Nederlands Gereformeerde Kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2015 11:38

Chaya schreef:Als ik in een protestantse dienst zit en ik heb het gevoel in een roomse te zijn beland, is er ergens iets niet goed gegaan in het proces.
Als leden dan weglopen die zich na de fusie bewust bij een behoudende kerk hebben aangemeld, is dat een teken aan de wand toch?
Maar praat jij het maar weer recht. Het zal wel aan aan al die weglopende leden liggen.


Stil maar, ik geef alleen aan dat ik er niet bij ben geweest en het dus niet kan beoordelen. Blijkbaar is dat voor jou niet voldoende en moet ik op basis van wat jij zegt maar geloven dat het een grote Roomse bende is geweest. Omdat ik het niet altijd met je eens ben neem ik dit echter niet blindelings over, als je het niet erg vindt. Dat is heel wat anders dan dat ik dingen recht praat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 12:38

naamloos schreef:Je ziel wordt alleen verwoest als je Jezus niet aanneemt.

Het zal wel onwetendheid of onbekendheid met de uitdrukking, van je zijn, maar dit is Bijbels!
Als je leest in Psalm 35, hoe David daarover schrijft:
Een psalm van David. Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders.

2 Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp.

3 En breng de spies voort, en sluit de weg toe, mijn vervolgers tegemoet; zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.

4 Laat hen beschaamd en te schande worden, die mijn ziel zoeken; laat hen achterwaarts gedreven en schaamrood worden, die kwaad tegen mij bedenken.

5 Laat hen worden als kaf voor den wind, en de Engel des HEEREN drijve hen weg.

6 Hun weg zij duister en gans slibberig; en de Engel des HEEREN vervolge hen.

7 Want zij hebben zonder oorzaak de groeve van hun net voor mij verborgen; zij hebben zonder oorzaak gegraven voor mijn ziel.

8 De verwoesting overkome hem, dat hij het niet wete, en zijn net, dat hij verborgen heeft, vange hemzelven; hij valle daarin met verwoesting.

Dat gaat over de vijanden die van binnen zitten! De bestrijders, de aanklagers.
En dan kun je je onwetend onder iets bevinden waarin je ziel wordt verwoest, maar als je het wel ervaart, moet je er wegblijven of uit wegvluchten!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 12:49

Marnix schreef:Stil maar, ik geef alleen aan dat ik er niet bij ben geweest en het dus niet kan beoordelen. Blijkbaar is dat voor jou niet voldoende en moet ik op basis van wat jij zegt maar geloven dat het een grote Roomse bende is geweest. Omdat ik het niet altijd met je eens ben neem ik dit echter niet blindelings over, als je het niet erg vindt. Dat is heel wat anders dan dat ik dingen recht praat.

Roomse bende zijn jouw woorden. :wink: Je hoeft het niet over te nemen. Google even op doopdiensten en je ziet talloze afbeeldingen.

Als ik naar een NGK kerk ga, verwacht ik een NGK dienst. En dat kan verschillen ja.
Maar de NGK stond tot voor kort nog bekend als een behoudende en principiële kerk.
Daar zag ik helemaal niets meer van terug.
Toen ik er later over sprak met mensen zeiden ze, dat is de invloed van de predikant. De kerk was uit het zaaltje gegroeid en kocht (of huurde, dat weet ik niet) een wijkgemeentegebouw. Deze predikant heeft het al voor elkaar dat er nog maar 1 dienst is smorgens en dat het wijkgebouw nu te groot is geworden. In een paar jaar tijd!
Dus mensen willen dat helemaal niet, dat is dan toch wel duidelijk?
Ik hoorde vanmorgen dat diverse gezinnen zich hebben aangesloten bij de PKN, een vrij behoudende wijkgemeente.
naamloos schreef: zie het werk van Matthijs van Vlaardingerbroek ...

Waar moet ik hem van kennen?
Gaat dat letterlijk met een poppenkast dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 13:00

Chaya schreef:Het zal wel onwetendheid of onbekendheid met de uitdrukking, van je zijn, maar dit is Bijbels!
Als je leest in Psalm 35, hoe David daarover schrijft:
Een psalm van David. Twist, HEERE! met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders.

2 Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp.

3 En breng de spies voort, en sluit de weg toe, mijn vervolgers tegemoet; zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.

4 Laat hen beschaamd en te schande worden, die mijn ziel zoeken; laat hen achterwaarts gedreven en schaamrood worden, die kwaad tegen mij bedenken.

5 Laat hen worden als kaf voor den wind, en de Engel des HEEREN drijve hen weg.

6 Hun weg zij duister en gans slibberig; en de Engel des HEEREN vervolge hen.

7 Want zij hebben zonder oorzaak de groeve van hun net voor mij verborgen; zij hebben zonder oorzaak gegraven voor mijn ziel.

8 De verwoesting overkome hem, dat hij het niet wete, en zijn net, dat hij verborgen heeft, vange hemzelven; hij valle daarin met verwoesting.

Dat gaat over de vijanden die van binnen zitten! De bestrijders, de aanklagers.
En dan kun je je onwetend onder iets bevinden waarin je ziel wordt verwoest, maar als je het wel ervaart, moet je er wegblijven of uit wegvluchten!
Hoe kom je daar nou bij? Dat gaat helemaal niet over vijanden die van binnen zitten.
Davids vijanden zitten hem op de hielen en staan hem naar het leven, het gaat gewoon over zijn persoontje en niet over het geestelijke deel van zijn bestaan. Zo staat er ook regelmatig bij tellingen dat een huis of leger xxx zielen telde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 13:03

Chaya schreef:Waar moet ik hem van kennen?
Gaat dat letterlijk met een poppenkast dan?
Zekers, kijk maar You Tube. Hij was ook wel eens bij Opwekking, daar komen ook heel veel gereformeerden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 13:04

naamloos schreef:Hoe kom je daar nou bij? Dat gaat helemaal niet over vijanden die van binnen zitten.
Davids vijanden zitten hem op de hielen en staan hem naar het leven, het gaat gewoon over zijn persoontje en niet over het geestelijke deel van zijn bestaan. Zo staat er ook regelmatig bij tellingen dat een huis of leger xxx zielen telde.

Ja ook, maar zijn bestrijders zitten ook van binnen!
Hij had niet alleen vervolgers, die hem naar het leven stonden. Je kent zijn geschiedenis toch wel?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2015 13:07

Inderdaad. Vooral voor kinderen trouwens :)

Chaya schreef:Als ik naar een NGK kerk ga, verwacht ik een NGK dienst. En dat kan verschillen ja.
Maar de NGK stond tot voor kort nog bekend als een behoudende en principiële kerk.
Daar zag ik helemaal niets meer van terug.
Toen ik er later over sprak met mensen zeiden ze, dat is de invloed van de predikant. De kerk was uit het zaaltje gegroeid en kocht (of huurde, dat weet ik niet) een wijkgemeentegebouw. Deze predikant heeft het al voor elkaar dat er nog maar 1 dienst is smorgens en dat het wijkgebouw nu te groot is geworden. In een paar jaar tijd!
Dus mensen willen dat helemaal niet, dat is dan toch wel duidelijk?
Ik hoorde vanmorgen dat diverse gezinnen zich hebben aangesloten bij de PKN, een vrij behoudende wijkgemeente.


NGK is denk ik in de breedte de meest links-gereformeerde kerk die er is. Misschien is dat daar wat later veranderd. En allicht zijn sommigen daar gelukkig mee en anderen niet. Maar waarom is die predikant daar dan beroepen? Dat doe je ook niet zonder voorkennis. Blijkbaar heeft de gemeente dus een progressieve en conservatieve flank gehad, wilde de ene groep veranderingen en de andere groep niet. Dat zie je vaker als er een nieuwe predikant komt. Het is alleen te makkelijk om dat allemaal aan de predikant te wijten. Dat komt gewoon omdat er onderlinge verdeeldheid was over de koers. Welke koers je dan ook kiest, het heeft altijd gevolgen. Het is ook te makkelijk om het te wijten aan de progressieve koers. Misschien was het zelfde wel gebeurd als ze een conservatieve koers hadden gevolgd. Nogmaals, welke predikant er wordt beroepen, daar heeft de gemeente en de door de gemeente gekozen kerkenraad wel inspraak in dus waarom is deze predikant dan beroepen?

Ps. Psalm 35 gaat over "externe" belagers, over vijanden, mensen die de ondergang van David op het oog hadden. Maar dat terzijde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 13:12

naamloos schreef:Zekers, kijk maar You Tube. Hij was ook wel eens bij Opwekking, daar komen ook heel veel gereformeerden.

Ik heb een videoblogje van hem gevonden, ga je mee op reis? heet het.
Ik zag geen poppenkast. :D
Hij noemt zichzelf verhalenverteller, en dat doet hij.
Het eerste rake punt wat hij stelde is dat hij ermee opgehouden is om met andere christenen op internet in discussie te gaan.
Ook kan ik een eind meegaan in zijn verhaal, ik mis alleen het cruciale punt, nl. de bekering. Maar wellicht vertelt hij dat in een ander verhaal wel?
Ik had nog nooit van hem gehoord, maar ik hoop zeker nog meer videoblogjes van hem te bekijken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 13:18

Chaya schreef:Ja ook, maar zijn bestrijders zitten ook van binnen!
Hij had niet alleen vervolgers, die hem naar het leven stonden. Je kent zijn geschiedenis toch wel?
Natuurlijk ken ik zijn geschiedenis, en hij zal net als ieder ander mens last gehad hebben van innerlijke strijd, maar daar heeft hij het hier niet over. Dit aanhalen als bewijs dat je in een kerkdienst je ziel zit te verwoesten, alleen omdat het anders gaat dan je gewend bent?
Chaya schreef:Ik heb een videoblogje van hem gevonden, ga je mee op reis? heet het.
Ik zag geen poppenkast.
Hij noemt zichzelf verhalenverteller, en dat doet hij.
Het eerste rake punt wat hij stelde is dat hij ermee opgehouden is om met andere christenen op internet in discussie te gaan.
Ook kan ik een eind meegaan in zijn verhaal, ik mis alleen het cruciale punt, nl. de bekering. Maar wellicht vertelt hij dat in een ander verhaal wel?
Ik had nog nooit van hem gehoord, maar ik hoop zeker nog meer videoblogjes van hem te bekijken.
Hij doet het niet altijd met poppen. En wat bekering betreft, daar is hij helemaal voor. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 13:25

naamloos schreef:Natuurlijk ken ik zijn geschiedenis, en hij zal net als ieder ander mens last gehad hebben van innerlijke strijd, maar daar heeft hij het hier niet over. Dit aanhalen als bewijs dat je in een kerkdienst je ziel zit te verwoesten, alleen omdat het anders gaat dan je gewend bent?

Ik word selectief gelezen.
Ik heb nooit gezegd dat je in een andere kerkdienst dan je gewend bent, je ziel zit te verwoesten. Maar er KAN een dienst zijn, waar dit gebeurt!
Als er zo oneerbiedig over God en Zijn werk wordt gedaan, er over Hem gesproken wordt alsof het je vriendje is, dan gaat bij mij het rode signaallicht aan. We dienen eerbiedig over God te spreken, en al helemaal in een kerk, door een voorganger.
Ik heb intussen al meerdere keren gezegd dat een naambordje naast de kerkdeur er niet zoveel toe doet, het gaat erom hoe er in die dienst over en tegen God gesproken wordt. Krijgt Hij alle eer?
Sorry naamloos, maar dat was tijdens die "poppenkast" heel ver te zoeken.
Ik heb geen één keer de naam van de Heere Jezus, of Christus, of God of Heilige Geest gehoord.
Ik meen jou toch goed genoeg te kennen dat je er serieus in staat, al beleef je het anders dan ik.
naamloos schreef:Hij doet het niet altijd met poppen. En wat bekering betreft, daar is hij helemaal voor.

:lol: Je zegt het op zn naamloos. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 13:35

Chaya schreef:Ik meen jou toch goed genoeg te kennen dat je er serieus in staat, al beleef je het anders dan ik.
O zeker neem ik geloofszaken bloedserieus. Ik denk dat gewoon door poppenkast heen kijk naar de boodschap erachter.
Als je een link hebt kan ik die dienst eens beluisteren, ik ben benieuwd!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2015 14:13

Ik vond hier de blogjes naamloos
http://www.eo.nl/geloven/videos/videobl ... ingerbroek
naamloos schreef:Ik denk dat gewoon door poppenkast heen kijk naar de boodschap erachter.

Dan kan ik ook hoor, i.t.t. wat anderen hier over mij beweren.
Maar het gaat mij om de inhoud van de boodschap die de poppenkast brengt!
Net zoals op straat en in kindertheaters, bij de ene zit je als volwassene met je mond open en kompleet in het verhaal gezogen, zo knap, zo mooi.
Terwijl je bij de andere zit te gapen of je naar zit te ergeren omdat het oppervlakkig geneuzel is en een slecht geschreven verhaal.
Ik hoop dat je het vat naamloos. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2016 14:10

NGK: Homo met relatie niet in ambt

Gelukkig toch nog enige paal en perk aan de verlinksing in de gereformeerde kerken van minder zwaar kaliber? Zo kwam dit wel een beetje op mij over, en dat vond ik dan toch verblijdend.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2016 10:44

Ngk Groningen en Utrecht: toch ambt voor homo’s met relatie

Een gevalletje: 'maar wij doen het lekker toch!'
Ik snap niet hoe je van zoiets voorstander kunt zijn in combinatie met het serieus nemen van de Bijbel. Dan moet je er toch raar in omdraaien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Dies

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Dies » 01 okt 2016 12:06

Boekenlezer schreef:Ngk Groningen en Utrecht: toch ambt voor homo’s met relatie

Een gevalletje: 'maar wij doen het lekker toch!'
Ik snap niet hoe je van zoiets voorstander kunt zijn in combinatie met het serieus nemen van de Bijbel. Dan moet je er toch raar in omdraaien.

Volgens ds. W. Smouter, die een voorstander is, is het logisch omdat homo's in de kerk de belangrijkste voorbeeldfiguren zijn. http://www.smouter.net/docs/voorbeeldfi ... e-kerk.htm

Ik weet dat identificatiefiguren in de kerk belangrijk zijn voor de jeugd.
Maar als Smouter bij het zoeken naar voorbeeldfiguren in zijn kerk uitsluitend bij de homo's onder de kerkleden uitkomt dan denk ik toch dat dit meer zegt over zijn kerk dan over de homo's onder de kerkleden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten