Una Sancta

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Una Sancta

Berichtdoor gravo » 31 jan 2016 17:55

Ik weet wel dat al de topics over verschillende kerkverbanden die ik de laatste tijd onder [Religie] - Dogmatiek/Kerkleer aantref, van een en dezelfde persoon afkomstig zijn, namelijk van Spreeuw, maar toch, het illustreert wel een kenmerkende eigenaardigheid van het protestantisme.

Wanneer we het hebben over dogmatiek of kerkleer, gaan onze gedachten kennelijk al snel naar wat ons definitief onderscheidt van een ander. We denken dan aan wat ons ernstig verdeelt. Zozeer zelfs, dat we afscheid nemen van elkaar en een eigen kerk, een eigen organisatie beginnen. Met een eigen kerkgebouw, eigen zangbundel, eigen predikanten, eigen scholen soms, eigen verenigingen, eigen gewoonten en praktijk, kortom met een eigen identiteit.

Daar zijn we niet zelden zeer trots op. We zouden natuurlijk prima een lokale kerk- of geloofsgemeenschap kunnen vormen die toch verbonden is met een breder of overkoepelend verband van christenen om niet op een eiland terecht te komen, maar nee, daar kiezen we dan niet voor. Er moet een radicale eigenheid bewerkstelligd worden. We willen persé een eigen naam en we kunnen dan kiezen uit de volgende multiple choice:

"Nederlands','hervormd', 'gereformeerd', 'christelijk', 'hersteld', 'reformatorisch', 'kerk', 'gemeente', 'hervormd-gereformeerd', 'oud', 'nieuw', 'stokoud' en/of 'evangelisch'.

Het resultaat is de bekende eindeloze fragmentatie van kerken in Nederland. Kennelijk is het zo voor de hand liggende om te breken en te scheuren, dat het vrijwel continu in de kerkgeschiedenis van ons landje is voorgekomen. Dit in tegenstelling tot de omgekeerde beweging van toenadering, samenwerken of zelfs fusie. We herinneren ons het eindeloos voortdurende Samen op Weg proces dat uiteindelijk tot de PKN heeft geleid, maar ook weer niet zonder de afsplitsing Hersteld Hervormde Kerk, uiteraard. Stelletje scheurmakers.

Maar goed, hoe komt het nu dat deze waslijst aan stoere kerkscheuringen en trotse eilandkerken, die het lichaam van Christus op onheilige wijze verscheuren, nu zo prominent in het subforum Dogmatiek / Kerkleer wordt aangetroffen.

Da's eenvoudig genoeg. Die gehele eigen identiteit, die arrogant en trots op vaandels over 's Heeren wegen wordt rondgedragen (iedereen mag zien hoezeer wij gelijk hebben, hoe zuiver we zijn, hoe recht in de leer en welke geweldige snelweg naar de hemel wij hebben geopend met de stichting van ons eigen reservaat), die gehele identiteit wordt natuurlijk vastgelegd in een stukje theologie.

Er wordt een stukje theologie ontwikkeld rond de strijdpunten waaop men elkaar zo manmoedig de kop heeft ingeslagen. We motten God aan onze kant hebben, snapt u. Dus gaan we allerlei dingen over God zeggen (dat is in essentie theologie) die precies passen in ons straatje. Oftewel: onze theologie is eigenlijk versteende kerkscheuring. Het is een rechtvaardiging jegens het onheilige voorgeslacht dat zich heeft verlaagd tot al die kerkscheuringen.
Maar nu we de kerkleer en de dogmatiek klaar hebben, klopt alles. We zijn we onverslaanbaar, want onze voorgangers, kijk maar hier staat het, zeiden al "...". En zo blijven de deuren voor altijd gesloten voor de ongelovige buitenwereld, de ketters, de dwalers en de duivelse buur-christenen uit het andere dorp.
Zet er nog de een of andere dominante dominee met donderstem in en de buit is binnen: baas in eigen kerk, met een toren, als een grote middelvinger naar anderen in het landschap. "Dank U, dat ik niet ben als........."

Daarom hebben de plaatselijke dogmatiek en de plaatselijke kerkleer zoveel te maken met al die verschillende kerkgenootschappen. Ze klinken vroom en overtuigend, maar ze zijn vaak vrucht van de diabolische werkelijkheid die schuil gaat achter de kerk- en/of geloofsstrijd die tot dit eiland-denken heeft geleid. Het is een vorm van verregaande intolerantie, die ook nog eens zwart op wit gezet wordt, zodat de zonden kunnen voortrazen tot in het derde en vierde geslacht.

Heel juist aangevoeld, Spreeuw: in Nederland heeft dogmatiek en kerkleer altijd te maken met de uit elkaar gescheurde kerkverbanden. Dat is de wortel van zeer veel extremistisch gedachtengoed binnen de Nederlandse kerken. We zijn opgevoed met verschillen, vijanden en tegenstellingen.
En dat heeft grote gevolgen. Jammer genoeg zien we die vijandigheid in tal van geloofsdebatten steeds weer terugkomen.
"Er kan er maar één de beste zijn en dat ben ik"...die houding.

Het kan anders. Zeker.
Maar niet meer in Nederland.

Quis non fleret.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Una Sancta

Berichtdoor Teus » 01 feb 2016 00:39

Gravo,
Het verhaal van de 2 beren wordt steeds duidelijker.
Die 2 beren die binnen in ons zitten en altijd ruzie hebben, een die ziet op de mooie dingen, liefdevol en vergevingsgezind. De andere beer afgunstig, altijd boos en hebberig. Degene die je voedt die wint.

Het is verwarring, verdeeldheid een onderdeel van Gods Plan, de eindtijd.
Vluchtelingen waar men geen raad mee weet, natuurrampen die overal ontstaan, verdeeldheid in kerken en geloof. Landen worden overspoeld met moslims, boeddha beelden rijzen de grond uit, verwarring, verdeeldheid en chaos.

Wat mij betreft.....ik ben niet bang, ben vrij in Jezus Christus. Laat het allemaal maar gebeuren, ik verwacht Hem mijn Heiland.

O ja ik miste een mogelijkheid in je meerkeuze-vragen, of anders gezegd "het juiste antwoord stond er niet bij". Namelijk........Jezus Christus.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Una Sancta

Berichtdoor rotterdam » 01 feb 2016 07:24

Teus schreef:
O ja ik miste een mogelijkheid in je meerkeuze-vragen, of anders gezegd "het juiste antwoord stond er niet bij". Namelijk........Jezus Christus.



O ja hoor die stond er wel bij n.l. "Er kan er maar één de beste zijn en dat ben ik"...die houding."

2000 jaar geleden werd dit ook al gezegd ; "ik ben van Christus".

Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.
En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.
Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Una Sancta

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2016 08:29

Zolang @gravo zelf een grote middelvinger opsteekt naar een andere geloofsrichting (zie onderstaat citaat wat hij dit weekeind plaatste in reactie op @Johan100) lijkt mij hier maar één woord op zijn plaats: hypocriet!
gravo schreef:Sorry, maar je verwijst naar een overspannen complot-site. Eén van die sektarische evangelische puinbakken, vol onsamenhangende kletskoek, die het zo goed doet bij christenen die of niet goed bij hun hoofd zijn of dolgedraaid zijn in een emotionele achtbaan rond het thema eindtijd.
Het is allemaal Antichrist, Armageddon, wederkomst. Alle kaarten op Israël en weg met de Kerk.
Uitwassen van een christelijke extremisme dat met haar geweld het christendom van genade en verzoening hedentendage genadeloos aan het vernietigen is. Pulp, bagger en larie voor de dommeriken.
Als we daar onze argumenten vandaan moeten halen......
Klagen dat het zo jammer is dat die vijandigheid in tal van geloofsdebatten terug komt en er zelf een stevige bijdrage aan leveren ... sorry hoor, maar begin bij jezelf denk ik dan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Una Sancta

Berichtdoor mona » 01 feb 2016 09:51

gravo schreef:Het kan anders. Zeker.
Maar niet meer in Nederland.


Heb je daar het eelt al voor op je knieën gebeden?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Una Sancta

Berichtdoor Teus » 01 feb 2016 11:03

Teus schreef:
O ja ik miste een mogelijkheid in je meerkeuze-vragen, of anders gezegd "het juiste antwoord stond er niet bij". Namelijk........Jezus Christus.


rotterdam schreef:O ja hoor die stond er wel bij n.l. "Er kan er maar één de beste zijn en dat ben ik"...die houding."

2000 jaar geleden werd dit ook al gezegd ; "ik ben van Christus".

Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloe zijn, dat er twisten onder u zijn.
En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.
Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?


Juist, dat dacht ik al, je weet niet veel van de Bijbel, Christus...en mensen.
Je denkt dat je hier een persoonlijke uiting doet die respect af moet dwingen maar je gaat gewoon met de massa mee hoor.
Een grote groep die ongestoord in daden maar gestoord in wetenschap laat staan beleving inhoudsloos van zich af brult.
Je hebt een probleem met jezelf en je weet niet in welk vat je het zult gieten.
Je reageert je af op een groep mensen waardoor je jezelf laat misleiden en zonder kennis beschuldigd. Je zoekt ongemerkt een excuus om je ongelijk door gebrek aan kennis gestalte te geven.
Het wordt tijd dat je je kennis haalt waar het te halen is en je zelf niet mee laat voeren met degene die de verwarring veroorzaakt, zo ben jezelf een verwarring.
Je schrijft een groot aantal woorden maar in wezen schrijf je niets.
Het beste voor jou is dat je die ene beer gewoon afschiet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Una Sancta

Berichtdoor gravo » 01 feb 2016 12:23

naamloos schreef:(...) ... sorry hoor,(...)


Beste naamloos,

Eenheid in Christus betekent niet dat iedereen maar aan mag schuiven, ongeacht zijn woorden of daden.
Alle scheurmakers, alle zeloten, alle stokers, twisters en overige onzinnige Galaten, en daar horen wat mij betreft ook de krijs-christenen van de genoemde site bij, mogen rekenen op een duidelijke vermaning en resolute afwijzing. Ze zijn niet alleen dom en ongeestelijk, ze zijn ook gevaarlijk, omdat ze geweld prediken, de Kerk(en) vernietigen en het lichaam van Christus verscheuren door hun vijandigheid, twisten en fundamentalistische intolerantie. Ze begaan daarmee in de wortel dezelfde zonden als de verscheurde kerken, echter nu aangevuld met een schadelijke extremistische tendens, die hen doen inhakken op mede-christenen die er anders over denken. In hun ogen is de hemel maar klein (daar verwachten zij zichzelf) en de hel groot (de plek voor alle anderen). En dat is een heel verkeerde samenvatting van de boodschap van Jezus Christus. De hemel geve ons dat het andersom moge zijn.

groetjes,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Una Sancta

Berichtdoor naamloos » 01 feb 2016 13:33

gravo schreef:Beste naamloos,

Eenheid in Christus betekent niet dat iedereen maar aan mag schuiven, ongeacht zijn woorden of daden.
Alle scheurmakers, alle zeloten, alle stokers, twisters en overige onzinnige Galaten, en daar horen wat mij betreft ook de krijs-christenen van de genoemde site bij, mogen rekenen op een duidelijke vermaning en resolute afwijzing. Ze zijn niet alleen dom en ongeestelijk, ze zijn ook gevaarlijk, omdat ze geweld prediken, de Kerk(en) vernietigen en het lichaam van Christus verscheuren door hun vijandigheid, twisten en fundamentalistische intolerantie. Ze begaan daarmee in de wortel dezelfde zonden als de verscheurde kerken, echter nu aangevuld met een schadelijke extremistische tendens, die hen doen inhakken op mede-christenen die er anders over denken. In hun ogen is de hemel maar klein (daar verwachten zij zichzelf) en de hel groot (de plek voor alle anderen). En dat is een heel verkeerde samenvatting van de boodschap van Jezus Christus. De hemel geve ons dat het andersom moge zijn.
Ik heb die site vluchtig bekeken maar ik ben niets tegengekomen van de dingen waar jij hen van beschuldigd. Voorlopig ben jij de enige die ik hoor krijsen. Maar wellicht kun je me even vertellen onder welk kopje op die site ik je verdachtmakingen kan vinden.
Het is meermalen gebleken dat je allergie voor evangelicalen je blind maakt voor het verschil tussen waarheid en leugen-laster.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Una Sancta

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2016 17:41

gravo schreef:Ik weet wel dat al de topics over verschillende kerkverbanden die ik de laatste tijd onder [Religie] - Dogmatiek/Kerkleer aantref, van een en dezelfde persoon afkomstig zijn, namelijk van Spreeuw, maar toch, het illustreert wel een kenmerkende eigenaardigheid van het protestantisme.

In de Rooms-Katholieke Kerk heb je dat probleem niet op die manier. Daar heb je dan weer een enorme diversiteit aan opvatting onder de paraplu van de kerk. Ze hebben daar ook een andere kerkleer. De kerk is voor hen meer een fysiek heilsinstrument, waarin de genade via de mis wordt uitgedeeld. Ik kan me wel voorstellen dat je dan wel even nadenkt voor je je eigen club begint...

Maar goed, voordat we ons verliezen in al te romantische beelden: in de tijd van de vroege kerk zijn er ook vele scheuringen geweest. Wat dacht je bijvoorbeeld van de strijd rond de christologie, en de leer over God? Daar was ook heel veel onrust en strijd bij.
De Koptisch-Orthodoxe Kerk is niet één met de Grieks-Orthodoxe Kerk, om eens een voorbeeld te noemen. Die gingen in 451 uit elkaar.

Interessante vraag bij de pluriformiteit: wat zou de oorzaak zijn, of wat zouden de oorzaken zijn?

gravo schreef:We herinneren ons het eindeloos voortdurende Samen op Weg proces dat uiteindelijk tot de PKN heeft geleid, maar ook weer niet zonder de afsplitsing Hersteld Hervormde Kerk, uiteraard. Stelletje scheurmakers.

En bedankt! Zo kan die wel weer.
Van die laatste ben ik namelijk lid. Nou zou ik als excuus kunnen gebruiken dat ik dat in 2004 nog niet was, maar dat vind ik nogal flauw. Ik heb ondertussen toch maar voor dat kerkverband gekozen.

Wel opmerkelijk overigens, dat in het streven naar eenheid, degenen die zich niet om de waarheid bekommeren en hun feestje verstoord zien door degenen die zich wel om de waarheid bekommeren, hun dan ook gelijk maar de schuld geven. Een godloochenaar als ds. Klaas Hendrikse kan gewoon zijn gang gaan, en over hem hoor je dan geen geklaag, want hij zit keurig in de PKN. Is dat dan wel zuiver?

gravo schreef:"Er kan er maar één de beste zijn en dat ben ik"...die houding.

Dan hebben ze in ieder geval nog een positief zelfbeeld. Wel zo prettig voor henzelf. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Una Sancta

Berichtdoor rotterdam » 01 feb 2016 18:02

Teus schreef:
Juist, dat dacht ik al, je weet niet veel van de Bijbel,

Fantastisch, een betere beschrijving van jouw superioriteitsgevoel moet nog gevonden worden.

Christus...en mensen.
Je denkt dat je hier een persoonlijke uiting doet die respect af moet dwingen maar je gaat gewoon met de massa mee hoor.
Een grote groep die ongestoord in daden maar gestoord in wetenschap laat staan beleving inhoudsloos van zich af brult.
Je hebt een probleem met jezelf en je weet niet in welk vat je het zult gieten.
Je reageert je af op een groep mensen waardoor je jezelf laat misleiden en zonder kennis beschuldigd. Je zoekt ongemerkt een excuus om je ongelijk door gebrek aan kennis gestalte te geven.
Het wordt tijd dat je je kennis haalt waar het te halen is en je zelf niet mee laat voeren met degene die de verwarring veroorzaakt, zo ben jezelf een verwarring.
Je schrijft een groot aantal woorden maar in wezen schrijf je niets.
Het beste voor jou is dat je die ene beer gewoon afschiet.

Nu nog een keer in begrijpelijke taal.
Een grote groep die ongestoord in daden maar gestoord in wetenschap laat staan beleving inhoudsloos van zich af brul :shock: :shock: :shock:
:shock:


rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Una Sancta

Berichtdoor rotterdam » 01 feb 2016 18:27

Boekenlezer schreef:De Koptisch-Orthodoxe Kerk is niet één met de Grieks-Orthodoxe Kerk, om eens een voorbeeld te noemen. Die gingen in 451 uit elkaar.

Beetje flauw om een kerk die inderdaad 3 grote scheuringen heeft gekend - 451 en 1054 en de reformatie model te laten staan voor de repeterende breuk binnen de protestante kerken.

Interessante vraag bij de pluriformiteit: wat zou de oorzaak zijn, of wat zouden de oorzaken zijn?

Veel interessantere vraag is "wat vindt God van al die kerkscheuringen ?"


Een godloochenaar als ds. Klaas Hendrikse kan gewoon zijn gang gaan, en over hem hoor je dan geen geklaag, want hij zit keurig in de PKN. Is dat dan wel zuiver?

He hé daar kon je op wachten, daar komt dominee Klaas weer.
Weet je Boekenlezer deze man krijgt op refoweb meer aandacht dan binnen de P.K.N.
Wat verwacht je eigenlijk van de P.K.N. ? Moeten ze alle vrijzinnigen op straat gooien ?
Binnen jouw eigen kerkgenootschap is een deel zo dicht tegen de G.G. en de G.G.i.N. aangeschoven dat het weinig meer te maken met de oude vaderlandse volkskerk van welke jullie toch pretenderen een voortzetting te zijn.



Yoshi

Re: Una Sancta

Berichtdoor Yoshi » 01 feb 2016 18:39

Ik kom slechts even langs om mede te delen dat de PKN een heel goed voorbeeld heeft gegeven en binnen het protestantisme in Nederland mijn inziens een gidskerk is op het vlak van eenheid. Niet enkel woorden maar ook daden. En ja, dan worden je kleren wel eens vies.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Una Sancta

Berichtdoor gravo » 01 feb 2016 19:40

naamloos schreef:(...)Ik heb die site vluchtig bekeken maar ik ben niets tegengekomen van de dingen waar jij hen van beschuldigd.(...)


Ach, zo moeilijk is de opgave niet. Na mijn vluchtige blik kom ik dan een stukje tegen zoals dit:

Ook spreekt men over zwarte missen die in het Vaticaan zijn gehouden. Milingo heeft deze zaken beschreven in zijn boek ‘Face to Face With the Devil’. In deze video verklaard een priester dat de duivel inderdaad in het Vaticaan zit. Verder kunt u ook in deze clip zien hoe de kelder bij het Vaticaan is ingericht. Dr. Malachi Martin, voormalig Jezuïet, vertelde in een interview in Amerika dat Lucifer volledig in de Rooms-katholieke kerk is geïntroduceerd. Hij herhaalde deze bewering nogmaals in het katholieke tijdschrift "The Fatima Crusade", waarbij hij verder opmerkte dat hoge geestelijken binnen de kerk hun trouw aan satan met hen eigen bloed hadden ondertekend. Martin sprak openlijk over de Illuminatie-Luciferiaanse overname van het Vaticaan. In zijn boek “Windswept House” schrijft hij dat gezagsondermijnende elementen in de hoogste geestelijke posities van het Vaticaan, toewerken naar een Nieuwe Wereld Orde. Trouwens, Franciscus komt niet in het lijstje voor van Malachi. Hij is immers geen paus. Een Jezuïet kan namelijk geen paus worden. De paus is de vertegenwoordiger op aarde van Christus. Bergoglio is de vertegenwoordiger op aarde van Lucifer. Het Vaticaan is met de benoeming van Bergoglio tot paus, volledig overgenomen door de satanische Jezuïeten. De zittende paus Benedictus XVI (Ratzinger) nam plotseling afscheid van zijn ambt, zogenaamd om gezondsheidsredenen, maar in deze video verteld auteur en onderzoeker Leo Zagami echter dat Ratzinger, echt niet vrijwillig het veld heeft geruimd. Degene die dit allemaal heeft bekokstoofd is kardinaal en Jezuïet Carlo Martini. Hij werd opgevolgd door Bergoglio, wat sowieso een overtreding is van de eigen regels binnen de kerk.
In Windswept House gaf Martin ook details over een Luciferiaanse kroning door satanisten in het Vaticaan: ,,De kroning van de gevallen aartsengel Lucifer vond op 29 juni 1963 plaats in de Rooms Katholieke Citadel.” Deze kroning ging gepaard met een parallelle zwarte magieceremonie in Charleston South Carolina in de Verenigde Staten. Martin schrijft dat er bij deze parallelle ceremonie gebruik werd gemaakt van het pentagram, zwarte kaarsen en speciale gewaden, net zoals bij de hoofdceremonie in Rome. In het boek “The Keys of this blood” schrijft Martin dat satanische pedofilie gedocumenteerd door bepaalde bisschoppen en priesters wijd verspreid is en dit door professionals wordt beschouwd als het hoogtepunt van de rituelen van de Gevallen Aartsengel Lucifer. Malachi Martin was een man die de waarheid durfde te vertellen in een tijdperk vol met universele leugens en misleiding.
Volgens verschillende onderzoekers zou na Benedictus XVI er nog één paus op het wereldtoneel verschijnen: paus Petrus Romanus. Dat zou volgens diverse internetsites dan de huidige paus Franciscus moeten zijn. Maar volgens diverse deskundigen is Petrus Romanus de apostel Petrus die in het Duizendjarig Vrederijk zijn opwachting zal maken. Zowel katholieke, protestante als evangelische Bijbelwetenschappers waarschuwen al eeuwen voor het verschrikkelijke moment dat de door de machtselite geplande gebeurtenissen, die moeten leiden tot de eenwording van de mensheid en de totale onderwerping aan de Antichrist, werkelijkheid worden.


Als ik zoiets lees, heb ik al gegeten en gedronken. Daar veeg ik echt, met eerbied gezegd, mijn reet mee af (in Rotterdam is dit een eerbiedige zegswijze). Na zulke onzin wens ik ook van geen verzachtende omstandigheden meer te spreken. Dan houdt het wat mij betreft echt helemaal op. De site is één grote toiletrol, vol beschreven met viezigheid. Wegwezen.
Tegenover de niet aflatende fascinatie der fanatici voor dit soort complot-spraak bestaat maar één remedie:
Deze believers rechtuit in hun gezicht uitlachen. Bij dezen. LOL.

gezegende avond,
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Yoshi

Re: Una Sancta

Berichtdoor Yoshi » 01 feb 2016 19:45

Wat ik ook wel kan waarderen zijn de GVK, CGK en NGK in mijn geboorteplaats. Deze drie hebben besloten samen de geloofsgemeenschap op te willen bouwen in verbondenheid. Ze kerken dus ook tegelijk en met zijn allen in dezelfde dienst. Zo kan het dus ook. Ook binnen het protestantisme op lokale schaal.

En dat is dan wel mooi van kleinere geloofsgemeenschappen. Dan kunnen dit soort initiatieven van onderaf eerder/sneller/beter aarden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Una Sancta

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2016 20:15

rotterdam schreef:Veel interessantere vraag is "wat vindt God van al die kerkscheuringen ?"

Dat kan jij vinden, maar dat was mijn vraag niet.

rotterdam schreef:He hé daar kon je op wachten, daar komt dominee Klaas weer.
Weet je Boekenlezer deze man krijgt op refoweb meer aandacht dan binnen de P.K.N.

O, dan valt het dus wel mee. Als de mate van aandacht voor een ketterij onder een bepaald niveau is, is die ketterij minder erg. Weer wat geleerd. :^o
Ik meen me te herinneren dat eruit geknikkerd worden hijzelf niet overdreven had gevonden, en eigenlijk verwachtte. Maar dat gebeurde niet, en dat vond hij toch wel vrij slap.

rotterdam schreef:Binnen jouw eigen kerkgenootschap is een deel zo dicht tegen de G.G. en de G.G.i.N. aangeschoven dat het weinig meer te maken met de oude vaderlandse volkskerk van welke jullie toch pretenderen een voortzetting te zijn.

Dat was binnen de NHK ook al zo, dus wat is het verschil?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten