Chaya.....
Een vrouw die zich door God geroepen weet in Zijn dienst als Predikante. Hoe moet zij hiermee omgaan volgens jou?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef: Kijk eens rond in Evangelische kerken, hoeveel mensen daar uit gereformeerde kerken zijn overgekomen. Als ik naar de internationale kerk hier ga zie ik altijd een hoop (oud) gemeenteleden.
Cathy schreef:Nu raak ik het spoor bijster.
MoesTuin schreef:Een vrouw die zich door God geroepen weet in Zijn dienst als Predikante. Hoe moet zij hiermee omgaan volgens jou?
Dat is echt de tijdgeest. Een golfbeweging, die nu op een soort hoogtepunt is maar echt wel weer doorrolt. Men wil het voelen, beleven, maar dat is niet het kenmerk van het ware geloof!
Het ware geloof voelt het juist niet altijd, maar vertrouwt zich toe aan God.
Chaya schreef:Van harte eens met ds. Heikamp.
Chaya schreef:
Eens goed onderzoeken of het God wel was die riep. (......)
Van harte eens met ds. Heijkamp
Cathy schreef:Ik niet maar dat zal je niet verbazen. Er wordt weer een verzameling teksten uit hun verband gerukt om maar te kunnen blijven heersen.
Over het moralistische oordeel dat deze predikant velt over vrouwen die zich geroepen weten wil ik het al helemaal niet hebben. Brrr.
Marnix schreef:Dat laatste is niet de reden waarom ze het hebben doorgevoerd. Want ze willen ook graag met de CGK samenwerken maar dat komt hierdoor mogelijk juist wat onder druk te staan.
Verder is over het veranderde inzicht al wel een hoop gezegd. Toen Paulus dat schreef gaven vrouwen ook geen les, hadden geen leidinggevende functies in het bedrijfsleven. Ze mochten boodschappen doen, eten koken, het huis schoonhouden en kinderen opvoeden (onder supervisie van de man). Dat is totaal veranderd. Je kan de rol van de vrouw in de kerk niet loskoppelen van de rol van de vrouw in de samenleving. En dan is het vreemd dat men die veranderingen prima vindt, maar als het in de kerk gebeurt kan het opeens niet.
Jostijn schreef:De kerk is anders, het gaat over ambten niet over alledaagse dingen.
Huishouden is iets anders dan de gemeente.
Vroeger waren er ook wel vrouwen die werkte denk maar aan Lydia.
meribel schreef:Voor wie schrijft: de uitspraak van de synode zorgt voor een splitsing en is daarom niet goed
Als vrijgemaakte zeg ik; die splitsing was er al en de uitspraak van de synode veranderd daar niets aan
De voor- en tegenstanders waren er al en het besluit uitstellen was raar geweest...dat hadden ze al gedaa en men is al heel lang bezig met de kerkleden voorbereiden op dit onderwerp dmv bijbelstudies en onderwerpen aandragen daaromtrent
Hadden ze gezegd..vrouwen niet in het ambt was er ook grote verdeeldheid geweest. En er zijn wel onderzoeken en enquêtes geweest maar verreweg de meerderheid van de kerkgangers is voorstander.
rotterdam schreef:Stel dat we vrouwen laten preken, zonder dat ze "in het ambt staan" is het dan wel goed ?
Dat zou kunnen want waar lees jij dat dominee een ambt is ?
Ik bedoel "profetessen" die net zo als Anna het Woord niet alleen profeteren maar ook proclameren.
Lucas 2 - 38b "en zij sprak van Hem tot allen, die de verlossing in (van) Jeruzalem verwachtten".
Dat is toch preken of zie jij dat anders ?
Jostijn schreef:Ze getuigde van Hem, ze was geen apostel.
Nee, preken zonder ambt is niet goed.
Vrouwen dienen niet te leren in de gemeente.
De profetessen zijn uitzonderingen, en er zijn bijvoorbeeld geen preken of Bijbelboeken van profetessen bekend.
Gelovigen geven ook een vertroostend woord of spreken ook over Gods woord daarom zijn zij nog geen personen die preken.
Predikanten zijn speciale ouderlingen:
rotterdam schreef:Ik herhaal m'n vraag over Anna nog maar een keer :
als er staat "en zij sprak van Hem tot allen, die de verlossing van Jeruzalem verwachtten", is dat profeteren of proclameren ?
Inderdaad geen Bijbelboeken maar wel de "lofzang van Maria".
Met alle respect maar dat predikanten speciale ouderlingen zijn verzin je zelf.
Een dominee is een meneer of mevrouw (domina) met een theologische opleiding - universiteit of hogeschool.
In het eerste geval is hij (of zij) drs. in de theologie - na een kerkelijk examen verandert dit in Ds.
Het verhaal zou nog redelijk kloppen als we nog steeds de "gewijde priester" zouden hebben maar daar is sinds de reformatie een einde aan gekomen, sinds die tijd spreken we over het 3-voudig ambt van de christen. Priester - priesteres, koning - koningin, profeet - profetes.
rotterdam schreef:Dat begrijp ik Meribel, maar, als niet vrijgemaakte, vraag ik je, jullie zijn nu geschorst als lid van de International Conference of Reformed Churches (ICRC). Vind je dat vervelend ? Jullie horen nu echt nergens meer bij. Jullie zijn nu soort klein gereformeerd eilandje geworden.
Waarom zetten jullie niet door en gaan voor samensmelting met de P.K.N. ? Lid van de wereldraad van kerken ?
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten