De separerende prediking

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Nina » 06 feb 2016 11:57

Dank je Chaya, dat je de moeite neemt zo uitgebreid te antwoorden.

Mona schreef het volgende:
Volgens mij is separerend preken niet anders dan
*de (kerk)mens laten zien dat hij zonder God leeft (en de weg wijzen tot verandering!)
*de christen laten zien hoe zijn leven moet zijn in overeenstemming met Gods wil.


Als ik het jouw stuk, Chaya, zo lees, begrijp ik dat Mona het goed heeft samengevat.
Bovenstaande samenvatting noem ik een evangeliserende preek, bij andere kerken blijkbaar 'separerend'. Klopt het dat het hetzelfde is?

Wat mij betreft hoeft/moet niet iedere preek zo verlopen, maar heb ik regelmatig behoeft aan een preek die de diepte in gaat, die Schriftuitleggend is. Bij voorkeur niet één vers, maar gewoon een gedeelte in zijn verband uitgelegd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2016 12:10

Nina schreef:Dank je Chaya, dat je de moeite neemt zo uitgebreid te antwoorden.

Graag gedaan. :D
Nina schreef:Mona schreef het volgende:
Volgens mij is separerend preken niet anders dan
*de (kerk)mens laten zien dat hij zonder God leeft (en de weg wijzen tot verandering!)
*de christen laten zien hoe zijn leven moet zijn in overeenstemming met Gods wil.

Als ik het jouw stuk, Chaya, zo lees, begrijp ik dat Mona het goed heeft samengevat.
Bovenstaande samenvatting noem ik een evangeliserende preek, bij andere kerken blijkbaar 'separerend'. Klopt het dat het hetzelfde is?

Mona vatte het prima samen.
In feite is het ook hetzelfde. Je zou het ook ontdekkend kunnen noemen.
Het verschilt wel van veel andere preken (die ik ook wel eens hoor) die nogal aan de oppervlakte blijven. Dan zijn ze op zich Bijbels, maar ik denk dan "steek die spade nu eens dieper dominee". Jammer als hij het dan laat liggen.
Nina schreef:Wat mij betreft hoeft/moet niet iedere preek zo verlopen, maar heb ik regelmatig behoeft aan een preek die de diepte in gaat, die Schriftuitleggend is. Bij voorkeur niet één vers, maar gewoon een gedeelte in zijn verband uitgelegd.

Kun je uitleggen waarom niet? In feite kan elke keer dat je onder het Woord zit, de laatste zijn.
Je kunt het in het persoonlijke trekken - het betreft jezelf - maar de andere hoorders?
God spreekt OOK tot je middels de voorganger/preek/meditatie/schrijver immers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Nina » 06 feb 2016 14:12

Nina schreef:
Wat mij betreft hoeft/moet niet iedere preek zo verlopen, maar heb ik regelmatig behoeft aan een preek die de diepte in gaat, die Schriftuitleggend is. Bij voorkeur niet één vers, maar gewoon een gedeelte in zijn verband uitgelegd.


Chaya schreef:
Kun je uitleggen waarom niet? In feite kan elke keer dat je onder het Woord zit, de laatste zijn.
Je kunt het in het persoonlijke trekken - het betreft jezelf - maar de andere hoorders?
God spreekt OOK tot je middels de voorganger/preek/meditatie/schrijver immers.


Omdat er wel meer onderwerpen aan bod moeten komen om een volledig evangelie te onderwijzen aan de gemeente.
Het HELE Woord van God is nuttig om te onderwijzen, van de HELE Bijbel gaat kracht uit als die verkondigd wordt.
En praktisch gezien heeft een predikant een bepaalde hoeveelheid tijd in de dienst voor de prediking. Besteed dat niet elke dienst op dezelfde manier.
Bovendien bestaat de kans dat als mensen elke dienst hetzelfde horen, ze afstompen en het hen niets meer zegt.

Daarnaast: de Here Jezus had ook niet bij elke preek de oproep tot bekering, maar Hij sneed heel veel onderwerpen aan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2016 14:17

Nina schreef:Omdat er wel meer onderwerpen aan bod moeten komen om een volledig evangelie te onderwijzen aan de gemeente.
Het HELE Woord van God is nuttig om te onderwijzen, van de HELE Bijbel gaat kracht uit als die verkondigd wordt.
En praktisch gezien heeft een predikant een bepaalde hoeveelheid tijd in de dienst voor de prediking. Besteed dat niet elke dienst op dezelfde manier.

Daarom is het zo nuttig als er smorgens een vrije stof wordt behandeld en smiddags een leerdienst is.
En de ene keer een tekst uit het Oude en de week erop een tekst uit het Nieuwe testament.
Soms kiezen predikanten ervoor om een serie te houden, bijvoorbeeld over Openbaring of Ruth of Paulus.
Soms gebruikt een predikant een preek meerdere malen, als hij elders een preekbeurt vervult.
Maar als het goed is, klinkt die niet precies hetzelfde!
De predikant vraagt onder aan de kanseltrap om de vervulling van de Heilige Geest. Die laat hem dingen zeggen, of juist niet.
Het kan zelfs zo zijn dat de predikant voor 1 gemeentelid iets moet zeggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De separerende prediking

Berichtdoor naamloos » 06 feb 2016 14:23

Chaya schreef:De predikant vraagt onder aan de kanseltrap om de vervulling van de Heilige Geest. Die laat hem dingen zeggen, of juist niet.
Het kan zelfs zo zijn dat de predikant voor 1 gemeentelid iets moet zeggen.
Het lijkt me handiger als de predikant vóórdat hij zijn preek gaat voorbereiden aan God vraagt waar hij het over hebben moet ipv ter elfder ure onderaan de trap. Nog beter allebei, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2016 14:31

naamloos schreef:Het lijkt me handiger als de predikant vóórdat hij zijn preek gaat voorbereiden aan God vraagt waar hij het over hebben moet ipv ter elfder ure onderaan de trap. Nog beter allebei, toch?

Ja, zeker!
Maar ik sprak laatst een predikant, hij vertelde dat hij soms een preek uiterst zorgvuldig had voorbereid. Maar onderaan de kanseltrap leek alles weg. En moest hij van de Heere een heel andere preek houden, over een andere tekst.

Hier kun je lezen wat ds Joppe erover zegt:
Een preek van tevoren helemaal uitschrijven, doet ds. Joppe doorgaans niet. „Ik maak een schets waarin de lijn staat die ik wil volgen. Er staan kernpunten in en enkele uitgewerkte voorbeelden die ik wil aanhalen, maar het is niet gezegd dat dit ook gebeurt. Het is meer een geheugensteun. Zo'n schets helpt me bepaalde dingen die biddend voorbereid zijn aan de gemeente door te geven."
Ds. Joppe vreest dat de werking van de Heilige Geest beperkt wordt als hij een preek helemaal uitschrijft en voorleest. Niet dat de Geest dan Zijn werk niet kan doen, maar preken is toch juist iets van het onvoorziene, vindt hij. „Soms gaat het zo heel anders dan je had voorbereid. Je móét dan andere dingen zeggen.

Als je het hele artikel wilt lezen: https://www.gezinsgids.nl/component/con ... -prediking
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Boekenlezer » 06 feb 2016 14:43

Chaya schreef:In het andere topic De rokende vlaswiek, raakte de discussie een beetje off topic, vanwege de separerende prediking.
Ik denk dat het wel goed is om er over door te praten, er zijn nogal wat misverstanden over, vermoed ik zo.

Ik heb het boekje van ds Moerkerken genaamd Separerende prediking.
Het begint met: Hoe moet er gepreekt worden?
Deze vraag zou ik dan als eerste jullie willen voorleggen.

Ik heb wel wat boeken van ds. A. Moerkerken, maar deze niet. Nu ik bezig ben in Numeri krijg ik dan wel enige interesse in zijn serie Uittocht - Doortocht - Intocht. Ik ben benieuwd wat hij daarover te zeggen heeft, hoe hij het uitlegt, of het een beetje steekhoudend is. Ik zal het niet met alles eens zijn, er zal ook wel een dikke laag Ger.Gem.saus overheen liggen, maar het bevindelijke heeft ook iets wat mij erg aanspreekt. Het fascineert me, en daarom verdiep ik mij er toch graag in. Goede dingen haal ik er graag uit.

Hoe moet er gepreekt worden? In het kerkblad van de HHK staat daarover een interessant artikel van ds. P. den Ouden. Daarin bekritiseert hij de huidige smalheid van de prediking, die in zo schril contrast staat met de breedte van bijvoorbeeld iemand als Johannes Calvijn. Calvijn bepreekte gewoon de héle Bijbel. (Hij heeft bijvoorbeeld ook 200 preken over het bijbelboek Deuteronomium gehouden.) Kom daar vandaag nog eens om! De Bijbel van de tegenwoordige praktijk is een dun bijbeltje geworden. Een ander verschil waar ik van hoorde - het artikel werd voorgelezen door mijn vader - was de tegenwoordige versmalling van de aandacht voor de toe-eigening van het heil en de eenzijdigheid die dat geeft in de prediking. Dat is onvoldoende, want zo leer je de tijdgeest niet verstaan, iets wat ook cruciaal is! Je moet te horen krijgen hoe je als christen in deze wereld moet staan. Helaas moeten de mensen dat tegenwoordig maar zelf uitzoeken, en dat werkt niet.
Dat zijn een paar dingen die ik mij herinner uit dat artikel.

Dat dunnetje bijbeltje van de predikanten van tegenwoordig, dat is voor mij ook best wel een pijnpunt. Maar je verandert dat niet zomaar even. Daar is een bepaalde cultuuromslag voor nodig, een andere vorming denk ik ook. In ieder geval heb ik er best behoorlijk wat werk aan, om de gaten op te vullen qua bijbelgebruik. Mijn huidige bezig-zijn met Numeri is er ook een mooi voorbeeld van. Hoe vaak wordt daar nou uit gepreekt? Terwijl het inhoudelijk toch bepaald geen minderwaardig boek blijkt te zijn, als je het doorneemt! En de mythe dat het een saai boek is vol getallen en opsommingen kan ook bij de vuilnis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De separerende prediking

Berichtdoor naamloos » 06 feb 2016 14:54

Chaya schreef:Ja, zeker!
Maar ik sprak laatst een predikant, hij vertelde dat hij soms een preek uiterst zorgvuldig had voorbereid. Maar onderaan de kanseltrap leek alles weg. En moest hij van de Heere een heel andere preek houden, over een andere tekst.

Hier kun je lezen wat ds Joppe erover zegt:
Een preek van tevoren helemaal uitschrijven, doet ds. Joppe doorgaans niet. „Ik maak een schets waarin de lijn staat die ik wil volgen. Er staan kernpunten in en enkele uitgewerkte voorbeelden die ik wil aanhalen, maar het is niet gezegd dat dit ook gebeurt. Het is meer een geheugensteun. Zo'n schets helpt me bepaalde dingen die biddend voorbereid zijn aan de gemeente door te geven."
Ds. Joppe vreest dat de werking van de Heilige Geest beperkt wordt als hij een preek helemaal uitschrijft en voorleest. Niet dat de Geest dan Zijn werk niet kan doen, maar preken is toch juist iets van het onvoorziene, vindt hij. „Soms gaat het zo heel anders dan je had voorbereid. Je móét dan andere dingen zeggen.
Klinkt goed! Heel anders dan een preekschema maken voor een paar maanden tegelijk, zoiets past meer bij Bijbelstudie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Arendsoog » 06 feb 2016 18:57

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... rediking/9

http://www.digibron.nl/search/detail/8b ... 6ba1/wij/2

Hier twee artikelen over dit onderwerp van betreffende predikant, uit 1981 en 2005. Op digibron.nl staat nog wel wat meer.

Ik denk dat het separerende element zeker recht van bestaan heeft in de prediking. Maar wel (alleen dan?) als de tekst/context daar reden toe geeft. Daarnaast mag hierdoor het appellerende, Christocentrische en trinitarische aspect niet ontbreken, om maar wat te noemen.
Belangrijkste vraag is denk ik: geef de tekst hier aanleiding toe? Dan mag dit element niet ontbreken. Anderzijds: het mag nooit doel in zichzelf worden. Blijf bij de tekst!
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Cathy » 06 feb 2016 19:53

Boanerges schreef:Onlangs stelde een voorganger dat Jezus niet door Johannes werd gedoopt om van Zijn zonde af te komen (dat weet natuurlijk iedere gelovige....) maar dat Hij juist het water van de Jordaan in ging om de zonden óp Zich te nemen. De afgewassen vuilheid van de gedoopte mensen die in het water dreef werd op Hem gelegd. Daarna klonk de triomfantelijke kreet van de Vader "Deze is Mijn Zoon in wie in Mijn welbehagen heb" De Zoon deed waarvoor Hij op aarde kwam. De Vader kon Zijn geluk niet op! Vervolgens ging Jezus de woestijn in, net als het bokje dat door de hogepriester de woestijn in werd gestuurd nadat hij op Grote Verzoendag symbolisch de zonden om de kop van het dier had gelegd. Prachtig beeld waar ik weer een hele tijd op kauwen en mee verder kon.

Mooi!

Mona schreef:Volgens mij is separerend preken niet anders dan
*de (kerk)mens laten zien dat hij zonder God leeft (en de weg wijzen tot verandering!)
*de christen laten zien hoe zijn leven moet zijn in overeenstemming met Gods wil.

Nu is het voor mij ook wat duidelijker. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2016 21:04

mona schreef:Yoshi, Probeer even met normale woorden je mening te zeggen, zonder gelijk weer in die extremen te vervallen.

Volgens mij is separerend preken niet anders dan
*de (kerk)mens laten zien dat hij zonder God leeft (en de weg wijzen tot verandering!)
*de christen laten zien hoe zijn leven moet zijn in overeenstemming met Gods wil.


Separerend preken kan op verschillende manieren:
*of met veel nadruk op de verlorenheid van de mens, en zijn verloren staat
*of met veel aanprijzing van Christus liefde voor verloren zondaren
*of allebei (waarbij soms het een wat meer nadruk krijgt dan het ander, maar wel allebei.)

Het gaat er om dat je ontdekt wordt en je ogen opengaan.
Zonder de kracht van de Heilige Geest zal er geen woord echt separerend zijn.


Mooi verwoord. Zo kan ik me er aardig in vinden. Zeker als de tweede optie die je noemt wordt gehanteerd. Want dat was vooral mijn kritiek. Omdat Jezus als voorbeeld wordt aangehaald terwijl Jezus niet een kerk aanspreekt maar in de wereld preekte. Als Hij Farizeeen terecht wijst of ongelovigen oproept tot geloof kan dat niet als argument worden aangehaald voor separerende prediking in de kerk. Als de Geest komt komen mensen tot geloof en die vormen samen de kerk, de gemeente die in de Bijbel als lichaam van Christus worden bestempeld. Het wil niet zeggen dat mensen die niet geloven of zich niet aan Gods geboden willen houden niet mogen worden aangesproken maar het gaat er om hoe we primair de gemeente zien. Als lichaam van Christus of als club wereldse mensen waarvan sommigen geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De separerende prediking

Berichtdoor MoesTuin » 07 feb 2016 21:06

mona schreef:
Volgens mij is separerend preken niet anders dan
*de (kerk)mens laten zien dat hij zonder God leeft (en de weg wijzen tot verandering!)
*de christen laten zien hoe zijn leven moet zijn in overeenstemming met Gods wil.


Separerend preken kan op verschillende manieren:
*of met veel nadruk op de verlorenheid van de mens, en zijn verloren staat
*of met veel aanprijzing van Christus liefde voor verloren zondaren
*of allebei (waarbij soms het een wat meer nadruk krijgt dan het ander, maar wel allebei.)

Het gaat er om dat je ontdekt wordt en je ogen opengaan.
Zonder de kracht van de Heilige Geest zal er geen woord echt separerend zijn.


Van harte mee eens met de manier bij punt 3 beschreven (allebei) en dank voor deze heldere uitleg van separerende prediking.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 08 feb 2016 15:29

Boekenlezer schreef:Ik heb wel wat boeken van ds. A. Moerkerken, maar deze niet. Nu ik bezig ben in Numeri krijg ik dan wel enige interesse in zijn serie Uittocht - Doortocht - Intocht. Ik ben benieuwd wat hij daarover te zeggen heeft, hoe hij het uitlegt, of het een beetje steekhoudend is. Ik zal het niet met alles eens zijn, er zal ook wel een dikke laag Ger.Gem.saus overheen liggen, maar het bevindelijke heeft ook iets wat mij erg aanspreekt. Het fascineert me, en daarom verdiep ik mij er toch graag in. Goede dingen haal ik er graag uit.

Ik vind hem over het algemeen wel prettig leesbaar schrijven.
De boekjes van ds Neele zijn heel erg mooi (Als ik Uw hemel aanzie, overdenkingen over de sterren) Heel moeilijk verkrijgbaar, het lukte mij om een tweedehandsje te vinden.
Een bijzonder boekje is Het gevogelte des Hemels, van ds van Boven. (Onderwijs door vogels vanuit het boek Job)
Voor een paar euro's kun je op diverse sites (w.o. Boekwinkeltjes) juweeltjes op de kop tikken Boekenlezer.
Boekenlezer schreef:Kom daar vandaag nog eens om! De Bijbel van de tegenwoordige praktijk is een dun bijbeltje geworden.

Jammer is dat. Gelukkig zijn er nog predikanten die wel uit alle boeken preken.
Het boek Ezechiël is daar een voorbeeld van. Maar het is ook erg moeilijk en werd pas aanbevolen na de leeftijd van 30, heb ik gehoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Johan100 » 08 feb 2016 21:44

ik ben weleens bang dat er hedentendage een theologie op zich van gemaakt wordt van het evenwichtige preken, d.w.z. vijftig procent wet en vijftig procent evangelie en dat moet precies in evenwicht zijn. Ik begrijp de gedachte wel achter de theologie, maar ik vrees dat het een teveel uitgedokterd mensenwerk is op die manier. Een eerste vereiste voor een opziener, predikant is dat hij Christus zelf kent en zijn verloren staat van nature kent, zodat hij met Paulus kan zeggen: ''wij wensen niet anders te prediken dan Christus en die gekruisigd'' ,want hoe kan een blinde een blinde leiden, ze vallen samen in de gracht. Maar natuurlijk houdt dat ook in dat aangewezen dient te worden wie we zijn en waarvan we verlost moeten worden. Tijdens de opwekkingen ten tijde van Whitefield, toen kwamen er veel mensen tot bekering.

Heraut van vrije genade G. Whitefield.
Op zaterdagmiddag 17 februari 1739 staat op een heuvel in de buurt van de Britse stad
Bristol een jonge man. Hij roept tot een aantal arbeiders die juist uit een mijn zijn
gekomen: "Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der
hemelen." De mijnwerkers staan stil en kijken verbaasd op. Ze zien de man staan, met
een boek in zijn hand. Hij is te horen over grote afstand. Opnieuw klinkt de heldere
stem van de man: "Mattheüs hoofdstuk vijf vers één tot drie." De mijnwerkers hebben
er geen idee van wie Mattheüs is of wat hoofdstuk betekent. Maar ze luisteren.
Het is een wonderlijk schouwspel. Het aantal mannen groeit aan tot zo''n honderd. De
man op de heuvel spreekt van het komende gericht. Van Gods rechtvaardigheid in het
straffen van de zonde. Hij spreekt met warme gloed van Jezus, Die gekomen is om
een vriend van tollenaren en zondaren te zijn. Van het kruis van Christus en de liefde
van God. Hij preekt en preekt en weet van geen ophouden. Het ontroert hem als hij op
de zwarte gezichten witte geultjes ziet, veroorzaakt door de tranen die over de wangen
stromen. Het behaagt de Heere deze verkondiging te zegenen aan het hart van deze
mijnwerkers in Kingswood, waar de bewoners van Bristol laag op neerzien en die
nooit het Evangelie hebben gehoord. Het is de bevestiging van het Schriftwoord dat
Christus gekomen is om het verlorene te zoeken.
http://www.theologienet.nl/documenten/W ... schets.pdf
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Arendsoog » 09 feb 2016 16:09

Johan100 schreef:ik ben weleens bang dat er hedentendage een theologie op zich van gemaakt wordt van het evenwichtige preken, d.w.z. vijftig procent wet en vijftig procent evangelie en dat moet precies in evenwicht zijn. Ik begrijp de gedachte wel achter de theologie, maar ik vrees dat het een teveel uitgedokterd mensenwerk is op die manier.

Tja, ik moest denken aan de drie stukken, dan zou elk stuk ook 1/3 van de preek in moeten nemen :D Krijg je dan samen 200% :?

Als een gemeente een vaste predikant heeft, hoeft m.i. niet elke zondag/samenkomst alles even uitgebreid aan bod te komen. De ene dienst (tekst(gedeelte)) spreekt dieper over de wet, een andere tekst over het evangelie. De ene tekst meer over ellende, de andere meer over verlossing, de andere meer over dankbaarheid. De ene tekst bevat dit, de andere dat. We moeten geen schema over de tekst leggen wat 50% dit, 50% dat eist. Als de tekst meer in de verhouding 75/25 is, dan moet de predikant zich aan die verhouding houden. Als over het geheel genomen de boodschap maar wél evenwichtig is.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten