Een middelmatige zaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2016 13:39

Of in ieder geval een zeker belang heeft, misschien is het geen halszaak maar het is ook niet onbelangrijk, anders is het niet "middelmatig".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor StillAwake » 09 mar 2016 16:58

Marnix schreef:Of in ieder geval een zeker belang heeft, misschien is het geen halszaak maar het is ook niet onbelangrijk, anders is het niet "middelmatig".

Maar vaak gaan juist die personen die het een middelmatige zaak vonden ermee om alsof het een halszaak is.
De ander mag er geen punt van twist van maken, want dan is het ineens middelmatig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2016 21:21

Meestal is dat als mensen van een middelmatige zaak een halszaak maken. Stel, je veroordeelt mij omdat ik de NBV leet of niet alleen Psalmen zingt. Dan wordt ik ook wel wat fel. Niet omdat ik een Bijbelvertaling of wat je zingt meer dan een middelmatige zaak vind maar omdat vanwege de veroordeling. Als iemand ergens een halszaak van maakt gaat het al snel om "iemand z'n hals" en dan wordt het toch een heel andere discussie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Johan100 » 16 mar 2016 16:30

mona schreef:
Top, je begint met de kerk waarin ik ben opgegroeid! :8>
(heeft nog altijd een speciale plek in mijn hart).

Ben er weleens geweest trouwens. :)

Johan100 schreef:Schot in de roos dus. Wel een mooi orgel in de bovenkerk in Kampen! Is dat een middelmatige zaak, een mooi orgel, of niet? :wink:
Ik weet geeneens het verschil tussen ritmisch en niet-ritmisch, op hele noten of halve of kwart of achtste noten. Hoe kom ik daar het best achter?

StillAwake schreef:
Er zijn er die er een hoofdzaak van maken, er zijn er die zo'n ding als verspilling van geld en grondstoffen zien.
Er zijn er die het ding als een soort altaar beschouwen, er zijn er die er hun open haard nog niet mee zouden willen vervuilen.

Voor de een een hoofdzaak, voor de ander een bijzaak.
Zelden zijn zaken voor alle partijen middelmatig...


Marnix schreef:
Door wat filmpjes op Youtube op te zoeken bijvoorbeeld.

Psalm 121 op hele noten: https://www.youtube.com/watch?v=nHUCWTISL-o
Psalm 121 op halve noten: https://www.youtube.com/watch?v=tYpyeHkRg_A


Chaya schreef:
Ik hoorde in een docu van de EO hoe de Psalmen werden gezongen vlak voor het Psalmenoproer. (1776)
Elke noot werd 10! tellen aangehouden, volgens de organist.
Dus ze zetten 't Hijgend hert in als voorbeeld. Het was niet om aan te horen, eerder lachwekkend.
De kerkdiensten duurden toen ook rustig twee-en-eenhalf uur, alleen het zingen al nam zoveel tijd in beslag.
Hele noten betekent niets meer dan dat alle lettergrepen op dezelfde snelheid worden gezongen. Dat kan per kerkelijke gemeente verschillen en zelfs per organist.
Ritmisch zingen is de melodie volgen zoals deze opgetekend staat. Soms staan de lettergrepen die langer aangehouden moeten worden in rechte letters en de ritmisch te zingen lettergrepen in cursief. Ook hier kan de snelheid wel enigszins verschillen.


Alsnog bedankt! :)
https://www.youtube.com/watch?v=hpTQND8dN8k Wat vinden jullie van vers 10 en 11? Hoe die gezongen worden?
https://www.youtube.com/watch?v=KpG1_a_H56Y Vind ik mooi gezongen. Mooie achtergrond ook.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor StillAwake » 16 mar 2016 16:37

Johan100 schreef:Alsnog bedankt! :)
https://www.youtube.com/watch?v=hpTQND8dN8k Wat vinden jullie van vers 10 en 11? Hoe die gezongen worden?
https://www.youtube.com/watch?v=KpG1_a_H56Y Vind ik mooi gezongen. Mooie achtergrond ook.

De zang bij couplet 10 en 11 is mooi, al vind ik de begeleiding te nadrukkelijk.
Die laatste is in mijn optiek te traag, en ook daarbij is de begeleiding veel te nadrukkelijk (zang lijkt bijna het orgel te begeleiden in plaats van andersom). Wel mooi gezongen inderdaad.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor rotterdam » 16 mar 2016 16:51

[quote="Johan100"]

https://www.youtube.com/watch?v=hpTQND8dN8k Wat vinden jullie van vers 10 en 11? Hoe die gezongen worden?

Prachtig

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2016 23:08

StillAwake schreef:
De zang bij couplet 10 en 11 is mooi, al vind ik de begeleiding te nadrukkelijk.
Die laatste is in mijn optiek te traag, en ook daarbij is de begeleiding veel te nadrukkelijk (zang lijkt bijna het orgel te begeleiden in plaats van andersom). Wel mooi gezongen inderdaad.

rotterdam schreef:
Prachtig

Vond ik ook. Vers 10 en 11 moest ik nog een keer goed luisteren, aleer ik het mooi vond. Klonk in eerste instantie een beetje vals. Muziek moet je soms leren luisteren. Mooie vind ik dat je de tekst direct mee kan lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2016 08:18

Johan100 schreef:Vond ik ook. Vers 10 en 11 moest ik nog een keer goed luisteren, aleer ik het mooi vond. Klonk in eerste instantie een beetje vals. Muziek moet je soms leren luisteren. Mooie vind ik dat je de tekst direct mee kan lezen.

Je kunt beter hebben dat muziek een beetje vals klinkt wanneer de tekst daar aanleiding toe geeft dan dat de muziek diametraal tegenover de tekst staat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Een middelmatige zaak

Berichtdoor Johan100 » 11 apr 2016 14:02

StillAwake schreef:
Je kunt beter hebben dat muziek een beetje vals klinkt wanneer de tekst daar aanleiding toe geeft dan dat de muziek diametraal tegenover de tekst staat.

Wanneer geeft de tekst daar aanleiding toe volgens jou? Heb je een voorbeeld?
(ik zie het wel of je nog reageert, voel je niet verplicht)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten