De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 25 aug 2016 16:40

Dat is ook niet de bedoeling van de katholieke Kerk en dus ook niet de bedoeling van Paus Fransiscus.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2016 17:03

pindas83 schreef:Jij doelt er dus op dat ondanks dat Fransiscus het verkeerd zegt, toch de wil van de Vader doet?!
Dat waag ik te betwijfelen, ik denk niet dat het de bedoeling is alle religies in één op te doen gaan.


Nee daar bedoel ik niet uitsluitend Fransiscus mee die zegt namelijk ook heel zinvolle dingen.

Wat ik wel bedoel is volgens mij iets waar we het allemaal over eens zijn binnen de christelijke familie nl daden gaan woorden te boven.

Laat mij uw geloof zien staat er geschreven niet laat mij uw geloof horen.

Je denkt niet dat het de bedoeling is dat christenen een zijn ? Dat kun je vast Bijbels onderbouwen ?
Christus schreeuwt het uit "opdat allen een zijn" Paules smeekt het "geen tweedracht maar eensgezindheid".
Je hebt toch geen truc bedacht omdat dit niet letterlijk te nemen hoop ik.

Er zijn in ons land dorpjes met 10 verschillende protestante kerken. Allemaal dopen ze - alle vieren avondmaal. Dit is Mijn lichaam dat voor u gebroken is.
Lees je mee ? Gebroken staat er niet verbroken.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2016 19:44

rotterdam schreef:
Nee daar bedoel ik niet uitsluitend Fransiscus mee die zegt namelijk ook heel zinvolle dingen.

Wat ik wel bedoel is volgens mij iets waar we het allemaal over eens zijn binnen de christelijke familie nl daden gaan woorden te boven.

Laat mij uw geloof zien staat er geschreven niet laat mij uw geloof horen.

mee eens

Je denkt niet dat het de bedoeling is dat christenen een zijn ? Dat kun je vast Bijbels onderbouwen ?
nee dat kan ik niet maar dat heb je mij ook nooit horen zeggen
Christus schreeuwt het uit "opdat allen een zijn" Paules smeekt het "geen tweedracht maar eensgezindheid".
Je hebt toch geen truc bedacht omdat dit niet letterlijk te nemen hoop ik.
nee geen trucs, alleen is de eenheid zoals fransiscus en zijn jezuïetenclub beoogt niet mijn kopje thee.
Er zijn in ons land dorpjes met 10 verschillende protestante kerken. Allemaal dopen ze - alle vieren avondmaal. Dit is Mijn lichaam dat voor u gebroken is.
Lees je mee ? Gebroken staat er niet verbroken.
Inu begin je echt als een ds. te klinken; "Lees je mee"? :lol:
Maar hoezo zou ik de nuance niet begrijpen? Leg uit!


rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 05:20

Jij denkt pindas dat het verenigbaar is met de christelijke leer en met de avondmaal gedachte om dit gescheiden te doen ? Het is Christus die de gasten uitnodigd niet jij en ik.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 12:26

rotterdam schreef:Jij denkt pindas dat het verenigbaar is met de christelijke leer en met de avondmaal gedachte om dit gescheiden te doen ? Het is Christus die de gasten uitnodigd niet jij en ik.


Ik snap je punt niet. Voor zover ik weet vieren moslims en boeddhisten geen avondmaal dat doen we als christenen wel. Of dat nu in kerk x of y is vind ik niet zo relevant eigenlijk.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 12:28

pindas83 schreef:Ik snap je punt niet. Voor zover ik weet vieren moslims en boeddhisten geen avondmaal dat doen we als christenen wel. Of dat nu in kerk x of y is vind ik niet zo relevant eigenlijk.

Ik vier eucharistie en of dat nou in een oud-katholieke, rooms-katholieke of oosters-orthodoxe kerk is maakt me dan niet zoveel uit. Ik vier geen avondmaal, voor mij heeft dat geen enkele betekenis.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 12:46

Yoshi schreef: Ik vier geen avondmaal, voor mij heeft dat geen enkele betekenis.


Prima, met de eucharistie heb ik dan weer niks.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 13:07

Ik vier geen avondmaal, voor mij heeft dat geen enkele betekenis.

Prima, met de eucharistie heb ik dan weer niks.

Lekker genuanceerd weer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 13:10

pindas83 schreef:
Ik snap je punt niet. Voor zover ik weet vieren moslims en boeddhisten geen avondmaal dat doen we als christenen wel. Of dat nu in kerk x of y is vind ik niet zo relevant eigenlijk.


Ik heb het uiteraard over christenen.

Je laatste zinnetje klopt van geen kant - je zegt zelf "met de eucharistie heb ik niks" dus ..............? niet relevant ?

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 13:26

rotterdam schreef:
Lekker genuanceerd weer.

Nee, maar als iemand wil laten blijken dat het met die verdeeldheid wel meevalt omdat we allemaal gezellig avondmaal vieren dan is een harde maar realistische reactie wel op zijn plaats.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 14:34

foutje
Laatst gewijzigd door pindas83 op 26 aug 2016 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 14:34

rotterdam schreef:
Ik heb het uiteraard over christenen.

Je laatste zinnetje klopt van geen kant - je zegt zelf "met de eucharistie heb ik niks" dus ..............? niet relevant ?


Waarom klopt dat niet? In de RKK wordt toch geen Avondmaal gevierd? Daar heeft men de eucharistie, wat wezenlijk anders is, heb ik net geleerd van een rechtgeaard katholiek.[/quote]

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 14:36

Yoshi schreef:Nee, maar als iemand wil laten blijken dat het met die verdeeldheid wel meevalt omdat we allemaal gezellig avondmaal vieren dan is een harde maar realistische reactie wel op zijn plaats.


En dat is ook waar, terugkomend op je reactie, ik denk dat jij in de meeste orthodoxe kerken niet welkom bent om deel te nemen aan de eucharistie.
O.K.K. wel daar is iedereen welkom, ook protestanten.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 14:40

rotterdam schreef:En dat is ook waar, terugkomend op je reactie, ik denk dat jij in de meeste orthodoxe kerken niet welkom bent om deel te nemen aan de eucharistie.
O.K.K. wel daar is iedereen welkom, ook protestanten.

Niet als gast die een zondagje langskomt. Er zijn volgens mij wel afspraken tussen OOK en RKK dat indien niet anders kan men bij elkaar de eucharistie kan vieren. Bijvoorbeeld als ik ga verhuizen naar een Russische streek waar in de verre omtrek geen katholieke Kerk te vinden is.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 14:42

pindas83 schreef:In de RKK wordt toch geen Avondmaal gevierd? Daar heeft men de eucharistie, wat wezenlijk anders is, heb ik net geleerd van een rechtgeaard katholiek.
[/quote]

Eucharistie betekend "dankzeggen" het is afgeleid van het Griekse: εὐχαριστέω; eucharisteo.

Wat is volgens jou zo wezenlijk anders ? Is dit ook van toepassing op de O.K.K., de Anglicanen, de orthodoxen en de lutheranen ?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten