De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2016 21:24

rotterdam schreef:
Rooms Katholieke Joshi en Protestante Pinda83, de complete spraakverwarring is een feit.
Dat komt ervan als je denkt dat een kerk de absolute waarheid in pacht heeft.
Ikzelf nuanceer liever, Ik voel me niet zo thuis bij dat zwart/wit denken.
"k Hou meer van grijstinten (geen 50 :D maar toch wel een paar).


Er is helemaal geen sprake van spraakverwarring hoe kom je daar toch bij?
We verschillen uiteraard van mening maar we begrijpen elkaar uitstekend.
En laat het aub duidelijk zijn: ik heb echt geen hekel aan Rooms katholieke christenen en respecteer ieders overtuiging.
Ook denk ik absoluut niet dat, welk kerkgenootschap dan ook, de absolute waarheid in pacht heeft. Hooguit dat de één er verder vandaan zit dan de ander.

Maar ik ben blij Rotterdam, dat jij er wel een genuanceerd standpunt op nahoudt :D . Wat deze exact inhoudt is me echter nog niet echt duidelijk. Misschien wil jij schetsen hoe het verder moet, want wij lopen vast.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2016 13:36

pindas83 schreef:
En laat het aub duidelijk zijn: ik heb echt geen hekel aan Rooms katholieke christenen en respecteer ieders overtuiging.
Misschien wil jij schetsen hoe het verder moet, want wij lopen vast.


"ik respecteer ieders overtuiging" is het zinnetje wat de laatste jaren is gedegradeerd tot een plichtpleging.
Inhoudsloos en nietszeggend. Op dezelfde pagina wordt de leer van het avondmaal en de eucharistie met de grond gelijk gemaakt.
Respecteren wil ook zeggen dat je de ander dan ook niet probeert te veranderen.

Ja dat genuanceerde standpunt wil ik wel uitleggen.
Ik geloof dat het overgrote deel van de christelijke kerken hetzelfde belijd.
Anders beleefd - ja, anders beleden - ja, anders beschreven - ja. Maar toch dezelfde waarheid.
De meeste argumenten, van alle partijen kan ik verklaren (ook onderbouwen) en vaak ook begrijpen.
Het zijn, niets meer dan interpretatieverschillen van dezelfde leer.
Verschillen ingegeven door culturele verschillen.
Ik ben van protestante huize (N.H.) maar de laatste jaren is "niet een" zijn van de kerken mij steeds meer tegen gaan staan.
Realist genoeg om te beseffen dat ik dit toch niet kan veranderen heb ik een beslissing genomen.
Ik verdeel mijn aandacht, kerkgang, meeleven, financiële bijdragen over de 3 grote christelijke stromingen.
Dus de R.K.K., de protestante kerken (de meeste van links naar rechts) en de orthodoxe kerken.
Bij alle drie ga ik naar de kerk, vier ik hun feesten, neem ik deel aan de viering van de tafel des Heren.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2016 15:04

rotterdam schreef:
"ik respecteer ieders overtuiging" is het zinnetje wat de laatste jaren is gedegradeerd tot een plichtpleging.
Inhoudsloos en nietszeggend. Op dezelfde pagina wordt de leer van het avondmaal en de eucharistie met de grond gelijk gemaakt.
Respecteren wil ook zeggen dat je de ander dan ook niet probeert te veranderen.

Nou volgens mij valt t mee met dat 'met de grond gelijk maken'. Er zijn toch geen kwetsende dingen over gezegd dacht ik?A
Verder heb ik heus niet de illusie dat ik, wie dan ook zou kunnen veranderen.


Ja dat genuanceerde standpunt wil ik wel uitleggen.
Ik geloof dat het overgrote deel van de christelijke kerken hetzelfde belijd.
Anders beleefd - ja, anders beleden - ja, anders beschreven - ja. Maar toch dezelfde waarheid.
De meeste argumenten, van alle partijen kan ik verklaren (ook onderbouwen) en vaak ook begrijpen.
Het zijn, niets meer dan interpretatieverschillen van dezelfde leer.
Verschillen ingegeven door culturele verschillen.
Ik ben van protestante huize (N.H.) maar de laatste jaren is "niet een" zijn van de kerken mij steeds meer tegen gaan staan.
Realist genoeg om te beseffen dat ik dit toch niet kan veranderen heb ik een beslissing genomen.
Ik verdeel mijn aandacht, kerkgang, meeleven, financiële bijdragen over de 3 grote christelijke stromingen.
Dus de R.K.K., de protestante kerken (de meeste van links naar rechts) en de orthodoxe kerken.
Bij alle drie ga ik naar de kerk, vier ik hun feesten, neem ik deel aan de viering van de tafel des Heren.
Dat is ook een optie inderdaad. Ben je dan ook bij 3 verschillende kerken lid of mag dat niet?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 27 aug 2016 15:24

pindas83 schreef: Er moet blijkbaar een ritueel opgevoerd worden en het ambt en de sacramenten moeten van bisschop op bisschop worden doorgegeven. Anders telt het niet.
De kerk claimt dus het alleenrecht van 'het lichaam van Christus'.
Of niet?


om maar met het laatste te beginnen: nee, maar de Kerk gelooft wel hierin een bijzondere positie in te nemen.

Er hoeft geen ritueel opgevoerd te worden, het is een werkelijk gebeuren omgeven door een rituele handeling.
Net als de prediking de "realis presentia" van het Woord in de gemeente is, stelt deze handeling de apostolische overdracht in "realis presentia".

Het gebeurt, net als de andere sacramenten, in het hier, en nu, dit moment, in je aanwezigheid, in/met/voor jou.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2016 15:39

pindas83 schreef:Nou volgens mij valt t mee met dat 'met de grond gelijk maken'. Er zijn toch geen kwetsende dingen over gezegd dacht ik


In mijn beleving is het niet erkennen van elkanders sacrament heel erg kwetsend.
Je bent bezig met iets heel heilig en dierbaar en dan komt de ander en die zegt dat je maar een beetje aan het rommelen bent.

Dat is ook een optie inderdaad. Ben je dan ook bij 3 verschillende kerken lid of mag dat niet?

Dat lukt niet - volgens mij kent alleen de PKN gastleden - ik ga namelijk naar minstens 10 verschillende protestante kerken. :mrgreen:


Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2016 16:51

rotterdam schreef:

Dat lukt niet - volgens mij kent alleen de PKN gastleden - ik ga namelijk naar minstens 10 verschillende protestante kerken. :mrgreen:



Das een drukke zondag voor jou rotterdam! Vergeet je niet te rusten op de nieuwe sabbat? :wink:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mona » 01 sep 2016 19:09

Aanbeveling van de Paus:
Koop een app om aflaten te verdienen.
http://www.katholiek.nl/lifestyle/te-ko ... akformaat/

"Als het muntje in het kistje klinkt,
zieltje in de hemel springt".
En al gaat het dan niet meer om de klinkende munt, nog steeds kan men zelf iets bijdragen aan de vergeving van zonden,
en is het werk van Christus niet exclusief genoeg.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 02 sep 2016 05:33

mona schreef:En al gaat het dan niet meer om de klinkende munt, nog steeds kan men zelf iets bijdragen aan de vergeving van zonden,
en is het werk van Christus niet exclusief genoeg.


Ik begrijp, uiteraard, wat je wil zeggen maar hoe lees jij dan Romeinen 2 ?
Met name ; God zal een iegelijk vergelden naar zijn werken,
en
Christus die zegt " Met wat mate gij meet, zal u gemeten worden".

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2016 08:43

mona schreef:Aanbeveling van de Paus:
Koop een app om aflaten te verdienen.
http://www.katholiek.nl/lifestyle/te-ko ... akformaat/

"Als het muntje in het kistje klinkt,
zieltje in de hemel springt".
En al gaat het dan niet meer om de klinkende munt, nog steeds kan men zelf iets bijdragen aan de vergeving van zonden,
en is het werk van Christus niet exclusief genoeg.

Thnx voor de tip. Zal eens een kijkje nemen of de app wat voor mij is.
Overigens koop je een app die je helpt met het verdienen van een aflaat. Uiteindelijk zal je het zelf moeten doen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mona » 02 sep 2016 22:54

rotterdam schreef:Ik begrijp, uiteraard, wat je wil zeggen maar hoe lees jij dan Romeinen 2 ?
Met name ; God zal een iegelijk vergelden naar zijn werken,
en
Christus die zegt " Met wat mate gij meet, zal u gemeten worden".


Ik lees Romeinen 2 in het licht van Romeinen 3. (vers 24 t/m 28)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mona » 02 sep 2016 23:01

Yoshi schreef:Overigens koop je een app die je helpt met het verdienen van een aflaat. Uiteindelijk zal je het zelf moeten doen.

Als je het zelf moet doen, waarom koop je die app dan?

Gelukkig hoef ik geen app te kopen om de Heilige Geest te ontvangen, die mij helpt om iets te verdienen.
Alles is volkomen voor mij gedaan door Jezus Christus, en alle zegeningen en goeden werken liggen gereed voor mij in Hem.
Efeze 2 vers 10:
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 03 sep 2016 05:34

mona schreef:
Ik lees Romeinen 2 in het licht van Romeinen 3. (vers 24 t/m 28)


Nee, je legt het zwaartepunt op Romeinen 3 t.o.v. Romeinen 2.
Dat mag natuurlijk maar het is een persoonlijke keuze.

Er is wel degelijk sprake in de Bijbel van effect van je daden op het eeuwig heil.
Lees ; Openbaring 22:12 - En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.
Zo niet dan wordt Romeinen 12:19 krachteloos -
Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 03 sep 2016 06:55

mona schreef:Als je het zelf moet doen, waarom koop je die app dan?

Waarom kopen mensen een agenda, alles wat je erin opschrijft zal je toch zelf moeten doen. Juist ja, als hulpmiddel. Zo ook deze app.
Gelukkig hoef ik geen app te kopen om de Heilige Geest te ontvangen, die mij helpt om iets te verdienen.

Elke katholiek heeft de heilige geest natuurlijk al (door handoplegging in een rechtstreekse lijn met de apostelen) ontvangen bij het sacrament van het vormsel. Daar hoef ik me dus ook geen zorgen om te maken, en daar is deze app ook niet voor bedoeld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vormsel
Alles is volkomen voor mij gedaan door Jezus Christus, en alle zegeningen en goeden werken liggen gereed voor mij in Hem.
Efeze 2 vers 10:
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.

Heel leuk voor je. Een geloof zonder werken is een dood geloof. Persoonlijk ben ik er vrij content mee dat mijn geloof wat meer inhoud dan enkel het opdreunen van bijbelteksten en zondags een paar uurtjes in de kerk zitten.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 03 sep 2016 08:29

mona schreef:Aanbeveling van de Paus:
Koop een app om aflaten te verdienen.
http://www.katholiek.nl/lifestyle/te-ko ... akformaat/


dit is overigens een vals citaat, de Paus beveelt NIETS aan mbt deze app,
quote "Als bron is de officiële handleiding voor aflaten gebruikt, het Enchiridion indulgentiarum en de pauselijke aanwijzingen in Franciscus’ brief Misericordiae Vultus ter aankondiging van dit jubileumjaar. "




Jacobus 2 : 14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekort komt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. 19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen. 20 Dwaas, wilt u het bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is? 21 Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren? 22 U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. 23 Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. 24 U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. 25 Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? 26 Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.


Er zijn genoeg teksten in de Bijbel die het Sola Fide tegenspreken... niet genoeg. Velen komen dan met een "ja maar...' doch dat staat er niet.. het is én geloof én werken. Kijk wat Jacobus zegt...óók de demonen geloven... dát alleen is het dus niet om behouden te worden.

Op zondag twee maal naar de kerk, passanten met de nek aankijken, niet opzij gaan voor een auto die voorbij wil, eigen volk eerst, vluchtelingen laten creperen ...enz enz... nog een lange weg te gaan tot het paradijs....

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor pindas83 » 03 sep 2016 08:45

Natuurlijk Hans heb je een punt, maar stel je goede werken als voorwaarde voor redding of niet? Ik weet dat natuurlijk niet 100% zeker maar ik kan me voorstellen dat de moordenaar aan het kruis weinig goeds in z'n leven gedaan heeft, integendeel zelfs. Toch ontvangt hij GENADE!
Zo ook met Paulus die wel dacht dat hij het goede deed maar het tegendeel bleek waar, maar ook hij ontving ondanks dat genade.
Je moet er dus voor oppassen, goede werken als voorwaarde voor genade te gaan zien. Zo is het niet.
Maar goed, dit heeft niet zoveel met aflaten van doen. Daar gaat het meer om kwijtschelding van tijdelijke straffen.
Kan iemand mij in dit kader uitleggen wat de (bijbels) onderbouwde theologie is voor onderstaande quote? Of is dit ook gestoeld op traditie?


Quote paus:
Verder kan de aflaat van het Heilig Jaar ook verkregen worden voor de overledenen. Wij zijn aan hen gebonden door de getuigenis van geloof en liefde die zij ons nagelaten hebben. Net zoals wij hen gedenken in de Eucharistieviering kunnen wij voor hen, in de het grote mysterie van de gemeenschap van de heiligen, voor hen bidden dat het barmhartig gelaat van de Vader hen bevrijdt van elk overblijfsel van zonden en hen stevig omhelst in de oneindige zaligheid.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten