De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 02:49

De Dogma's van de Rooms katholieke kerk in het licht van de reformatie.

Naar aanleiding van de discussie in het onderwerp "De Dordtse Leerregels" stel ik voor hier verder te gaan.
Voor een uitgebreid overzicht van de dogma's en geschriften van de Rooms katholieke kerk verwijs ik graag naar:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/

Mijn grote bezwaar tegen de Rooms katholieke kerk is dat zij zich niet louter baseren op de Bijbel, maar tevens op tradities en eigen leerstellingen. Daardoor is zij, mijns inziens, dermate van de waarheid vervreemd geraakt dat zij een speelbal is van de boze, met onvoorstelbare verwoestingen tot gevolg. De Roomse kerk claimt het goddelijk gezag over de wereld te vertegenwoordigen met de bisschop van Rome als de vicaris (plaatsbekleder) van Christus op aarde, een titel die is voorbehouden aan niemand anders dan de Heilige Geest Zelf.

De hervormers hadden dan ook grote moeite met de doctrines van de Rooms katholieke kerk.

Om Charles Haddon Spurgeon aan te halen:

"We must have no truce, no treaty with Rome. War! War to the knife with her! Peace there cannot be. She cannot have peace with us—we cannot have peace with her. She hates the true Church, and we can only say that the hatred is reciprocated. We would not lay a hand upon her priests; we would not touch a hair of their heads. Let them be free; but their doctrine we would destroy from the face of the earth as the doctrine of devils. So let it perish, O God, and let that evil thing become as the fat of lambs. Into smoke let it consume: yea into smoke let it consume away."

"And yet again, it is the Christian's duty always to have war with war. To have bitterness in our hearts against any man that lives is to serve Satan. We must speak very hardly and sternly against error, and against sin; but against men we have not a word to say, though it were the Pope himself: I have no enmity in my heart against him as a man, but as anti-Christ. With men the Christian is one. Are we not every man's brother?"

Bron: A Sermon No. 250, War! War! War!
http://www.spurgeon.org/sermons/0250.htm
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 19 dec 2015 14:40, 3 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 03:35

Nina schreef:Aflaten, hadden die niet te maken met vergeving van zonden? Dat kan je niet verdienen, maar dat kan je geschonken worden, wanneer je deze belijdt en je gelooft in het offer van Jezus.[]


Aflaten zijn voor verkorting van de tijdelijke straf (het vagevuur) op zonden. Vroeger waren die grootschalig voor geld te koop. Of er tegenwoordig geld mee gemoeid is, weet ik niet geheel zeker, maar in elk geval schrijft Rome wel voor op wat voor manier de aflaten te verkrijgen zijn. In die zin is er dus nog steeds sprake van handel in aflaten.

Erg interessant om te lezen over de aflaten:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 600&doc=89

Luther kreeg ook moeite met de handel in aflaten, Luther over het pausschap:

"We here are of the conviction that the papacy is the seat of the true and real Antichrist... personally I declare that I owe the Pope no other obedience than that to Antichrist" (18 aug, 1520).

Mijn vertaling: "Wij hier zijn ervan overtuigd dat het pausschap de zetel is van de ware en echte Antichrist... ik verklaar persoonlijk dat ik de Paus geen andere gehoorzaamheid verschuldigd ben dan aan de Antichrist."


Calvijn over het pausschap:

"I deny him to be the vicar of Christ.... He is antichrist—I deny him to be head of the church." (John Calvin Tracts, vol. 1, pp. 219, 220)

Mijn vertaling: "Ik ontzeg hem de plaatsbekleder van Christus te zijn... Hij is antichrist - ik ontzeg hem het hoofd van de kerk te zijn."


In gelijke terminologie laten vele hervormers zich uit over de Rooms katholieke kerk en de bisschop van Rome, de paus.
.

Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 19 dec 2015 06:36

Anders begin je het topic even met de definitie van een dogma vanuit katholiek perspectief onderbouwt vanuit bijvoorbeeld de catechismus van de katholieke Kerk. Vervolgens plaats je een genummerde lijst met dogma's van de katholieke Kerk om die darna gewoon op volgorde af te werken. Waarbij je ook weer vanuit katholieke bronnen aangeeft wat de onderbouwing is van het desbetreffende dogma.

Dan krijg je een waarheidsgetrouw en genuanceerd beeld en zullen er dingen zijn waar je je in kan vinden en waar je anders over denkt.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 19 dec 2015 07:57

redelijk zinloos een discussie te openen over de RK en gelijk al beginnnen dat het hoofd de antichrist is... dat stimuleert echt, dan sta je ook echt open om te luisteren.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 08:05

DeDwaler schreef:
Is wat de overgrote meerderheid gelooft de leidraad? Probeer je dat te zeggen?
Vergeet dat "overheen stappen" maar gerust, rotterdam. Gesteld dat ik er al overheen zou willen stappen, wat niet het geval is, dan zou de R.K.K. dat niet doen. De R.K.K. beweert zelfs onfeilbaar te zijn (ex cathedra). Zie je het voor je, een mens die onfeilbaar is?

meerderheid ; nee dat probeer ik niet te zeggen, wat ik wel zeg is dat er voor 1517 ook al 15 eeuwen een christelijke kerk was.
Daarbij heb ik in mijn leven menigmaal een dominee (van een grote succesvolle gemeente) horen zeggen (en danken) voor de zegeningen.
Waarom zou een succesvolle protestante kerk wel gezegend zijn een een succesvolle andere kerk niet ?

ex cathedra ; sinds 1870 heeft een paus slechts eenmaal ex cathedra gesproken. Goed voorbeeld van leven in het verleden en met alle macht proberen de onderlinge verschillen te accentueren.


Wat zal ik deze man zeggen ?
"Want door jouw R.K. leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen ?


Als het zielenheil van deze man je aan het hart gaat, dan zou ik dat inderdaad zeggen. Dan zou ik zeggen dat hij verstrikt zit in de leugens van de duivel en dat hij de Bijbel moet lezen. In het bijzonder de brieven aan de Galaten en Hebreeën, omdat zijn 'kerk' God van Zijn glorie beroofd.

Goeie tekst als je hoofd er wordt afgehakt door IS.

Dus begrijp ik je goed ? 1,5 miljard christenen (dat is dus 3/4 van het totaal) lezen de bijbel niet (goed) en
zitten verstrikt in de leugens van de duivel ?






Yoshi

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor Yoshi » 19 dec 2015 08:07

hans0166 schreef:redelijk zinloos een discussie te openen over de RK en gelijk al beginnnen dat het hoofd de antichrist is... dat stimuleert echt, dan sta je ook echt open om te luisteren.

Vandaar ook mijn voorstel. Opmerkingen als "De R.K.K. beweert zelfs onfeilbaar te zijn (ex cathedra). Zie je het voor je, een mens die onfeilbaar is?" slaan ook werkelijk nergens op, meerdere dingen worden in deze ene zin door elkaar gehaald en op 1 hoop gegooid.

Kortom, is dit een topic voor waarheidsbevinding waarbij katholieke dogma's vanuit katholiek oogpunt belicht worden om vervolgens een mening over te geven of is dit gewoon het zoveelste "de katholieke Kerk is stom want ik geloof wat anders" topic?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 08:09

hans0166 schreef:redelijk zinloos een discussie te openen over de RK en gelijk al beginnnen dat het hoofd de antichrist is... dat stimuleert echt, dan sta je ook echt open om te luisteren.


Eigenschappen van de antichrist ;

1 Johannes 2:22
Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.

1 Johannes 4:3
En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

2 Johannes 1:7
Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 08:21

DeDwaler schreef: Ik heb gezocht naar een eerder onderwerp over de leer van de R.K.K. in brede zin, maar kon deze niet vinden.


Het is trouwens opvallend dat de discussie zich altijd toespitst op de R.K.K.
Er zijn ook nog +/- 300 miljoen orthodoxen (oosterse) christenen die m.u.v. kleine accentverschillen (paus, celibaat, Trinity) praktisch dezelfde leer hebben.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 13:34

Even in algemene zin. Dit is toch Refoweb? De reformatie is nota bene begonnen met het ontmantelen van en waarschuwen voor de leer van de R.K.K. Mijn beweegreden is niet om mensen onderuit te halen, maar om valse leren te ontmaskeren, want daar roept de Bijbel ook toe op. Toets alles aan het Woord. Dat de Bijbelse waarheid geen populaire en aangenaam klinkende boodschap is mag duidelijk zijn, onze Heere is er immers voor aan het kruis gespijkerd.
Yoshi schreef:Anders begin je het topic even met de definitie van een dogma vanuit katholiek perspectief onderbouwt vanuit bijvoorbeeld de catechismus van de katholieke Kerk. Vervolgens plaats je een genummerde lijst met dogma's van de katholieke Kerk om die darna gewoon op volgorde af te werken. Waarbij je ook weer vanuit katholieke bronnen aangeeft wat de onderbouwing is van het desbetreffende dogma.

Dan krijg je een waarheidsgetrouw en genuanceerd beeld en zullen er dingen zijn waar je je in kan vinden en waar je anders over denkt.


Dat klinkt aannemelijk, maar een lijn vasthouden werkt in de praktijk echt niet. Ik ga in elk geval even kijken of ik het geheel wat anders kan inkleden. :wink:
.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 19 dec 2015 13:55

De reformatie is nota bene begonnen met het ontmantelen van en waarschuwen voor de leer van de R.K.K.


hier ga je al de mist in, dit is niet waar. De leer is in beginsel niet het probleem waar men tegenaan liep maar het misbruiken ervan.
De meeste "dogmatische" problemen die tegenwoordig genoemd worden waren indertijd helemaal nog geen punt.
De onfeilbaarheid en mariale dogmas zijn van de 19e en 20e eeuw. En betekenen iets heel anders dan de plastische voorstelling de de meeste protestanten eraan geven.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 14:06

hans0166 schreef:redelijk zinloos een discussie te openen over de RK en gelijk al beginnnen dat het hoofd de antichrist is... dat stimuleert echt, dan sta je ook echt open om te luisteren.


Tja, er is maar één manier om te Evangeliseren en dat is om de knuppel in het hoenderhok gooien. Niet om te kwetsen, maar om aan het Licht te brengen wat in de duisternis is. Zie hoe onze Heere dat doet in Mattheüs 23 en Hij kreeg daarna echt geen staande ovatie.

Jezus zegt in Mattheüs 10:34: "Denk niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.". Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en ik weiger alles te bedekken onder de mantel der liefde. Laat iedereen in zijn waarde, betekent tegenwoordig: laat iedereen in zijn eigen waan. Kortom, laat iedereen maar in zijn waan op de brede weg, die tot de vernietiging leidt, want daar voelen ze zich uiteindelijk het prettigst. Ik ben dat spuugzat, want mensen gaan me aan het hart en ik mag me er ook niet meer zomaar bij neerleggen. (Efeziërs 5:11-14).

Ik weet, beste Hans, dat je dit er allemaal niet mee hebt bedoeld, maar dat is wat ik graag met je wilde delen.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 15:01

rotterdam schreef:meerderheid ; nee dat probeer ik niet te zeggen, wat ik wel zeg is dat er voor 1517 ook al 15 eeuwen een christelijke kerk was.
Daarbij heb ik in mijn leven menigmaal een dominee (van een grote succesvolle gemeente) horen zeggen (en danken) voor de zegeningen.
Waarom zou een succesvolle protestante kerk wel gezegend zijn een een succesvolle andere kerk niet ?


Wat betekent succesvol? Dat er een hoop mensen zitten? De Bijbelse waarheid maakt de weg smal, heel smal en eng. (Mattheüs 7:13-14).

rotterdam schreef:ex cathedra ; sinds 1870 heeft een paus slechts eenmaal ex cathedra gesproken. Goed voorbeeld van leven in het verleden en met alle macht proberen de onderlinge verschillen te accentueren.


Goed dat je dat aanhaalt, rotterdam, want het is nog eens een on-Bijbelse onzinuitspraak ook. Waar halen ze dat vandaan? In elk geval niet uit de Bijbel. Het maakt niet uit hoe vaak ze ex cathedra uitspraken doen, maar het gaat mij om hun claim ex cathedra onfeilbaar te zijn. Alleen God is onfeilbaar!

rotterdam schreef:Dus begrijp ik je goed ? 1,5 miljard christenen (dat is dus 3/4 van het totaal) lezen de bijbel niet (goed) en
zitten verstrikt in de leugens van de duivel ?


Als je katholieken wilt bestempelen als Bijbelgetrouwe christenen, en het er inderdaad zoveel zijn, dan begrijp je me goed.
.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 15:18

DeDwaler schreef:
Wat betekent succesvol? Dat er een hoop mensen zitten? De Bijbelse waarheid maakt de weg smal, heel smal en eng. (Mattheüs 7:13-14).

smal en eng ?

Goed dat je dat aanhaalt, rotterdam, want het is nog eens een on-Bijbelse onzinuitspraak ook. Waar halen ze dat vandaan? In elk geval niet uit de Bijbel. Het maakt niet uit hoe vaak ze ex cathedra uitspraken doen, maar het gaat mij om hun claim ex cathedra onfeilbaar te zijn. Alleen God is onfeilbaar!

O dat kan ik je wel uitleggen - De R.K.K. meent dat dit van Christus zelf komt, toen hij zijn apostelen en hun opvolgers, het magisterium* van de Kerk, beloofde : “Wie u hoort, die hoort Mij” (Luc. 16: 10), en “Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen” (Matt. 18: 18).

Als je katholieken wilt bestempelen als Bijbelgetrouwe christenen, en het er inderdaad zoveel zijn, dan begrijp je me goed.

Ja zoveel zijn het er, de R.K.K., de Orthodoxen, de O.K.K. en de Anglicanen.

Blijft over - pak weg - 500 miljoen protestanten en andere diversen verdeeld over duizenden kerken en kerkjes.
Maar jouw bijdrage lezend heb ik toch een vermoeden dat er bij jou ook daar nog wel een paar honderd miljoen afvallen.



Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 15:28

hans0166 schreef:hier ga je al de mist in, dit is niet waar. De leer is in beginsel niet het probleem waar men tegenaan liep maar het misbruiken ervan.
De meeste "dogmatische" problemen die tegenwoordig genoemd worden waren indertijd helemaal nog geen punt.
De onfeilbaarheid en mariale dogmas zijn van de 19e en 20e eeuw. En betekenen iets heel anders dan de plastische voorstelling de de meeste protestanten eraan geven.


Luther, want over hem heb ik het, liep tegen de leer van de handel in aflaten aan. Het was geen misbruik, maar de officiële lijn van Rome en dat is het nog steeds. De leer achter de aflaten is nooit gewijzigd, behalve dan wellicht het geldelijk gewin ervan. Inderdaad wilde Luther in beginsel de Rooms katholieke kerk van binnenuit hervormen, maar is daar nooit in geslaagd, want hij werd geëxcommuniceerd.
.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor hans0166 » 19 dec 2015 15:42

ik wens je veel plezier verder, als je niet eens weet waar je je tegen verzet is verder posten in je onderwerp zinloos.
Totaal geindroctineerd tegen de RK.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten