Nederlands Gereformeerde Kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 00:00

De Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK) vormen een Nederlands protestants kerkgenootschap van orthodox-gereformeerde signatuur. Per 1 januari 2015 tellen de NGK in totaal 32.912 leden. In 2012 hadden de NGK nog 33.183 leden, nadat het ledental jarenlang vrijwel onafgebroken was gestegen. Na 2012 trad een lichte daling in. Per 1 januari 2015 tellen de NGK 87 plaatselijke gemeenten, die alle gevestigd zijn in Nederland. Een groot deel van deze gemeenten werkt samen met de plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerk (CGK) en/of de plaatselijke Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt (GKV). Sommigen NGK-gemeenten zijn al volledig gefuseerd met de plaatselijke CGK-gemeente en/of de plaatselijke GKV-gemeente. Er zijn ook twee gemeenten tot de NGK toegetreden die behoorden tot de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), maar niet meegingen met de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), te weten Haarlem (Wilhelminakerk) en Westbroek. De NGK maken veelal gebruik van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV), zingen psalmen uit de berijming van 1967, gezangen uit het Liedboek voor de Kerken en uit het Liedboek 2013, en Opwekkingsliederen, en soms ook andere zangbundels. Veel NGK-gemeenten zijn (enigszins) evangelisch getint. Naast het orgel om de samenzang te begeleiden, worden vaak een piano en nog andere instrumenten gebruikt. Verreweg de meeste NGK-gemeenten houden elke zondag twee kerkdiensten. Men heeft de laatste jaren wel te kampen gehad met een dalend bezoek aan de tweede kerkdienst op zondag. De NGK tellen tegenwoordig ongeveer 70 predikanten die aan een gemeente verbonden zijn. Het orgaan van de NGK op landelijk niveau heet "OnderWeg", een orgaan dat zij delen met de GKV. Dit orgaan is per 1 januari 2015 ontstaan uit een fusie van "Opbouw" (NGK) en "De Reformatie" (GKV). De NGK zijn missionair actief in vooral Afrika en Azië. Ze zijn bijvoorbeeld actief in de "Stichting Evangelische toerusting Afrika en Azië". Scriba van deze stichting is ds. D.A. Lagewaard, NGK-predikant te Veenendaal. Raadpleeg http://www.evta.nl voor meer informatie over deze stichting. De Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKN), in 2004 ontstaan uit leden van de GKN die niet meegingen met de PKN, willen een zusterkerkrelatie met de NGK. Over deze wens van de VGKN zullen de NGK in hun landelijke vergadering een besluit nemen. Zie voor het laatste: http://www.onderwegonline.nl/5046-vgkn- ... ie-met-ngk

Een belangrijk punt is dat in de NGK de vrouw in het ambt toegestaan is. Er zijn dan ook vrouwelijke ambtsdragers in de NGK. Op dit punt zijn zij eerder modern-gereformeerd dan orthodox-gereformeerd. Wat de leer betreft zijn de NGK duidelijk wel orthodox-gereformeerd. De grondslag van de NGK wordt namelijk gevormd door de Bijbel als Gods betrouwbare en gezaghebbende Woord, de drie geloofsbelijdenissen van de vroege kerk (de twaalf artikelen, de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius) en de Drie Formulieren van Enigheid (de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels). Het is niet waarschijnlijk dat de landelijke vergadering van de NGK de plaatselijke gemeenten de vrijheid geeft om leden met een homoseksuele relatie ambtsdrager te laten worden. Zie voor het laatste: http://www.onderwegonline.nl/5397-ngk-v ... iteit-niet

De website van de NGK is: http://www.ngk.nl/

De NGK zijn in 1967 ontstaan uit GKV-leden die het oneens waren met de exclusivistische koers van de GKV (de NGK heetten van 1967 tot 1979 "Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (buiten verband)"). De meeste GKV-gemeenten werkten niet samen met leden van andere kerkgenootschappen. Kritiek op de door de GKV erkende belijdenisgeschriften was in de GKV nauwelijks toegestaan. De leden van de GKV moesten in alles hetzelfde denken en handelen. Volgens de "buitenverbanders" ging dit streven ten koste van de veelkleurigheid op het enige Fundament, Jezus Christus. De geschiedenis van de NGK is hier te lezen: http://www.ngk.nl/kennismaken/geschiedenis/
De identiteit van de NGK is hier te lezen: http://www.ngk.nl/kennismaken/identiteit/
De feiten en cijfers van de NGK zijn hier te lezen (hier en daar niet meer geheel up-to-date): http://www.ngk.nl/kennismaken/feiten-cijfers/
Het beleidsplan 2015-2019 van de NGK (op 16 mei 2014 vastgesteld door de landelijke vergadering van de NGK) is hier te lezen: http://ngk.nl/wp-content/uploads/2015/0 ... 5-2019.pdf

Misschien is er naar aanleiding van het bovenstaande onder u nog behoefte om te discussiëren over de NGK. Zelf vind ik het wel bijzonder dat er weer goede samenwerking is met het kerkverband waarvan zij zich hebben afgesplitst. Ik denk dat veel kerken hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Tegelijkertijd ben ik het oneens met de vrouw in het ambt en de evangelische tint die veel NGK-gemeenten hebben. Een eredienst dient wel echt een eredienst te zijn, waarin het Woord van God zo min mogelijk in het gedrang komt. De missionaire arbeid van de NGK is naar mijn mening goed.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 29 nov 2015 09:31

Spreeuw schreef:Misschien is er naar aanleiding van het bovenstaande onder u nog behoefte om te discussiëren over de NGK.


Tja, 30.000 leden en 70 predikanten - wat moet je ermee ?
De wijk waar ik woon in Rotterdam heeft meer inwoners.
Interessant blijft de vraag "wat onderscheid deze kerk nog van de P.K.N."?

Dies

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Dies » 29 nov 2015 11:37

rotterdam schreef:Interessant blijft de vraag "wat onderscheid deze kerk nog van de P.K.N."?

Ik denk dat het geloofsklimaat nogal verschilt met dat binnen de PKN. Het geloofsklimaat binnen de NGK neigt sterk naar simplisme: kinderachtige preekjes; door de grote nadruk op vreemdelingschap krijg je de indruk dat de secularisatie daar geen vat heeft op het geestelijk leven.
Voor zover ik weet is er geen vrijzinnigheid binnen de NGK. Wel subjectivisme, met name in de evangelische stroming binnen de NGK.
En de kerkstructuur is nogal verschillend. De PKN is zeer hoogkerkelijk: dop-down. Terwijl de NGK zeer laagkerkelijk is. Geen synode maar landelijke vergadering. Dat verdraagt elkaar niet echt.

Dies

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Dies » 29 nov 2015 11:48

De NGK zijn in 1967 ontstaan uit GKV-leden die het oneens waren met de exclusivistische koers van de GKV (de NGK heetten van 1967 tot 1979 "Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (buiten verband)").

Ook speelde een rol de opvattingen van ds B. Telder, in zijn boek "sterven... en dan...".

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 29 nov 2015 13:12

Dies schreef:Ik denk dat het geloofsklimaat nogal verschilt met dat binnen de PKN. Het geloofsklimaat binnen de NGK neigt sterk naar simplisme: kinderachtige preekjes; door de grote nadruk op vreemdelingschap krijg je de indruk dat de secularisatie daar geen vat heeft op het geestelijk leven.
Voor zover ik weet is er geen vrijzinnigheid binnen de NGK. Wel subjectivisme, met name in de evangelische stroming binnen de NGK.
En de kerkstructuur is nogal verschillend. De PKN is zeer hoogkerkelijk: dop-down. Terwijl de NGK zeer laagkerkelijk is. Geen synode maar landelijke vergadering. Dat verdraagt elkaar niet echt.


Een verschillende geloofsklimaat, geen vrijzinnigheid en een andere kerkstructuur ?
Wellicht erg interessant in de vorige eeuw maar nu ? Ligt daar nog iemand wakker van ?
Ik was onlangs met een groep vrijgemaakte jonge mensen samen. Het verschil tussen Kuyper en Schilder ? Unaniem .....geen idee :D
"dat is iets van vroeger daar wordt niet meer over gepraat".

Dat verdraagt elkaar niet echt Vele leden......een Lichaam ?
De lichaamsdelen van hetzelfde Lichaam verdragen elkander niet......??????

Dies

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Dies » 29 nov 2015 13:41

rotterdam schreef:Een verschillende geloofsklimaat, geen vrijzinnigheid en een andere kerkstructuur ?
Wellicht erg interessant in de vorige eeuw maar nu ? Ligt daar nog iemand wakker van ?

Ik denk dat het in de praktijk nog steeds een grote rol speelt. Geloofsuitingen van Nederlands Gereformeerden worden door veel PKN-ers ervaren als hoogdravend en overdreven. Ik merk nl dat het nog steeds irritatie wekt. En dan zijn er de nogal kinderachtige preekjes.

rotterdam schreef:Ik was onlangs met een groep vrijgemaakte jonge mensen samen. Het verschil tussen Kuyper en Schilder ? Unaniem .....geen idee :D "dat is iets van vroeger daar wordt niet meer over gepraat".

Tja, veel jongeren zijn buitengewoon enthousiast in de kerk. Maar ze doen teveel alsof het christelijk geloof pas met hun generatie is begonnen. Daar kan ik dan weer niet zoveel mee.

rotterdam schreef:Dat verdraagt elkaar niet echt Vele leden......een Lichaam ?
De lichaamsdelen van hetzelfde Lichaam verdragen elkander niet......??????

Men kan het effect van kerkstructuren moeilijk onderschatten. Heeft altijd invloed bij het samengaan van gemeenten. En een kerk bestaat nu eenmaal niet alleen uit jongeren.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 15:18

rotterdam schreef:Tja, 30.000 leden en 70 predikanten - wat moet je ermee ?
De wijk waar ik woon in Rotterdam heeft meer inwoners.
Interessant blijft de vraag "wat onderscheid deze kerk nog van de P.K.N."?


Ik denk dat de PKN nog breder is dan de NGK. In de NGK houdt men zich nog aan de gereformeerde traditie, terwijl de PKN zowel de gereformeerde als de lutherse traditie in zich verenigd heeft. Maar ze zouden prima in de PKN terecht kunnen, mits ze afstand nemen van het homostandpunt van afgelopen week.

Dies

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Dies » 29 nov 2015 17:40

Spreeuw schreef:Maar ze zouden prima in de PKN terecht kunnen, mits ze afstand nemen van het homostandpunt van afgelopen week.

Dat hoeft helemaal niet. De gereformeerde bond heeft binnen de PKN ook een afwijkend homostandpunt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 29 nov 2015 19:08

Spreeuw schreef:
Ik denk dat de PKN nog breder is dan de NGK. In de NGK houdt men zich nog aan de gereformeerde traditie, terwijl de PKN zowel de gereformeerde als de lutherse traditie in zich verenigd heeft.


In 2003 waren er, op papier, 13000 Lutheranen die PKN werden. Niet zo indrukwekkend als invloedrijke traditie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 21:33

Spreeuw schreef:Maar ze zouden prima in de PKN terecht kunnen, mits ze afstand nemen van het homostandpunt van afgelopen week.

Dies schreef:Dat hoeft helemaal niet. De gereformeerde bond heeft binnen de PKN ook een afwijkend homostandpunt.


Ja, maar de GB maakt wel deel uit van een kerkverband waarin het homohuwelijk toegestaan is. Hoe de NGK hier in zijn algemeenheid over denkt, weet ik niet, maar ambtsdragers mogen in de NGK in ieder geval (op dit moment) geen homo zijn, terwijl het in de PKN wel toegestaan is dat ambtsdragers homo zijn. Een belangrijke reden van de HHK was dan ook dat in de PKN het homohuwelijk toegestaan is: weliswaar mag je een afwijkend standpunt hierover hebben en toch deel uitmaken van de PKN, maar je maakt toch deel uit van het landelijke kerkverband waarin het wel toegestaan is. Het gaat in dezen dus wel om een duidelijk verschil tussen de PKN en de NGK.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2015 11:14

Spreeuw schreef:Misschien is er naar aanleiding van het bovenstaande onder u nog behoefte om te discussiëren over de NGK. Zelf vind ik het wel bijzonder dat er weer goede samenwerking is met het kerkverband waarvan zij zich hebben afgesplitst. Ik denk dat veel kerken hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Tegelijkertijd ben ik het oneens met de vrouw in het ambt en de evangelische tint die veel NGK-gemeenten hebben. Een eredienst dient wel echt een eredienst te zijn, waarin het Woord van God zo min mogelijk in het gedrang komt. De missionaire arbeid van de NGK is naar mijn mening goed.


Ik ben het met dit tint dan wel weer eens. Van deze tijd zijn zonder je afkomst te "verloochenen". Een mooie mix. Hier zijn trouwens recent verzoeningsdiensten geweest tussen de GKV en NGK in de regio. Mooi om te zien hoe men probeert de fouten uit het verleden te herstellen en de eenheid weer te zoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 01 dec 2015 10:35

rotterdam schreef:Tja, 30.000 leden en 70 predikanten - wat moet je ermee ?
De wijk waar ik woon in Rotterdam heeft meer inwoners.


Welke wijk is dat, IJsselmonde vermoed ik?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 01 dec 2015 11:41

Spreeuw schreef:
Welke wijk is dat, IJsselmonde vermoed ik?


Kralingen-Crooswijk is een bestuurscommissiegebied en voormalige deelgemeente van Rotterdam. Het stadsdeel heeft 52.000 inwoners

Haast het dubbele dus. :mrgreen:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2015 10:45

rotterdam schreef:Kralingen-Crooswijk is een bestuurscommissiegebied en voormalige deelgemeente van Rotterdam. Het stadsdeel heeft 52.000 inwoners

Haast het dubbele dus. :mrgreen:


IJsselmonde heeft nog meer inwoners... Is volgens mij de grootste wijk van Rotterdam, en zo niet, dan zeker een van de grootste. En om on-topic te blijven, er zijn toch nog altijd 2 NGK-gemeenten in Rotterdam. Een hiervan is dan wel een samenwerkingsgemeente met de CGK (Alexanderpolder), de andere is alleen NGK (Overschie).

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 02 dec 2015 11:36

Spreeuw schreef:
IJsselmonde heeft nog meer inwoners... Is volgens mij de grootste wijk van Rotterdam, en zo niet, dan zeker een van de grootste. En om on-topic te blijven, er zijn toch nog altijd 2 NGK-gemeenten in Rotterdam. Een hiervan is dan wel een samenwerkingsgemeente met de CGK (Alexanderpolder), de andere is alleen NGK (Overschie).


Interessant maar 1 NG en 1 samenwerkingsgemeente in een stad met 625.000 inwoners.
Dan moeten er toch wel heel dringende redenen zijn om niet samen te smelten met andere kerk(en).


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten