De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Johan100 » 23 aug 2016 16:07

Yoshi schreef:

Maar wat zou mij, of de andere mensen hier, de mening van Ben Kok moeten interesseren?
Nou, heel veel. Toets alles.

.. weer gewoon houden bij het onderwerp van deze draad.
Deze draad heet "De dogma's van de Rooms katholieke kerk".

Dat is waar, maar zoals je hebt kunnen constateren ging ik op een reactie van Marnix in.
En ik heb reden genoeg om er tegen te waarschuwen.
De rest van je post ga ik maar niet op in. Hopelijk heb je daar het nodige begrip voor.
Ik wil je er wel even aan herinneren dat dit (gedeelte) een refoweb is waar een aantal voorwaarden gelden en het niet raar is dat mensen de Roomse dogma's of een groot gedeelte ervan afwijzen. En als ik zie hoe TS, die n.b. zelf uit de rkk komt, hier geschoffeerd werd, terwijl hij bovendien op een normale manier iets te berde brengt. Gister dit topic voor het eerst doorlezende. Oude koeien idd, maar zo gaat het continu.

* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 23 aug 2016 16:42

mohamed schreef:Slapen jullie maar lekker, de wakkeren onder ons kennen de feiten. Maar ja dat past niet in de propagandamachine dus dat wordt verworpen. :D


:lol: das wel grappig, hoeveel procent of moet ik zeggen promille van de moslims is dit toegestaan?

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 23 aug 2016 16:52

Johan100 schreef:Nou, heel veel. Toets alles.

Het is hier geen Ben kok zelfbenoemd joods-christelijk pastor topic. Maar ik stel voor om daar je toets te beginnen.
Daarnaast is meerdere malen aangetoond dat jijzelf vrij weinig toetst.Je vind een artikel wat je naar de mond praat en plempt het op dit forum neer als waarheid. Verbeter de wereld begin bij jezelf zou ik zeggen. Ik wens je daar heel veel succes mee.

Dat is waar, maar zoals je hebt kunnen constateren ging ik op een reactie van Marnix in.

Prima, dan kunnen we hierna weer terug naar het onderwerp.
En ik heb reden genoeg om er tegen te waarschuwen.

Buiten pure afgunst en haat ben je nog niet echt in staat geweest goed aan te geven waarom je genoeg redenen zou hebben.
De rest van je post ga ik maar niet op in. Hopelijk heb je daar het nodige begrip voor.


Ik wil je er wel even aan herinneren dat dit (gedeelte) een refoweb is waar een aantal voorwaarden gelden en het niet raar is dat mensen de Roomse dogma's of een groot gedeelte ervan afwijzen.

Wijs af wat je wil, maar dan graag wel op een oprechte en eerlijke manier. Het zal mij werkelijk geen worst schelen of je alle of enkele katholieke (roomse, nogmaals, is een scheldwoord) dogma's verwerpt. Wat ik wil is steekhoudende onderbouwing en niet de bagger met halve waarheden en hele leugens die rechtstreeks uit de christelijke variant van de Story en Privé komen.
En als ik zie hoe TS, die n.b. zelf uit de rkk komt, hier geschoffeerd werd, terwijl hij bovendien op een normale manier iets te berde brengt. Gister dit topic voor het eerst doorlezende. Oude koeien idd, maar zo gaat het continu.

Zoals je kan zien geeft Hans een rake opmerking over disrespect en geef ik zelf een voorzet om tot een constructieve dialoog te komen. Onder andere door mensen als jou die overal met hun gebrek aan daadwerkelijke kennis en onderbuik doorheen schreeuwen ontspoort het elke keer.
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.

Check.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.

Check.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

Check.

Dat maakt drie maal ja.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Johan100 » 23 aug 2016 17:27

ps.5:10 Want in hun mond is niets rechts, hun binnenste is enkel verderving, hun keel is een open graf, met hun tong vleien zij.
Rom.3:9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben tevoren beschuldigd beide Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn,
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
11 Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt;
12 Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen;
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 23 aug 2016 17:28

En welk dogma van de RKK betreft het hier? En wat heb jij erover te zeggen?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2016 17:36

Ik vermoed dat de Rooms-Katholieke Kerk nogal divers is. Er zullen heel traditioneel-orthodoxe rooms-katholieken bestaan, en erg vrij denkende. Rooms-katholieken waar je erg veel overeenstemming mee kunt ervaren, en rooms-katholieken waarmee dat niet erg wil. Die nuance mis ik in de links die gegeven werden in de vorige twee pagina's van deze discussie.
Verder kun je natuurlijk ook bepaald niet stellen, dat wanneer er maar het bordje 'gereformeerd/hervormd' op je kerk staat, dat je wel gevrijwaard bent van ketterij. Want ook in kerken waar dat op het bordje staat wordt er soms vreselijk gedwaald, in een gruwelijkheid die niet onderdoet voor 'die vermaledijde roomse kerk'. En dat kan zowel op een vrijzinnige als op een zogenaamd orthodoxe manier. (Het geschrift Ultra-Gereformeerd en Vrijzinnig van dr. A.A. van Ruler heeft wat dat wel veel te zeggen!) Of hadden die links meer van doen met clubjes, die met "Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen" niet veel hebben, maar tevreden zijn met hun eigen kleine clubje? Voor wie het kringetje van 'ik en mijn bijbel' wel groot genoeg is?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2016 19:19

Johan100 schreef:En dat een christen met een islamiet kan trouwen is natuurlijk ook kolder.
Ik ga m'n bed zo maar opzoeken.

Daar zal dan wel geen islamitische vrouw in te vinden geweest zijn. :D
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 23 aug 2016 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2016 19:20

Maar goed, als de paus zegt dat je met het dienen van een andere god ook wel behouden zult worden, zoals hij getuige die gegeven link lijkt te doen, dan zit hij er natuurlijk flink naast. Dat zou wel een heel ernstige afwijking zijn van het christelijke geloof. Dat staat nogal haaks op bijvoorbeeld Handelingen 4:12. De Geloofsbelijdenis van Athanasius is nogal duidelijk:
    1. Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het katholieke geloof vasthoudt.
    2. Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
    3. Het katholieke geloof nu is...
    ...
    26. Wie derhalve behouden wil worden, moet deze overtuiging over de Drie-eenheid hebben.
    27. Maar het is noodzakelijk voor zijn eeuwig behoud, dat hij ook de menswording van onze Heer Jezus Christus oprecht gelooft.
    ...
    40. Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, kan niet behouden worden.
De Rooms-Katholieke Kerk heeft deze geloofsbelijdenis als haar geloofsbelijdenis, waaraan ze zich houdt. Kun je het bovenstaande van een moslim zeggen? Dat lijkt mij duidelijk van niet. De Koran spreekt zich zelfs vierkant tegen deze belijdenis uit. Interessante vraag wordt dan, hoe de paus over deze geloofsbelijdenis denkt.

Ik ken de paus niet zo heel goed. Maar ik herinner mij van hem inderdaad wel uitspraken, dat ik wel eens dacht: volgens mij gelooft die man toch wel erg anders dan ik doe.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 23 aug 2016 19:40

Johan100 schreef:ps.5:10 Want in hun mond is niets rechts, hun binnenste is enkel verderving, hun keel is een open graf, met hun tong vleien zij.
Rom.3:9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben tevoren beschuldigd beide Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn,
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
11 Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt;
12 Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen;
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.


hè ? Pardon ?
Laatst gewijzigd door rotterdam op 23 aug 2016 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 23 aug 2016 19:41

Boekenlezer schreef:Maar goed, als de paus zegt dat je met het dienen van een andere god ook wel behouden zult worden, zoals hij getuige die gegeven link lijkt te doen, dan zit hij er natuurlijk flink naast. Dat zou wel een heel ernstige afwijking zijn van het christelijke geloof. Dat staat nogal haaks op bijvoorbeeld Handelingen 4:12.


Wat de paus zegt in deze video; https://www.youtube.com/watch?v=-6FfTxw ... e=youtu.be (dat is de video waar de fantast van Xandernieuws zijn "nieuws" uit haalt is dat we allemaal kinderen van God zijn (0.48 seconden). Dat zijn we, allemaal. Binnen katholieke geloof wil dat nog niet zeggen dat je gered bent. Binnen het katholieke geloof zegt men nog niet eens dat iedereen die katholiek is gered zal worden. Heilszekerheid is geen katholiek leerstuk.

Ga je eigen denkbeelden dus niet projecteren op andere geloven om vervolgens conclusies te trekken die gewoon nergens op slaan.

Mooi dat de paus oproept om te bidden voor mannen en vrouwen van verschillende geloven die de oprechte dialoog aangaan voor de vruchten van vrede en gerechtigheid. Welk weldenkend mens van goede wil kan hier nou op tegen zijn? Je leest het; de extremist van Xandernieuws en al wat daar achteraan loopt.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Boekenlezer » 23 aug 2016 20:00

Yoshi schreef:Wat de paus zegt in deze video; https://www.youtube.com/watch?v=-6FfTxw ... e=youtu.be (dat is de video waar de fantast van Xandernieuws zijn "nieuws" uit haalt is dat we allemaal kinderen van God zijn (0.48 seconden). Dat zijn we, allemaal. Binnen katholieke geloof wil dat nog niet zeggen dat je gered bent. Binnen het katholieke geloof zegt men nog niet eens dat iedereen die katholiek is gered zal worden. Heilszekerheid is geen katholiek leerstuk.

Ga je eigen denkbeelden dus niet projecteren op andere geloven om vervolgens conclusies te trekken die gewoon nergens op slaan.

Mooi dat de paus oproept om te bidden voor mannen en vrouwen van verschillende geloven die de oprechte dialoog aangaan voor de vruchten van vrede en gerechtigheid. Welk weldenkend mens van goede wil kan hier nou op tegen zijn? Je leest het; de extremist van Xandernieuws en al wat daar achteraan loopt.

Ik zou het allemaal nog eens goed moeten bekijken, of het klopt. Bedankt voor je link.
Helaas heb ik een chronisch gebrek aan tijd. Dat heb je als je werkt overdag, en als het ook nog eens zomers weer is, en in mijn geval een enorme slaapbehoefte. Dan kan ik eigenlijk helemaal niet forummen. Op het moment van schrijven heb ik zelfs mijn dagelijkse strafwerk (brood smeren voor de volgende dag) nog niet eens af. :cry:

Heilszekerheid is misschien geen rooms-katholiek leerstuk, het is weliswaar een leerstuk van de Reformatie, maar menige kerk waar 'gereformeerd' op staat heeft dat leerstuk ook allang afgeschaft. Die leren, in vierkante tegenspraak met artikel 10 van hoofdstuk 5 uit de Dordtse Leerregels ("Deze zekerheid komt dus niet voort uit een of andere speciale openbaring zonder of buiten het Woord"), dat je eerst heel bijzondere mystieke ervaringen moet krijgen wil je heilszekerheid kunnen hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2016 20:42

pindas83 schreef:
Okay, je hebt in gaten dat je de paus één op één met Jezus vergelijkt?
Maar Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp, want geloof je echt dat Jezus samen met, laten we zeggen priesters van Baäl, Moloch of weet ik wie zou bidden? Hij tegen Zijn Vader en zij tegen hun goden? Om de lieve vrede wil?

Het gaat er ook niet om gaat er ook niet om dat wij ons nou beter zouden moeten voelen dan de rest want dat is niet zo maar wat hier gebeurt is misleiding. Want al lijkt het nobel; Christus wordt gedegradeerd en in het rijtje Boeddha en Mohamed geplaatst.
Alle religies moeten onder mom van eenheid en vrede bij elkaar worden gebracht en dan is er geen plaats meer voor exclusiviteit, dan kunnen we ook gered worden door Allah en Shiva
Dan maken ze Jezus tot leugenaar want Hij zegt; Niemand komt tot de Vader dan door Mij.


Ik vergelijk de paus niet met Jezus. Maar in wat hij doet zie ik wel dat hij Hem probeert te volgen en te doen wat Hij opdraagt.

Verder, en daarom noemde ik het Islamofobe onzin, geeft die site een totaal verkeerd beeld van alles weer. De paus is helemaal niet van mening dat het niet uitmaakt in welke god je gelooft en dat God en Jezus op 1 lijn staan met Boeddha, Mohammed enz. De paus laat duidelijk merken dat er maar één God is en dat er alleen redding is bij Jezus Christus. Maar al die uitspraken worden door rkk-haters vakkundig genegeerd. Valse getuigenissen spreken tegen je naaste, heet dat....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mohamed » 23 aug 2016 23:22

mohamed schreef:Slapen jullie maar lekker, de wakkeren onder ons kennen de feiten. Maar ja dat past niet in de propagandamachine dus dat wordt verworpen. :D

pindas83 schreef: :lol: das wel grappig, hoeveel procent of moet ik zeggen promille van de moslims is dit toegestaan?

Geen idee, maar maakt dat iets uit? Ik heb voldoende aangetoond dat het moslims is toegestaan om te huwen met christenen, hetgeen volgens jou niet zo was.

mohamed

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mohamed » 23 aug 2016 23:30

Yoshi schreef:Mooi dat de paus oproept om te bidden voor mannen en vrouwen van verschillende geloven die de oprechte dialoog aangaan voor de vruchten van vrede en gerechtigheid. Welk weldenkend mens van goede wil kan hier nou op tegen zijn?

Zo is dat, er is geen wet die wat heeft tegen vredestichters. En laat je niet gek maken door dat gezeur over de paus, want wat ze niet schijnen in te zien is dat de dominee of pastor bij hen dezelfde positie heeft als bij jullie de paus.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2016 05:42

Yoshi schreef:Mooi dat de paus oproept om te bidden voor mannen en vrouwen van verschillende geloven die de oprechte dialoog aangaan voor de vruchten van vrede en gerechtigheid. Welk weldenkend mens van goede wil kan hier nou op tegen zijn? Je leest het; de extremist van Xandernieuws en al wat daar achteraan loopt.


Helemaal juist - heb je gisteravond de uitzending gezien van Andries Knevel ?
Wat een moedige man is deze paus. En wat een goede integere documentaire van Knevel.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron