Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2016 08:46

Hoe dan? Sola Scriptura houdt in dat de Bijbel leidend is en je dingen daar aan toetst, maar niet dat je scheurt als je op een punt van mening verschilt. Als men Sola Scriptura zou toepassen zou men juist koste wat het kost proberen bij elkaar te blijven aangezien de Bijbel oproept tot eenheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 31 mar 2016 10:43

Goed, op speciaal verzoek.
Marnix schreef:Ik denk niet dat je het op alle vlakken met elkaar eens hoeft te zijn om tot eenheid te komen.

Dat hoeft ook zeker niet. Zie de katholieke Kerk, de kaders staan vast maar daarbinnen is er behoorlijk veel ewegingsruimte. Helaas gaat dat voor veruit de meeste (de PKN is hierop wederom de positieve uitzondering) niet op.
Dat probleem (en dat heeft niets met Sola Scriptura te maken) komt omdat men allerlei onbelangrijke punten heel belangrijk heeft gemaakt. Allemaal leuk en aardig maar het is niet de kern.

Wat de kaders zijn is aan de Kerk om te bepalen. Aangezien het sola scriptura een dogma is binnen het protestantisme valt de Kerk die de kaders bepaald weg. En vervolgens maakt iedereen fijn zijn eigen kadertjes en alles wat daarbuiten valt wil hij/zij niet mee in de kerkbanken zitten. Splitsingen en scheuringen tot gevolg. Ook het leergezag ligt bij het individu in het protestantisme en dat versterkt het allemaal nog eens waardoor we vandaag de dag met een totale anarchie aan verschillende sub stromingen zitten.
En die moet christenen juist binden, ipv dat allerlei bijzaken ze zou moeten scheiden.

En dan ben jij degene die gaat bepalen wat hoofd en bijzaken zijn? Daarover zullen al weer een x aantal scheuringen ontstaan.
Het zal een hoop werk kosten voor dat allemaal hersteld is... maar ik zie wel positieve stapjes op dat gebied. Kleine stapjes op een lange weg die te gaan is maar goed.

Het zal binnen het protestante (iig calvinistische) model nimmer allemaal hersteld worden. Daarvoor is de cultuur er niet, er heerst een cultuur van scheurmakers en zo nu en dan wordt die doorbroken (wederom PKN) maar ook dat levert weer nieuwe scheuringen op.

De basis van ontzettend veel ellende die speelt binnen het protestantisme is het sola scriptura. En zolang men daarop niet wil reflecteren zal er nooit wat veranderen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor StillAwake » 31 mar 2016 10:54

Yoshi schreef:Gefeliciteerd, je bent een van de weinigen. :)

Weet je het heel zeker?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 31 mar 2016 10:57

StillAwake schreef:Weet je het heel zeker?

Ik moet bekennen dat ik er meerdere ben tegengekomen. 8)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor rotterdam » 31 mar 2016 15:30

Arendsoog schreef:
Hierbij laat ik het voor nu.


We worden het niet eens.
Voor mij is overduidelijk "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".

Door ons woord, dat is dus de apostolische overlevering.

Dat zie je ook bij Paulus als hij Timótheüs vertelt: “En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.” (2 Tim. 2: 2). Hier zien we de eerste paar links in de keten van apostolische Traditie die doorlopend doorgegeven is tot op deze dag.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Arendsoog » 31 mar 2016 16:35

rotterdam schreef:We worden het niet eens.
Voor mij is overduidelijk "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".

Door ons woord, dat is dus de apostolische overlevering.

Dat zie je ook bij Paulus als hij Timótheüs vertelt: “En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren.” (2 Tim. 2: 2). Hier zien we de eerste paar links in de keten van apostolische Traditie die doorlopend doorgegeven is tot op deze dag.


Je zult je vast herinneren dat ik in het andere topic me uitgelaten heb tegen degenen die de traditie volledig aan de kant schuiven. Je doet mijn standpunt dan ook tekort als je zegt dat de (apostolische) overlevering geen nut of zeggingskracht heeft. Ik keerde me tegen het gelijkstellen van Schrift en Traditie, wat feitelijk inhoudt dat de Schrift gebonden is aan de Traditie, en de Traditie boven de Schrift staat. Ik heb in het andere topic beweerd dat als onze mening overeenkomt met die van de Vroege Kerkvaders, we waarschijnlijk op de goede lijn zitten. Nu realiseer ik me dat die uitspraak vrijheid laat aan eclecticisme en zgn. 'selectief shoppen' toelaat. Als de traditie/kerk echter in zoverre absoluut leergezag krijgt dat bepaalde dogma's als een wet van Meden en Perzen vastgezet worden, ga je m.i. te ver, mede vanwege het tijdelijke karakter van alle theologische arbeid. Het pijnlijke is helaas dat sola scriptura in praktijk resulteert in ketters, en misschien nog wel meer scheurmakers. Daarom moet wat dat betreft de 'gewone' kerkganger het niet te snel oneens zijn met zijn predikant, omdat een predikant, naar ik mag hopen, een degelijke theologische opleiding gevolgd heeft en daarom t.o.v. de 'gewone' kerkganger bepaalde standpunten beter historisch en dogmatisch weet te plaatsen.
Dit is een discussie waarbij ik op het randje van het ravijn balanceer, omdat ik enerzijds de uniciteit van de Schrift hoog wil houden en anderzijds niet te kort wil doen aan de traditie en dogmatiek.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor rotterdam » 31 mar 2016 17:23

Arendsoog schreef:
Je zult je vast herinneren dat ik in het andere topic me uitgelaten heb tegen degenen die de traditie volledig aan de kant schuiven. Je doet mijn standpunt dan ook tekort als je zegt dat de (apostolische) overlevering geen nut of zeggingskracht heeft. Ik keerde me tegen het gelijkstellen van Schrift en Traditie, wat feitelijk inhoudt dat de Schrift gebonden is aan de Traditie, en de Traditie boven de Schrift staat. Ik heb in het andere topic beweerd dat als onze mening overeenkomt met die van de Vroege Kerkvaders, we waarschijnlijk op de goede lijn zitten. Nu realiseer ik me dat die uitspraak vrijheid laat aan eclecticisme en zgn. 'selectief shoppen' toelaat. Als de traditie/kerk echter in zoverre absoluut leergezag krijgt dat bepaalde dogma's als een wet van Meden en Perzen vastgezet worden, ga je m.i. te ver, mede vanwege het tijdelijke karakter van alle theologische arbeid. Het pijnlijke is helaas dat sola scriptura in praktijk resulteert in ketters, en misschien nog wel meer scheurmakers. Daarom moet wat dat betreft de 'gewone' kerkganger het niet te snel oneens zijn met zijn predikant, omdat een predikant, naar ik mag hopen, een degelijke theologische opleiding gevolgd heeft en daarom t.o.v. de 'gewone' kerkganger bepaalde standpunten beter historisch en dogmatisch weet te plaatsen.
Dit is een discussie waarbij ik op het randje van het ravijn balanceer, omdat ik enerzijds de uniciteit van de Schrift hoog wil houden en anderzijds niet te kort wil doen aan de traditie en dogmatiek.


Ja klopt, we komen heel dicht bij elkaar.

Tenslotte, het N.T. is toch de opgeschreven traditie ? De mondelinge overlevering ?

Lucas schrijft het er keurig bij "Nademaal velen ter hand genomen hebben, om in orde te stellen een verhaal van de dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben; Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginne zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn.

Timotheus heeft zijn opdracht van zijn leermeester goed uitgevoerd, hij heeft het woord hetgeen hij van Paulus gehoord had onder vele getuigen, doorgegeven aan getrouwe mensen, welke op hun beurt bekwaam waren om ook anderen te leren. De apostolische traditie is een feit.

Door hen is dan ook de canon vastgesteld, door hen maar toch het onfeilbaar woord van God.

Helaas zijn de voortrekkers (de leiders) van de scheuringen vaak de predikanten.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Arendsoog » 31 mar 2016 18:09

rotterdam schreef:Ja klopt, we komen heel dicht bij elkaar.

Tenslotte, het N.T. is toch de opgeschreven traditie ? De mondelinge overlevering ?

Lucas schrijft het er keurig bij "Nademaal velen ter hand genomen hebben, om in orde te stellen een verhaal van de dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben; Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginne zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn.

Timotheus heeft zijn opdracht van zijn leermeester goed uitgevoerd, hij heeft het woord hetgeen hij van Paulus gehoord had onder vele getuigen, doorgegeven aan getrouwe mensen, welke op hun beurt bekwaam waren om ook anderen te leren. De apostolische traditie is een feit.

Door hen is dan ook de canon vastgesteld, door hen maar toch het onfeilbaar woord van God.

Dat klopt, dat maakt deze discussie heel interessant. Correct. Daarbij aansluitend zou ik willen zeggen dat ik een geschrift buiten de canon - hoe nuttig ook - niet voor het onfeilbare woord van God zou durven houden.

In het kader van dit topic, maar meer aansluitend op de onfeilbaarheid van de Schrift dan op het sola, nog een leuke vraag die ik op een weblog tegenkwam:
Dr. P. de Vries schreef:Ik geef nu een citaat door met de vraag: ‘Wie schreef dit?’ Wie ik het ook voorlegde, nooit kreeg ik het juiste antwoord.
Dan nu eerst het citaat: ‘Het is volstrekt verkeerd om de inspiratie van de Schrift tot bepaalde delen te beperken of te stellen dat de heilige schrijver zich heeft vergist. Het is onmogelijk dat het voor-komen van een vergissing kan samengaan met de inspiratie van de Schrift. Inspiratie is niet alleen onverenigbaar met vergissingen, maar sluit het uit en verwerpt het absoluut en noodzakelijker wijze. Het is namelijk onmogelijk dat God Zelf, Die de hoogste wijsheid is, iets kan zeggen dat niet waar is.’
Zie: http://drpdevries.blogspot.nl/search/la ... %20Schrift voor de auteur van het citaat


Helaas zijn de voortrekkers (de leiders) van de scheuringen vaak de predikanten.

Dat klopt, en ze nemen (een groot deel van) hun gemeenteleden mee...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor rotterdam » 01 apr 2016 06:18

Arendsoog schreef:Dat klopt, dat maakt deze discussie heel interessant. Correct. - niet voor het onfeilbare woord van God zou durven houden.

Het is namelijk onmogelijk dat God Zelf, Die de hoogste wijsheid is, iets kan zeggen dat niet waar is.’


Eens, heel interessant.
Hoe kijk jij, in dit verband, aan tegen b.v.
De Hebreeën brief ? Er staat boven "van de apostel Paulus".
Dit is m.i. onmogelijk.
Hebr. 9 ; 2 Want de tabernakel was toebereid, namelijk de eerste, in welken was de kandelaar, en de tafel, en de toonbroden, welke genaamd wordt het heilige; 3 Maar achter het tweede voorhangsel was de tabernakel, genaamd het heilige der heiligen; 4 Hebbende een gouden wierookvat, en de ark des verbonds, alom met goud overdekt, in welke was de gouden kruik, daar het Manna in was, en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds.

Ik hoef jou vast niet te vertellen wat hier niet klopt :D
Maar het is "op zeker" dat Paulus deze "vergissing" niet geschreven kan hebben.

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2016 23:45

Doe maar wel want ik lees geïnteresseerd mee en zou niet weten wat er niet aan klopt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor rotterdam » 02 apr 2016 05:53

mohamed schreef:Doe maar wel want ik lees geïnteresseerd mee en zou niet weten wat er niet aan klopt.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Heilige_der_Heiligen

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2016 10:17

Ik heb de link gelezen, waarvoor dank maar ik zie het nog steeds niet wat er niet aan klopt volgens jou, Rotterdam.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Arendsoog » 02 apr 2016 16:32

rotterdam schreef:Eens, heel interessant.
Hoe kijk jij, in dit verband, aan tegen b.v.
De Hebreeën brief ? Er staat boven "van de apostel Paulus".
Dit is m.i. onmogelijk.
Hebr. 9 ; 2 Want de tabernakel was toebereid, namelijk de eerste, in welken was de kandelaar, en de tafel, en de toonbroden, welke genaamd wordt het heilige; 3 Maar achter het tweede voorhangsel was de tabernakel, genaamd het heilige der heiligen; 4 Hebbende een gouden wierookvat, en de ark des verbonds, alom met goud overdekt, in welke was de gouden kruik, daar het Manna in was, en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds.

Ik hoef jou vast niet te vertellen wat hier niet klopt :D
Maar het is "op zeker" dat Paulus deze "vergissing" niet geschreven kan hebben.

Het auteurschap van deze brief is naar ik weet nogal omstreden. Hebr. 2:3 geeft volgens mij een aardige aanwijzing tegen Paulus' auteurschap. Enfin, ik ga geen dingen opsommen die (completer) hier te vinden zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_aan ... van_Paulus.

Enfin, je tekst uit Hebreeën. Om eerlijk te zijn, ik heb er even naar gezocht. Was dit nog nooit tegengekomen ;)

Ik kom in de snelheid twee inconsistenties tegen:

Calvijn op Hebr. 9 schreef:But he says that the pot in which Moses had deposited the manna, and Aaron's rod which had budded, were in the ark with the two tables; but this seems inconsistent with sacred history, which in 1 King s 8:9, relates that there was nothing in the ark but the two tables. But it is easy to reconcile these two passages: God had commanded the pot and Aaron's rod to be laid up before the testimony; it is hence probable that they were deposited in the ark, together with the tables. But when the Temple was built, these things were arranged in a different order, and certain history relates it as a thing new that the ark had nothing else but the two tables. http://www.biblestudyguide.org/comment/ ... htm/xv.htm


David H. Stern schreef:Critics have been quick to conclude that the author did not know what he was talking about, since the Torah clearly states that the golden altar was outside the curtain (Exodus 30:6, Leviticus 16:18, 1 Kings 6:22). Actually, the author knew his subject well. Although the incense altar was used daily for other purposes, it was used in a special way by the cohen hagadol on Yom-Kippur, when he would lake from it a golden censer of coals and bring them into the Holiest Place (Exodus 30:10, Leviticus 16:12, 15). See paragraph alter next. http://kifa.kz/eng/bible/stern/stern_evreyam_09.php


Weer wat bijgeleerd en mijn treinreis nuttig besteed ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2016 20:12

Aha, ik denk dat ik het snap. Maar ja, ik ben geen jood dus die zaken geloof ik wel. Iemand kan ook een beker vergeten mee te nemen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2016 07:10

Rotterdam schreef:Eens, heel interessant.
Hoe kijk jij, in dit verband, aan tegen b.v.
De Hebreeën brief ? Er staat boven "van de apostel Paulus".
Dit is m.i. onmogelijk.
Hebr. 9 ; 2 Want de tabernakel was toebereid, namelijk de eerste, in welken was de kandelaar, en de tafel, en de toonbroden, welke genaamd wordt het heilige; 3 Maar achter het tweede voorhangsel was de tabernakel, genaamd het heilige der heiligen; 4 Hebbende een gouden wierookvat, en de ark des verbonds, alom met goud overdekt, in welke was de gouden kruik, daar het Manna in was, en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds.

Ik hoef jou vast niet te vertellen wat hier niet klopt :D
Maar het is "op zeker" dat Paulus deze "vergissing" niet geschreven kan hebben.


In welke Bijbel staat dat de Hebreeenbrief van Paulus is? Dat staat er bij mij niet boven en dat is ook nort zo waarschijnlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten