Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2017 11:03

Chaya.....
Een vrouw die zich door God geroepen weet in Zijn dienst als Predikante. Hoe moet zij hiermee omgaan volgens jou?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2017 11:38

Marnix schreef: Kijk eens rond in Evangelische kerken, hoeveel mensen daar uit gereformeerde kerken zijn overgekomen. Als ik naar de internationale kerk hier ga zie ik altijd een hoop (oud) gemeenteleden.

Dat is echt de tijdgeest. Een golfbeweging, die nu op een soort hoogtepunt is maar echt wel weer doorrolt. Men wil het voelen, beleven, maar dat is niet het kenmerk van het ware geloof!
Het ware geloof voelt het juist niet altijd, maar vertrouwt zich toe aan God.
Cathy schreef:Nu raak ik het spoor bijster.

Nee, voor het vrouwenstandpunt vond ik de GKv echt een bijbelse kerk. Ik heb er zelf meermalen gekerkt. Ik vond ze zelfs behoudend op veel punten. Daarom vind ik het verdrietig dat het nu zo omgeslagen is en meerdere theologische deskundigen waarschuwen.
MoesTuin schreef:Een vrouw die zich door God geroepen weet in Zijn dienst als Predikante. Hoe moet zij hiermee omgaan volgens jou?

Eens goed onderzoeken of het God wel was die riep.
Toen Samuel geroepen werd, herkende hij de stem van God ook niet, hij dacht dat het Eli was, tot drie keer toe!
En Samuel leefde heel dicht bij de Heere, in Zijn huis.
Als God roept, komt Hij er zelf altijd op terug en zal de weg plaveien. Dat is nu niet het geval, want er was nog geen openstelling van het ambt.
Een vrouw mag wel theologie studeren. En zij kan daar heel goed en gezegend werk mee verrichten.

Vraag: De wet zegt dat het vrouwen bevolen is om onderdanig te zijn. Welke wet wordt hiermee bedoeld?

Antwoord: Gen. 3: 16; Efeze 5: 22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1 Petrus 3:1. Moet je lezen met de kanttekeningen erbij.

Vraag: Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken. Maar waarom dan? Wordt er dan ook op grond van deze Bijbelteksten gezegd dat vrouwen niet mogen spreken? In sommige kerken mag de vrouw wel voorgaan. Hoe moet je dan de zondagsschool zien? Ik zie dit als onderwijzen.
Mag een vrouw in bijbels opzicht geen zondagsschool geven?

Antwoord: Waarom zou een vrouw geen bijbels verhaal mogen vertellen op de zondasschool? Ze geeft toch op school ook les aan onze kinderen. Daar heeft, zover mij bekend, nooit iemand vanuit Gods Woord bezwaar tegen gemaakt . Eigenlijk gaat het in jou vragen daarover toch niet. Je moet de zaak niet door elkaar halen.

Vraag: Kortom: Wat mag een vrouw wel en niet binnen de gemeente? Wat zijn de Bijbelse grenzen?

Antwoord: We moeten een duidelijk onderscheid maken tussen hetgeen de vrouwen geoorloofd zijn te doen, b.v. les geven op scholen en het voorgaan in de gemeentelijke bijeenkomsten waar de mannen als ambtsdragers de leiding hebben. Daarom is het niet geoorloofd dat vrouwen in de gemeente spreken en preken. In sommigen gemeenten hebben vrouwen een kerkelijk recht om in het ambt te staan, zelfs als predikant. Maar zij missen de het Goddelijk recht om dat werk in de gemeente te mogen doen. Maar in deze tijd van doorgeslagen emancipatiestreven lijken de teksten die jij noemt niet meer van deze tijd en dus worden ze doodverklaard. Met de redenatie: zo was het vroeger, maar nu niet meer. God heeft Zich aangepast aan ons modern denken. Je begrijpt dat dit een vreselijke gedachte is.

Vraag: Ik noem het grenzen, omdat ik dat zo ervaar als ik het lees. Of moeten we zeggen dat deze teksten alleen voor de mensen uit die tijd golden?

Antwoord: Neen, absoluut niet. Want dan gaan we Gods Woord tijdgebonden verklaren. Wie dat doet begeeft zich op het gladde ijs van de dwaalleer.

Van harte eens met ds. Heikamp.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/161 ... -gemeente/
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2017 16:41

Dat is echt de tijdgeest. Een golfbeweging, die nu op een soort hoogtepunt is maar echt wel weer doorrolt. Men wil het voelen, beleven, maar dat is niet het kenmerk van het ware geloof!
Het ware geloof voelt het juist niet altijd, maar vertrouwt zich toe aan God.


Het is wel wat meer dan dat alleen, hoewel iets voelen en ervaren van het geloof helemaal niet zo onbijbels is. Dat er ook tijden zijn dat je het niet voelt doet daar niets van af. Maar ik ken ook veel mensen die zijn overgegaan, juist omdat er niets verandert, er vaak nogal krampachtig wordt vastgehouden aan tradities en vormen. En dat beperkt ze in hun geloofsleven. Dat is veel vaker de reden van overgaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 29 jul 2017 12:20

Chaya schreef:Van harte eens met ds. Heikamp.

Ik niet maar dat zal je niet verbazen. Er wordt weer een verzameling teksten uit hun verband gerukt om maar te kunnen blijven heersen.
Over het moralistische oordeel dat deze predikant velt over vrouwen die zich geroepen weten wil ik het al helemaal niet hebben. Brrr. =;
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 30 jul 2017 10:48

Chaya schreef:
Eens goed onderzoeken of het God wel was die riep. (......)

Van harte eens met ds. Heijkamp


Cathy schreef:Ik niet maar dat zal je niet verbazen. Er wordt weer een verzameling teksten uit hun verband gerukt om maar te kunnen blijven heersen.
Over het moralistische oordeel dat deze predikant velt over vrouwen die zich geroepen weten wil ik het al helemaal niet hebben. Brrr. =;


Eens met Cathy (ook eens met eerdere schrijvers in dit topic, Marnix, Race, Cathy haar eerdere bijdragen.
Maar snel lezen hier wat uit mijn postings wordt ook geknipt, :roll: :shock: , wie weet op verzoek.... :lol:

Chaya, dank voor je antwoord, ik heb enkel gequote wat je denk ik niet geciteerd hebt (en dus je eigen mening waarschijnlijk)
Wat is je eigen mening hierin eigenlijk?
Want wat Cathy hierboven aangeeft is wel waar.

Ik stel voor, luister eens naar een predikante zelf en over de persoonlijke roeping en je wordt vanzelf stil en het oordeel is niet aan ons hierover (ook al denk je er zo anders over om div redenen)
Nou, dat wil ik je enkel meegeven. Zelf denk ik ook weleens anders over iets, maar al gaat het over zaken tussen God en een mens, dan past daar terughoudendheid in.
Je kan beter zonder te (voor)oordelen eens gewoon stil zijn en luisteren
Dat kan via het lezen van onderstaande artikel, ds Hilde Graafland , predikante te Veenendaal

https://www.denieuwekoers.nl/als-het-ma ... et-het-ook

en daaruit een schokkend citaat

Het is geen gemakkelijke weg geweest voor Graafland. In haar studietijd is ze overspannen geraakt en vertrokken bij de Gereformeerde Bond. “Ik bedacht: ingenieur Van der Graaf (destijds algemeen secretaris, ek) ligt er niet wakker van, en ik word overspannen. Dan kan ik beter weggaan.

Lang heb ik het gevoel gehad dat ik het niet kon, preken. Dat vrouwen het niet konden. Die twijfel en onzekerheid kwamen ook doordat ik geen rolmodellen had. De vrouwelijke predikanten die ik had gehoord waren allemaal behoorlijk vrijzinnig, dus daaruit kreeg ik geen goede indruk. Ik vond er gewoon niets aan. Wat me hielp was de eerste keer dat ik zelf voorging, op mijn 35e in Pijnacker. Toen ik die eerste preek had gehouden, werd ik heel erg bevestigd. Ik voelde direct: hier pas ik. Ik had geen voorbeeld gehad, maar dat had ik ook niet meer zo nodig.”

Van haar vader kreeg ze wel bevestiging. Ver voor zijn dochter ging studeren, stond hij al open voor vrouwen in het ambt. “Mijn vader was predikant in Amsterdam en had daar al te maken met vrouwen in de kerkeraad. Hij ontdekte dat zij veel betere gesprekken voerden in de consistorie dan de mannen.”

Bij haar moeder duurde dat wat langer, maar toen ze haar dochter voor het eerst had horen preken was ook zij om. “Mijn moeder kwam na afloop naar me toe en zei: ‘Ik vergat helemaal dat er een vrouw stond!’ Zij liet zich dus door de praktijk overtuigen.”

Maar is het Woord niet belangrijker dan de praktijk? “Het punt is dat de Bijbel wel ruimte geeft voor vrouwen in het ambt. Bovendien is het een secundair thema: het is geen heilszaak. Er staan dingen in de Bijbel die je absoluut niet kunt opgeven: de verzoening in Christus, God als onze Schepper, de opstanding van Jezus. Maar er staan ook dingen aan de rand: polygamie in het Oude Testament, alleenstaande vrouwen die bij hun vader moeten blijven wonen en als die is overleden bij hun broer moeten intrekken. Daar zijn we allang voorbij. Zo is ook vrouwen in het ambt een secundair punt. De kern gaat er niet mee verloren, en nogmaals: de Bijbel gééft er ruimte voor.”

Het is volgens Graafland ontzettend belangrijk om te beseffen hoe subjectief wij mensen de Bijbel lezen. “Je kiest als mens zelf hoe je de Bijbel benadert. Ik kies voor de insteek van zo veel mogelijk ruimte voor de vrouw. Dat is subjectief. Maar die andere insteek, van de minimale ruimte voor de vrouw – die aangehangen wordt in veel geschriften van mannen in de rechterflank – is dat evengoed. Onze wil en onze belangen spelen mee in hoe we lezen. Als je dat zelf eerlijk toegeeft, zie je ook dat het bij anderen zo werkt.”

Inmiddels heeft ze geen bevestiging meer nodig, want door de jaren heen heeft ze vaak genoeg gezien dat God haar gebruikt heeft. Op de vraag of er dingen zijn waar ze tegen aanloopt als vrouw, zegt ze: “Ik ben nogal emotioneel.” Maar dat die eigenschap ook juist heel krachtig kan werken, bleek al in haar eerste gemeente. “Er was een jongen van 31 uit de gemeente die op sterven lag. Ik vertelde tijdens de mededelingen dat zijn ouders bij hem waren en dat de stekker eruit getrokken zou worden. Aan het einde van de dienst heb ik voor hem gebeden en toen werd ik emotioneel. Ik dacht dat de mensen zouden denken: zie je wel! Maar ik ontving juist heel veel steun. Veel mensen in de kerk zeiden dat ze zelf ook volschoten.”

Ook al houdt het vraagstuk haar zelf niet meer bezig, ze legt graag uit waarom ze zich nog in het gesprek mengt. “Het is een kwestie van onrecht. In mijn studietijd heb ik dat zo ervaren: je wordt als vrouw monddood gemaakt. Dat is verdrietig. Dominee S. Meijer zei erover: ‘Als het mag, dan moet het ook.’ Daar ben ik het mee eens. Als wij vrouwen het mogen, dan moet het ook mogelijk zijn voor degenen die zich geroepen weten. Anders is het onrecht.”





want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 30 jul 2017 18:17

Voor wie schrijft: de uitspraak van de synode zorgt voor een splitsing en is daarom niet goed


Als vrijgemaakte zeg ik; die splitsing was er al en de uitspraak van de synode veranderd daar niets aan
De voor- en tegenstanders waren er al en het besluit uitstellen was raar geweest...dat hadden ze al gedaa en men is al heel lang bezig met de kerkleden voorbereiden op dit onderwerp dmv bijbelstudies en onderwerpen aandragen daaromtrent

Hadden ze gezegd..vrouwen niet in het ambt was er ook grote verdeeldheid geweest. En er zijn wel onderzoeken en enquêtes geweest maar verreweg de meerderheid van de kerkgangers is voorstander.

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 15:59

Het meest duidelijke gedeelte is 1 Timotheus 3 daarin gaat het over het ambt maar steeds gaat het over mannen.
En over hun vrouw, en kinderen. Maar niet over vrouwen die geroepen worden tot het ambt.

Van enkele vrouwen die genoemd worden is het niet geheel duidelijk welke functie ze vervulden in christelijke gemeente.
Van anderen is duidelijk dat ze een uitzonderingspositie hadden.

Maar vrouwelijke apostelen waren er niet en Paulus zegt toch vrouwen niet leren en niet over de man heersen.

Waarom zouden wij opeens na 1900 jaar tot nieuwe inzichten komen?
Eerder is er gezocht en gestudeerd ook in de GKv en toen conclusie er is geen ruimte voor de vrouw in het ambt en nu opeens wel...

Verdeeldheid in de handwerken is sowieso niet goed.
Het lijkt er vooral op dat men graag met de NGK wilde samenwerken en ja dit was de laatste hobbel blijkbaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2017 16:22

Dat laatste is niet de reden waarom ze het hebben doorgevoerd. Want ze willen ook graag met de CGK samenwerken maar dat komt hierdoor mogelijk juist wat onder druk te staan.

Verder is over het veranderde inzicht al wel een hoop gezegd. Toen Paulus dat schreef gaven vrouwen ook geen les, hadden geen leidinggevende functies in het bedrijfsleven. Ze mochten boodschappen doen, eten koken, het huis schoonhouden en kinderen opvoeden (onder supervisie van de man). Dat is totaal veranderd. Je kan de rol van de vrouw in de kerk niet loskoppelen van de rol van de vrouw in de samenleving. En dan is het vreemd dat men die veranderingen prima vindt, maar als het in de kerk gebeurt kan het opeens niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 16:25

Marnix schreef:Dat laatste is niet de reden waarom ze het hebben doorgevoerd. Want ze willen ook graag met de CGK samenwerken maar dat komt hierdoor mogelijk juist wat onder druk te staan.

Verder is over het veranderde inzicht al wel een hoop gezegd. Toen Paulus dat schreef gaven vrouwen ook geen les, hadden geen leidinggevende functies in het bedrijfsleven. Ze mochten boodschappen doen, eten koken, het huis schoonhouden en kinderen opvoeden (onder supervisie van de man). Dat is totaal veranderd. Je kan de rol van de vrouw in de kerk niet loskoppelen van de rol van de vrouw in de samenleving. En dan is het vreemd dat men die veranderingen prima vindt, maar als het in de kerk gebeurt kan het opeens niet.


De kerk is anders, het gaat over ambten niet over alledaagse dingen.
Huishouden is iets anders dan de gemeente.
Vroeger waren er ook wel vrouwen die werkte denk maar aan Lydia.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 31 jul 2017 16:44

Jostijn schreef:De kerk is anders, het gaat over ambten niet over alledaagse dingen.
Huishouden is iets anders dan de gemeente.
Vroeger waren er ook wel vrouwen die werkte denk maar aan Lydia.


Stel dat we vrouwen laten preken, zonder dat ze "in het ambt staan" is het dan wel goed ?
Dat zou kunnen want waar lees jij dat dominee een ambt is ?
Ik bedoel "profetessen" die net zo als Anna het Woord niet alleen profeteren maar ook proclameren.
Lucas 2 - 38b "en zij sprak van Hem tot allen, die de verlossing in (van) Jeruzalem verwachtten".
Dat is toch preken of zie jij dat anders ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 31 jul 2017 17:00

meribel schreef:Voor wie schrijft: de uitspraak van de synode zorgt voor een splitsing en is daarom niet goed


Als vrijgemaakte zeg ik; die splitsing was er al en de uitspraak van de synode veranderd daar niets aan
De voor- en tegenstanders waren er al en het besluit uitstellen was raar geweest...dat hadden ze al gedaa en men is al heel lang bezig met de kerkleden voorbereiden op dit onderwerp dmv bijbelstudies en onderwerpen aandragen daaromtrent

Hadden ze gezegd..vrouwen niet in het ambt was er ook grote verdeeldheid geweest. En er zijn wel onderzoeken en enquêtes geweest maar verreweg de meerderheid van de kerkgangers is voorstander.


Dat begrijp ik Meribel, maar, als niet vrijgemaakte, vraag ik je, jullie zijn nu geschorst als lid van de International Conference of Reformed Churches (ICRC). Vind je dat vervelend ? Jullie horen nu echt nergens meer bij. Jullie zijn nu soort klein gereformeerd eilandje geworden.
Waarom zetten jullie niet door en gaan voor samensmelting met de P.K.N. ? Lid van de wereldraad van kerken ?

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 17:04

rotterdam schreef:Stel dat we vrouwen laten preken, zonder dat ze "in het ambt staan" is het dan wel goed ?
Dat zou kunnen want waar lees jij dat dominee een ambt is ?
Ik bedoel "profetessen" die net zo als Anna het Woord niet alleen profeteren maar ook proclameren.
Lucas 2 - 38b "en zij sprak van Hem tot allen, die de verlossing in (van) Jeruzalem verwachtten".
Dat is toch preken of zie jij dat anders ?


Ze getuigde van Hem, ze was geen apostel.
Nee, preken zonder ambt is niet goed.
Vrouwen dienen niet te leren in de gemeente.

De profetessen zijn uitzonderingen, en er zijn bijvoorbeeld geen preken of Bijbelboeken van profetessen bekend.

Gelovigen geven ook een vertroostend woord of spreken ook over Gods woord daarom zijn zij nog geen personen die preken.

Predikanten zijn speciale ouderlingen:

in Titus 1 spreekt Paulus ook over ouderlingen:

5 Om die reden heb ik u op Kreta achtergelaten, opdat u verder in orde zou brengen wat nog ontbrak, en van stad tot stad ouderlingen zou aanstellen, zoals ik u opgedragen heb.
6 Zo iemand moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, gelovige kinderen hebben, die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.
7 Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een beheerder van het huis van God, niet eigenzinnig, niet opvliegend, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op oneerlijke winst,
8 maar gastvrij, goedwillend, bezonnen, rechtvaardig, heilig, beheerst,
9 iemand die zich houdt aan het betrouwbare woord, dat overeenkomstig de leer is, zodat hij bij machte is anderen te bemoedigen door het gezonde onderwijs en ook de tegensprekers te weerleggen.

Weer over DE MAN....
De hoofdlijn in de Bijbel is echt niet onduidelijk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 31 jul 2017 18:06

Jostijn schreef:Ze getuigde van Hem, ze was geen apostel.
Nee, preken zonder ambt is niet goed.
Vrouwen dienen niet te leren in de gemeente.

De profetessen zijn uitzonderingen, en er zijn bijvoorbeeld geen preken of Bijbelboeken van profetessen bekend.

Gelovigen geven ook een vertroostend woord of spreken ook over Gods woord daarom zijn zij nog geen personen die preken.

Predikanten zijn speciale ouderlingen:



Ik herhaal m'n vraag over Anna nog maar een keer :

als er staat "en zij sprak van Hem tot allen, die de verlossing van Jeruzalem verwachtten", is dat profeteren of proclameren ?

Inderdaad geen Bijbelboeken maar wel de "lofzang van Maria".

Met alle respect maar dat predikanten speciale ouderlingen zijn verzin je zelf.
Een dominee is een meneer of mevrouw (domina) met een theologische opleiding - universiteit of hogeschool.
In het eerste geval is hij (of zij) drs. in de theologie - na een kerkelijk examen verandert dit in Ds.

Het verhaal zou nog redelijk kloppen als we nog steeds de "gewijde priester" zouden hebben maar daar is sinds de reformatie een einde aan gekomen, sinds die tijd spreken we over het 3-voudig ambt van de christen. Priester - priesteres, koning - koningin, profeet - profetes.

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 18:11

rotterdam schreef:Ik herhaal m'n vraag over Anna nog maar een keer :

als er staat "en zij sprak van Hem tot allen, die de verlossing van Jeruzalem verwachtten", is dat profeteren of proclameren ?

Inderdaad geen Bijbelboeken maar wel de "lofzang van Maria".

Met alle respect maar dat predikanten speciale ouderlingen zijn verzin je zelf.
Een dominee is een meneer of mevrouw (domina) met een theologische opleiding - universiteit of hogeschool.
In het eerste geval is hij (of zij) drs. in de theologie - na een kerkelijk examen verandert dit in Ds.

Het verhaal zou nog redelijk kloppen als we nog steeds de "gewijde priester" zouden hebben maar daar is sinds de reformatie een einde aan gekomen, sinds die tijd spreken we over het 3-voudig ambt van de christen. Priester - priesteres, koning - koningin, profeet - profetes.


1 Tim 5 vers 17 Laat ouderlingen die goed leiding geven, dubbele eer waard geacht worden, vooral diegenen die arbeiden in het Woord en in de leer.

Ouderlingen die arbeiden in het woord en in de leer, dat zijn predikanten.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 31 jul 2017 19:52

rotterdam schreef:Dat begrijp ik Meribel, maar, als niet vrijgemaakte, vraag ik je, jullie zijn nu geschorst als lid van de International Conference of Reformed Churches (ICRC). Vind je dat vervelend ? Jullie horen nu echt nergens meer bij. Jullie zijn nu soort klein gereformeerd eilandje geworden.
Waarom zetten jullie niet door en gaan voor samensmelting met de P.K.N. ? Lid van de wereldraad van kerken ?


Ik kan alleen voor mij persoonlijk spreken en ik lig daar idd niet wakker van. Ik ben geboren en getogen in de gkv en heb het in 10 jr zo ongelooflijk rap zien veranderen. Dat dit besluit kwam was geheel niet onverwachts in de randstad bestaat een groot deel van de leden overigens uit mensen die lid zijn geworden van een gemeente en die fijn vinden en ook geen flauw idee hebben wat er in 44 en in 67 is gebeurt..en zowel kunnen de meeste je alsnog niet vertellen waarom de scheuringen waren.

En de 40ers en jonger daarvan vinden wie ik ontmoet hwb allemaal de scheuringen treurig en verkeerd geweest


Zelf hoop ik wel dat ik ooit bij de pkn weer uitkom...de gemeente waar ik zit is echter zeer behoudend en het is enorm de vraag wat ze met deze uitspraak gaan doen. Dat is aan de KR natuurlijk en na de zomer zullen ze er wel over vergaderen (ik verwacht niet snel vrouwen bij ons in het ambt eerlijk gezegd)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten