Een middelmatige zaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor mona » 04 mar 2016 18:09

Marnix schreef:Ik vind op hele noten zingen verschrikkelijk. Maar verder is ook dat een middelmatige zaak.

Yes. ik vind een bandje in de kerk afschuwelijk, maar ook dat is een middelmatige zaak. :wink:
(sorry, ik kon het niet laten...)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2016 18:13

Marnix schreef:Ik vind op hele noten zingen verschrikkelijk. Maar verder is ook dat een middelmatige zaak.


Met een goede organist is het best mooi (niet ritmisch met bovenstem)
luister maar ; https://www.youtube.com/watch?v=vqB6ho3v1dM

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor pindas83 » 04 mar 2016 21:02

rotterdam schreef:
Met een goede organist is het best mooi (niet ritmisch met bovenstem)
luister maar ; https://www.youtube.com/watch?v=vqB6ho3v1dM


Heeft helemaal niets met een goede organist te maken.. Begrijp me niet verkeerd; deze man kan goed spelen... het is alleen zo a-muzikaal dat langdradige hééééllle nooooten, tenenkrommend is het.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor hans0166 » 04 mar 2016 21:28

Met een goede organist is het best mooi (niet ritmisch met bovenstem)
luister maar ; https://www.youtube.com/watch?v=vqB6ho3v1dM


een populaire organist betekent niet automatisch een goede.... de meningen zijn hier zeer verdeeld over.
De een dweept ermee, de ander krijgt er hinderlijke uitslag van ....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2016 09:05

mona schreef:Yes. ik vind een bandje in de kerk afschuwelijk, maar ook dat is een middelmatige zaak. :wink:
(sorry, ik kon het niet laten...)


Geeft niet, dat mag jij gewoon vinden hoor ;)

Pinda: precies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dies

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Dies » 07 mar 2016 14:32

Met de uitdrukking als zodanig kan ik niet zoveel. Het hangt er van af van welke kant je iets bekijkt. Niet-ritmisch zingen in de kerk is misschien een middelmatige zaak als je het bekijkt vanuit de spirituele kant. Maar als je het vanuit de esthetische kant gaat bekijken; de muzikale kwaliteit, dan krijg je een heel ander verhaal. Dan gaat bijvoorbeeld de vraag een rol spelen hoe er in een gemeente wordt gezongen. Ritmisch zingen hoeft namelijk ook niet per definitie zo welluidend te zijn. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld de neiging om uit enthousiasme keihard te gaan zingen. Niet leuk als je voor zo iemand zit.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 14:42

Een paar voorbeelden uit de vragenrubriek:

* Of een baby iets op haar hoofdje hoeft te hebben als het gedoopt wordt , behoort tot de middelmatige zaken. (ds. I.A. Kole)

* Het is in sommige gemeenten wel toegestaan de kist voor in de kerk te plaatsen. Bij anderen ontmoet het tegenstand, omdat het zou afleiden van het gesproken woord bij de meditatie. En omdat het een Rooms gebruik is.
Ik vind het een middelmatige zaak, maar ben er geen voorstander van. (ds. H. Paul)

* De kerkenraad is verantwoordelijk voor de gang van zaken rondom de dienst. En vanuit het oogpunt van de heiligheid van de kerkdienst, wordt wel besloten dat er niet gefilmd mag worden. Anderen nemen een andere beslissing. Ik ben van mening dat we hier een voorbeeld hebben van een 'middelmatige zaak'. Laten we de heiligheid van de (trouw)dienst niet uit het oog verliezen. (kand. J.A. Mol)

* Er zijn en blijven in de ethiek 'middelmatige zaken' waarover geen duidelijk oordeel bestaat. Deze worden overgelaten aan ieders eigen geweten. Hopelijk vindt de afweging plaats bij een open Bijbel en met een biddend hart. (Prof. Dr. M.J. Paul)

* Helaas wordt tot in onze tijd toe de rechtzinnigheid van een predikant of zijn gebrek aan rechtzinnigheid afgemeten aan het al dan niet een toga dragen. Sommige predikanten kiezen daarom voor de zogenaamde geklede jas, omdat ze de toga toch wat te 'werelds' vinden. Andere predikanten vinden dat een gewoon pak het beste past bij 'een mannetje uit het stof gerezen'.
Laten we van deze middelmatige zaak s.v.p. maar geen 'kleding-zaak' maken. We hebben al 'halszaken' en 'kopzorg' genoeg in de kerk over de broeken en hoeden. (ds. J. Koppelaar)

Zomaar een paar willekeurige voorbeelden. Misschien is het nu wat concreter geworden.
Kunnen jullie nog meer voorbeelden aandragen, bijvoorbeeld uit eigen gemeente, wat voor de één een zwaarwegend twistpunt is en voor de ander slechts een middelmatige zaak?
Het heeft dus heel sterk met het eigen geweten te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Nina » 07 mar 2016 18:38

En omdat het middelmatige zaken zijn, is een ieder vrij te handelen naar eigen geweten in boven genoemde zaken?

Dies

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Dies » 07 mar 2016 18:43

Chaya schreef:* Of een baby iets op haar hoofdje hoeft te hebben als het gedoopt wordt , behoort tot de middelmatige zaken. (ds. I.A. Kole)

Al lijkt het me niet bepaald een middelmatige zaak als er van zo iets onbenulligs een punt wordt gemaakt. ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2016 07:31

Inderdaad. Dat is geen middelmatige zaak maar een onbelangrijke zaak. We moeten "middelmatig" niet gaan gebruiken voor alles wat niet heel belangrijk is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Nina » 08 mar 2016 07:54

Als het dan een onbelangrijke zaak is, laat een ieder er dan ok vrij in en ga geen regels opleggen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2016 08:57

Ehh... inderdaad. Dat doe ik toch ook niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Nina » 08 mar 2016 09:32

Nee joh, ik bedoel jou ook niet. Men vindt dit een middelmatige zaak, maar toch worden daar door kerkenraden regels voor opgesteld: geen witte trouwjurk, een meisje moet een muts op bij dopen enz..

Dus zeg ik: als we het middelmatig van belang vinden, waarom dan een ander je visie opleggen? (door kerkenraden)
Juist omdat het een middelmatige zaak is, zou ik absoluut met mijn kerkenraad daarover in gesprek gaan en me er niet bij neerleggen, het elkaar dwingend opleggen van dit soort zaken moet gewoon stoppen. Men moet elkaar de vrijheid gunnen naar eer en geweten te handelen.

Ik heb gehoord van een meisje dat ze geen belijdenis mocht afleggen omdat ze wel eens een broek droeg. Ik vind dat totaal niet kunnen: zij is er van overtuigd dat ze een broek mag dragen van onze hemelse Vader. Ik vind dit gewoon chantage, het staat niet tot elkaar in verhouding.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2016 13:13

Chaya schreef:Een paar voorbeelden uit de vragenrubriek:

* Of een baby iets op haar hoofdje hoeft te hebben als het gedoopt wordt , behoort tot de middelmatige zaken. (ds. I.A. Kole)

* Het is in sommige gemeenten wel toegestaan de kist voor in de kerk te plaatsen. Bij anderen ontmoet het tegenstand, omdat het zou afleiden van het gesproken woord bij de meditatie. En omdat het een Rooms gebruik is.
Ik vind het een middelmatige zaak, maar ben er geen voorstander van. (ds. H. Paul)

* De kerkenraad is verantwoordelijk voor de gang van zaken rondom de dienst. En vanuit het oogpunt van de heiligheid van de kerkdienst, wordt wel besloten dat er niet gefilmd mag worden. Anderen nemen een andere beslissing. Ik ben van mening dat we hier een voorbeeld hebben van een 'middelmatige zaak'. Laten we de heiligheid van de (trouw)dienst niet uit het oog verliezen. (kand. J.A. Mol)

* Er zijn en blijven in de ethiek 'middelmatige zaken' waarover geen duidelijk oordeel bestaat. Deze worden overgelaten aan ieders eigen geweten. Hopelijk vindt de afweging plaats bij een open Bijbel en met een biddend hart. (Prof. Dr. M.J. Paul)

* Helaas wordt tot in onze tijd toe de rechtzinnigheid van een predikant of zijn gebrek aan rechtzinnigheid afgemeten aan het al dan niet een toga dragen. Sommige predikanten kiezen daarom voor de zogenaamde geklede jas, omdat ze de toga toch wat te 'werelds' vinden. Andere predikanten vinden dat een gewoon pak het beste past bij 'een mannetje uit het stof gerezen'.
Laten we van deze middelmatige zaak s.v.p. maar geen 'kleding-zaak' maken. We hebben al 'halszaken' en 'kopzorg' genoeg in de kerk over de broeken en hoeden. (ds. J. Koppelaar)

Zomaar een paar willekeurige voorbeelden. Misschien is het nu wat concreter geworden.
Kunnen jullie nog meer voorbeelden aandragen, bijvoorbeeld uit eigen gemeente, wat voor de één een zwaarwegend twistpunt is en voor de ander slechts een middelmatige zaak?
Het heeft dus heel sterk met het eigen geweten te maken.

Afgezien van het tweede citaat van dhr. Paul (wat overigens geen voorbeeld is, maar eerder een sort van definitie) lijken me dit allemaal volstrekt onbelangrijke zaken.
De meeste van deze voorbeelden voldoen zelfs niet eens aan de definitie die dhr. Paul stelt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2016 13:14

Marnix schreef:Inderdaad. Dat is geen middelmatige zaak maar een onbelangrijke zaak. We moeten "middelmatig" niet gaan gebruiken voor alles wat niet heel belangrijk is.

Eens.
Door het echter "middelmatig" te noemn krijg je de indruk dat het stiekem toch een halszaak is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 54 gasten