Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 28 jun 2017 09:15

elbert schreef:ja, dat klopt, maar het uitgangspunt om christen te zijn is wel dat je uiteindelijk bij alles wat je doet, laat en vindt, de Bijbel het laatste woord laat hebben, ook in die andere omstandigheden en tijdsgewrichten.
Daarom is mijn insteek niet dat je je door de omstandigheden of de tijdgeest laat leiden, maar uiteindelijk door: "wat vindt God hier nu eigenlijk van, wat zegt Zijn Woord?". Dat is het sine qua non van het christen zijn.

Geheel mee eens, maar laat de Bijbel dan niet buikspreken.
Omdat het praktischer is is in de Statenvertaling het orgel toegevoegd, en de rijdans weggelaten in Psalm 150
Omdat het als sociaal wenselijk gezien werd is een vrouwelijke apostel wegvertaald.
Omdat het makkelijk na te leven is zijn de Bijbelse kledingregels op farizeese wijze uit het verband gerukt.
Omdat het de meesten van ons toch niet direct raakt zijn we keihard over homo's
Omdat in de Bijbel de tienden worden voorgeschreven en niet de 40% schaal vullen we creatief belastingformulieren in.

Maar als een kerkgenootschap vrouwen toestaat een ambt op zich te nemen moet de Bijbel ineens wel het laatste woord hebben?
Nogmaals: laat de Bijbel niet buikspreken, en lees wat er echt staat.
Dan vallen de kledingregels weg, kunnen de orgels naar de brandstapel, zitten er meer mensen aan avondmaalstafels, worden homo's en lesbiennes in liefde tegemoetgetreden, geven wij de keizer wat des keizers is en is er discussie mogelijk over de positie van vrouwen in de kerk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 28 jun 2017 09:46

elbert schreef:Goed, inhoudelijke bijbelse argumentatie. Dat jullie er anders over denken, mag duidelijk zijn, maar als ik de voorwaarden voor ambtsdragers die in de Bijbel worden gegeven (en die dus niet uit de dikke duim van synodeleden is gezogen) er naast leg, dan vind ik het volgende:

1 Tim. 3:2 Een opziener (ouderling) nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
Titus 1:5 Zo iemand moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, gelovige kinderen hebben, die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.
1 Tim. 3:12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.



31 Het is een waar woord: als iemand ​opziener​ wil worden, is dat een eerzaam streven. 2 Een ​opziener​ moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. 3 Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. 4 Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn ​kinderen​ uitoefenen. 5 Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de ​gemeente​ van God kunnen zorgen? 6 Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de ​duivel. 7 Verder moet hij buiten de ​gemeente​ een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de ​duivel​ wordt gestrikt.
8 Ook een ​diaken​ moet zich waardig gedragen. Hij moet oprecht zijn, mag niet overmatig veel ​wijn​ drinken en niet hebzuchtig zijn; 9 hij moet vasthouden aan het mysterie van het geloof, met een zuiver geweten. 10 Ook hij moet eerst op zijn geschiktheid worden getoetst; pas daarna, als blijkt dat hij een onberispelijk mens is, kan hij zijn ​dienst​ verrichten. 11 Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.
Het onderwerp is hier: vereisten voor de opzieners en diakenen, geen man-vrouw kwestie.
Vanzelfsprekend sluit Paulus aan bij de heersende cultuur in zijn beschrijving daarvan.

En verder doe je aan eenzijdig Bijbelgebruik. Ook had Paulus had geen politieke agenda, zo sprak hij zich ook niet uit tégen de slavernij.
Hij probeert van binnenuit (het hart) de situatie te veranderen.
In Christus is het niet van belang of je man, vrouw, Jood, Griek, slaaf of vrije bent.
naamloos schreef:Na je pleidooi om soepel met de vorm om te gaan had ik een anders conclusie van je verwacht.
De inhoud van het christelijk geloof is op geen enkele manier afhankelijk van de vorm waarin het wordt gebracht, net zo min als het afhankelijk is van een ambt.
elbert schreef: Het gaat bij de vrouw in het ambt weldegelijk over de inhoud en niet over de vorm.
Ook de Bijbel kent vorm en inhoud.

Als jij de vorm tot de inhoud van het christelijk geloof rekent vraag ik me af wat je onder geloven verstaat.
Iets voor waar aannemen is niet het geloven-vertrouwen wat God van ons vraagt.
Voor mij is de inhoud van het christelijk geloof Jezus. Ik geloof in Hem om wie hij is, hij is zijn eigenschappen zoals verwoord in 1 Korinthe 13 en Galaten 5: 22. Iemand die zo is daar kun je van op aan, die is te vertrouwen. Ik geloof zowel in Hem als zijn eigenschappen.
Iemand die gelooft in de superioriteit van de man ten opzichte van de vrouw (zogenaamde scheppingsorde :shock: ), daarvan hoop ik op zn best dat het niet meer dan een 'voor waar aannemen-geloof' is. (je weet wel, zo'n geloof dat de duvel ook heeft in Gods bestaan)
Dat kun je rustig naast je neerleggen, met die onzin moet je alleen proberen christelijk om te gaan: geduld hebben, verdragen, zachtmoedig, zelfbeheersing, vredelievend ... wat gelukkig niet hetzelfde is als er in meegaan. :D
elbert schreef:Ik ben in elk geval niet van het standpunt: "ach, het maakt niet uit of je iets leert van een man of een vrouw". In de eerste plaats omdat het hier niet gaat om "iets leren", maar om "geestelijk leiding geven in de gemeente". In de tweede plaats is de Bijbel hier heel duidelijk in, en in de derde plaats omdat als je bij de Bijbel op dit punt zegt: "ach, wat maakt het uit", je dat met net zoveel reden bij andere verzen in de Bijbel kunt zeggen. Dan ben je hard op weg om vrijzinnig te worden.
Van vrijgemaakt naar vrijzinnig. Het scheelt maar een paar letters en die weg is zo bewandeld.
1. Onderwijs en leiding geven kunnen zowel mannen als vrouwen geven. (waarbij de mannen al hebben bewezen hoe 'goed' ze er in zijn met de huidige 40.000 + stromingen)
2. De Bijbel lijkt daar alleen maar duidelijk in als je een vooroordeel en tunnelvisie hebt. En (bewust) onwetend bent van de corruptie van de kopiisten en de vertalers.
3. Ik ben nog liever vrijzinnig dan een fundamentalistische biblicist. De letter doodt!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 29 jun 2017 22:03

elbert schreef:(...)
Daarom is mijn insteek niet dat je je door de omstandigheden of de tijdgeest laat leiden, maar uiteindelijk door: "wat vindt God hier nu eigenlijk van, wat zegt Zijn Woord?". Dat is het sine qua non van het christen zijn. (...) Terug naar de Schrift dus (...)


Hier betreed ik een andere theologisch pad. Naar mijn idee is er in de Reformatie een te sterke identificatie ontstaan van de Bijbel met God. Alsof het synoniemen zijn van elkaar. Met de term Heilige Schrift lijkt wel dezelfde heiligheid bedoeld te worden als die van God. Maar Bijbel en God zijn niet hetzelfde. En de heiligheid van beiden ook niet. Het moet een christen altijd gaan om de wederkeer tot God door Jezus Christus die daartoe de Weg is. Dat is het sine qua non voor een christen. Het centrale gebod is: God liefhebben. Dat was zo onder het oude verbond en dat blijft zo onder het nieuwe verbond. Centraal staat dus niet: de Bijbel liefhebben, ook niet: Jezus Christus liefhebben, in het algemeen dus niet: het Woord van God liefhebben. Maar: God liefhebben.
Uiteraard koester ik het Woord van God, uiteraard geloof ik in Jezus Christus, omdat Hij de uitdrukking is van Gods liefde voor mij, maar onze zoektocht behelst God. Er is maar één God. Die zijn wij kwijt en Hem zoeken wij.

Je moet begrijpen dat er vele, vele gelovigen zijn (geweest) die helemaal geen Bijbel hebben of hadden. Voordat het OT uiteindelijk was gecanoniseerd, was God er al en was het geloof er al. Voordat het NT werd samengesteld, waren er al christenen. De discipelen hadden geen Bijbel. En dat geldt ook in de vele eeuwen voor de Reformatie. De Bijbel was er wel, maar was gesloten voor de mensen. En nog steeds zijn er veel gelovigen, veel christenen die toch maar weinig kennis hebben van de Bijbel of niet in het bezit geraken van een Bijbel.

Natuurlijk is het goede zaak dat de Bijbel in handen kwam van de individuele persoon, dat de Bijbel eindelijk in de eigen taal gehoord en gelezen kon worden. Daarom ben en blijf ik protestant. Iedereen zou een Bijbel moeten hebben en moeten kunnen lezen. Maar daarmee neemt de Bijbel nog niet de heilige plaats van God in.

De Bijbel is als het er op aan komt een Middelaar, een Weg, Woord van God, net zoals Jezus Christus dat is.

Het maakt deel uit van de toewending van God naar de mens. En is daarmee een trap van vernedering. God daalt af en vertoont zich in menselijke gedaante. Met alle gevolgen van dien. Net zoals Jezus Christus onderworpen was aan al het menselijke (uitgezonderd de zonde), zo is het Woord van God, zijnde de door mensen geschreven Bijbel, ook onderworpen aan zoiets menselijks als een geschreven tekst. Daarmee komt God werkelijk tot ons, maar valt Hij er toch niet mee samen.

Het is een weg tot God, niet God zelf. De vorm van de Bijbel is een menselijke: een bundeling van menselijke getuigenissen, ervaringen en menselijk spreken over God. Daarmee is het wel een zeer bijzonder boek, in die zin geheiligd, maar het is geen hemels boek. Het blijven aardse en menselijke vormen die ons tot voorbeeld en identificatie gegeven zijn. Zo heeft God het gewild. Hij wilde Zijn Woord in menselijke gestalte (in menselijke taal, spraak en tekst) verspreiden, net zoals Hij verkoos om Zijn Zoon naar deze wereld te sturen en als mens geboren te laten worden, in het vlees.
Jezus Christus is verhoogd, wij weten van Zijn hemelvaart. Maar de Bijbel blijft op aarde. In de hemel is geen Bijbel.

Waarmee maar gezegd is dat er een onderscheid is tussen God en de Bijbel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 11:18

gravo schreef:Hier betreed ik een andere theologisch pad. Naar mijn idee is er in de Reformatie een te sterke identificatie ontstaan van de Bijbel met God. Alsof het synoniemen zijn van elkaar. Met de term Heilige Schrift lijkt wel dezelfde heiligheid bedoeld te worden als die van God. Maar Bijbel en God zijn niet hetzelfde. En de heiligheid van beiden ook niet. Het moet een christen altijd gaan om de wederkeer tot God door Jezus Christus die daartoe de Weg is. Dat is het sine qua non voor een christen. Het centrale gebod is: God liefhebben. Dat was zo onder het oude verbond en dat blijft zo onder het nieuwe verbond. Centraal staat dus niet: de Bijbel liefhebben, ook niet: Jezus Christus liefhebben, in het algemeen dus niet: het Woord van God liefhebben. Maar: God liefhebben.
Uiteraard koester ik het Woord van God, uiteraard geloof ik in Jezus Christus, omdat Hij de uitdrukking is van Gods liefde voor mij, maar onze zoektocht behelst God. Er is maar één God. Die zijn wij kwijt en Hem zoeken wij.

Je moet begrijpen dat er vele, vele gelovigen zijn (geweest) die helemaal geen Bijbel hebben of hadden. Voordat het OT uiteindelijk was gecanoniseerd, was God er al en was het geloof er al. Voordat het NT werd samengesteld, waren er al christenen. De discipelen hadden geen Bijbel. En dat geldt ook in de vele eeuwen voor de Reformatie. De Bijbel was er wel, maar was gesloten voor de mensen. En nog steeds zijn er veel gelovigen, veel christenen die toch maar weinig kennis hebben van de Bijbel of niet in het bezit geraken van een Bijbel.

Natuurlijk is het goede zaak dat de Bijbel in handen kwam van de individuele persoon, dat de Bijbel eindelijk in de eigen taal gehoord en gelezen kon worden. Daarom ben en blijf ik protestant. Iedereen zou een Bijbel moeten hebben en moeten kunnen lezen. Maar daarmee neemt de Bijbel nog niet de heilige plaats van God in.

De Bijbel is als het er op aan komt een Middelaar, een Weg, Woord van God, net zoals Jezus Christus dat is.

Het maakt deel uit van de toewending van God naar de mens. En is daarmee een trap van vernedering. God daalt af en vertoont zich in menselijke gedaante. Met alle gevolgen van dien. Net zoals Jezus Christus onderworpen was aan al het menselijke (uitgezonderd de zonde), zo is het Woord van God, zijnde de door mensen geschreven Bijbel, ook onderworpen aan zoiets menselijks als een geschreven tekst. Daarmee komt God werkelijk tot ons, maar valt Hij er toch niet mee samen.

Het is een weg tot God, niet God zelf. De vorm van de Bijbel is een menselijke: een bundeling van menselijke getuigenissen, ervaringen en menselijk spreken over God. Daarmee is het wel een zeer bijzonder boek, in die zin geheiligd, maar het is geen hemels boek. Het blijven aardse en menselijke vormen die ons tot voorbeeld en identificatie gegeven zijn. Zo heeft God het gewild. Hij wilde Zijn Woord in menselijke gestalte (in menselijke taal, spraak en tekst) verspreiden, net zoals Hij verkoos om Zijn Zoon naar deze wereld te sturen en als mens geboren te laten worden, in het vlees.
Jezus Christus is verhoogd, wij weten van Zijn hemelvaart. Maar de Bijbel blijft op aarde. In de hemel is geen Bijbel.

Waarmee maar gezegd is dat er een onderscheid is tussen God en de Bijbel.

gravo

Ik snap je punt, God is de Bijbel niet en andersom.
Toch kom je dan in de problemen met de tekst: "En het woord was God".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 30 jun 2017 13:11

StillAwake schreef:Toch kom je dan in de problemen met de tekst: "En het woord was God".
Ik denk het niet. Met het woord "Woord" in Johannes 1 wordt niet de Bijbel of het Oude Testament bedoeld. Het Woord, in het Grieks de logos, dat wil zeggen, de rede of de wijsheid, is in het Griekse denken een abstracte 'grond' voor alles. Johannes 1 verwijst terug naar het Oude Testament, naar Spreuken, waarin je kunt terugvinden dat de wijsheid de eerstgeborene van God is waardoorheen Hij alles geschapen heeft. (Zie Spreuken 8:22-36.) Omdat de wijsheid geboren wordt uit God is zij in zekere zin ook god(delijk), evenals een welp van een leeuw ook een leeuw is.

De Johannesevangelieschrijver identificeert Jezus met deze wijsheid Gods.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2017 08:10

StillAwake schreef:Geheel mee eens, maar laat de Bijbel dan niet buikspreken.
Omdat het praktischer is is in de Statenvertaling het orgel toegevoegd, en de rijdans weggelaten in Psalm 150
Omdat het als sociaal wenselijk gezien werd is een vrouwelijke apostel wegvertaald.
Omdat het makkelijk na te leven is zijn de Bijbelse kledingregels op farizeese wijze uit het verband gerukt.
Omdat het de meesten van ons toch niet direct raakt zijn we keihard over homo's
Omdat in de Bijbel de tienden worden voorgeschreven en niet de 40% schaal vullen we creatief belastingformulieren in.

Maar als een kerkgenootschap vrouwen toestaat een ambt op zich te nemen moet de Bijbel ineens wel het laatste woord hebben?
Nogmaals: laat de Bijbel niet buikspreken, en lees wat er echt staat.
Dan vallen de kledingregels weg, kunnen de orgels naar de brandstapel, zitten er meer mensen aan avondmaalstafels, worden homo's en lesbiennes in liefde tegemoetgetreden, geven wij de keizer wat des keizers is en is er discussie mogelijk over de positie van vrouwen in de kerk.


Geheel mee eens, laat God spreken en geleidt door Zijn Geest....
De bijbel is de basis....maar ik geloof dat in de huidige tijd waarin we leven de Heilige Geest vanuit de basis van Gods Woord het Woord zelfs overstijgd.
Want God is Liefde en God is Rechtvaardig en Zijn Genade is oneindig groot!
God schiep man en vrouw en zet hen beiden in geleidt door Zijn Heilige Geest.
Bid er maar om, vraag zijn Zegen over het al.....
bekijk het eens andersom.....wat een verdriet moet God wel niet hebben om al die verschillende kerken en meningsverschillen en hete hoofden en koude harten.... en bedenk de kenmerken van de vruchten van de Heilige Geest.
mix man vrouw doet hierin goed....
maar goed, over een jaar of 20, misschien 10 jaar, zal echt niet lang zijn, dan is het denk ik al geen discussie punt meer, maar niet meer dan normaal..... (kijk maar eens nu terug naar een jaar of 10 , 20.....wat toen niet kon is nu geaccepteerd, of men scheidt zich af en loopt 20 jaar achter, maar dat haalt zich vertraagd wel weer in)

Heere maak mij Uw wegen bekend, geleidt door Uw Woord, maar ook door Uw Heilige Geest



Dat is de rode draad en als je daarin je levensweg met Hem bewandeld als man en vrouw dan brengt je dit op plekken en wegen die je zelf en anderen nooit zelf hadden kunnen bedenken....

Zie op Hem, zie vooruit (kijk niet achterom hoe het was...we zijn op Weg....vooruit....naar dé Hoopvolle Toekomst)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2017 09:22

benefietdiner schreef:Anna, Priscilla en Lydia werken in Gods Koninkrijk
Esther en Ruth zijn beide vrouwen uit het Oude Testament die een duidelijke rol spelen in een groter verhaal. Maar ook in het Nieuwe Testament zijn er genoeg vrouwen die moed tonen en verantwoordelijkheid nemen. Juist op geestelijk gebied!

Anna spreekt en profeteert
Een van die vrouwen in het Nieuwe Testament is Anna. Jozef en Maria zijn in Jeruzalem en ontmoeten daar Simeon en Anna, die beschreven wordt als een profetes. In Lucas 2:37-38 staat: ‘’En zij was een weduwe van ongeveer vierentachtig jaar, die de tempel niet verliet en met vasten en bidden God dag en nacht diende… en zij sprak over Hem tot allen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.’’ De dochters van Filippus waren ook profetessen.

Priscilla is evangeliste
Priscilla wordt Paulus’ medearbeidster genoemd. Iemand die samen met hem het evangelie verkondigt. In Handelingen zien we dat Priscilla met Paulus op zendingsreis is, en ‘’uitlegde wat de weg van God precies inhield’’.

Lydia sticht een gemeente
Lydia is een vrouw uit Tyatira die tot geloof komt door de woorden van Paulus. We lezen dat ze met de gelovigen samen komt in haar huis. Een huisgemeente bij Lydia dus.
Deels overgenomen van de EO.
Tja, je hebt mij nergens horen zeggen dat vrouwen geen plaats hebben in de Bijbel of de gemeente en geen taken zouden kunnen vervullen. Een goede vriendin van me is bijvoorbeeld zendelinge. Geweldig!
Dat staat dus ook helemaal niet ter discussie in dit topic. De discussie gaat over de vraag of de GKV er goed aan doen om de ambten van predikant, ouderling en diaken open te stellen voor vrouwen, niet over alle andere dingen die ze zouden kunnen doen.
StillAwake schreef:Je vergeet Junia nog, waarvan wordt gezegd dat ze apostel was (en wat om die reden in enkele vertalingen met Junias (een niet bestaande mannennaam) vertaald is)
Of het nu Junia of Junias is, er staat niet expliciet dat ze/hij apostel was. De HSV zegt dit:
Rom. 16:7 Groet Andronicus en Junias, mijn familieleden en mijn medegevangenen, die in aanzien zijn bij de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren.
Ook als je de -s hier weglaat bij Junia(s), dan nog staat er niet dat het om een apostel ging, maar dat hij/zij in aanzien was bij de apostelen.
Je moet nogal gymnastisch omgaan met de griekse grondtekst om hier een vrouwelijke apostel van te maken. Daarom ben ik niet zo gecharmeerd van de NBV op dit punt die van Andronicus en Junia(s) wel apostelen maken. De Bijbel vertelt ons over 12 apostelen die later aangevuld werden met Paulus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 09:26

elbert schreef:Of het nu Junia of Junias is, er staat niet expliciet dat ze/hij apostel was. De HSV zegt dit:
Rom. 16:7 Groet Andronicus en Junias, mijn familieleden en mijn medegevangenen, die in aanzien zijn bij de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren.
Ook als je de -s hier weglaat bij Junia(s), dan nog staat er niet dat het om een apostel ging, maar dat hij/zij in aanzien was bij de apostelen.
Je moet nogal gymnastisch omgaan met de griekse grondtekst om hier een vrouwelijke apostel van te maken. Daarom ben ik niet zo gecharmeerd van de NBV op dit punt die van Andronicus en Junia(s) wel apostelen maken. De Bijbel vertelt ons over 12 apostelen die later aangevuld werden met Paulus.

Die aanzienlijk zijn onder de apostelen...
Er zijn nogal wat gymnastische toeren uitgehaald om deze apostel te ontkennen...
Ook weer in de HSV.


NBG (1951):
Groet Andronikus en Junias, mijn stamgenoten en medegevangenen, mannen onder de apostelen in aanzien, die reeds voor mij in Christus geweest zijn.


WILLIBRORDVERTALING (1975):
Groet Andronikus en Junias, mijn landgenoten en medegevangenen, mannen van aanzien onder de apostelen die al eerder christenen waren dan ik.


HERZIENE WILLIBRORDVERTALING (1995):
Groet Andronikus en Junia, mijn landgenoten en medegevangenen, mensen van aanzien onder de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren.


NBV (2004):
Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2017 09:29

StillAwake schreef:Die aanzienlijk zijn onder de apostelen...
Er zijn nogal wat gymnastische toeren uitgehaald om deze apostel te ontkennen...
Ook weer in de HSV.
Hoeveel apostelen zijn er dan in de Bijbel volgens jou?
Je kunt uit het grieks in elk geval niet onomstotelijk aantonen dat het om apostelen gaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 09:43

elbert schreef:Hoeveel apostelen zijn er dan in de Bijbel volgens jou?
Je kunt uit het grieks in elk geval niet onomstotelijk aantonen dat het om apostelen gaat.

Geen idee, nog niet nageteld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 10:12

elbert schreef:Hoeveel apostelen zijn er dan in de Bijbel volgens jou?
Je kunt uit het grieks in elk geval niet onomstotelijk aantonen dat het om apostelen gaat.

voor je nagekeken:

1.Andreas
2.Bartolomeüs
3.Filippus
4.Jakobus
5.Jakobus (zoon van Zebedeüs)
6.Johannes (zoon van Zebedeüs)
7.Judas
8. Judas Iskariot
9.Matteüs
10.Mattias (ipv Judas Iskariot)
11.Simon Petrus
12.Simon
13.Thomas
14.Paulus
15.Barnabas
16.Silas
17.Timoteüs
18.Andronicus
19.Junia
20.Nathanael

Eén keer wordt ook Jezus zelf een apostel genoemd (Hebreeën 3:1).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 10:15

StillAwake schreef:voor je nagekeken:

1.Andreas
2.Bartolomeüs
3.Filippus
4.Jakobus
5.Jakobus (zoon van Zebedeüs)
6.Johannes (zoon van Zebedeüs)
7.Judas
8. Judas Iskariot
9.Matteüs
10.Mattias (ipv Judas Iskariot)
11.Simon Petrus
12.Simon
13.Thomas
14.Paulus
15.Barnabas
16.Silas
17.Timoteüs
18.Andronicus
19.Junia
20.Nathanael

Eén keer wordt ook Jezus zelf een apostel genoemd (Hebreeën 3:1).

(met behulp van Wikipedia)
Judas Iskariot is discutabel, Nathanael wellicht dezelfde persoon als Bartholomeus, en Jezus lijkt me boven de Apostelen verheven te zijn.

Ik zou zeggen: 18
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2017 10:28

naamloos schreef: 11 Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn.
Het onderwerp is hier: vereisten voor de opzieners en diakenen, geen man-vrouw kwestie.
Vanzelfsprekend sluit Paulus aan bij de heersende cultuur in zijn beschrijving daarvan.
De vereisten voor de vrouwen gaat over de vrouwen van de opzieners en diakenen. Want een man mocht geen opziener of diaken worden als zijn vrouw zich op onwaardige wijze gedroeg.
De uitleg die jij geeft, is dat hij hier ook voor de vrouwen de ruimte bood om opziener of diaken te worden. Dat klopt alleen niet, omdat voor een opziener en diaken de eis gold dat het mannen van 1 vrouw moesten zijn.
Verder gebruikt Paulus het woord gyne. Dat kan algemeen gesteld vrouw betekenen, maar vaker in de Bijbel zijn dat de echtgenotes. De reden waarom het in dit geval ook om echtgenotes van de opzieners en diakenen gaat, is nog duidelijker als we de culturele context in beschouwing nemen.
Leidinggevende posities voor vrouwen waren in die tijd ongebruikelijk, dus dat Paulus in 1 Tim. 3 een leidinggevend ambt toekent aan vrouwen op basis van 1 vers nadat hij vele verzen over mannen heeft uitgeweid, is ongerijmd. Het blijkt ook niet uit de verdere historie, ook in bijv. het boek Handelingen.
De discipelen werden in Hand. 21:4 allemaal als mannen aangeduid en ze namen met hun vrouwen en kinderen afscheid van Paulus (vers 5).
In Hand. 20 worden de ouderlingen allen als mannen voorgesteld (o.a. door het gebruik van het woord broeders in vers 32 en het feit dat het mannen waren die als valse leraren zouden opstaan in vers 30).

Verder: het ambt van ouderling en diaken voert terug op de joodse oudsten uit het oude testament. Dat waren allemaal mannen. Daarom zijn de discipelen (later apostelen) ook allemaal mannen en geldt voor de instelling van het diakenambt dat ze ook uitsluitend op zoek waren naar 7 mannen (Hand. 6:3)
naamloos schreef:En verder doe je aan eenzijdig Bijbelgebruik. Ook had Paulus had geen politieke agenda, zo sprak hij zich ook niet uit tégen de slavernij.
Hij probeert van binnenuit (het hart) de situatie te veranderen.
In Christus is het niet van belang of je man, vrouw, Jood, Griek, slaaf of vrije bent.
Ook de Bijbel kent vorm en inhoud.
Over eenzijdig bijbelgebruik gesproken. Gal. 3:28 wat je aanhaalt, gaat niet over de vrouw in het ambt, maar over de vraag of het uitmaakt of je man of vrouw, vrije of slaaf bent om in Christus te zijn.
Dat maakt inderdaad niet uit. Maar het maakt wel uit wie in het lichaam van Christus bepaalde taken/ambten vervult. Daar spreekt Paulus op andere plaatsen uitgebreid over.
We kunnen in het lichaam van Christus niet allemaal hand zijn en ook niet allemaal voet. Een lichaam is een geheel dat uit verschillende delen bestaat. Iedereen heeft daarin zijn eigen plaats.
naamloos schreef:Iemand die gelooft in de superioriteit van de man ten opzichte van de vrouw (zogenaamde scheppingsorde :shock: )
Superioriteit?!! Allemensen, heb ik het daarover?
Het gaat hier helemaal niet over superioriteit of de vraag "wie iets beter kan". Het gaat over de vraag welke positie God je toekent en waar Hij je wil hebben. Daar gaat het in dit verband over. Niet of iemand superieur is of een ander dwaas idee.
naamloos schreef:En (bewust) onwetend bent van de corruptie van de kopiisten en de vertalers.
Gelukkig weet je ondanks die "corruptie" toch precies hoe het zit. Chapeau!
naamloos schreef:3. Ik ben nog liever vrijzinnig dan een fundamentalistische biblicist.
Nou, ik ben liever geen van beide als ik toch de keuze heb.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 10:35

De grondtekst ... ach ja, dat wekt de illusie dat je daarmee de waarheid te pakken hebt; ware het niet dat het materiaal van de afschrijvers van de duizenden handschriften kopieën van kopieën van kopieën ... (er is niet 1 authentiek document) zijn, die onderling op duizenden plaatsen -behalve schrijf en dictaatfouten- van elkaar verschillen. Steeds weer aangepast aan de heersende (theologische) denkbeelden van de tijd waarin ze "overgeschreven" zijn.
"De vrouw" is in ieder geval een onderwerp waar creatief door de kopiisten mee omgesprongen werd.
In de vroeg christelijke tijd gaven vrouwen gewoon onderwijs en leiding.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2017 10:40

gravo schreef:Hier betreed ik een andere theologisch pad. Naar mijn idee is er in de Reformatie een te sterke identificatie ontstaan van de Bijbel met God. Alsof het synoniemen zijn van elkaar. Met de term Heilige Schrift lijkt wel dezelfde heiligheid bedoeld te worden als die van God.
...
Waarmee maar gezegd is dat er een onderscheid is tussen God en de Bijbel.
Tja, het laatste is een open deur (uiteraard is er een onderscheid tussen God en de Bijbel) en het eerste is gewoonweg niet waar.
Waar het in de Reformatie om ging, was om het christelijk geloof weer naar de basis terug te brengen, dus zonder alle ballast die er in de loop der eeuwen bijverzonnen was. Daar hoorde ook het "terug naar de Bijbel" bij, d.w.z. dat we in de Bijbel met Gods Woord en wil van doen hebben. Dat kon van de kerkelijke tradities lang niet altijd gezegd worden!
We vereren dan ook niet de Bijbel als een identificatie met God, maar het gaat wel om het Woord van God. Als je wilt weten wat God wil, dan steken we dus niet onze vinger op om te weten hoe de (al dan niet kerkelijke of culturele) wind waait, maar dan kunnen we Zijn Woord lezen. Daar ging het om bij de Reformatie en daar gaat het nog om.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten