De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 12:31

rotterdam schreef:Helemaal juist - heb je gisteravond de uitzending gezien van Andries Knevel ?
Wat een moedige man is deze paus. En wat een goede integere documentaire van Knevel.


Ik heb hem gezien. Voor integer had je beter éénzijdig kunnen gebruiken.
Knevel is duidelijk een groot fan van de paus dus de zogenaamde ''tegenstanders' van de paus werden niet gehoord.
Die indruk wekte hij wel aan het begin van het programma, waardoor ik wel benieuwd was wat nou die tegenstand nou zou inhouden.
Zouden er, al dan niet uit protestantse hoek, onderzoekers aan het woord komen die iets meer van het Vaticaan weten dan dan de gemiddelde toerist?

Nee die tegenstanders waar hij over spreekt in de documentaire waren de corrupte priesters, bisschoppen en kardinalen welke een schop onder de kont kregen van Fransiscus omdat ze met vastgoed en financiën aan het rotzooien waren. Nu is het natuurlijk prima dat dat aan de kaak gesteld wordt hoor maar ik vond het meer hebben van een promotiefilmpje als een uitgebalanceerde docu. met hoor- en wederhoor.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 13:02

mohamed schreef:Geen idee, maar maakt dat iets uit? Ik heb voldoende aangetoond dat het moslims is toegestaan om te huwen met christenen, hetgeen volgens jou niet zo was.


Ja dat maakt wel degelijk iets uit. Alsof een paar uitzonderingen zouden betekenen dat het gemeengoed is?!
Het is trouwens enkel voor een moslimman toegestaan te huwen met een joodse/christelijke vrouw. Je kan je hierbij dan ook afvragen in hoeverre de vrouw haar geloofsovertuiging mag uiten, maar dat terzijde.
Een moslima is het dus niet toegestaan met een christelijke man te trouwen. Atlhans, als je de Koran (die voor moslims toch wel enige zeggenschap heeft) als uitgangspunt neemt.

bron: http://www.answering-islam.org/Dutch/ar ... lijken.htm

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 13:34

Marnix schreef:Ik vergelijk de paus niet met Jezus. Maar in wat hij doet zie ik wel dat hij Hem probeert te volgen en te doen wat Hij opdraagt.

Verder, en daarom noemde ik het Islamofobe onzin, geeft die site een totaal verkeerd beeld van alles weer. De paus is helemaal niet van mening dat het niet uitmaakt in welke god je gelooft en dat God en Jezus op 1 lijn staan met Boeddha, Mohammed enz. De paus laat duidelijk merken dat er maar één God is en dat er alleen redding is bij Jezus Christus. Maar al die uitspraken worden door rkk-haters vakkundig genegeerd. Valse getuigenissen spreken tegen je naaste, heet dat....



Nou ja, het leek er anders wel op.

Ik ben ook geen fan van ''xandernieuws'' omdat deze site vooral op het opwekken van angst en paranoia gericht is. Maar dat wil niet zeggen dat er ook dingen bijzitten waarover je eens kan nadenken. En helaas laat hij niet duidelijk merken dan er maar één God is en alleen redding door Jezus Christus:

Qote:
Ik groet u en dank u allen hartelijk, beste vrienden van andere religieuze tradities: ten eerste de moslims, die de enige levende en genadige God aanbidden en Hem aanroepen in gebed,'


Atheïsten die een goed leven leiden, zullen door Jezus gered worden en in de hemel opgenomen worden.


Ik snap wel dat het een aardig man lijkt maar dat betekend toch niet dat we niet kritisch mogen kijken naar wat hij zegt en waar hij vandaan komt?

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2016 14:29

rotterdam schreef:Helemaal juist - heb je gisteravond de uitzending gezien van Andries Knevel ?
Wat een moedige man is deze paus. En wat een goede integere documentaire van Knevel.

Nee, was het wel van plan. Maar dit scheen al weer deel drie te zijn. Ik ga dus fijn via uitzendinggemist eerst met deel 1 beginnen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2016 15:09

pindas83 schreef:
Ik heb hem gezien. Voor integer had je beter éénzijdig kunnen gebruiken.


Dat is éénzijdig was is wel logisch als je zo'n documentaire laat maken door een echte ouwe Rooms Katholiek als Andries Knevel. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2016 17:25

Hehe. Als iemand totaal niet katholiek is of sympatisant van de katholieke kerk, is het wel Andries Knevel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 19:08

Marnix schreef:Hehe. Als iemand totaal niet katholiek is of sympatisant van de katholieke kerk, is het wel Andries Knevel.


Nou dan heb je docu. en zn optreden bij late night show zeker niet gezien want hij is aardig om zo te horen :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2016 19:46

pindas83 schreef: want hij is aardig om zo te horen :mrgreen:


Mens is nooit te oud om te leren .

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 20:02

rotterdam schreef:Mens is nooit te oud om te leren .


Absoluut! Misschien moet hij dan ook eens langs Ivo Niehe, voor zn buitenlandse talen. Want hij zat wel steeds instemmend en vol bewondering ja te knikken bij die interviews met die spaghettivreters maar volgens mjj snapte hij de ballen ervan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2016 20:55

pindas83 schreef:
Nou dan heb je docu. en zn optreden bij late night show zeker niet gezien want hij is aardig om zo te horen :mrgreen:


Hij was altijd een echte protestant die niet zoveel heeft met de katholieke kerk, maar werd wel enorm geinspireerd door paus Franciscus. Vandaar dat de docu ook wel intrigerend is en ik denk dat het over veel protestanten gaat. Ik hoor er steeds meer die gecharmeerd zijn van wat de paus doet en er daardoor ook meer verbondenheid komt tussen de katholieke kerk en de protestantse kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mohamed » 24 aug 2016 21:52

mohamed schreef:Geen idee, maar maakt dat iets uit? Ik heb voldoende aangetoond dat het moslims is toegestaan om te huwen met christenen, hetgeen volgens jou niet zo was.

pindas83 schreef:Ja dat maakt wel degelijk iets uit. Alsof een paar uitzonderingen zouden betekenen dat het gemeengoed is?!
Het is trouwens enkel voor een moslimman toegestaan te huwen met een joodse/christelijke vrouw. Je kan je hierbij dan ook afvragen in hoeverre de vrouw haar geloofsovertuiging mag uiten, maar dat terzijde.
Een moslima is het dus niet toegestaan met een christelijke man te trouwen. Atlhans, als je de Koran (die voor moslims toch wel enige zeggenschap heeft) als uitgangspunt neemt.

bron: http://www.answering-islam.org/Dutch/ar ... lijken.htm

Neen Pinda83, daar is de Koran helemaal niet zo duidelijk over, daar gaat het artikel nou net over waar ik naar linkte.

mohamed

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mohamed » 24 aug 2016 21:54

rotterdam schreef:Mens is nooit te oud om te leren .

pindas83 schreef:Absoluut! Misschien moet hij dan ook eens langs Ivo Niehe, voor zn buitenlandse talen. Want hij zat wel steeds instemmend en vol bewondering ja te knikken bij die interviews met die spaghettivreters maar volgens mjj snapte hij de ballen ervan :mrgreen:

Ik heb liever spaghetti dan een mis.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 22:02

mohamed schreef:Ik heb liever spaghetti dan een mis.


Spaghetti met ballen is ook niet mis

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2016 07:05

pindas83 schreef: als je zegt dat alleen Jezus de Weg, Waarheid en het Leven is.


Er was eens een vader met twee zoons, vader ging naar zijn oudste zoon en vroeg hem een klusje voor hem te doen. Ja vader zei de zoon maar hij deed het niet. Toen ging de vader naar zijn jongste zoon met dezelfde vraag. Bot was zijn antwoord "nee" maar hij deed het wel.
En nu mag pinda83 zeggen wie de wil van de vader gedaan heeft ? Hij die het goede sprak of hij die het goede deed.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2016 13:13

rotterdam schreef:
Er was eens een vader met twee zoons, vader ging naar zijn oudste zoon en vroeg hem een klusje voor hem te doen. Ja vader zei de zoon maar hij deed het niet. Toen ging de vader naar zijn jongste zoon met dezelfde vraag. Bot was zijn antwoord "nee" maar hij deed het wel.
En nu mag pinda83 zeggen wie de wil van de vader gedaan heeft ? Hij die het goede sprak of hij die het goede deed.


He, die komt mij bekend voor :wink: . Ja dat moet de zoon zijn welke nee zei en het toch deed.
Jij doelt er dus op dat ondanks dat Fransiscus het verkeerd zegt, toch de wil van de Vader doet?!
Dat waag ik te betwijfelen, ik denk niet dat het de bedoeling is alle religies in één op te doen gaan.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten