Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor hans0166 » 03 apr 2016 07:59

In welke Bijbel staat dat de Hebreeenbrief van Paulus is? Dat staat er bij mij niet boven en dat is ook nort zo waarschijnlijk.


zeg in sommige gezindten niet dat het niet van Paulus is... of je moet zeker weten dat ze de heksenverbranding afgeschaft hebben...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor rotterdam » 03 apr 2016 12:46

Marnix schreef:
In welke Bijbel staat dat de Hebreeenbrief van Paulus is? Dat staat er bij mij niet boven en dat is ook nort zo waarschijnlijk.


In mijn statenvertaling staat ; De brief van de apostel Paulus aan de Hebreeën.

Ik denk overigens dat het slot (13,22-25) wel van Paulus is. Een soort van notitie bij de brief.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2016 06:31

Zou kunnen. Ik lees standaard geen Statenvertaling en na 1600 is men een keer tot het inzicht gekomen dat de hele Hebreeenbrief hoogstwaarschijnlijk niet van Paulus kan zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Spreeuw » 04 apr 2016 09:17

Marnix schreef:Zou kunnen. Ik lees standaard geen Statenvertaling en na 1600 is men een keer tot het inzicht gekomen dat de hele Hebreeenbrief hoogstwaarschijnlijk niet van Paulus kan zijn.


Sola Scriptura... Er staat nergens in de Hebreeënbrief zelf dat deze door Paulus geschreven is. Duidelijk dus!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2016 11:48

Precies. Dus gaan we het niet bindend als dogma voorschrijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Speedy » 04 apr 2016 12:06

Marnix schreef:Zou kunnen. Ik lees standaard geen Statenvertaling en na 1600 is men een keer tot het inzicht gekomen dat de hele Hebreeenbrief hoogstwaarschijnlijk niet van Paulus kan zijn.


Nou de wetenschappers geven juist aan dat door onderzoek blijkt dat de Hebreen brief wel door Paulus geschreven kan zijn en anders door iemand die heel dicht bij Paulus stond.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Arendsoog » 04 apr 2016 12:34

Ik voel een nieuwe discussie aankomen die niet on-topic is. Nieuw topic voor dit onderwerp?
De Statenvertalers hebben hun keuze in de kanttekeningen verwoord. Verder staat het iedereen vrij argumenten voor/tegen af te wegen. Consensus over de auteur bestaat er naar ik weet niet.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2016 13:29

Speedy schreef:
Nou de wetenschappers geven juist aan dat door onderzoek blijkt dat de Hebreen brief wel door Paulus geschreven kan zijn en anders door iemand die heel dicht bij Paulus stond.


Wat ik lees is dat men in de loop van de tijd steeds meer tot de conclusie komt dat het waarschijnlijk niet door Paulus geschreven is. Dat zie je ook in de Bijbelvertalingen, in de SV staat blijkbaar nog dat hij van Paulus is, in de nieuwe vertalingen kom je dit niet meer tegen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Speedy » 04 apr 2016 13:37

Marnix schreef:Wat ik lees is dat men in de loop van de tijd steeds meer tot de conclusie komt dat het waarschijnlijk niet door Paulus geschreven is. Dat zie je ook in de Bijbelvertalingen, in de SV staat blijkbaar nog dat hij van Paulus is, in de nieuwe vertalingen kom je dit niet meer tegen.


Afgelopen jaren zijn er aantal publicaties geweest waar gewezen werd op het taalveld dat er grote overeenkomsten zijn. Groot aantal negatieve publicaties zijn al achterhaald, omdat uitgangspunt was om de oude wetenschappelijk uitgangspunten te weerleggen en niet te kijken vanuit een nieuwe positie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2016 13:57

Misschien is het boek Hebreeën wel door Paulus én Apollos geschreven.....
Origenes heeft gezegd 'dat weet alleen God' .
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2016 14:17

Precies. Laten we dat maar zo houden. We dwalen wat af ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Is het Sola Scriptura onhoudbaar?

Berichtdoor Arco » 20 apr 2016 09:31

Clement of Alexandria (150 - 212 C.E.)
In the work called Hypotyposes, to sum up the matter briefly he [Clement of Alexandria] has given us abridged accounts of all the canonical Scriptures,... the Epistle to the Hebrews he asserts was written by Paul, to the Hebrews, in the Hebrew tongue; but that it was carefully translated by Luke, and published among the Greeks.

Clement of Alexandria; Hypotyposes; referred to by Eusebius in Eccl. Hist. 6:14:2


Eusebius (315 C.E.)
For as Paul had addressed the Hebrews in the language of his country; some say that the evangelist Luke, others that Clement, translated the epistle.

Eusebius; Eccl. Hist. 3:38:2-3


Jerome (382)
"He (Paul) being a Hebrew wrote in Hebrew, that is, his own tongue and most fluently while things which were eloquently written in Hebrew were more eloquently turned into Greek"

Lives of Illustrious Men, Book V
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten