De separerende prediking

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Johan100 » 08 dec 2017 08:49

MoesTuin schreef:wat zou een hedendaags woord zijn voor separerend?
Of te wel een ander woord voor separerend anno 2017

Afscheiden, of filteren kan ook.

Ik was een tijdje geleden voor m'n werk op een groot schip en daar had je een separeerruimte met allemaal separatoren.
Dat zijn een soort centrifuges die vloeistoffen zoals brandstof of smeerolie reinigen door te centrifugeren. Dik drab blijft achter en de dunne goede vloeistof wordt afgevoerd en (her)gebruikt. Zoiets.

In dit verband kun je zeggen dat alles wat niet van Christus komt aan de kaak gesteld moet worden, zodat mensen uitgedreven worden naar Christus en Hem alleen overhouden.
D.m.v. een Bijbelse prediking. De Heere Jezus sprak om die reden door gelijkenissen.

Zodat alles wat niet van Christus en geen waar geloof is, achter blijft.

De heer van Dooijeweert had het erover in die link die jij een tijdje geleden plaatste dat de Heilige Geest dat moet doen. Separeren.
Dat klopt, maar Hij werkt wel middellijk. Hoe kunnen de mensen iets weten als het niet gepreekt wordt?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 dec 2017 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De separerende prediking

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2017 12:05

Johan100 schreef:Afscheiden, of filteren kan ook.



De heer van Dooijeweert had het erover in die link die jij een tijdje geleden plaatste dat de Heilige Geest dat moet doen. Separeren.
Dat klopt, maar Hij werkt wel middellijk. Hoe kunnen de mensen iets weten als het niet gepreekt wordt?


Duidelijk Johan, ik had hier gisteren al wat over gezegt dacht ik in reactie, maar de bezem heeft het al weer verwijderd.
Maar dat geeft niet want ik maakte zojuist een prachtig separerend voorbeeld aan in de winkel.

In de winkel kwam ik de kerstman tegen (het is een dakloze man)
hij is aardig, zingt en danst er wat op los en begroet een ieder.
Hij deelde vandaag kaartjes uit in een enveloppe aan de voorbijganger.
Hij gaf mij er ook eentje.
Altijd leuk om een kaartje te krijgen toch.
Voelde me blij omdat ik wat kreeg.
Nieuwsgierig als ik was maakte ik het kaartje open
Het was een vrolijke kerstkaart met sneeuw op de voorkant en 6 witte ganzen in een rij en die liepen buiten en op de achtergrond stond een huisje onder een boom waar heerlijk warme rook uit de schoorsteen kwam, want het landschap zag er wit van de sneeuw uit.
Prachtig.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat er aan de binnenkant van het kaartje nog iets zou staan, maar klapte het toch open.
en Ja, er stond wat geschreven en wel:
"Jezus houdt van u!"
Bam.....
Separerend.....afscheidend....filterend....temidden van al de winkelende mensen
Jezus houdt van u!
Dat is nu separeren
Dat is nu het Evangelie delen!
Niks meer en niks minder.
Andere mensen keken ook in de gekregen kaartjes en zagen het vrolijke kaartje van de vrolijke verklede kerstman met de Blijde Boodschap.
Het zaad is gestrooid, de uitwerking onbekend, maar niet te onderschatten want God werkt ook in 2017 op zovele verschillende en wonderlijke wegen wat we ons zelf niet kunnen voorstellen of een inbeelding van kunnen maken.
Wat de wegen Gods zijn ondoorgrondelijk (niet te begrijpen)
Jezus houdt van u
en ik werd vervuld met blijdschap en vrede in mijn hart
Gods zegen kerstman!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: De separerende prediking

Berichtdoor lekkerbek » 09 dec 2017 13:02

Dan verschillen we toch van mening wat separeren is!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Johan100 » 09 dec 2017 14:51

lekkerbek schreef:Dan verschillen we toch van mening wat separeren is!

Dan heb je al die tijd een verkeerd begrip ervan gehad.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: De separerende prediking

Berichtdoor lekkerbek » 09 dec 2017 15:11

Dat mag je denken. Ik denk dat het anders ligt. Dat mag ook! Ik denk dat separerend preken zo preken is dat er voor 2 groepen gepreekt wordt: de bekeerden worden gevoed en de onbekeerden worden vermaand en op hun doodstaat gewezen. Als je dan als kerstman zijnde briefjes uitdeelt met: Jezus houdt van u dan vind ik dit éénzijdig en niet separerend.
Maar goed, dat is mijn mening, iedereen mag er het hare/zijne van denken!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Johan100 » 09 dec 2017 15:19

Eens, maar ik vind je niet volledig.
Ik schreef als volgt!
In dit verband kun je zeggen dat alles wat niet van Christus komt aan de kaak gesteld moet worden, zodat mensen uitgedreven worden naar Christus en Hem alleen overhouden.
D.m.v. een Bijbelse prediking. De Heere Jezus sprak om die reden door gelijkenissen.

Zodat alles wat niet van Christus en geen waar geloof is, achter blijft.

Dan zeg ik min of meer hetzelfde als jij, maar ik ga meer de diepte in. Separeren gaat dieper.
Lees de brieven van de apostelen maar eens. Paulus bijvoorbeeld schrijft ook separerend aan zijn eigen geloofsgenoten.

Ook die kunnen verachteren in de genade.

Ik denk trouwens dat die vorm van separatie waar jij het over hebt dat die binnen de gergem nogal eens gebezigd wordt en dan weet jij natuurlijk niet beter. Je bent het gewend. En dat de heer van Dooiieweert hierover zegt dat de Heilige Geest dat moet doen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De separerende prediking

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2017 17:02

lekkerbek schreef:Dat mag je denken. Ik denk dat het anders ligt. Dat mag ook! Ik denk dat separerend preken zo preken is dat er voor 2 groepen gepreekt wordt: de bekeerden worden gevoed en de onbekeerden worden vermaand en op hun doodstaat gewezen. Als je dan als kerstman zijnde briefjes uitdeelt met: Jezus houdt van u dan vind ik dit éénzijdig en niet separerend.
Maar goed, dat is mijn mening, iedereen mag er het hare/zijne van denken!

Separeerde de Heere Jezus?
Evangeliseerde de Heere Jezus?
Waar ligt dan die grens of het verschil?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Johan100 » 09 dec 2017 17:23

Gaan we weer van vooraf aan beginnen? ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: De separerende prediking

Berichtdoor lekkerbek » 09 dec 2017 17:38

Johan100 ik ben het wel met jou eens maar niet met Moestuin.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: De separerende prediking

Berichtdoor coby5 » 09 dec 2017 18:24

Heb nog nooit gehoord van de term separerend preken. Ik zou denken dat dat is preek het Woord dat wegsnijdt wat weggesneden moet worden en of je laat Hem toe of iemand loopt kwaad weg.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De separerende prediking

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2017 19:09

lekkerbek schreef:Johan100 ik ben het wel met jou eens maar niet met Moestuin.

Daarom stelde ik je een vraag om het misschien wel eens te kunnen worden :wink:
Laat ik het anders zeggen

Het vervelende is dat als er sterk separerend gepreekt wordt zoals je eerder omschreef: een woord voor "Gods volk" en een woord voor "de onbekeerden", vaak Christus en Zijn bloed aan de gelovigen wordt voorgesteld en de hel aan de onbekeerden.
Dat is geen evangelie en daar is de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze verworden tot de rechtvaardiging van de vrome.
Christus wordt vaak gepredikt aan "het volk van God" maar Christus moet aan iedereen gepredikt worden!
Hij is beschikbaar voor iedereen.
En ja....hij kan ook spreken via "de kerstman" die kaartjes uitdeelde met de blijde Boodschap: Jezus houdt van u
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De separerende prediking

Berichtdoor gravo » 10 dec 2017 16:27

lekkerbek schreef:(...) Ik denk dat separerend preken zo preken is dat er voor 2 groepen gepreekt wordt: de bekeerden worden gevoed en de onbekeerden worden vermaand en op hun doodstaat gewezen. Als je dan als kerstman zijnde briefjes uitdeelt met: Jezus houdt van u dan vind ik dit éénzijdig en niet separerend.
Maar goed, dat is mijn mening, iedereen mag er het hare/zijne van denken!


Het probleem dat ik hiermee heb is het volgende. In een gemeente zijn inderdaad gelovigen en ongelovigen bij elkaar. Maar het is niet zo dat ongelovigen alleen maar een waarschuwende boodschap te horen dienen te krijgen. De bedoeling van de verkondiging van het Evangelie is dat mensen dit horen en geloven. Dat ze van ongelovig gelovig worden. Dat geprobeerd wordt hen met vele woorden te overtuigen.
In eerste instantie (en misschien ook wel in laatste instantie) hebben we het dan over een trekkende, uitnodigende, liefdevolle roeping. Een volop gemeende en gunnende klop op de deur van ons hart. Zeker, de zonde zal in die indringende woorden genoemd moeten worden, maar het is veel pastoraler (veel meer de taal van de Goede Herder, die de negenennegentig laat voor die éne) om de gevolgen van de zonde te onderkennen en directe hulp te verlenen. Zonder eerst eens uitgebreid de schuld die iemand aan zijn staat heeft te gaan bespreken. Er staan namelijk levens op het spel! Dat zou toch de drijfveer moeten zijn van Vissers Der Mensen, Bedienaars van het Goddelijke Woord? Dwingt ze om in te komen!

Die ellendige, eenzame, wanhopige toekomst die je hebt buiten God, buiten Zijn liefde, buiten Zijn vaderhuis. Hoeveel NT-verhalen kennen we niet waarin het juist de liefde en de aantrekkingskracht is die mensen trekt en overreedt. Ze zien dan in één keer hun ellende, omdat hen op hetzelfde moment liefdevol een uitweg wordt geboden. Denk aan de gelijkenis van de jongste zoon. Hij wou zelf wel een heel verhaal beginnen over zijn zonde en ontrouw, maar de Vader laat hem niet eens uitspreken. Richt de tafel aan, want mijn zoon was verloren, maar is gevonden. Dat is naar mijn idee de toon van het Evangelie. Een zalige handreiking naar iedereen die in nood is. Een reddende boodschap, gedreven door de barmhartigheid. Een verlossing voor schapen die geen herder hebben.

Als we zo kijken naar de ongelovigen in de gemeente, als we ze zien als mensen die dicht bij de warmte, de kracht, de genade en de zaligheid van God gebracht moeten worden om hen te redden uit hun ellende, dan wordt de aanspraak tot deze mensen veel dynamischer. Veel meer gericht op een mogelijke verandering, bekering. De verkondiging wordt dan veel verwachtingsvoller gedaan. Niks fatalisme. Dan mogen die mensen gerust speciaal worden aangesproken op hun ongelovige staat, maar dan is er een positieve intentie, een wenkende, smekende, wervende oproep om de voorgestelde zaligheid, de geopende weg tot God, de eeuwige zaligheid door het geloof in Jezus Christus aan te nemen en vertrouwen te hechten aan de Goede Boodschap. Er is een nieuw begin mogelijk! Dat is de belangrijkste boodschap in de richting van ongelovige kerkgangers, dunkt me.
Ongelovigen hebben in de eerste plaats niet een Waarschuwende Boodschap nodig, maar een Goede Boodschap. We worden door Gods liefde overmand, niet door Zijn toorn.

Voor mij heeft het woord "separerend" altijd een hele starrre, statische connotatie gehad. Alsof een dominee in zijn onderscheiden aanspraak van gelovigen en ongelovigen alleen maar de status quo onder woorden moest brengen. In de trant van: er zijn nu eenmaal een beperkt aantal gelovigen en er zijn ook onvermijdelijk een hele schare ongelovigen in de gemeente. Dat zal wel altijd zo blijven en dus is het mijn taak om dat iedereen nog eens fijntjes onder de neus te wrijven. Meer niet. Het is zoals het is...het zal nooit veranderen. De prediking is niet bedoeld om aan de bestaande situatie ook maar iets te veranderen. De één hoort deze boodschap te krijgen, de andere die. Maar die boodschap doet verder niets toe of aan aan de werkelijkheid van die twee groepen. Een schouderophalende onverschilligheid lijkt er soms mee gepaard te gaan. Ik kan het ook niet helpen. Ik separeer, gewoon omdat dat nu eenmaal past bij de gegeven situatie.

Dat gevoel is bij mij ontstaan vanuit de steeds weer herhaalde suggestie in kringen waar men graag separerende prediking wil horen dat er een bepaalde vaststaande verhouding zou zijn in het aantal uitverkoren en ongelovigen. Een hele ongunstige (of om een synoniem te gebruiken: hele ongenadige) verhouding: slechts aan enkelen zal het ware zaligmakende geloof worden geschonken. Die verhouding verandert niet meer. Dus, je kunt op je kop gaan staan, denken dat het anders is of zou kunnen zijn. Jammer, maar helaas. Het zijn d'r maar een paar, het blijven d'r maar een paar. Heel sneu eigenlijk en deprimerend.

Als je zo'n passief uitgangspunt hanteert en de mensen in de kerk gaan dat ook denken en het als de gewoonste zaak in de kerk beschouwen, dan wordt de separerende prediking heel erg benauwend. Want dan is er nauwelijks enige beweging te verwachten bij de mensen die zo speciaal, separerend (gefilterd) aangesproken worden.
Separerende prediking is dan alleen nog constaterende prediking geworden. Het bevestigt de bestaande verhouding. Er zijn onderscheiden groepen mensen onder het gehoor, maar gelovigen blijven gelovig en ongelovigen blijven ongelovig. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

Ik vraag me wel eens af welke paniek er niet moet uitbreken in kerken van deze snit, wanneer een vurige, Bijbelse (opwekkings) prediking opeens vrucht gaat dragen en er veel meer jonge of oude mensen tot een waar geloof komen, waarmee de oorspronkelijke verhoudingen volstrekt anders komen te liggen.
Wanneer ouderen dromen dromen en jongeren profeteren. Zou de separerende prediking dan is staat zijn om dit te begrijpen, dit op te vangen en ook veranderingen aan te brengen, aangezien er opeens dringend hele andere dingen van de kansel dienen te worden gezegd?

Want als je opeens veel bekeringen hebt zul je de nadruk moeten verschuiven. Van oproepen tot bekering en waarschuwingen aan ongelovigen tot aanmoedigingen, praktische aanbevelingen, verdieping en verrijking van het aanwezige geloof.

Iets zegt me dat de separerende prediking waar we het hier over hebben daar niet erg goed op voorbereid is.

Het lijkt er erg op dat de separerende prediking alleen kan gedijen in omgevingen waarin alles eigenlijk wel vast ligt en waar we voorlopig geen grote verschuivingen op het gebied van geloof/ongeloof verwachten. Dan heb je alle tijd om de bestaande situatie in kaart te brengen en daar een heel fijnmazig net van onderscheiden aanspraken, separerende elementen, voor op te tuigen.
Maar het is feitelijk de materialisatie van stilstand. Een vruchteloos werk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: De separerende prediking

Berichtdoor ereunao » 11 dec 2017 19:30

Verbondsautomatisme.
Wat mij altijd weer opvalt en ik grote moeite mee heb, ook in die kerken waar er nog separerend preekt wordt, is het verbondsautomatisme Het veronderstelt n.l dat onze kinderen op dezelfde wijze in Christus in genade aangenomen zijn als ze met alle mensen in Adam verloren liggen. Maar de toerekening van de zondeval is krachtens de natuur, dat gaat vanzelf van de ouders op de kinderen over. Maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig die erven wij niet van onze ouders! De H.C.zondag 7 spreekt hier dan ook een heel andere taal:

Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen

En nu zou dit nog niet zo erg zijn als er in de prediking nog maar gesepareerd en rechtgezet werd. Maar ik bespeur steeds meer die tendens in de richting van het verbondsautomatisme. ‘Je ben gedoopt en dus ben je een kind van God’. En het gaat er nog in als koek ook. Het is mij tenminste al opgevallen dat in het laatste jaar hier geen enkele predikant zo frequent voorgaat dan hij die dit aan de hand van de letter van het doopformulier zo uitdrukkelijk leert. Ik heb daar natuurlijk bezwaar tegen gemaakt, maar kreeg ten antwoord dat hij geloofsmatig gepreekt had. En dan is het natuurlijk waar! In het geloof vallen teken en betekende zaak volledig samen. Maar dan ga je er wel van uit dat alle gedoopte kerkgangers met het geloof geboren zijn! .

Ik heb met het oog hierop een concept voor een alternatieve verbondstheologie geschreven:

a.De verzoening door het bloed van het Lam loopt als een rode draad door heel de Schrift van Gen-Openb. en geldt voor alle gelovigen van Adam tot de voleinding. Daarom noem ik dat het basale verbond.

b.Maar zo is het niet met het verbond met Abraham en al de binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden. Dat zijn sub-verbonden die dienstbaar zijn aan de uitwerking van heilshistorie. Want niet Israël en niet de kerk, maar de Messias is het middelpunt van Gods gedachten. En omdat Hij uit het geslacht van Abraham geboren moest worden en naar Zijn mensheid als de zoon van David nog steeds een bijzondere relatie met dat volk heeft sloot God een verbond met Abraham en zijn fysieke nageslacht. Dit verbond en al de later binnen dat verbond met Israël gesloten verbonden rust dus wel op het basale verbond, maar is slechts daaraan dienstbaar en betreft dus niet alle gelovigen maar alleen het fysieke zaad van Abraham.Daarom heeft het basale verbond eeuwenlang door de bedding van het verbond met Abraham gestroomd; de beloften vielen toen althans voor het oog, praktisch samen. Maar sinds de komst van de Messias heeft zich dat uitgekristalliseerd en hebben alleen die uit het geloof zijn deel aan de basale beloften van het N.V.

c.De rechtvaardiging uit het geloof en de belofte van de besnijdenis van het hart door de H.Geest hebben wij dus wel gemeenschappelijk met de Joden. Want die berusten op het basale verbond dat sinds de Messias het door Zijn dood en bloedstorting bevestigd heeft nu het N.V. in Zijn bloed heet. Maar dat geldt dus niet voor de specifieke beloften uit het verbond met Abraham m.b.t. het beloofde land, Jeruzalem en de troon van David etc. Daarom noemt Paulus in Hebr.8 en 10 wel de basale beloften van het N.V. maar laat de context waarin deze belofte in Jer.31 en bij al de profeten staat weg. Maar daarmee is het verbond met Abraham niet uitgewerkt. Want als de Gemeente ‘vol’ is (Rom.11:25)KEERT DE STROOM VAN GODS GENADE IN HET .N.V. WEER TERUG IN DE BEDDING VAN HET VERBOND MET ABRAHAM en zullen ook al de beloften van het N.V. in de context waarin deze bij de profeten staat vervuld worden. En zo alleen valt alles op zijn plaats en komt heel de Schrift tot zijn recht. Zo is het ook niet langer nodig om wat niet bij de kerk, maar alleen bij Israël past te vergeestelijken, dan kunnen wij het gewoon laten staan. Het verbond met Abraham rust dus wel op hetzelfde basale verbond der genade en der verzoening in de Messias, maar is nooit op de kerk overgegaan; daar is geen enkel Schriftbewijs voor te vinden.

d. En dat de hele Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond samenvatten heeft natuurlijk ook zijn desastreuze gevolgen voor lezen van het hele O.T. Want zo is er natuurlijk ook geen ruimte voor de geheel eigen en van de Gemeente v.Chr. onderscheiden identiteit en positie van Israël als heilsorgaan in het eschaton van het Koninkrijk..Wat ik dus in die geref.verbonds-theologie mis is het inzicht in deze bredere relaties van de Schrift.
Nb: Ik ben er dus van overtuigd dat God in een stappenplan dat wij niet kennen reeds werkt aan het herstel van Israël. Maar niet als voorbereiding op een inlijving in de chr. kerk, maar op het herstel van de theocratie onder de dynastie van de Zoon van David. gr: ereunao

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: De separerende prediking

Berichtdoor lekkerbek » 11 dec 2017 23:07

Gravo ik ben het met je eens dat het veel dieper en uitgebreider gaat dan wat ik schreef, kan me ook echt in veel wst je schrijft vinden, maar ik wilde even reageren dat ik het briefje God houdt van jou niet separerend vind. En er is al zoveel gezegd over wat separerend is dat ik het niet wilde herhalen, het hele forum hangt van herhalingen aan elkaar.
Er zijn 2 wegen en als je die aan voorbijgangers voorhoudt dan zijn we eerlijk. Als er iemand die nauwelijks van God afweet een briefje krijgt met God houdt van jou dan kan hij of zij gewoon weer verder met zijn of haar leven. Als er op t kaartje wordt gezet: God zoekt jou en er worden 2 wegen voorgehouden dan kan die persoon nooit meer zeggen dat hij of zij de weg niet geweten heeft.
Ik had, nogmaals, moeite met een regel waarbij men zomaar weer in slaap gesust kan worden. We kunnen discussiëren over of die regel klopt, maar dan krijgen we weer een oeverloze discussie. Maar ik denk wel dat daar het verschil in inzicht mee te maken heeft. Ik denk nl dat die regel niet klopt. Vandaar mijn reactie. Ik weet nu al dat er gelijk weer gereageerd gaat worden, laat maar, ik wéét dat hier anders over gedacht wordt. Prima! Maar ik denk er zo over en vanuit die gedachte vond ik het niet separerend. Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik laat het hierbij in deze discussie.

Bambi2

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Bambi2 » 27 dec 2017 18:00

*Verwijderd door moderator: off topic*


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten