Una Sancta

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dies

Re: Una Sancta

Berichtdoor Dies » 01 feb 2016 22:53

Boekenlezer schreef:Ik meen me te herinneren dat eruit geknikkerd worden hijzelf niet overdreven had gevonden, en eigenlijk verwachtte. Maar dat gebeurde niet, en dat vond hij toch wel vrij slap.

Deze discussie heeft geen enkel niveau. Het is juist een verstandige beslissing van de PKN om ds. Hendrikse er niet "uit te knikkeren". Er zijn immers nog wel meer vrijzinnige dominees binnen de PKN. Het zou dus heel erg hypocriet geweest zijn als de PKN zomaar één niet-orthodoxe dominee uit de kerk zou hebben gezet. Alleen maar omdat hij publiciteit had.
Het moet inmiddels toch bekend worden verondersteld dat leertucht-acties gedurende de kerkgeschiedenis nooit iets hebben opgeleverd.
En het zou ds. Hendrikse nog meer publiciteit hebben bezorgd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Una Sancta

Berichtdoor naamloos » 02 feb 2016 00:03

naamloos schreef:(...)Ik heb die site vluchtig bekeken maar ik ben niets tegengekomen van de dingen waar jij hen van beschuldigd.(...)
gravo schreef:Ach, zo moeilijk is de opgave niet. Na mijn vluchtige blik kom ik dan een stukje tegen zoals dit:

Ook spreekt men over zwarte missen die in het Vaticaan zijn gehouden. Milingo heeft deze zaken beschreven in zijn boek ‘Face to Face With the Devil’. In deze video verklaard een priester dat de duivel inderdaad in het Vaticaan zit. Verder kunt u ook in deze clip zien hoe de kelder bij het Vaticaan is ingericht. Dr. Malachi Martin, voormalig Jezuïet, vertelde in een interview in Amerika dat Lucifer volledig in de Rooms-katholieke kerk is geïntroduceerd. Hij herhaalde deze bewering nogmaals in het katholieke tijdschrift "The Fatima Crusade", waarbij hij verder opmerkte dat hoge geestelijken binnen de kerk hun trouw aan satan met hen eigen bloed hadden ondertekend. Martin sprak openlijk over de Illuminatie-Luciferiaanse overname van het Vaticaan. In zijn boek “Windswept House” schrijft hij dat gezagsondermijnende elementen in de hoogste geestelijke posities van het Vaticaan, toewerken naar een Nieuwe Wereld Orde. Trouwens, Franciscus komt niet in het lijstje voor van Malachi. Hij is immers geen paus. Een Jezuïet kan namelijk geen paus worden. De paus is de vertegenwoordiger op aarde van Christus. Bergoglio is de vertegenwoordiger op aarde van Lucifer. Het Vaticaan is met de benoeming van Bergoglio tot paus, volledig overgenomen door de satanische Jezuïeten. De zittende paus Benedictus XVI (Ratzinger) nam plotseling afscheid van zijn ambt, zogenaamd om gezondsheidsredenen, maar in deze video verteld auteur en onderzoeker Leo Zagami echter dat Ratzinger, echt niet vrijwillig het veld heeft geruimd. Degene die dit allemaal heeft bekokstoofd is kardinaal en Jezuïet Carlo Martini. Hij werd opgevolgd door Bergoglio, wat sowieso een overtreding is van de eigen regels binnen de kerk.
In Windswept House gaf Martin ook details over een Luciferiaanse kroning door satanisten in het Vaticaan: ,,De kroning van de gevallen aartsengel Lucifer vond op 29 juni 1963 plaats in de Rooms Katholieke Citadel.” Deze kroning ging gepaard met een parallelle zwarte magieceremonie in Charleston South Carolina in de Verenigde Staten. Martin schrijft dat er bij deze parallelle ceremonie gebruik werd gemaakt van het pentagram, zwarte kaarsen en speciale gewaden, net zoals bij de hoofdceremonie in Rome. In het boek “The Keys of this blood” schrijft Martin dat satanische pedofilie gedocumenteerd door bepaalde bisschoppen en priesters wijd verspreid is en dit door professionals wordt beschouwd als het hoogtepunt van de rituelen van de Gevallen Aartsengel Lucifer. Malachi Martin was een man die de waarheid durfde te vertellen in een tijdperk vol met universele leugens en misleiding.
Volgens verschillende onderzoekers zou na Benedictus XVI er nog één paus op het wereldtoneel verschijnen: paus Petrus Romanus. Dat zou volgens diverse internetsites dan de huidige paus Franciscus moeten zijn. Maar volgens diverse deskundigen is Petrus Romanus de apostel Petrus die in het Duizendjarig Vrederijk zijn opwachting zal maken. Zowel katholieke, protestante als evangelische Bijbelwetenschappers waarschuwen al eeuwen voor het verschrikkelijke moment dat de door de machtselite geplande gebeurtenissen, die moeten leiden tot de eenwording van de mensheid en de totale onderwerping aan de Antichrist, werkelijkheid worden.
Veel vertrouwen heb ik niet in je, maar ik heb geen zin om na te kijken of dit citaat met hun instemming geplaatst is of juist niet. (ik ken die hele site niet, die kwam van @Johan100) Maar in ieder geval gaat het niet over de dingen die je eerder noemde, zie hieronder:
gravo schreef:Sorry, maar je verwijst naar een overspannen complot-site. Eén van die sektarische evangelische puinbakken, vol onsamenhangende kletskoek, die het zo goed doet bij christenen die of niet goed bij hun hoofd zijn of dolgedraaid zijn in een emotionele achtbaan rond het thema eindtijd.
Het is allemaal Antichrist, Armageddon, wederkomst. Alle kaarten op Israël en weg met de Kerk.

Uitwassen van een christelijke extremisme dat met haar geweld het christendom van genade en verzoening hedentendage genadeloos aan het vernietigen is. Pulp, bagger en larie voor de dommeriken.
Als we daar onze argumenten vandaan moeten halen......
Echter, nu kom je in bovenstaand citaat met iets heel anders aankakken en begin je over de paus. Je eerdere beschuldigingen zijn dus (nog) niet bewezen.
gravo schreef:Als ik zoiets lees, heb ik al gegeten en gedronken. Daar veeg ik echt, met eerbied gezegd, mijn reet mee af (in Rotterdam is dit een eerbiedige zegswijze). Na zulke onzin wens ik ook van geen verzachtende omstandigheden meer te spreken. Dan houdt het wat mij betreft echt helemaal op. De site is één grote toiletrol, vol beschreven met viezigheid. Wegwezen.
Tegenover de niet aflatende fascinatie der fanatici voor dit soort complot-spraak bestaat maar één remedie:
Deze believers rechtuit in hun gezicht uitlachen. Bij dezen. LOL.
Ik heb van jou ook wel eens stukken gelezen waar ik mijn reet nog niet eens aan af wil vegen. (ook met eerbied gezegd :mrgreen: )
Echter bestempel ik dan niet al je post' als bagger, fundamentalistisch, extremistisch ect. ect.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Una Sancta

Berichtdoor rotterdam » 02 feb 2016 06:55

Boekenlezer schreef:Dat was binnen de NHK ook al zo, dus wat is het verschil?


O ja ? Waarom dan afgescheiden ?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Una Sancta

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2016 12:54

Dies schreef:Deze discussie heeft geen enkel niveau. Het is juist een verstandige beslissing van de PKN om ds. Hendrikse er niet "uit te knikkeren". Er zijn immers nog wel meer vrijzinnige dominees binnen de PKN. Het zou dus heel erg hypocriet geweest zijn als de PKN zomaar één niet-orthodoxe dominee uit de kerk zou hebben gezet. Alleen maar omdat hij publiciteit had.
Het moet inmiddels toch bekend worden verondersteld dat leertucht-acties gedurende de kerkgeschiedenis nooit iets hebben opgeleverd.
En het zou ds. Hendrikse nog meer publiciteit hebben bezorgd.

Met name dit antwoord heeft geen enkel niveau. Het is van het 'hoezo waarheid?'-kaliber. Het is zo opportunistisch en pragmatisch als het maar wezen kan. Dat er in de Bijbel door de apostelen wèl leertucht werd ingesteld, is blijkbaar totaal irrelevant.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Una Sancta

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2016 13:08

rotterdam schreef:O ja ? Waarom dan afgescheiden ?

Dat is vanwege de officiële grondslag van de PKN.
Er is ooit ook een boek verschenen, onder de titel Helen en delen van A. van Belzen met verhalen van predikanten van beide kanten.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Una Sancta

Berichtdoor rotterdam » 02 feb 2016 13:33

Boekenlezer schreef:Dat is vanwege de officiële grondslag van de PKN.
Er is ooit ook een boek verschenen, onder de titel Helen en delen van A. van Belzen met verhalen van predikanten van beide kanten.

Afbeelding


o ja vanwege die paar Lutheranen. Gewichtige reden om de eenheid te breken. Wat een kletskoek.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Una Sancta

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2016 14:14

rotterdam schreef:o ja vanwege die paar Lutheranen. Gewichtige reden om de eenheid te breken. Wat een kletskoek.

Joh, ze hadden jou om raad moeten vragen toen deze zaken speelden! Wat een nalatigheid toch om zo'n expert, die alles zo ontzettend goed weet, links te laten liggen!
Lekker sfeertje zo weer. 'We moeten lief zijn en de eenheid bevorderen.' Maar ondertussen toch niet kunnen laten om te trappen naar anderen die ons feestje verstoren. Waar ben je dan zelf mee bezig?

Bij grondslag gingen mijn gedachten overigens nog niet eens zozeer uit naar een bepaalde groep of bepaalde belijdenisgeschriften, maar meer dat de grondslag meer lag in menselijk pluriformisme, en dat ieder moet kunnen geloven wat hij/zij wil.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Dies

Re: Una Sancta

Berichtdoor Dies » 02 feb 2016 14:59

Dies schreef:Deze discussie heeft geen enkel niveau. Het is juist een verstandige beslissing van de PKN om ds. Hendrikse er niet "uit te knikkeren". Er zijn immers nog wel meer vrijzinnige dominees binnen de PKN. Het zou dus heel erg hypocriet geweest zijn als de PKN zomaar één niet-orthodoxe dominee uit de kerk zou hebben gezet. Alleen maar omdat hij publiciteit had.
Het moet inmiddels toch bekend worden verondersteld dat leertucht-acties gedurende de kerkgeschiedenis nooit iets hebben opgeleverd.
En het zou ds. Hendrikse nog meer publiciteit hebben bezorgd.

Boekenlezer schreef:Met name dit antwoord heeft geen enkel niveau. Het is van het 'hoezo waarheid?'-kaliber. Het is zo opportunistisch en pragmatisch als het maar wezen kan. Dat er in de Bijbel door de apostelen wèl leertucht werd ingesteld, is blijkbaar totaal irrelevant.

Het Nieuwe Testament kent geen leertucht in de sfeer van "er uit knikkeren". Er wordt gewaarschuwd tegen valse leringen. Onder meer in Filipp 3:2vv. Ketterijen zijn volgens de Bijbel zelfs noodzakelijk (1 Kor 11:19). Want op die manier wordt duidelijk wie er oprecht is. Ketters hebben in de brieven van Paulus dus een duidelijke functie en kunnen in de kerk niet gemist worden.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Una Sancta

Berichtdoor rotterdam » 02 feb 2016 20:32

Boekenlezer schreef:Joh, ze hadden jou om raad moeten vragen toen deze zaken speelden! Wat een nalatigheid toch om zo'n expert, die alles zo ontzettend goed weet, links te laten liggen!

Dat hebben ze gedaan maar.............helaas niet naar me geluisterd :mrgreen:


Lekker sfeertje zo weer. 'We moeten lief zijn en de eenheid bevorderen.' Maar ondertussen toch niet kunnen laten om te trappen naar anderen die ons feestje verstoren. Waar ben je dan zelf mee bezig?

Waar heb ik getrapt ? Het is trouwens niet mijn feestje, het is het feestje van de Meester.
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.


Bij grondslag gingen mijn gedachten overigens nog niet eens zozeer uit naar een bepaalde groep of bepaalde belijdenisgeschriften, maar meer dat de grondslag meer lag in menselijk pluriformisme,

Menselijk pluriformisme ? Gaan daar je gedachten naar toe ? Mijn gedachten gaan naar een dorp met een P.K.N. en een H.H.K. op dezelfde zondag vieren ze avondmaal. Op hetzelfde moment breken twee predikanten het Brood. Moet ik het verder nog uitleggen ? Nee toch hoop ik.

en dat ieder moet kunnen geloven wat hij/zij wil.

Flauwekul, dat was in de N.H. kerk ook al een paar honderd jaar en toen is niemand afgescheiden.


Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Una Sancta

Berichtdoor Boekenlezer » 03 feb 2016 11:44

Dies schreef:Het Nieuwe Testament kent geen leertucht in de sfeer van "er uit knikkeren". Er wordt gewaarschuwd tegen valse leringen. Onder meer in Filipp 3:2vv. Ketterijen zijn volgens de Bijbel zelfs noodzakelijk (1 Kor 11:19). Want op die manier wordt duidelijk wie er oprecht is. Ketters hebben in de brieven van Paulus dus een duidelijke functie en kunnen in de kerk niet gemist worden.

Merkwaardige uitlegging. Dit is nieuw voor mij.
Maar op dit forum kom je allerlei wind van leer tegen.

'Noodzakelijk'. Het is maar net wat je er mee wil. Noodzakelijk in de zin van 'we ontkomen er niet aan' (omdat geloof nu eenmaal niet zonder strijd is en de duivel niet stil zit) of 'we willen het zo graag'. Die laatste uitleg lijk jij hier aan te hangen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Dies

Re: Una Sancta

Berichtdoor Dies » 03 feb 2016 12:51

Dies schreef:Het Nieuwe Testament kent geen leertucht in de sfeer van "er uit knikkeren". Er wordt gewaarschuwd tegen valse leringen. Onder meer in Filipp 3:2vv. Ketterijen zijn volgens de Bijbel zelfs noodzakelijk (1 Kor 11:19). Want op die manier wordt duidelijk wie er oprecht is. Ketters hebben in de brieven van Paulus dus een duidelijke functie en kunnen in de kerk niet gemist worden.


Boekenlezer schreef:Merkwaardige uitlegging. Dit is nieuw voor mij.

Niets mis mee toch? De Schrift openbaart ons nu eenmaal ook nieuwe dingen... (Matth 13:52) :lol:

Boekenlezer schreef:Maar op dit forum kom je allerlei wind van leer tegen.

Dit forum ontkomt kennelijk niet aan de noodwendigheid waarvan sprake is in 1 Kor 11:19. :mrgreen:

Boekenlezer schreef:'Noodzakelijk'. Het is maar net wat je er mee wil. Noodzakelijk in de zin van 'we ontkomen er niet aan' (omdat geloof nu eenmaal niet zonder strijd is en de duivel niet stil zit).

Jij hanteert de beruchte ontsnappingsroute. Het Griekse NT hanteert een woord dat toch echt uitdrukking is van 'noodwendigheid' in de zin van 'het is noodzakelijk.

Boekenlezer schreef:of 'we willen het zo graag'. Die laatste uitleg lijk jij hier aan te hangen.

[-X Ik vind het ook niet leuk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Una Sancta

Berichtdoor Spreeuw » 20 apr 2016 18:15

gravo schreef:Daar zijn we niet zelden zeer trots op. We zouden natuurlijk prima een lokale kerk- of geloofsgemeenschap kunnen vormen die toch verbonden is met een breder of overkoepelend verband van christenen om niet op een eiland terecht te komen, maar nee, daar kiezen we dan niet voor. Er moet een radicale eigenheid bewerkstelligd worden. We willen persé een eigen naam en we kunnen dan kiezen uit de volgende multiple choice:

"Nederlands','hervormd', 'gereformeerd', 'christelijk', 'hersteld', 'reformatorisch', 'kerk', 'gemeente', 'hervormd-gereformeerd', 'oud', 'nieuw', 'stokoud' en/of 'evangelisch'.


Welk kerkverband heeft het woord "stokoud" in zijn naam staan?


gravo schreef:Heel juist aangevoeld, Spreeuw: in Nederland heeft dogmatiek en kerkleer altijd te maken met de uit elkaar gescheurde kerkverbanden. Dat is de wortel van zeer veel extremistisch gedachtengoed binnen de Nederlandse kerken. We zijn opgevoed met verschillen, vijanden en tegenstellingen.
En dat heeft grote gevolgen. Jammer genoeg zien we die vijandigheid in tal van geloofsdebatten steeds weer terugkomen.
"Er kan er maar één de beste zijn en dat ben ik"...die houding.

Het kan anders. Zeker.
Maar niet meer in Nederland.

Quis non fleret.

gravo


Dank voor je compliment, gravo. Ik denk dat je gelijk hebt. Helaas kan het niet anders in deze gehele wereld, maar dat geldt wel in het bijzonder voor Nederland.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten