Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2017 16:50

Chaya schreef:Laten we dat doen:
Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen.
Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders
Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.

Ik lees dus geen zusters, jij wel?

O nee? Predikte Jezus zelf niet en die preken duurden echt geen 20 minuten hoor.

Dat zegt Paulus nergens.
Hij vermaant dat de vrouwen gesluierd moeten zijn, in alles de man onderdanig.
Ook lees ik bijv:
Priscilla en Aquila namen Apollos op in hun huis en beiden onderwezen hem en legden het Woord van God nauwkeuriger aan hem uit (Handelingen 18:26).
Zie je het? DAT is cruciaal. In hun huis.


Sorry maar misschien moet je niet selectief mijn reacties quoten maar gewoon in het geheel. Dan zie je dat ik verwees naar 1 Cor 11: De mannen mogen niet met gedekt hoofd bidden en profeteren en de vrouwen niet met ongedekt hoofd. En verder gebruikt Paulus in hoofdstuk 14: een aantal keren "iedereen" en niet dan dus geen "broeders" (waarover inderdaad nog wel de discussieren valt, zie: http://biblicallanguagesresearch.blogsp ... lphoi.html

Dat de NBV hier "Broeders en Zusters" zet is niet uit feministisch oogpunt of om met de tijd mee te gaan maar omdat dit wel degelijk een correcte vertaling is / kan zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2017 15:09

Dat hij de vreemde talen beheerst, geloof ik direkt, maar het kan toch niet zo zijn dat anno 2000zoveel Cicero opeens ontdekt dat we het al die tijd fout hadden?
Marnix schreef:Sorry maar misschien moet je niet selectief mijn reacties quoten maar gewoon in het geheel. Dan zie je dat ik verwees naar 1 Cor 11: De mannen mogen niet met gedekt hoofd bidden en profeteren en de vrouwen niet met ongedekt hoofd. En verder gebruikt Paulus in hoofdstuk 14: een aantal keren "iedereen" en niet dan dus geen "broeders"

Maar dat maakt voor deze discussie an sich toch niet uit?
In Kor. is de vrouw nog steeds ondergeschikt aan de man.
Vers 3: Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
Als je het gewoon eens van een afstand bekijkt, is het dan niet opvallend dat deze discussie pas op gang kwam, nadat het in de maatschappij veranderd was, en dus niet andersom!
En dat betreft niet alleen dit vraagstuk, maar vele andere vraagstukken eveneens. De kerk lijkt de invloed van de wereld steeds moeilijker te kunnen weren. Ik zeg het verkeerd, de kerk had vroeger meer invloed dan nu. Nu laten mensen zich gewoon niets meer gezeggen, dan stappen ze er gewoon uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor GDK » 04 aug 2017 19:40

Chaya schreef: Ik zeg het verkeerd, de kerk had vroeger meer invloed dan nu. Nu laten mensen zich gewoon niets meer gezeggen, dan stappen ze er gewoon uit.


Ha ha, dat deden ze vroeger ook al hoor! Zit gewoon ingebakken in de gereformeerde Nederlander. Afscheiding wordt vaak gezien als teken van rechtzinnigheid. Maar het brengt ons allemaal geen steek verder.

Als ik dan 1 keer als PKN-er wat mag zeggen, dan is mijn advies :speel het allemaal (dus beide partijen) niet zo hoog op. Wij hebben sinds een aantal jaren nu ook vrouwelijke ambtsdragers, en echt, het went. Er zijn echt ergere dingen. Dit verdient geen kerksplitsing.
O ja, en btw, goed gereformeerd is ook dat je uiteindelijk het gezag van de synode erkent. Ben je het niet met het besluit eens, buig je hoofd en accepteer het, en buig je knieen en leg het voor de Heere neer. Verwacht het van Hem, maar tast Zijn gezalfden niet aan.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 04 aug 2017 20:42

Chaya schreef:Dat hij de vreemde talen beheerst, geloof ik direkt, maar het kan toch niet zo zijn dat anno 2000zoveel Cicero opeens ontdekt dat we het al die tijd fout hadden?

Probeer je in te leven in de vertalers. Wanneer je er bij het vertalen er van uitgaat dat vrouwen ondergeschikt zijn en niet aangesproken kunnen worden waarom zou je dan die vertaalslag maken?
Ook vertalers zeulen zo hun bagage mee.
En misschien speelt er ook mee welke 'grondtekst' er gebruikt wordt. Daar heb ik niet goed zicht op.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2017 20:54

Chaya schreef:
Maar dat maakt voor deze discussie an sich toch niet uit?
In Kor. is de vrouw nog steeds ondergeschikt aan de man.
Vers 3: Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
Als je het gewoon eens van een afstand bekijkt, is het dan niet opvallend dat deze discussie pas op gang kwam, nadat het in de maatschappij veranderd was, en dus niet andersom!
En dat betreft niet alleen dit vraagstuk, maar vele andere vraagstukken eveneens. De kerk lijkt de invloed van de wereld steeds moeilijker te kunnen weren. Ik zeg het verkeerd, de kerk had vroeger meer invloed dan nu. Nu laten mensen zich gewoon niets meer gezeggen, dan stappen ze er gewoon uit.



Het gaat helemaal niet ondergeschiktheid, zie vers en 12. Het gaat om een verhouding, om rollen die an sich niks zeggen over of een vrouw mag profeteren in de gemeente. Dat mag volgens Paulus duidelijk wel. En dat het pas een issue werd toen dat maatschappelijk gezien ook veranderde is niet zo vreemd. Als vrouwen niet eschoold worden en geen leidinggevende functies hebben in de maatschappij is het in de kerk ook zo en is daar geen discussie over. Dat zie je met heel veel zaken. De dicussie over of je een band in en kerk moet hebben leeft ook pas sinds de muziek met bands met een drumstel en een gitaar in de maatschappij actief zijn, ook al had je best voor die tijd op basis van de Bijbel kunnen stellen dat dat heel Bijbels was. Het zijn dingen die veranderen waar de cultuur ook verandert, dingen die je in de context van een cultuur moet lezen. Dus dat die cultuur een rol speelt is niet vreemd en ook niet erg. Je moet kerk zijn in de wereld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2017 13:26

Marnix schreef: Je moet kerk zijn in de wereld.

Eens!
Maar niet van de wereld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2017 14:17

Ook eens. Alleen over hoe je dat uitwerkt verschillen we nog wat van mening ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2017 14:38

Marnix, ik denk met liefde en dankbaarheid terug aan de periode van anderhalf jaar dat ik in Artikel 31 kerkte. Sorry, maar zo heette dat toen nog.
En die predikanten zouden nu heel verdrietig zijn om te zien wat er gebeurt in de huidige GKv, dat weet ik bijna zeker.
God heeft hen Thuisgehaald en zij hoeven het niet meer mee te maken.
Want destijds was er ook een scheuring, waar veel verdriet over was.
Daarom wil ik graag stoppen met de discussie over de vrouw in het ambt in de GKv.
Het doet me best wel wat, ook al ben ik geen lid van deze kerk en in de huidige vorm wil ik het ook niet worden, ook niet als onze gemeente zich zou aansluiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2017 19:59

Prima. Ik ben 28 jaar lid geweest van de GKV trouwenss, het ligt er inderdaad aan hoe je tegen dit punt aankijkt of je blij bent met ee ontwikkeling of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 05 aug 2017 22:25

Artikel 31 is een bijnaam ..zo noemden de synodalen ons
En synodale is ook geen fraaie naam..zo noemen wij de gereformeerden ,want wij zijn de 'echte' gereformeerden daarom noemen we ons ook
Gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
En staat vrijgemaakt officieel tussen haakjes..het is een aanduiding want we zijn de enige echte.voortzetting van de gereformeerde kerk (maar de naam gereformeerde kerk was bezet)


Hoe dan ook @chaya..ik vertel het met een kwinkslag maar artikel 31'ers (dat artikel van de kerkorde dat heeft te maken met de scheuring in 44) zo heten we niet en heeft niemand ooit geheten. Het is een niet-fraaie.bijnaam net als je een gereformeerde gemeente een zwartekousenkerk noemt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 05 aug 2017 22:31

Heb nog even de openingspost terug gelezen maar vraag 3 lijkt me in ieder geval beantwoord :lol:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 06 aug 2017 16:29

Chaya schreef:En die predikanten zouden nu heel verdrietig zijn om te zien wat er gebeurt in de huidige GKv, dat weet ik bijna zeker.
God heeft hen Thuisgehaald en zij hoeven het niet meer mee te maken.
Want destijds was er ook een scheuring, waar veel verdriet over was.


Dit is toch wel een gevaarlijke uitspraak.
"want als...... dan zouden...."
je kan dit niet zo stellen en zeker niet tav overleden mensen. Wij mensen kunnen niet alles maar eindeloos invullen naar onze smaak mbt overleden predikanten en we weten ook niet alles en mbt deze uitspraak zul je dit ook nooit weten en het doet er ook niets toe.
We zullen elkaar na de dood namelijk niet meer zo zeer herkennen zoals we hier op aarde dit kennen, maar we zullen elkaar herkennen in Christus alleen, als we in Hem geborgen mogen zijn en in Geloof in Hem alleen zijn gestorven en bij Hem Thuis mogen zijn.
Dit is iets wat we ons niet kunnen voorstellen en geen voorstelling van kunnen maken, maar het zal ongekend Groots zijn iets wat alles overtreft en we in ons denken nu totaal niet bijkunnen.
Voor hen die ons voorgingen en nu reeds in Christus ontslapen zijn kennen enkel Eeuwig Leven, Vreugde, Blijdschap, gewoon niet te bevatten en te beschrijven....Eeuwige Rust.
Verder valt alles weg (ook wat nu speelt hier op aarde en in kerkelijk nederland enz...) O wat Heerlijk zal dát zijn!


Chaya schreef:Het doet me best wel wat, ook al ben ik geen lid van deze kerk en in de huidige vorm wil ik het ook niet worden, ook niet als onze gemeente zich zou aansluiten.


Je verwerpt wel gemakkelijk de letterlijke woorden die je als volgt kan terugvinden in de bijbel

Paulus schrijft ; Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen en En gijlieden zijt het lichaam van Christus.

Maar dan hoeft het Woord van God, de bijbel opeens niet letterlijk gelezen te worden uiteraard, want dan zullen er natuurlijk altijd genoeg redenen op te noemen zijn dat dit gewoon aan mensen ligt, en dan heel vooral aan andere mensen.

meribel schreef:Heb nog even de openingspost terug gelezen maar vraag 3 lijkt me in ieder geval beantwoord :lol:


Nou, dat kan je wel stellen......
Corrie ten Boom, een vrouw zei al eens
Soms staat de Heere toe dat er een deur gesloten wordt.
En Hij geeft geen uitzicht, dan alleen een venster naar boven gericht.
Gods antwoord in moeilijke tijden.
Hij zet je in de stilte om je voor te bereiden op de nieuwe dingen die Hij wil doen in je leven.
Een oude vrouw was het, Corrie ten Boom, en ze wees in al haar eenvoud op een klein lichtvenster.
Juist in het duister schijnt Gods liefde het helderst , een regenboog van hoop.
De Heere baant een pad door machtige wateren en zegt: "Denk niet aan de dingen van vroeger; let niet op de dingen van het verleden. Zie, Ik maak iets nieuws!"
Ga zo om met nieuwe dingen die veranderen en in dit topic is dit de vrouw in het ambt in de GkV.
Want als de Heere een vrouw roept, ze antwoord en staat in Zijn dienst in het ambt en God geeft zijn zegen hierover is het goed.
En met de vruchten van de Heilige Geest, Liefde, Vreugde, Vrede, Geduld, Vriendelijkheid, Goedheid, Geloof, Zachtmoedigheid en Zelfbeheersing en dus met behulp van de Heilige Geest, de Helper, kan je dit herkennen in een nauw contact met je Heer en Heiland. Voldoet de of mijn kerkelijke gemeente aan deze Eigenschappen van de vruchten van de Heilige Geest? Hoe sta ik zelf hierin?
Aan Gods zegen is alles gelegen.
en uiteindelijk telt of je persoonlijk mag weten dat je gekocht en betaald bent in Christus, want wie in de Heere Jezus Christus gelooft, zal Eeuwig Leven ontvangen en dit moeten we zeker niet in de laatste plaats nooit vergeten (dan valt een topic als deze in het niets en weg hierbij)
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2017 22:19

MoesTuin schreef:Dit is toch wel een gevaarlijke uitspraak.
"want als...... dan zouden...."
je kan dit niet zo stellen en zeker niet tav overleden mensen. Wij mensen kunnen niet alles maar eindeloos invullen naar onze smaak mbt overleden predikanten en we weten ook niet alles en mbt deze uitspraak zul je dit ook nooit weten en het doet er ook niets toe.
We zullen elkaar na de dood namelijk niet meer zo zeer herkennen zoals we hier op aarde dit kennen, maar we zullen elkaar herkennen in Christus alleen, als we in Hem geborgen mogen zijn en in Geloof in Hem alleen zijn gestorven en bij Hem Thuis mogen zijn.
Dit is iets wat we ons niet kunnen voorstellen en geen voorstelling van kunnen maken, maar het zal ongekend Groots zijn iets wat alles overtreft en we in ons denken nu totaal niet bijkunnen.
Voor hen die ons voorgingen en nu reeds in Christus ontslapen zijn kennen enkel Eeuwig Leven, Vreugde, Blijdschap, gewoon niet te bevatten en te beschrijven....Eeuwige Rust.
Verder valt alles weg (ook wat nu speelt hier op aarde en in kerkelijk nederland enz...) O wat Heerlijk zal dat zijn!


En daarnaast veranderen tijden en mensen met tijden mee. Kijk naar wat 3 eeuwen geleden gangbaar was in de kerk en wat niet en vergelijk dat met nu. Of hoe een kerkdienst er in de Bijbel uitzag en nu. Mijn opa vertelde eens dat toen hij jong was, er schande van werd gesproken als je op de fiets naar de kerk ging. Tijden veranderen. De kerk verandert met de tijd mee. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is alleen jammer dat van dit punt zo'n heet hangijzer wordt gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2017 09:06

meribel schreef:Artikel 31 is een bijnaam ..zo noemden de synodalen ons
En synodale is ook geen fraaie naam..zo noemen wij de gereformeerden ,want wij zijn de 'echte' gereformeerden daarom noemen we ons ook
Gereformeerde kerk (vrijgemaakt)

Pas veel later begreep ik dat het een soort scheldnaam was, maar zo heb ik het echt nooit bedoeld!
Als men hier vroeg, waar kerk jij en je zei: in gebouw de Rank (voorbeeld) kreeg je als antwoord: oooo bij Artikel 31, ds. A, fijne dominee!
Naar mijn weten werden synodalen aangeduid als een aparte stroming zoals bijv. de ger bond in de herv. kerk.
Bij ons thuis werd niet neerbuigend of smalend over een andere kerk gesproken.
Onze kerk werd vaak "de christelijke kerk" genoemd, soort afkorting, ik vond het een beetje vreemd want een kerk is toch altijd christelijk? :D
meribel schreef:Het is een niet-fraaie.bijnaam net als je een gereformeerde gemeente een zwartekousenkerk noemt.

Ik denk toch dat het niet te vergelijken is, want een buitenstaander gebruikt de bijnaam art. 31 nooit en al helemaal niet om te schamperen, wat wel het geval is bij de term zwartekousenkerk, waar ALLE rechts bevindelijke kerken onder vallen, waar daadwerkelijk door sommige dames deze worden gedragen.
Marnix schreef:het ligt er inderdaad aan hoe je tegen dit punt aankijkt of je blij bent met ee ontwikkeling of niet.

Hoe je NU tegen dit punt aankijkt Marnix! In die tijd was dit vraagstuk echt niet aan de orde.
meribel schreef:Heb nog even de openingspost terug gelezen maar vraag 3 lijkt me in ieder geval beantwoord


Inderdaad, laten we ons daarom richten op de andere 2 punten:

1. Is een verzuiling van een kerkgenootschap, zoals bij de GKV het geval was (zie wat ik hierboven heb geschreven), goed of niet goed, en waarom?
2. Op welke punten onderscheiden de GKV zich tegenwoordig van de CGK en de NGK?

De eerste vraag kan ik als niet GKver niet beantwoorden, de tweede vraag wel.
Eén van de redenen waarom onze CGK zich niet wil aansluiten bij de GKv is toch zeker wel het vrouwenambt-standpunt. Maar dat verschilt plaatselijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 07 aug 2017 09:50

Synodalen is dus geen aparte stroming...dat is hoe wij (vrijgemaakten) de gereformeerde kerk noemen waar we uit zijn gescheurd (door de geschiedenis bij de scheuring synode/artkel 31 zie wiki of waar dan ook)

Inmiddels zijn de synodalen /de gereformeerden opgegaan in de PKN

Ik herinner me nog het gesprek toen...de gereformeerden heetten nu protestant..dus kunnen wij de aanduiding (vrijgemaakt), wat dus officieel tussen haakjes staat want eigenlijk wilden we ook gewoon gereformeerd heetten, laten vallen want die naam is weer 'vrij'.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten