt bent dan zijt gij IN CHRISTUS.
Geen verkiezing buiten Jezus Christus om dus. Er is maar 1 NAAM gegeven waardoor een ieder behouden moet worden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten