Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Spreeuw » 28 mar 2016 14:59

Op "puntuit" stuitte ik op een interview uit november 2014 met een persoon die in 2008 de Gereformeerde Gemeenten heeft verlaten en rooms-katholiek geworden is. Het gaat om Eli Stok uit Vogelenzang, die momenteel voor priester studeert. Het interview is hier te lezen: http://www.puntuit.nl/thema/kerkverlati ... in-rk-kerk

In het betreffende interview stelt Eli o.a. het volgende: De Reformatie is gebaseerd op Sola Scriptura, door het Woord alleen. Dat is niet in navolging van de vroege of latere kerk. De Bijbel spreekt wel van haar eigen gezag, maar nergens als enige gezagsbron voor een christen. In de brieven van Timotheüs wordt zelfs naar de kérk verwezen als grond voor vastigheid en waarheid.

Mijn vraag is: Heeft Eli gelijk dat de Bijbel niet de enige gezagsbron is voor een christen? Eli verwijst naar "de brieven van Timoteüs". Ik neem aan dat hij de brieven van Paulus aan Timoteüs bedoelt. Waarschijnlijk doelt hij specifiek op 1 Timoteüs 3:15. Daar staat in de vertaling van NBG'51: "Mocht ik nog uitblijven, dan weet gij, hoe men zich behoort te gedragen in het huis Gods, dat is de gemeente van de levende God, een pijler en fundament der waarheid." Is het juist om op basis van deze tekst te stellen dat het Sola Scriptura (alleen de Schrift) onhoudbaar is?

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 28 mar 2016 15:19

Of het juist is om dat te stellen enkel op basis van deze tekst. Dat weet ik niet. Maar ik ervaar dat we het rustig kunnen stellen als we naar de christelijke praktijk kijken zoals die zich in het protestantisme geopenbaard heeft de afgelopen 500 jaar. En vooral de laatste 100 jaar waar kerkgezag en de onderwijzende functie van kerken steeds meer inboet en nieuwe protestantse/evangelicale stromingen als paddenstoelen uit de grond schieten met een geheel eigen kijk op de bijbel en eigen interpretatie van het sola scriptura.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Chaya » 28 mar 2016 15:26

Intrigerend verhaal.
Ik stuitte op een artikel van het bisdom Rotterdam:

Een stap naar het altaar
In de eucharistie maakt de Heer zich steeds opnieuw klein om bij ons te zijn. Eli: “Ik vind de tekst mooi van Johannes de Doper die zegt: ‘Hij moet groter worden en ik kleiner’. En in dat kleiner worden is Christus ons voorgegaan. Afgelopen semester is het in de studie nog gegaan over het instrument zijn, jezelf volledig beschikbaar stellen, maar jezelf niet op de voorgrond plaatsen. Het gaat erom dat je als het ware transparant bent, dat mensen aan je kunnen zien wat je wil overbrengen, dat God mens is geworden en dat dat gevolg heeft voor hoe je naar mensen kijkt en omgaat.

Als je dit van hem leest, snap je wel waarom hij uit de GerGem is gegaan.
Spreeuw schreef:Heeft Eli gelijk dat de Bijbel niet de enige gezagsbron is voor een christen?

Dan is mijn wederkerige vraag: wat is dan het verschil met de R.K. kerk w.b. gezagsverhoudingen voor christenen?

Er kan sprake zijn van de kerk - dat zijn alle kerkleden ter wereld - of de Kerk - dat zijn allen die bekeerd zijn door de Heere, Zijn volk dus, de Bruid.

Ik vind het niet zo verwonderlijk dat hij als RKer nu anders over de reformatie denkt dan hij deed als GerGemmer.
Eli heeft eerst filosofie gestudeerd. Misschien dat deze studie de (mede)oorzaak is van de ontworteling.

Op de site van RK Westland zei hij dit:
Dat hij de priesteropleiding wilde doen, werd rond zijn twintigste duidelijk. ,,Dat heeft te maken met persoonlijke ervaringen, zoals een diakenwijding die ik heb bijgewoond." Als drijfveren voor het volgen van de priesteropleiding noemt hij zijn persoonlijke geloof in God en het van huis uit meegekregen devies om te getuigen van je geloof, om dit ook te uiten. ,,En ik wil helpen bij het creëren van ruimte om ervaringen met het geloof op te doen. De kerk is daar van oudsher voor bedoeld."

Toch blijkt de keuze van Eli om de opleiding tot katholiek priester te volgen niet vanzelfsprekend. ,,Ik ben opgegroeid in Ridderkerk, dat nog net onderdeel is van de bible belt. Ik kom uit een gereformeerd gezin, maar koos op mijn achttiende voor het katholieke geloof. De tradities vind ik mooi, de ideeën en de geschiedenis. Ook is in het katholieke geloof God meer betrokken bij het dagelijks leven."


Op jouw topicvraag geef ik als antwoord: ja, het is houdbaar.
Het is een groot verschil van de protestantsen met de r.katholieken. Cruciaal dus.
Inmiddels doet Eli nogal "laconiek" over Maria verering. Dan kun je toch wel stellen dat hij daarin dwalende is, t.o.v. zijn achtergrond.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor hans0166 » 28 mar 2016 15:37

Sola Scriptura bestaat niet.

De reformatoriche kerken bewijzen het zelf.
Met droge ogen beweren traditie af te wijzen ... Probeer dan maar eens de Formulieren van Eenheid en
Heidelbergse catechismus hertaald of hierzien te krijgen...
Tijdgebonden voorschriften uit de bijbel naar eigen inzicht wél of niet aanvaarden.
Gezag van de predikant.
Nepotisme in de kerkenraad.

en ga zo nog maar een tijdje door.

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 28 mar 2016 15:55

Mee eens, de traditie is bij protestanten zeer aanwezig en bepaalt ook de interpretatie van de Bijbel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2016 10:20

mohamed schreef:Mee eens, de traditie is bij protestanten zeer aanwezig en bepaalt ook de interpretatie van de Bijbel.

Klopt. Op zommige Bijbelvertalingen wordt zelfs als kritiek aangedragen dat ze niet vanuit de protestantse visie vertaald zijn...
De tradities zijn zeker niet minder heilig dan indertijd in de RKK.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor elbert » 29 mar 2016 13:47

Protestantse kerken kennen uiteraard ook traditie. Ik denk ook niet dat iemand dat zal ontkennen. Het gaat er wel om welk gezag die traditie heeft voor leer en leven. Dan blijkt dat de traditie niet het onfeilbare gezag heeft, maar alleen de Schrift. De traditie kan falen, de Schrift niet.
De traditie kan niet de norm aangeven, maar uiteindelijk alleen de Schrift.
Dat wil trouwens niet zeggen dat er geen verschil in interpretatie kan zijn (die verschillen zijn er weldegelijk en ook interpretaties kunnen falen), maar wel dat je de Schrift als gezaghebbend erkent en niet iets ernaast of in plaats ervan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 14:58

mohamed schreef:Mee eens, de traditie is bij protestanten zeer aanwezig en bepaalt ook de interpretatie van de Bijbel.

StillAwake schreef:Klopt. Op zommige Bijbelvertalingen wordt zelfs als kritiek aangedragen dat ze niet vanuit de protestantse visie vertaald zijn...
De tradities zijn zeker niet minder heilig dan indertijd in de RKK.

Ja, maar het grote verschil is dat protestanten hun eigen traditie niet eensgezind erkennen. Want zoals jij en ik dat beamen doen we dat lang niet allemaal.

Let wel: ik erken dat er een protestante traditie is, maar voor mij is geen enkele traditie heilig. ;)

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 29 mar 2016 15:27

elbert schreef:Protestantse kerken kennen uiteraard ook traditie. Ik denk ook niet dat iemand dat zal ontkennen.

De protestanten die ik ben tegen gekomen die dat wel doen kan ik niet op 2 handen tellen. Overigens waren dat zelden traditioneel protestanten. Veelal van wat recentere protestantse stromingen.
Het gaat er wel om welk gezag die traditie heeft voor leer en leven. Dan blijkt dat de traditie niet het onfeilbare gezag heeft, maar alleen de Schrift.

De protestantse traditie bepaalt de interpretatie van de Schrift. Uiteindelijk komt het veelal op hetzelfde neer.
De traditie kan falen, de Schrift niet.

Alles kan falen, ook de interpretatie van de Schrift.
De traditie kan niet de norm aangeven, maar uiteindelijk alleen de Schrift.

Wat op zichzelf al een grote brok protestantse traditie is. :)
Dat wil trouwens niet zeggen dat er geen verschil in interpretatie kan zijn (die verschillen zijn er weldegelijk en ook interpretaties kunnen falen), maar wel dat je de Schrift als gezaghebbend erkent en niet iets ernaast of in plaats ervan.

Gebaseerd op feilbare traditie.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor rotterdam » 29 mar 2016 15:41

elbert schreef:Protestantse kerken kennen uiteraard ook traditie. Ik denk ook niet dat iemand dat zal ontkennen. Het gaat er wel om welk gezag die traditie heeft voor leer en leven. Dan blijkt dat de traditie niet het onfeilbare gezag heeft, maar alleen de Schrift. De traditie kan falen, de Schrift niet.
De traditie kan niet de norm aangeven, maar uiteindelijk alleen de Schrift.
Dat wil trouwens niet zeggen dat er geen verschil in interpretatie kan zijn (die verschillen zijn er weldegelijk en ook interpretaties kunnen falen), maar wel dat je de Schrift als gezaghebbend erkent en niet iets ernaast of in plaats ervan.


“Wanneer Augustinus in het begin van de vijfde eeuw de omvang van de canon wil bepalen, kan hij niet anders dan een beroep doen op de traditie:
Wat de canonieke boeken betreft, moet hij [degene die de Schriften wil onderzoeken] het gezag volgen van de meerderheid der katholieke kerken, waaronder allicht degene die een woonplaats aan apostelen boden en brieven van apostelen mochten ontvangen. Hij moet dus dit principe vasthouden betreffende de canonieke boeken, dat hij de door alle katholieke kerken geaccepteerde stelt boven die welke sommige niet accepteren. In het laatste geval moet hij de door een meerderheid van kerken en door kerken van groter gezag geaccepteerde boeken stellen boven de boeken die een minderheid of kerken van geringer gezag in ere houden.

“De jonge kerk leefde bij het gezag van de leer van de apostelen (Hand. 2:42), de ooggetuigen van de aardse bediening van Christus (Hand. 1:21-22). Het Oude Testament werd gelezen en uitgelegd door deze apostolische bril, oftewel het evangelie van Jezus Christus. Deze leer werd aanvankelijk mondeling overgeleverd.”

“Het schrijven mag dan niet tot de kern van Paulus' bediening behoord hebben, wat op schrift stond had evenveel gezag als mondeling onderwijs, zoals duidelijk blijkt uit 2 Thess. 2:15:
Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift (NBV).”

“Anders uitgedrukt, zowel de brieven van Paulus als Lucas – en we mogen dit gerust uitbreiden tot alle nieuwtestamentische geschriften – zijn niet meer en niet minder dan 'geschreven apostolische traditie'. In dit opzicht was er oorspronkelijk geen principieel, maar hooguit een functioneel verschil tussen 'woord of geschrift'.”

“We zullen daarom op zoek moeten naar een fundamenteler principe om te bewijzen wie het gelijk aan zijn kant heeft. Hiertoe ontwikkelt Tertullianus twee criteria: (1) alleen de apostelen hebben de ware leer verkondigd, (2) deze apostolische leer mag alleen onderwezen worden in kerken die door de apostelen zelf zijn gesticht.”

“Voor ons als protestanten van de eenentwintigste eeuw betekent dit dat, juist wanneer de Schrift ons lief is en wij haar tot haar recht willen laten komen, we haar dienen te lezen, te interpreteren en toe te passen vanuit en in dialoog met de gemeenschap waarin het apostolisch geloof is bewaard, hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is (quod ubique, quod semper, quod ab omnibus creditum est; Vincentius van Lérins).”

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 16:15

Yoshi schreef:Gebaseerd op feilbare traditie.

Wanneer protestanten het niet meer weten worden de kanttekeningen geraadpleegd en dan is het einde discussie. Binnen de protestantse traditie is de traditie dus niet feilbaar.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor GDK » 30 mar 2016 07:48

elbert schreef:Protestantse kerken kennen uiteraard ook traditie. Ik denk ook niet dat iemand dat zal ontkennen. Het gaat er wel om welk gezag die traditie heeft voor leer en leven. Dan blijkt dat de traditie niet het onfeilbare gezag heeft, maar alleen de Schrift. De traditie kan falen, de Schrift niet.


precies, daar gaat het denk ik om. De Schrift heerst over de traditie en de leer van de kerk. De kerk buigt dus voor de Schrift en niet andersom. Voor de reformatoren betekende dit dus bijvoorbeeld : niet meer bidden tot Maria en de heiligen, geen onbevlekte ontvangenis, geen aflaten en geen vagevuur. Maar de meeste (en ik denk de belangrijkste) dogma's van de kerk bleven gewoon in takt, daarover was geen discussie. Sola scriptura betekende voor de reformatoren dus wat anders dan voor hedendaagse evangelische christenen, die iets letterlijk willen lezen in de bijbel voor ze het als waar aannemen.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 09:04

GDK schreef:precies, daar gaat het denk ik om. De Schrift heerst over de traditie en de leer van de kerk. De kerk buigt dus voor de Schrift en niet andersom. Voor de reformatoren betekende dit dus bijvoorbeeld : niet meer bidden tot Maria en de heiligen, geen onbevlekte ontvangenis, geen aflaten en geen vagevuur. Maar de meeste (en ik denk de belangrijkste) dogma's van de kerk bleven gewoon in takt, daarover was geen discussie. Sola scriptura betekende voor de reformatoren dus wat anders dan voor hedendaagse evangelische christenen, die iets letterlijk willen lezen in de bijbel voor ze het als waar aannemen.

Ik weet niet welke reformatoren jij bedoelt, maar volgens mij stond de onbevlekte ontvangenis in de reformatie (in eerste instantie) niet ter discussie...
Volgens mij is het leerstuk pas jaren later in de katholieke kerk geintroduceerd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor GDK » 30 mar 2016 10:31

StillAwake schreef:Ik weet niet welke reformatoren jij bedoelt, maar volgens mij stond de onbevlekte ontvangenis in de reformatie (in eerste instantie) niet ter discussie...
Volgens mij is het leerstuk pas jaren later in de katholieke kerk geintroduceerd...


Het leerstuk is volgens mij al heel oud en pas in de 19e eeuw een dogma geworden. In mijn beleving stond bij de reformatoren de blijvende maagdelijkheid van Maria niet te discussie. Maar je zal vast gelijk hebben.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 10:36

Verwar je nu het dogma van de onbevlekte ontvangenis niet met het dogma van de maagdelijkheid van Maria?

Het dogma van de onbevlekte ontvangenis gaat niet over Jezus maar over de bijzondere status van Maria, zij zou onbevlekt ter wereld zijn gekomen, buiten de erfzonde waar alle andere mensen wel mee geboren worden. Dat dogma bestaat pas een jaar of 150. Dit wordt vaak verward met de maagdelijkheid van Maria en in die laatste heb je ook nog een protestantse en katholieke variant. De protestanten geloven enkel dat Maria als maagd zwanger werd, de katholieken beweren echter dat Maria vervolgens ook altijd maagd is gebleven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten