Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 10:48

GDK schreef:Het leerstuk is volgens mij al heel oud en pas in de 19e eeuw een dogma geworden. In mijn beleving stond bij de reformatoren de blijvende maagdelijkheid van Maria niet te discussie. Maar je zal vast gelijk hebben.


Het leerstuk is mogelijk wel ouder maar het is niet zo dat de reformatoren dat maar overgenomen hebben. Logisch want de Bijbel (daar is het sola scriptura weer) leert nergens dat Maria altijd maagd is gebleven, spreekt van broers van Jezus (weerlegging is dat het neven zouden zijn) maar geeft duidelijk aan: Maria had geen gemeenschap met Jozef totdat het kind (Jezus) geboren was Die toevoeging is heel raar als Maria altijd maagd gebleven zou zijn. Totdat geeft namelijk altijd een eindpunt aan.

Maar het "Maria voor altoos maagd" is een mooi voorbeeld waarbij "sola scriptura" goed kan worden toegepast, waarom het ook bestaat. Als iemand opeens besluit dat Maria voor altijd maagd is gebleven kunnen we dat toetsen. Wat zijn de bronnen? Die zijn er niet. Wat zegt de Bijbel? Jezus had mogelijk of waarschijnlijk broers en Maria had geen gemeenschap met Jozef totdat Jezus werd geboren. Wat impliceert dat ze het daarna wel had. Zijn er andere Bijbelteksten die aangeven dat Maria altijd maagd zal blijven? Nee. Kortom, we kunnen niet beweren dat Maria altijd maagd bleef. Of je kan het wel beweren maar er zijn totaal geen argumenten voor aan te dragen. We kunnen zelfs op basis van de Bijbel vaststellen dat dat dit waarschijnlijk onjuist is. Er moet een bepaalde toetsing zijn als mensen dingen zeggen, anders weet je totaal niet of het wel waar is of niet. En de Bijbel lijkt me daar het meest geschikt voor. Nou kan God ook direct tot mensen spreken maar dat zal nooit in strijd zijn met wat je in Zijn Woord leest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 10:53

Maria bleef inderdaad niet altijd maagd, ik snap ook niet dat katholieken daar zo'n punt van maken.

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 11:56

Marnix schreef:De protestanten geloven enkel dat Maria als maagd zwanger werd, de katholieken beweren echter dat Maria vervolgens ook altijd maagd is gebleven.

De protestanten bestaan eigenlijk niet. Ik kan op dit punt al 3 protestanten die hier alle drie een verschillende visie op hebben. Geen maagd voor en na Jezus, geen maagd na Jezus en altijd maagd.

Maar goed, terug naar het topic. Is het onhoudbaar? Zie de puinhopen en de verdeeldheid heden ten dage. Dan kan je enkel volmondig ja zeggen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 12:42

Het is prima houdbaar om de Bijbel als Gods Woord als toetssteen te gebruiken. En dan kom je soms nog op verschillende uitwerkingen uit. Dat kan voor verdeeldheid zorgen maar dat hoeft helemaal niet. Dat ligt er maar aan hoe men met die verschillen omgaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor GDK » 30 mar 2016 13:05

Yoshi schreef:Maar goed, terug naar het topic. Is het onhoudbaar? Zie de puinhopen en de verdeeldheid heden ten dage. Dan kan je enkel volmondig ja zeggen.


Er is niets zo moeilijk als eenvoudig de bijbel lezen.
Vooruit met de geit!

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 13:25

Marnix schreef:De protestanten geloven enkel dat Maria als maagd zwanger werd, de katholieken beweren echter dat Maria vervolgens ook altijd maagd is gebleven.

Yoshi schreef:De protestanten bestaan eigenlijk niet. Ik kan op dit punt al 3 protestanten die hier alle drie een verschillende visie op hebben. Geen maagd voor en na Jezus, geen maagd na Jezus en altijd maagd.

Ook protestanten kunnen zich vergissen. De correcte interpretatie is dat Maria maagd was toen ze Jezus kreeg.
Yoshi schreef:Maar goed, terug naar het topic. Is het onhoudbaar? Zie de puinhopen en de verdeeldheid heden ten dage. Dan kan je enkel volmondig ja zeggen.

Afhankelijk van wat er bedoeld wordt met sola scriptura is het inderdaad onhoudbaar. De protestante traditie weegt zwaarder dan de Bijbel, want ik heb nog nooit meegemaakt dat de HC werd tegengesproken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 13:53

GDK schreef:
Er is niets zo moeilijk als eenvoudig de bijbel lezen.


Bijbelinterpreteren, je kan er niet van winnen, alleen maar van verliezen ;)

Yoshi schreef:De protestanten bestaan eigenlijk niet. Ik kan op dit punt al 3 protestanten die hier alle drie een verschillende visie op hebben. Geen maagd voor en na Jezus, geen maagd na Jezus en altijd maagd.


Ik ben benieuwd welke protestanten geloven dat Maria geen maagd was voor Jezus werd geboren. Ik ken die stroming niet. Heb je een bron?

En verder, sola scriptura maar weer toepassen of wel: Toetsen aan de Bijbel. Dat Maria altijd maagd is gebleven hebben we behandeld. Dus is de resterende vraag: Was ze wel of niet maagd toen ze zwanger was van Jezus. De Bijbel is wel weer duidelijk. De maagd zal zwanger worden en een zoon baren. Dan zou je nog kunnen stellen dat het om iemand gaat die maagd is en vervolgens op natuurlijke manier zwanger wordt (en dus geen maagd meer is) maar Maria laat deze optie zelf niet open. Hoe kan dit gebeuren daar ik geen omgang (gemeenschap) met een man heb gehad? Gabriel zegt dan: De Heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je overschaduwen. Daarom zal het kind dat geboren wordt heilig worden genoemd en Zoon van God.

Zo lastig is het soms niet als we de Bijbel lezen en daar onze standpunten op baseren. Maar op sommige vlakken is het wel wat complexer... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor GDK » 30 mar 2016 14:59

Marnix schreef:Dus is de resterende vraag: Was ze wel of niet maagd toen ze zwanger was van Jezus. De Bijbel is wel weer duidelijk. De maagd zal zwanger worden en een zoon baren.



Dat is nou het mooie: de Bijbel zegt wel dat het zo is, maar niet waarom het zo belangrijk is. En daar heb je de kerk (traditie) voor nodig om je dat te leren. Zo verhouden die twee zich tot elkaar, volgens mij. Onderstaande is uit de HC, maar de Katholieke kerk zal met andere woorden vast hetzelfde zeggen.

Vraag 35: Wat betekent: die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria?
Antwoord: Dat de eeuwige Zoon van God, die waarachtig en eeuwig God is en
blijft, door de werking van de Heilige Geest de ware menselijke natuur uit het
vlees en bloed van de maagd Maria heeft aangenomen om werkelijk de nakomeling
van David te zijn, zijn broeders in alles gelijk, maar zonder zonde.
Vooruit met de geit!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor GDK » 30 mar 2016 15:01

mohamed schreef: want ik heb nog nooit meegemaakt dat de HC werd tegengesproken.


Huh? In welk kalifaat leef jij?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 15:11

GDK schreef:Dat is nou het mooie: de Bijbel zegt wel dat het zo is, maar niet waarom het zo belangrijk is. En daar heb je de kerk (traditie) voor nodig om je dat te leren. Zo verhouden die twee zich tot elkaar, volgens mij. Onderstaande is uit de HC, maar de Katholieke kerk zal met andere woorden vast hetzelfde zeggen.

Vraag 35: Wat betekent: die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria?
Antwoord: Dat de eeuwige Zoon van God, die waarachtig en eeuwig God is en
blijft, door de werking van de Heilige Geest de ware menselijke natuur uit het
vlees en bloed van de maagd Maria heeft aangenomen om werkelijk de nakomeling
van David te zijn, zijn broeders in alles gelijk, maar zonder zonde.


Kan kloppen, maar om daar te komen moet je wel eerst bepalen wat waar is en wat niet. In de Katholieke Kerk hebben ze vast ook een mooie uitleg waarom het zo belangrijk is dat Maria altijd maagd is gebleven maar als dat Bijbels gezien niet klopt heb je weinig aan zo'n uitwerking. Overigens heeft, zoals je weet, de HC haar antwoorden ook altijd gebaseerd op de Bijbel (zie alle teksten onder het antwoord) dus daarin wordt ook geprobeerd om het Sola Scriptura toe te passen. Ook deze uitleg kan je aan de Bijbel toetsen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 15:53

mohamed schreef: want ik heb nog nooit meegemaakt dat de HC werd tegengesproken.

GDK schreef:Huh? In welk kalifaat leef jij?

Hoewel mijn gebruikersnaam enige verwarring kan scheppen leef ik in het kalifaat Nederland.

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 17:38

mohamed schreef:Ook protestanten kunnen zich vergissen. De correcte interpretatie is dat Maria maagd was toen ze Jezus kreeg.

Dat blijkt wel uit de intern al tegenstrijdige leer van het sola scriptura. :)

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 17:40

GDK schreef:Er is niets zo moeilijk als eenvoudig de bijbel lezen.

A, dat zal het zijn. Jouw protestantse substroming lees gewoon eenvoudig de bijbel. En heeft het dus bij het juiste eind. Alle andere 29.999+ protestantse substromingen, die lezen de bijbel niet eenvoudig en zitten er daarom naast.

Doe me gelijk weer denken aan een van mijn favoriete afbeeldingen;

Afbeelding

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 18:34

StillAwake schreef:Ik weet niet welke reformatoren jij bedoelt, maar volgens mij stond de onbevlekte ontvangenis in de reformatie (in eerste instantie) niet ter discussie...
Volgens mij is het leerstuk pas jaren later in de katholieke kerk geintroduceerd...

GDK schreef:Het leerstuk is volgens mij al heel oud en pas in de 19e eeuw een dogma geworden. In mijn beleving stond bij de reformatoren de blijvende maagdelijkheid van Maria niet te discussie. Maar je zal vast gelijk hebben.

De onbevlekte ontvangenis betreft het dogma dat Maria zonder erfzonde ter werld was gekomen.
Haar maagdelijkheid heeft daar niets mee te maken.
Volgens mij is het pas in achtienzoveel een dogma geworden, maar was het voor die tijd niet eens een leerstuk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 18:41

Marnix schreef:Ik ben benieuwd welke protestanten geloven dat Maria geen maagd was voor Jezus werd geboren. Ik ken die stroming niet. Heb je een bron?

Het spijt me zeer, maar concrete antwoorden kan ik je daar niet op geven. Ik ben enige tijd geleden al opgehouden om te vragen bij protestanten van welke stroming ze zijn. Hoe meer ik over de verschillende stromingen te weten kom hoe dieptriester het wordt. Scheuringen door families heen om een interpretatieverschilletje. De algehele onwil (met uitzondering van de PKN) om aan eenheid te werken. Enz enz.
En verder, sola scriptura maar weer toepassen of wel: Toetsen aan de Bijbel.

Wellicht is het handig om het dogma dan eerst zelf eens te toetsen aan de bijbel. Als je dan niet aan selectief shoppen doet dan zie je dat het die toets niet zal doorstaan.

Ik heb vaak de indruk dat men in protestantse kringen denkt dat het christendom is ontstaan uit de bijbel. Terwijl de bijbel is ontstaan uit het christendom.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron