Artikel 5 Dordtse leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor benefietdiner » 26 mar 2018 21:26

De verwevenheid van Gods handelen en de reacties van de mens is een van de grootste mysteries van het christelijke geloof.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Hidden » 26 mar 2018 22:07

Het is 100% Gods werk maar ook 100% mensenwerk. Rekentechnisch klopt dat niet maar geestelijk gezien wel. God heeft zijn deel al gedaan in Christus. Hij wil dat niemand verloren gaat en is voor alle mensen gestorven.

welling82

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor welling82 » 27 mar 2018 07:31

Men behoort er wat aan te kunnen doen, dat men het niet kan komt vanwege de zondeval.

God heeft de mens namelijk goed geschapen!

Al het goede is van God, voor de zondeval was dat de mens in het hart gegrift, na de zondeval niet meer. Dat de mens na de zondeval in zonde geboren en ontvangen wordt, wil zeggen dat de mens van nature met de wereld in het kwaad ligt vanaf de zondeval. Dat is dat het niet meer in het hart gegrift is dat alles wat goed is van God gegeven is, men wil dat van nature niet meer weten, men wil én kan niet, van nature.

Daarom is het geloof, vertrouwen in de Waarheid, ook Genade, de Liefde Gods, uitzonderlijk goed wat van God gegeven is. Er wordt ook wel gesteld dat God eerst tot de gelovige komt voordat de gelovige tot God mag komen!

Alleen de mens erkent God dus niet meer van nature, na de zondeval, dus ook niet dat al het goede van God is! Dan wil God het ook niet meer zegenen, Hij geeft dus na de zondeval het goeds nog wel, maar Hij zegent het niet meer steeds! En als het niet gezegend is, dan mag men geen aanspraak maken op het goeds, wat men WEL gedaan heeft. Wanneer men bekeerd mag worden, dan werkt het alles ter lering, en is al wat God gegeven heeft ook gezegend. Wanneer men niet bekeerd mag worden, wat men van zichzelf niet kan want de mens is na de zondeval onmachtig en onkundig van nature geworden, dan werkt het alles ter veroordeling. In de hel trekt God dan al het goede van Hem terug, wat hier op aarde in de wereld die in het kwaad ligt nog zeer genadiglijk gegeven wordt.

Zo wordt ieder mens die de Genade van de Heere Jezus Christus niet omarmt veroordeeld, want van nature erkent men God niet, dus komt men niet tot de Vader Die de Waarheid is, terwijl men uitdrukkelijk wél van Hem geschapen is! Het is dan alsof het schepsel van de Vader de Vader weigert te erkennen terwijl Hij Zijn eengeboren Zoon gegeven zodat ieder die gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; dan verstoot de Vader dat schepsel! En door de Zoon, Die de Liefde is, het Woord der Waarheid Die de Waarheid aanbiedt en geeft, komt men tot de Vader. Want geen enkel mens kan zonder Borg op zichzelf in het gericht voor de Vader bestaan, want die de kleinste van de geboden gebroken heeft heeft de gehele wet gebroken, maar de Heere redt!

Wie God erkent, erkent Zijn oordeel. En dat is dat de mens na de zondeval van zichzelf schuldig is en dus van zichzelf, dat is zonder de Borg Die de Messias is, de hel verdient heeft.

Mattheüs 16:25
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

Marcus 8:35
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven zal verliezen, om Mijnentwil, en om des Evangelies wil, die zal hetzelve behouden.

Lukas 9:24
Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.

Lukas 9:56
Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. En zij gingen naar een ander vlek.

Lukas 17:19
En Hij zeide tot hem: Sta op, en ga heen; uw geloof heeft u behouden.

Johannes 10:9
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.

Handelingen 2:40
En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!

Romeinen 5:9
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Veendam » 27 mar 2018 18:18

welling82 schreef:Men behoort er wat aan te kunnen doen, dat men het niet kan komt vanwege de zondeval.

God heeft de mens namelijk goed geschapen!

Al het goede is van God, voor de zondeval was dat de mens in het hart gegrift, na de zondeval niet meer. Dat de mens na de zondeval in zonde geboren en ontvangen wordt, wil zeggen dat de mens van nature met de wereld in het kwaad ligt vanaf de zondeval. Dat is dat het niet meer in het hart gegrift is dat alles wat goed is van God gegeven is, men wil dat van nature niet meer weten, men wil én kan niet, van nature.
Dat klopt helemaal inderdaad

Daarom is het geloof, vertrouwen in de Waarheid, ook Genade, de Liefde Gods, uitzonderlijk goed wat van God gegeven is. Er wordt ook wel gesteld dat God eerst tot de gelovige komt voordat de gelovige tot God mag komen!
Alles is van God uitgegaan, wij zochten God namelijk niet maar God zocht ons, klopt dus helemaal

Alleen de mens erkent God dus niet meer van nature, na de zondeval, dus ook niet dat al het goede van God is! Dan wil God het ook niet meer zegenen, Hij geeft dus na de zondeval het goeds nog wel, maar Hij zegent het niet meer steeds! En als het niet gezegend is, dan mag men geen aanspraak maken op het goeds, wat men WEL gedaan heeft.

Wanneer men bekeerd mag worden, dan werkt het alles ter lering, en is al wat God gegeven heeft ook gezegend. Wanneer men niet bekeerd mag worden, wat men van zichzelf niet kan want de mens is na de zondeval onmachtig en onkundig van nature geworden, dan werkt het alles ter veroordeling. In de hel trekt God dan al het goede van Hem terug, wat hier op aarde in de wereld die in het kwaad ligt nog zeer genadiglijk gegeven wordt. IEDEREEN MAG BEKEERD WORDEN, bij God is geen aanziens des persoons zo van deze wel en die niet

Zo wordt ieder mens die de Genade van de Heere Jezus Christus niet omarmt veroordeeld, want van nature erkent men God niet, dus komt men niet tot de Vader Die de Waarheid is, terwijl men uitdrukkelijk wél van Hem geschapen is! Het is dan alsof het schepsel van de Vader de Vader weigert te erkennen terwijl Hij Zijn eengeboren Zoon gegeven zodat ieder die gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; dan verstoot de Vader dat schepsel!
Het hardnekkig volhouden in het niet erkennen van God is de ZONDE, de daden die gedaan worden daar van uit zijn de ZONDEN.
God verstoot echter dat schepsel niet. Er staat niet in de Bijbel dat God deze reaktie doet gelden wanneer iemand hardnekkig blijft weigeren te geloven. Er staat WEL in de Bijbel dat een ieder die NIET GELOOFD, dus God niet erkend, reeds veroordeeld is. Dat is dus bij hardnekkig weigeren nog steeds de zelfde status.

En door de Zoon, Die de Liefde is, het Woord der Waarheid Die de Waarheid aanbiedt en geeft, komt men tot de Vader. Want geen enkel mens kan zonder Borg op zichzelf in het gericht voor de Vader bestaan, want die de kleinste van de geboden gebroken heeft heeft de gehele wet gebroken, maar de Heere redt!

Wie God erkent, erkent Zijn oordeel. En dat is dat de mens na de zondeval van zichzelf schuldig is en dus van zichzelf, dat is zonder de Borg Die de Messias is, de hel verdient heeft.
Inderdaad is het zo dat wanneer iemand God erkend deze ook zegt dat God rechtvaardig is, in alles wat Hij doet. Het is alleen heel jammer dat mensen die God erkennen zich blijven fixeren op het oordeel en vergeten dat ze rechtvaardig gemaakt zijn DOOR CHRISTUS en IN CHRISTUS

Mattheüs 16:25
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.

Marcus 8:35
Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven zal verliezen, om Mijnentwil, en om des Evangelies wil, die zal hetzelve behouden.

Lukas 9:24
Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.

Lukas 9:56
Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. En zij gingen naar een ander vlek.

Lukas 17:19
En Hij zeide tot hem: Sta op, en ga heen; uw geloof heeft u behouden.

Johannes 10:9
Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.

Handelingen 2:40
En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!

Romeinen 5:9
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor henkie » 24 apr 2018 15:41

Daniel1978 schreef:Beste vrienden,

Nu heb ik ergens ontzettend moeite mee om juist te interpreteren. Namelijk artikel 5.

Ik twijfel nooit aan God maar ik twijfel wel of ik er met mijn logica bij kan wat er staat:
als de schuld van ongeloof bij de mens zelf ligt en als mensen tot geloof komen, ligt dit aan de genadegave
van God die er voor heeft gezorgd. Kan een ongelovige er dan uberhaupt iets aan doen dat hij niet geloofd?! ( want hij is
nooit van de genadegave voorzien).

Ik ken Gods wegen niet en mag er ook niet over oordelen maar als het er zo staat dan is dat toch wel
heel bizar. Je wordt geboren om te leven in ongeloof vanwege het ontbreken van de genadegave en vervolgens linea recta naar de hel.


Hier gaat het over in dit topic.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Johan100 » 24 apr 2018 22:21

Daniel1978 schreef:Beste vrienden,

Nu heb ik ergens ontzettend moeite mee om juist te interpreteren. Namelijk artikel 5.

Ik twijfel nooit aan God maar ik twijfel wel of ik er met mijn logica bij kan wat er staat:
als de schuld van ongeloof bij de mens zelf ligt en als mensen tot geloof komen, ligt dit aan de genadegave
van God die er voor heeft gezorgd. Kan een ongelovige er dan uberhaupt iets aan doen dat hij niet geloofd?! ( want hij is
nooit van de genadegave voorzien).

Ik ken Gods wegen niet en mag er ook niet over oordelen maar als het er zo staat dan is dat toch wel
heel bizar. Je wordt geboren om te leven in ongeloof vanwege het ontbreken van de genadegave en vervolgens linea recta naar de hel.


Ik schreef eerder: Mensen willen niet geloven. Kijk maar om je heen. De buurman van 60 die nergens aan doet en 'gerust' leeft. Zo naar het einde zonder zich druk te maken. Soms denkt hij, als hij mensen naar de kerk ziet gaan op zondag of de klokken hoort luiden, of als er in directe kring een sterfgeval is 'zou er meer zijn?' Jezus klopt op de deur, het geweten spreekt even. Het zijn roepstemmen, waar men zo weer overheen leeft. Die roepstemmen krijgen we allemaal op de één of andere manier.

Een ander die onder het Woord leeft, daar klopt Jezus bij op de deur van zijn of haar hart. Maar hij/zij leeft er overheen. Doet de deur niet open.
Denkt 'dat komt later wel'! Of heeft er geen interesse in. Misschien heeft hij of zij wel een besef dat het waar is wat Jezus zegt, maar er komt geen reactie, geen activiteit. Als we zo sterven zullen we onszelf aanklagen. Hadden we maar op de nodiging van het Evangelie ingegaan. De buurman: 'Had ik me maar serieus verdiept in de dingen die er toe deden en had ik God maar gezocht. Maar ik had er geen tijd voor, vond de dingen van de wereld zo mooi en had geen interesse, ook geloofde ik niet'.

We krijgen roepstemmen, worden opgeroepen ons te bekeren, maar toch zijn we zo geestelijk dood als wat. We bekeren ons niet. Alleen als het Woord kracht doet, door de Geest, dan bekeren we ons oprecht. Het is een paradox, maar toch zal onze eigen geweten ons aanklagen als we onbekeerd sterven. Had ik maar, etc.Ik weet het uit mijn eertijds. Genoeg roepstemmen gehad, kloppen op de deur van mijn hart gehad, genoeg stilgezet en bepaald bij en nagedacht over de eeuwigheid, maar toch bekeerde ik me niet. Had ik toen gestorven, had ik mezelf eeuwig aangeklaagd.

Wordt dan wakker en bekeer je! Lees je Bijbel aandachtig, vraag om de Geest en laat de Dordtse leerregels voorlopig maar voor wat ze zijn.


Verwacht het van Hem.
We moeten wel de deur van ons hart openen. Op Zijn machtswoord kunnen we dat en worden we in staat gesteld. Ik zou nog een citaat willen toevoegen van Spurgeon: 'Dit Evangelie is geschreven zodat je zou kunnen geloven dat Jezus de Christus, de Zoon van God is, en opdat je gelovig zou leven door Zijn Naam. ‘Kijk naar Hem, blinde ogen; Kijk naar Hem, dode zielen; Kijk naar Hem. Zeg niet dat je het niet kan; Hij in Wiens kracht ik spreek, zal een wonder laten gebeuren terwijl je het bevel hoort, en blinde ogen zullen zien, en de dode harten zullen overspringen in het eeuwige leven door het krachtige werk van Zijn Geest ‘(MTP, 40, 1894, p.502). C.H.Spurgeon.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 25 apr 2018 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Veendam » 25 apr 2018 19:43

Daniel1978 schreef:Beste vrienden,

Nu heb ik ergens ontzettend moeite mee om juist te interpreteren. Namelijk artikel 5.

Ik twijfel nooit aan God maar ik twijfel wel of ik er met mijn logica bij kan wat er staat:
als de schuld van ongeloof bij de mens zelf ligt en als mensen tot geloof komen, ligt dit aan de genadegave
van God die er voor heeft gezorgd. Kan een ongelovige er dan uberhaupt iets aan doen dat hij niet geloofd?! ( want hij is
nooit van de genadegave voorzien).

Ik ken Gods wegen niet en mag er ook niet over oordelen maar als het er zo staat dan is dat toch wel
heel bizar. Je wordt geboren om te leven in ongeloof vanwege het ontbreken van de genadegave en vervolgens linea recta naar de hel.


Er is de genadegave van geloof die God aan een ieder wil geven, maar niet iedereen wil de genadegave van geloof ook gelovig aannemen.
Daarbij kan je niet de schuld bij God leggen omdat God het aanbod voor een ieder mens gedaan heeft.
God laat geen steken vallen.
Je wordt als mens geboren om God te leren kennen en Hem te eren in je hele leven en te veranderen naar het beeld van Jezus, maar wanneer iemand dat niet wil dan is het zijn eigen keuze. God stuurt die persoon dan echt niet meer naar de hel hoor, omdat voor ieder mens de bestemming de hel is wanneer die mens niet is verzoend door het Bloed van Jezus Christus. God zegt juist KIES DAN HET LEVEN, dus bij het aanvaarden van Jezus in Geloof gaat je bestemming veranderen van HEL naar Hemel en nieuwe aarde

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor MoesTuin » 26 apr 2018 11:26

Precies.
Dit staat ook in de DL

Dordtse Leerregels, hoofdstuk 2, par. 5: “Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.”

Duidelijker kan je het niet krijgen als je even door de oude schrijfstijl heen prikt.
Hoewel....de Bijbel kent nog vele meer duidelijke voorbeelden... :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor 3parels » 26 apr 2018 16:59

Voor mij is het ook altijd tot troost dat Jezus over Jeruzalem huilde. Zij wilden niet naar Hem luisteren. Daar had Hij dus echt verdriet van. Zou Hij dat ook gehad hebben als Hij wist dat er maar een paar waren uitverkoren in die stad? Hoe kan Jezus verdriet hebben over degenen die toch van eeuwigheid verworpen waren? Ik geloof niet dat dit kan.
Het woord uitverkoren wordt in de Schrift altijd in een context gezet. Uitverkoren tot een doel of een taak. Zo werd Jakob boven Ezau gekozen om uit zijn geslacht de Messias geboren te laten worden. Het woordje 'gehaat' betekent op de tweede plaats gezet, niet dat hij was geboren om verloren te gaan. Nergens staat in de Bijbel dat God iemand uitkiest om verloren te laten gaan. Wel lees je 'Hij verhard die Hij wil', maar is het niet zo dat GOd ons hart kan verharden als we na het herhaaldelijk horen van het Woord er niks mee doen? Zoals de farao eerst vier keer zijn eigen hart verhard en daarna deed God het? Dat is voor ons ook een grote les, dat God dus kan besluit ons hart zelf te verharden wanneer we ongehoorzaam blijven.
Wanneer we geloven dat onze zondige wil zich niet kan bekeren, dan wordt het inderdaad een passief afwachten tot God ons gewillig maakt. Maar volgens de Bijbel kunnen we ook met onze zondige wil onszelf bekeren en voor zijn aangezicht brengen. Als de schare in Handelingen vraagt: wat moeten wij doen? Dan zegt Petrus: 'bekeert u en een ieder van u word gedoopt en zal de Heilige Geest ontvangen.' Willen wij gehoorzaam zijn aan het Woord. Willen wij ons afkeren van onze zonden en ons nederig voor Zijn aangezicht neerleggen. Want degenen die dat doen, zullen de Heilige Geest en zijn krachtige doorwerking ontvangen.
In de Bijbel wordt nergens toe opgeroepen maar lijdzaam af te wachten. Wie Zich tot Hem wend, zal behouden worden.

Hoe het precies zit met de uitverkiezing? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar ik geloof niet dat God verdriet kan hebben over Jeruzalem als Hij van te voren de meesten toch niet heeft uitverkoren. Hoe kan de Heere dan zeggen dat Hij niet wil dat één verloren gaat maar dat Hij wil dat allen zalig worden? Dat past niet bij uitverkiezing. Dus ons menselijke verstand kan Gods werk niet begrijpen en moet zich er daarom ook niet mee bezig houden. IS geloof dan mensenwerk? Nee het is Gods gave, maar een ieder die er om vraagt zal dat ontvangen. Voorop wordt steeds het vragen gesteld, het bidden, de gehoorzaamheid, de opdracht....
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Johan100 » 27 apr 2018 09:39

3parels schreef:
Hoe het precies zit met de uitverkiezing? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar ik geloof niet dat God verdriet kan hebben over Jeruzalem als Hij van te voren de meesten toch niet heeft uitverkoren. Hoe kan de Heere dan zeggen dat Hij niet wil dat één verloren gaat maar dat Hij wil dat allen zalig worden?

Waarom kan dat niet? Stel, ik maak een hele reeks producten en ik maak ze precies zoals ik ze wil hebben.
De producten komen in opstand en doen niet wat ik wil. Ze vallen me af. Ik besluit er een aantal uit te halen om die weer te maken zoals ik ze wilde hebben. Ik hoop dat de overige producten ook gaan doen wat ik wil en wil niet dat ze verloren gaan. Ik heb een weg ter ontkoming bedacht. Maar ze komen niet. Zou ik niet wenen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2018 12:43

Johan100 schreef:Waarom kan dat niet? Stel, ik maak een hele reeks producten en ik maak ze precies zoals ik ze wil hebben.
De producten komen in opstand en doen niet wat ik wil. Ze vallen me af. Ik besluit er een aantal uit te halen om die weer te maken zoals ik ze wilde hebben. Ik hoop dat de overige producten ook gaan doen wat ik wil en wil niet dat ze verloren gaan. Ik heb een weg ter ontkoming bedacht. Maar ze komen niet. Zou ik niet wenen?
Dus heel die reeks 'producten' zijn geboren precies zoals God ze hebben wilde?
kDacht dat alleen A en E precies waren zoals God ze hebben wilde, de rest wordt geestelijk dood geboren. Die vallen niet af want ze lagen al.
En sommigen van die geestelijk doden ontvangen geloof en herstel, de rest niet. Wie zou niet wenen? :shock:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Johan100 » 27 apr 2018 13:30

Waarom kan dat niet? Stel, ik maak een hele reeks producten en ik maak ze precies zoals ik ze wil hebben.
De producten komen in opstand en doen niet wat ik wil. Ze vallen me af. Ik besluit er een aantal uit te halen om die weer te maken zoals ik ze wilde hebben. Ik hoop dat de overige producten ook gaan doen wat ik wil en wil niet dat ze verloren gaan. Ik heb een weg ter ontkoming bedacht. Maar ze komen niet. Zou ik niet wenen?

naamloos schreef:Dus heel die reeks 'producten' zijn geboren precies zoals God ze hebben wilde?
kDacht dat alleen A en E precies waren zoals God ze hebben wilde, de rest wordt geestelijk dood geboren. Die vallen niet af want ze lagen al.
En sommigen van die geestelijk doden ontvangen geloof en herstel, de rest niet. Wie zou niet wenen? :shock:

Het zou fijn zijn als je gewoon Adam en Eva schrijft.
Je hebt er normaal ook geen moeite mee om te reageren, dus hoef je die namen ook niet af te korten lijkt me.

Ik begrijp je punt. De vergelijking gaat ook niet helemaal op, dat geeft ik toe.
Adam en Eva zijn oorspronkelijk goed geschapen. God zag dat het goed was.
Door de zonde die in de wereld is gekomen leven we buiten het paradijs.
We zijn geestelijk dood, d.w.z. van nature zonder de Geest van God, buiten Hem, tenzij we wedergeboren worden.
Sinds de zondeval degenereren mensen, er worden gehandicapten geboren, etc.
Dan is er nog het verhaal van de Pottenbakker. God heeft de macht het ene vat ter ere en het andere tot oneer te maken.

Die 'hele reeks producten' kun je toepassen op Adam en Eva. Een reeks van twee. Zij kwamen in opstand en werden vervolgens ook weer tot bekering gebracht. Bij God vandaan. Alle nakomelingen hebben gezondigd in Adam, God haalt er mensen uit door zijn eeuwige verkiezing. Anderen krijgen ook de weg ter ontkoming aangeboden, maar komen niet omdat ze niet willen. Jezus weende over Jeruzalem omdat ze zich niet bekeerden.
Kun je dus de conclusie trekken uit mijn verhaal dat mensen die niet uitverkoren zijn, toch behouden kunnen worden?
Hier houd ik halt. Ik weet wel dat zonder uitverkiezing er niemand zalig wordt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2018 14:23

Johan100 schreef:Het zou fijn zijn als je gewoon Adam en Eva schrijft.
Je hebt er normaal ook geen moeite mee om te reageren, dus hoef je die namen ook niet af te korten lijkt me.
Het zou fijn zijn als je mensen de vrijheid gunt om in zijn of haar eigen schrijfstijl te schrijven.
Jij schrijft in je eigen stijl, ik in de mijne. Dat ga ik niet aanpassen, niet om dwars te zijn maar om gewoon mezelf te blijven.
Johan100 schreef:Ik begrijp je punt. De vergelijking gaat ook niet helemaal op, dat geeft ik toe.
Adam en Eva zijn oorspronkelijk goed geschapen. God zag dat het goed was.
Door de zonde die in de wereld is gekomen leven we buiten het paradijs.
We zijn geestelijk dood, d.w.z. van nature zonder de Geest van God, buiten Hem, tenzij we wedergeboren worden.
Sinds de zondeval degenereren mensen, er worden gehandicapten geboren, etc.
Dan is er nog het verhaal van de Pottenbakker. God heeft de macht het ene vat ter ere en het andere tot oneer te maken.

Die 'hele reeks producten' kun je toepassen op Adam en Eva. Een reeks van twee. Zij kwamen in opstand en werden vervolgens ook weer tot bekering gebracht. Bij God vandaan. Alle nakomelingen hebben gezondigd in Adam, God haalt er mensen uit door zijn eeuwige verkiezing. Anderen krijgen ook de weg ter ontkoming aangeboden, maar komen niet omdat ze niet willen. Jezus weende over Jeruzalem omdat ze zich niet bekeerden.
Kun je dus de conclusie trekken uit mijn verhaal dat mensen die niet uitverkoren zijn, toch behouden kunnen worden?
Hier houd ik halt. Ik weet wel dat zonder uitverkiezing er niemand zalig wordt.
Wij hebben niet in Adam gezondigd (foute vertaling) we bestonden toen nog niet eens.
Eerder is het andersom dat Adam in ons zondigt omdat zijn zondige natuur in ons voortleeft.
En God zegt meermaals duidelijk dat niemand voor de zonden van een ander gestraft wordt.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/198 ... erfschuld/


Ik citeer mezelf even uit een ander topic. (Je hebt geluk, want daar schrijf ik geen A maar Adam)

"God heeft Jezus uitverkoren, lees bijvoorbeeld in Jesaja ''Mijn Knecht, die Ik uitverkoren heb.''
Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem ​uitverkoren​ heeft, opdat wij ​heilig​ en smetteloos voor Hem zouden zijn in de ​liefde.
Het staat iedereen vrij om in Jezus Christus te geloven, en zo één te zijn met Hem. Is dat nou zo moeilijk?

Er zijn maar 3 teksten die gaan over verkiezing van vóór de grondlegging van de wereld. Die gaan over Jezus, en over degenen die in hem zijn:
1) Hij is wel van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, maar in de laatste tijden geopenbaard omwille van u. 1 Petrus 1.

2) Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld. Johannes 17.

Wie zijn degenen die de Vader Hem gegeven heeft: Zij die acht sloegen op Zijn woord: Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt.

3) Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. Efeze 1.

Wie zijn die ons? De heiligen en gelovigen die in Christus Jezus zijn.
Hoe kom je in Hem? Door bekering en geloof, niet door verkiezing. God heeft Jezus uitverkoren, en alleen in Hem zijn wij uitverkoren."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor Veendam » 27 apr 2018 19:31

Johan100 schreef:Waarom kan dat niet? Stel, ik maak een hele reeks producten en ik maak ze precies zoals ik ze wil hebben.
De producten komen in opstand en doen niet wat ik wil. Ze vallen me af. Ik besluit er een aantal uit te halen om die weer te maken zoals ik ze wilde hebben. Ik hoop dat de overige producten ook gaan doen wat ik wil en wil niet dat ze verloren gaan. Ik heb een weg ter ontkoming bedacht. Maar ze komen niet. Zou ik niet wenen?


Het zou fijn zijn als je gewoon Adam en Eva schrijft.
Je hebt er normaal ook geen moeite mee om te reageren, dus hoef je die namen ook niet af te korten lijkt me.

Ik begrijp je punt. De vergelijking gaat ook niet helemaal op, dat geeft ik toe.
Adam en Eva zijn oorspronkelijk goed geschapen. God zag dat het goed was.
Door de zonde die in de wereld is gekomen leven we buiten het paradijs.
We zijn geestelijk dood, d.w.z. van nature zonder de Geest van God, buiten Hem, tenzij we wedergeboren worden.
Sinds de zondeval degenereren mensen, er worden gehandicapten geboren, etc.
Dan is er nog het verhaal van de Pottenbakker. God heeft de macht het ene vat ter ere en het andere tot oneer te maken.

Die 'hele reeks producten' kun je toepassen op Adam en Eva. Een reeks van twee. Zij kwamen in opstand en werden vervolgens ook weer tot bekering gebracht. Bij God vandaan. Alle nakomelingen hebben gezondigd in Adam, God haalt er mensen uit door zijn eeuwige verkiezing. Anderen krijgen ook de weg ter ontkoming aangeboden, maar komen niet omdat ze niet willen. Jezus weende over Jeruzalem omdat ze zich niet bekeerden.
Kun je dus de conclusie trekken uit mijn verhaal dat mensen die niet uitverkoren zijn, toch behouden kunnen worden?
Hier houd ik halt. Ik weet wel dat zonder uitverkiezing er niemand zalig wordt.


Nu ga je dus in deze topic gewoon verder terwijl je een andere topic laat sluiten door een moderator.
Dat vind ik erg zwak, omdat je niet in wilt gaan op de argumenten die ik gaf in de topic over voor wie de Here Jezus stierf.
Je loopt om de hete brei heen.
Nu stel ik gewoon voor dat je of stopt met het discussieren of dat je gewoon de topic weer laat openen en dan inhoudelijk op mijn argumenten in gaat.
Er staat trouwens ook nergens dat God Adam en Eva weer tot bekering heeft gebracht. En tot bekering brengen is ook al helemaal niet bij God vandaan maar juist naar God toe.
God haalt geen mensen uit de hele grote groep door de eeuwige verkiezing
Je houdt halt als je niet verder durft gaan omdat je dat niet kunt beargumenteren.
Ook staat er trouwens nergens in de Bijbel dat Eva gezondigd heeft, omdat het Gebod niet aan Eva is gegeven maar aan Adam.
Ook staat er nergens dat Eva het paradijs werd uitgestuurd, alleen staat er dat Adam er werd uitgestuurd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Artikel 5 Dordtse leerregels

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 20:07

Veendam schreef:
Ook staat er trouwens nergens in de Bijbel dat Eva gezondigd heeft, omdat het Gebod niet aan Eva is gegeven maar aan Adam.
Ook staat er nergens dat Eva het paradijs werd uitgestuurd, alleen staat er dat Adam er werd uitgestuurd.

God stuurde de mens eruit, staat er. Eva was geen mens?
Hij zou de moeite van haar zwangerschap vermeerderen en de man zou over haar heersen. Raar als ze niks misdaan had.
En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is door de verleiding in overtreding gevallen;
1 Timoteüs 2:14 NBG51
https://bible.com/bible/328/1ti.2.14.NBG51


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten