De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 14:46

rotterdam schreef:
εὐχαριστέω

Hier had ik al genoeg aan gehad hoor? :wink:

Wat is volgens jou zo wezenlijk anders ? Is dit ook van toepassing op de O.K.K., de Anglicanen, de orthodoxen en de lutheranen ?

Weet ik dat, misschien dat Yoshi het weet :)


Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 14:49

Allereerst dien je de roomse Mis vervloekte afgoderij te vinden aldus de heidelbergse catechismus. (en dus ook de oosters-orthodoxe, oud-katholieke (en anglicaanse?) eucharistie).

De theologie van Calvijn is gewoon volstrekt anders, en die van Luther is dan meer een tussenweg volgens mij. Daarnaast hebben we het ding dat er in de protestantse kerken geen geldige eucharistie gehouden kan worden aangezien ze buiten de apostolische successie staan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 15:10

pindas83 schreef:
εὐχαριστέω

Hier had ik al genoeg aan gehad hoor? :wink:

Wat is volgens jou zo wezenlijk anders ? Is dit ook van toepassing op de O.K.K., de Anglicanen, de orthodoxen en de lutheranen ?

Weet ik dat, misschien dat Yoshi het weet :)





Je dat is leuk, eerst noem je het wezenlijk anders maar je moet de onderbouwing aan Yoshi vragen.
Heb je beter opgelet met Grieks dan met kerkgeschiedenis ? :mrgreen:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 15:11

Yoshi schreef:Allereerst dien je de roomse Mis vervloekte afgoderij te vinden aldus de heidelbergse catechismus. (en dus ook de oosters-orthodoxe, oud-katholieke (en anglicaanse?) eucharistie).

Ok dat was er 1. Jullie hadden er 126 meen ik.

De theologie van Calvijn is gewoon volstrekt anders, en die van Luther is dan meer een tussenweg volgens mij. Daarnaast hebben we het ding dat er in de protestantse kerken geen geldige eucharistie gehouden kan worden aangezien ze buiten de apostolische successie staan.


De RK/OOK/OKK kerk heeft dus het alleenrecht op eucharistie/avondmaalviering? Nou rotterdam, jammer maar het avondmaal word dus niet als geldig gezien dus óf je keert terug naar de RKK óf je blijft een ketter...het is niet anders.


rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 15:13

Yoshi schreef:Niet als gast die een zondagje langskomt. Er zijn volgens mij wel afspraken tussen OOK en RKK dat indien niet anders kan men bij elkaar de eucharistie kan vieren. Bijvoorbeeld als ik ga verhuizen naar een Russische streek waar in de verre omtrek geen katholieke Kerk te vinden is.


Bij de O.K.K. zijn alle gedoopte gelovigen welkom deel te nemen aan de viering.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 15:18

rotterdam schreef:

Je dat is leuk, eerst noem je het wezenlijk anders maar je moet de onderbouwing aan Yoshi vragen.
Heb je beter opgelet met Grieks dan met kerkgeschiedenis ? :mrgreen:


Je moet wel een beetje tusen de regels door lezen hé?!~

Ik stelde dit: ''Daar heeft men de eucharistie, wat wezenlijk anders is, heb ik net geleerd van een rechtgeaard katholiek.''

N.a.v. dit: ''Ik vier geen avondmaal, voor mij heeft dat geen enkele betekenis.'' (quote: Yoshi)

Aangezien hij de eucharistie wel een warm hart toedraagt, kon ik de conclusie trekken dat het avondmaal dus wel wezenlijk anders moest zijn dan de RK-versie hiervan.

Heb je em? :mrgreen:

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 15:19

pindas83 schreef:De RK/OOK/OKK kerk heeft dus het alleenrecht op eucharistie/avondmaalviering? Nou rotterdam, jammer maar het avondmaal word dus niet als geldig gezien dus óf je keert terug naar de RKK óf je blijft een ketter...het is niet anders.


Wil het voor mij betekenisvol zijnd an kan de eucharistie enkel in kerken binnen de apostolische successie plaatsvinden.
Dat protestanten avondmaal vieren moeten ze helemaal zelf weten en wat mij betreft mogen zij daar de waarde aanhangen die zij zelf willen. Mij zegt het echter niet zoveel.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 15:31

Yoshi schreef:Wil het voor mij betekenisvol zijnd an kan de eucharistie enkel in kerken binnen de apostolische successie plaatsvinden.
Dat protestanten avondmaal vieren moeten ze helemaal zelf weten en wat mij betreft mogen zij daar de waarde aanhangen die zij zelf willen. Mij zegt het echter niet zoveel.


Duidelijk verhaal, en ik denk dat je hiermee ook het RK standpunt hieromtrent recht aandoet.
Alleen éénheid o.b.v. RK condities.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 26 aug 2016 15:48

pindas83 schreef:Alleen éénheid o.b.v. RK condities.


nee, alleen Eucharistische eenheid in het omvattende kader van ononderbroken Apostolische Successie.
Die in de Katholieke episcopale structuur behouden is.


In de reformatie bestaat de fysieke Apostolische Successie niet. Die is onderboken door "wilde" voorgangers die zelf opstonden en zich/ of dank zij de gemeente, tot ds gepromoot zijn, en op hun beurt weer handen op gingen leggen. Docht de lijn was hierdoor gebroken. En in heel de reformatie, muv de Anglicanen niet meer Katholiek erkend is.
Tegenwoordig wordt de reformatorische apostolische successie uitgelegd als het voortgaan van de prediking van het Woord.
Doch dit is niet de betekenis die de Kerk der Eeuwen eraan gegeven heeft.

* Katholiek in deze post is dus de verenigde Kerk van Oost en West zoals die voor de 11e eeuw bestond en de voortzetting vind in de Oosters en West Katholieke kerk. (Orthodox en RK)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 16:15

hans0166 schreef:
nee, alleen Eucharistische eenheid in het omvattende kader van ononderbroken Apostolische Successie.
Die in de Katholieke episcopale structuur behouden is.



En wat is de meerwaarde van deze apost.succesie en waarom moet hier zo aan vast worden gehouden?
Uit de evangeliën en de brief aan de Korinthiers kunnen we toch opmaken dat het avondmaal uit brood en wijn bestaat en de betekenis waarvoor deze twee dingen staan?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 17:21

pindas83 schreef:
Heb je em? :mrgreen:


Nee, voordat Yoshi zijn informatie gaf had je toch ook al een mening.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2016 17:46

pindas83 schreef:
En wat is de meerwaarde van deze apost.succesie en waarom moet hier zo aan vast worden gehouden?
Uit de evangeliën en de brief aan de Korinthiers kunnen we toch opmaken dat het avondmaal uit brood en wijn bestaat en de betekenis waarvoor deze twee dingen staan?


Rooms Katholieke Joshi en Protestante Pinda83, de complete spraakverwarring is een feit.
Dat komt ervan als je denkt dat een kerk de absolute waarheid in pacht heeft.
Ikzelf nuanceer liever, Ik voel me niet zo thuis bij dat zwart/wit denken.
"k Hou meer van grijstinten (geen 50 :D maar toch wel een paar).

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 26 aug 2016 18:14

pindas83 schreef:En wat is de meerwaarde van deze apost.succesie en waarom moet hier zo aan vast worden gehouden?
Uit de evangeliën en de brief aan de Korinthiers kunnen we toch opmaken dat het avondmaal uit brood en wijn bestaat en de betekenis waarvoor deze twee dingen staan?


uit je opmerking blijkt dat je niet weet wat het is, vraag er dan even naar, of zoek het even op :) .

de apostolische successie is het ononderbroken doorgeven van de Heilige Geest van ambtsdrager op ambtsdrager. ( d.i de gewijde ambten )
Zonder deze kán een Eucharistieviering nooit of te nimmer geldig gevierd worden.

Vandaar is het dat het Avondmaal voor de Katholieke kerken, is wat het is... brood en wijn en geen sacrament.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 20:39

rotterdam schreef:
Nee, voordat Yoshi zijn informatie gaf had je toch ook al een mening.


Ja en deze werd ook bevestigd door Yoshi.
Snap niet zo goed wat je probleem is n.a.v. mijn constatering dat eucharistie en avondmaal niet hetzelfde is.
Als het gelijkwaardig was geweest had de RKK het wellicht wel erkend (zoals met de doop), maar dit is niet het geval dus dan klopt mijn mening toch? Ze zeggen het immers zelf.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 20:46

hans0166 schreef:En wat is de meerwaarde van deze apost.succesie en waarom moet hier zo aan vast worden gehouden?
Uit de evangeliën en de brief aan de Korinthiers kunnen we toch opmaken dat het avondmaal uit brood en wijn bestaat en de betekenis waarvoor deze twee dingen staan?

uit je opmerking blijkt dat je niet weet wat het is, vraag er dan even naar, of zoek het even op :) .

de apostolische successie is het ononderbroken doorgeven van de Heilige Geest van ambtsdrager op ambtsdrager. ( d.i de gewijde ambten )
Zonder deze kán een Eucharistieviering nooit of te nimmer geldig gevierd worden.

Vandaar is het dat het Avondmaal voor de Katholieke kerken, is wat het is... brood en wijn en geen sacrament.


Lieve Hans, ik heb het opgezocht en de bron op Wikipedia rept niet over de Heilige Geest maar ik begrijp de strekking. Er moet blijkbaar een ritueel opgevoerd worden en het ambt en de sacramenten moeten van bisschop op bisschop worden doorgegeven. Anders telt het niet.
De kerk claimt dus het alleenrecht van 'het lichaam van Christus'.
Of niet?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten