Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 18 jun 2017 19:20

rotterdam schreef:Vrouw in het ambt, het liedboek enz enz. - Jarenlang heeft de G.K.V. andere kerken "de maat genomen" op basis van dit soort onderwerpen en "te licht" bevonden. Nu treden ze naar buiten met een uitvoerig verslag van Bijbelonderzoek waaruit blijkt dat er geen Bijbelse gronden zijn om de vrouw in het ambt te verbieden. Dat hebben ze dus in 1943 niet goed begrepen. Beetje slordig toch ?
Ruim 50 jaar lang heeft deze kerk leden van andere kerken over dit soort onderwerpen geschoffeerd, gezinnen uit elkaar gedreven en gepolariseerd.
Je zou verwachten dat zo'n omslag samen zou gaan met excuses voor het aangedane leed.
Maar niets van dat al, het nieuws wordt gebracht alsof de G.K.V. het wiel heeft uitgevonden.
Al met al een mooi voorbeeld van zinloze protestante afscheidingskolder.
Is er nog een reden te bedenken waarom ze niet op zouden gaan in de P.K.N. ?


Deze kritiek is wel begrijpelijk, maar toch niet helemaal fair. Allerlei organisaties komen weleens terug op eerder genoemde standpunten. Ik hoef alleen maar de PvdA te noemen die haar ideologische veren heeft afgeschud. Een standpunt komt altijd tot stand in een bepaalde tijd en plaats. Die context maakt de standpunten begrijpelijk, zelfs als je het er niet mee eens bent. Het wijzigen van standpunten kun je organisaties of kerken dus niet zonder meer kwalijk nemen.

Je hebt wel gelijk dat tal van kerken door de tijd heen gedraaid zijn en zich hebben aangepast, terwijl ze iets anders suggereerden ("geen duimbreed wijken" etc. etc.) en zelfs niet wilden toegeven dat het inmiddels anders lag dan toen. Vaak gedaan uit kerkpolitieke redenen: het eigen bestaansrecht mocht niet op losse schroeven komen te staan.

Het eigenlijke probleem (en die kritiek deel ik wel met je) is dat standpunten van kerken, van theologische of ook maatschappelijke aard zo vaak gepresenteerd worden als absolute, goddelijke waarheid. God zelf lijkt wel achter het standpunt te staan, zo fier en ferm worden ze gedebiteerd. Er ontstaat dan een pedante gelijkhebberij die leidt tot een onbarmhartig afbranden van iedereen die de standpunten relativeert, ze niet deelt of ze zelfs tegenspreekt.
Dan is de duivel altijd de trouwe trawant van de gelijkhebbers, aangezien hij ingeroepen kan worden om de ideale afschrikwekkende booswicht op de achtergrond te zijn, die zijn dwalende aanhangers (lees: iedereen die het ingenomen standpunt niet deelt) ophitst en aanstuurt.
Dat geeft de aanhangers van het eigen gelijk de rechtvaardiging om anderen te kapittelen, met de nek aan te kijken en "de maat te nemen".

De beste manier om dit op te lossen is de bewustwording dat godsdienst een menselijke bezigheid is en dat zowel leer als leven menselijke keuzes zijn in de vormgeving van die godsdienst. Ze zijn daarmee tijd- en plaatsgebonden en ze ontstaan om allerlei redenen, maar het zijn geen van boven gegeven waarheden. Die daarmee hemelse of goddelijke autoriteit zouden hebben. Ze zijn niet voor de eeuwigheid bedoeld.
Zo de wind waait, waaien de jasjes van de kerken en gelovigen. Het zijn allemaal pogingen om iets te zeggen over God.
Die pogingen kun je waarderen, maar ze zijn niet God zelf.

De les: maak je eigen waarheid nooit te absoluut. Ook al ontstaat ze binnen de boezem van een eeuwenoude kerk, al wordt ie verteld door een waarachtige bekeerde dominee en denken je ouders, grootouders en voorouders er allemaal hetzelfde over. Al worden alle knetterende oordelen en waarschuwingen over je hoofd uitgegoten als je ze ter discussie durft te stellen, daarmee worden standpunten beslist niet goddelijker.

Als de waarheid van God met zoveel geweld naar binnen wordt gepropt, moet men maar op z'n Rotterdams antwoorden:

Wie bij hoog en bij laag bezweert dat zijn standpunt goddelijke autoriteit bezit kan als antwoord krijgen: "O ja, jôh?"
Dan zijn de godsgetrouwen uitgepraat en kunnen we weer over gaan tot de orde van de dag (in plaats van die van gisteren).
Iemand zal toch de remblokken van de wielen moeten halen. We willen verder.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2017 20:23

rotterdam schreef:Vrouw in het ambt, het liedboek enz enz. - Jarenlang heeft de G.K.V. andere kerken "de maat genomen" op basis van dit soort onderwerpen en "te licht" bevonden. Nu treden ze naar buiten met een uitvoerig verslag van Bijbelonderzoek waaruit blijkt dat er geen Bijbelse gronden zijn om de vrouw in het ambt te verbieden. Dat hebben ze dus in 1943 niet goed begrepen. Beetje slordig toch ?
Ruim 50 jaar lang heeft deze kerk leden van andere kerken over dit soort onderwerpen geschoffeerd, gezinnen uit elkaar gedreven en gepolariseerd.
Je zou verwachten dat zo'n omslag samen zou gaan met excuses voor het aangedane leed.
Maar niets van dat al, het nieuws wordt gebracht alsof de G.K.V. het wiel heeft uitgevonden.
Al met al een mooi voorbeeld van zinloze protestante afscheidingskolder.
Is er nog een reden te bedenken waarom ze niet op zouden gaan in de P.K.N. ?


Nou, niet zo zuur doen en ze blijven herinneren aan een verleden waar ze al lang afscheid van hebben genomen. De GKV is al een hele poos niet meer conservatief, veroordelend of met een houding dat ze de enige ware kerk zouden zijn. Plaatselijk wordt al heel lang eenheid gezocht met andere kerkverbanden. Dus dit erbij halen is niet echt op zijn plaats. Maar blijkbaar zit er bij je nog wel wat oud zeer. Dat spijt me dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2017 09:31

rotterdam schreef:Vrouw in het ambt, het liedboek enz enz. - Jarenlang heeft de G.K.V. andere kerken "de maat genomen" op basis van dit soort onderwerpen en "te licht" bevonden. Nu treden ze naar buiten met een uitvoerig verslag van Bijbelonderzoek waaruit blijkt dat er geen Bijbelse gronden zijn om de vrouw in het ambt te verbieden. Dat hebben ze dus in 1943 niet goed begrepen. Beetje slordig toch ?
Ruim 50 jaar lang heeft deze kerk leden van andere kerken over dit soort onderwerpen geschoffeerd, gezinnen uit elkaar gedreven en gepolariseerd.
Je zou verwachten dat zo'n omslag samen zou gaan met excuses voor het aangedane leed.
Maar niets van dat al, het nieuws wordt gebracht alsof de G.K.V. het wiel heeft uitgevonden.
Al met al een mooi voorbeeld van zinloze protestante afscheidingskolder.
Is er nog een reden te bedenken waarom ze niet op zouden gaan in de P.K.N. ?

Blijkbaar heb jij naar de GKV nogal wat pijnpunten zitten, maar geldt dit niet voor ALLE afgescheiden kerken?
Als ik zie hoe er bij ons in het dorp een virtuele "Berlijnse muur" tussen GB een HHK loopt, als ik zie hoe bij mijn schoonouders niets anders dan de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland enig bestaansrecht had mogen hebben, en ik kan nog even doorgaan...
Na de contra-reformatie in de RKK zijn de meeste pijnpunten van Luther immers ook opgelost...
Enige reden waarom de linkerkant van de protestantse vleugel niet zou aansluiten bij de RKK, en de rechterkant zich sjiitisch zou gaan noemen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2017 09:32

Marnix schreef:Nou, niet zo zuur doen en ze blijven herinneren aan een verleden waar ze al lang afscheid van hebben genomen. De GKV is al een hele poos niet meer conservatief, veroordelend of met een houding dat ze de enige ware kerk zouden zijn. Plaatselijk wordt al heel lang eenheid gezocht met andere kerkverbanden. Dus dit erbij halen is niet echt op zijn plaats. Maar blijkbaar zit er bij je nog wel wat oud zeer. Dat spijt me dan.

Eens, ik heb nog nooit een vrijgemaakte ontmoet die claimde in de enig ware kerk te zitten. Blijkbaar heeft dat ooit gespeeld, maar dat is ver voor mijn tijd geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 19 jun 2017 10:19

gravo schreef:We willen verder.
Waarnaartoe eigenlijk?

Even los van deze vraag (die op zich open gesteld is, maar wel belangrijk is v.w.b. de vraag vanwaaruit je als kerk leeft en waarnaartoe je leeft), vind ik wel dat je uit het voorbeeld van de GKV het volgende kunt stellen:
1. Afscheiding is geen garantie dat het Schriftgezag gehandhaafd blijft, tenminste niet in de vorm waarin degenen die zich afscheiden dat voor ogen hadden. Binnen een paar generaties kan het weer heel anders zijn. Dus het oprichten van een eigen clubje om de ware leer te handhaven garandeert helemaal niets. De kerk als reservaat is geen succes gebleken. Beter is het dus, om als er in je ogen iets verkeerds gaat in je eigen kerkverband, er onder protest er te blijven en te staan voor wat je gelooft. Dat geeft misschien onrust in de kerk, maar onrust is nog altijd een stuk beter dan een stille revolutie waarbij uiteindelijk niet meer dan een lege kerk overblijft (zie bijv. bij wat er bij de synodalen gebeurd is).
2. Eigenlijk bevindt de GKV zich op hetzelfde pad: deze kerken lopen nu ook stilaan leeg. Het openstellen van de vrouw in het ambt gaat dit niet alleen niet keren, het is eerder een symptoom van eenzelfde stille revolutie, een conformeren aan de tijdgeest met als uiteindelijke resultaat een geheel in de pas lopen met de rest van de geseculariseerde maatschappij.
De kerk is daarbij dan niet meer een dwarse struikelsteen waar de wereld zich mateloos aan ergert, maar hooguit een oubollig instituut waar achtergebleven mensen zich kunnen uitleven in wat onschuldige spiritualiteit. Dat mag best van de wereld: laat ze lekker, dat sterft toch wel uit.
Maar wee de kerk die geen dodelijke bedreiging vormt voor de maatschappij waarin ze zich bevindt! Die kerk is zelf al zo goed als dood. Het is eten of gegeten worden!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Johan100 » 19 jun 2017 10:22

elbert schreef:Waarnaartoe eigenlijk?

Dat vraag ik me ook af! Ben benieuwd......
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2017 10:59

elbert schreef:De kerk is daarbij dan niet meer een dwarse struikelsteen waar de wereld zich mateloos aan ergert, maar hooguit een oubollig instituut waar achtergebleven mensen zich kunnen uitleven in wat onschuldige spiritualiteit. Dat mag best van de wereld: laat ze lekker, dat sterft toch wel uit.
Maar wee de kerk die geen dodelijke bedreiging vormt voor de maatschappij waarin ze zich bevindt! Die kerk is zelf al zo goed als dood. Het is eten of gegeten worden!

Welke kerkgemeenschap voelt wel als een bedreiging voor de maatschappij in jouw ogen?
Ik ken er niet een om eerlijk te zijn... (De diverse misbruikzaken die spelen en gepeeld hebben in diverse genootschappen even daargelaten)...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2017 11:03

gravo schreef:Nu de gereformeerde gezindte nog. Maar dat komt er ook aan, voorspel ik.

Dat zal ook nog wel een generatie duren vermoed ik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 19 jun 2017 11:08

StillAwake schreef:Welke kerkgemeenschap voelt wel als een bedreiging voor de maatschappij in jouw ogen?
Vraag het aan Alexander Pechtold, zou ik zeggen. Welk kerkgenootschap is het meest bedreigend voor zijn maatschappijbeeld? ;)
Het belangrijkste voor een christelijke kerk is zichzelf de vraag te stellen wat God wil en alleen wat Hij wil.
Uiteindelijk is dat de enige vraag die ertoe doet. Wanneer die vraag gesteld en beantwoord wordt, dan is de kerk een bedreiging voor de maatschappij zoals we die kennen.

Dat lijkt een open deur, maar je kunt je toch in gemoede wel af gaan vragen wat er de afgelopen 70 jaar is veranderd.
Is het echt zo dat wij nu zo'n beter verstaan van de Schrift hebben gekregen dat de bakens in die periode op sommige punten op zo'n vergaande manier zijn verzet? En dat bij het verzetten van die bakens alleen de wil van God doorslaggevend is geweest?
Ik heb daar zo mijn gedachten bij, maar ik geloof niet dat het antwoord op die vraag bevestigend is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2017 11:18

elbert schreef:Vraag het aan Alexander Pechtold, zou ik zeggen. ;)
Het belangrijkste voor een christelijke kerk is zichzelf de vraag te stellen wat God wil en alleen wat Hij wil.
Uiteindelijk is dat de enige vraag die ertoe doet. Wanneer die vraag gesteld en beantwoord wordt, dan is de kerk een bedreiging voor de maatschappij zoals we die kennen.

Dat lijkt een open deur, maar je kunt je toch in gemoede wel af gaan vragen wat er de afgelopen 70 jaar is veranderd.
Is het echt zo dat wij nu zo'n beter verstaan van de Schrift hebben gekregen dat de bakens in die periode op sommige punten op zo'n vergaande manier zijn verzet? En dat bij het verzetten van die bakens alleen de wil van God doorslaggevend is geweest?
Ik heb daar zo mijn gedachten bij, maar ik geloof niet dat het antwoord op die vraag bevestigend is.

Ik zal Alexander eens vragen hoe hij dit ziet als ik hem tegenkom.
Maar ik vermoed dat Alexander het ook niet weet...

Ik (atheïstisch opgevoed, en voornamelijk actief buiten het christelijke wereldje) ken geen voorbeelden van genootschappen die door de omgeving als een bedreiging worden gezien op de wijze die jij bedoelt.

In de afgelopen 70 jaar is er best het een en ander veranderd in de maatschappij, ik denk dat jij dat zelf ook wel ziet.
En ik geloof dat je kerk moet zijn in de wereld, waarbij het angstvallig vasthouden aan dat van 400 jaar geleden als maatgevend gezien werd gevaarlijk is.
Je kunt je afvragen in hoeverre die bakens de afgelopen 400 jaar op de juiste plaats hebben gestaan...

Natuurlijk begrijp ik de angst die sommigen voelen bij veranderingen, maar dat maakt veranderingen niet per definitie verkeerd.
Ik zie dat we op een ander punt staan (in alle kerkgemeenschappen) als waar we 70 jaar geleden stonden, maar ik denk dat de traditie daarin ook nog heel lang leidend is geweest (ik heb zelfs wel eens door een predikant horen beweren dat de traditie geïnspireerd is).

Het belangrijkste voor een kerk is Gods liefde aan de wereld tonen, dat voelt niet als een bedreiging, maar als een uitnodiging.
Het belangrijkste voor een kerk is laten zien wie Jezus is, en daar hoort navelstaren niet bij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 19 jun 2017 11:29

StillAwake schreef:Ik zal Alexander eens vragen hoe hij dit ziet als ik hem tegenkom.
Maar ik vermoed dat Alexander het ook niet weet...
Als dat zo is, heeft de kerk een probleem. Maar ik denk dat dhr. Pechtold weldegelijk een aantal appeltjes te schillen heeft met christelijke kerken. Vandaar ook dat hij poogt om alles wat christelijk is of zelfs daarnaar zweemt, uit de staatsinrichting en maatschappij te verwijderen.
StillAwake schreef:Ik (atheïstisch opgevoed, en voornamelijk actief buiten het christelijke wereldje) ken geen voorbeelden van genootschappen die door de omgeving als een bedreiging worden gezien op de wijze die jij bedoelt.
Op welke wijze bedoel ik dat dan? Want ik ben in dit topic nog niet eens begonnen om daar duiding aan te geven.
StillAwake schreef:In de afgelopen 70 jaar is er best het een en ander veranderd in de maatschappij, ik denk dat jij dat zelf ook wel ziet.
En ik geloof dat je kerk moet zijn in de wereld, waarbij het angstvallig vasthouden aan dat van 400 jaar geleden als maatgevend gezien werd gevaarlijk is.
Je kunt je afvragen in hoeverre die bakens de afgelopen 400 jaar op de juiste plaats hebben gestaan...
Dat laatste is een terechte vraag en mijn opmerkingen waren dan ook niet alleen gericht tegen de zgn. progressieve kerken (punt 2), maar (punt 1!) ook tegen de orthodoxere varianten.
StillAwake schreef:Het belangrijkste voor een kerk is Gods liefde aan de wereld tonen, dat voelt niet als een bedreiging, maar als een uitnodiging.
Het belangrijkste voor een kerk is laten zien wie Jezus is, en daar hoort navelstaren niet bij.
Gods liefde legt de bijl aan de wortel van alles waar onze maatschappij voor staat. Beseffen we dat wel? Onze maatschappij is gericht op het hier en nu, op genot zonder gebod, op een gerieflijk leventje zonder zorgen en zonder offers, op een leventje waar wijzelf de norm zijn en wezelf bepalen hoe we de maatschappij inrichten, dat we alles wel prima vinden zolang de ander ons er niet mee lastigvalt enz. enz.
Nou, als het christelijk geloof daar geen bedreiging voor is, dan is het irrelevant en niet ter zake doend.
Maar als het goed is, belijdt de christelijke kerk dat haar Heer Koning en Rechter is, die de wereld rechtvaardig zal oordelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 19 jun 2017 11:35

Marnix schreef:De GKV is al een hele poos niet meer conservatief, veroordelend of met een houding dat ze de enige ware kerk zouden zijn. Plaatselijk wordt al heel lang eenheid gezocht met andere kerkverbanden.
StillAwake schreef:Eens, ik heb nog nooit een vrijgemaakte ontmoet die claimde in de enig ware kerk te zitten. Blijkbaar heeft dat ooit gespeeld, maar dat is ver voor mijn tijd geweest.
Ik ken ze wel: vrijgemaakten die claimen in de enige ware kerk te zitten. Ik denk dat een van de belangrijkste redenen dat er allerlei vernieuwingen en omslagen in de GKv plaatsvinden is dat de hardcore vrijgemaakten allang vertrokken zijn. In 2003 is een grote groep vrijgemaakten vertrokken omdat ze het oneens waren met een aantal ontwikkelingen binnen de kerk en vormden een nieuw kerkverband: DGK. (Dit is de website van hun kerkverband.) In 2009 is er weer een groep vertrokken uit de GKv (en ook uit DGK) en die hebben weer een ander kerkverband gevormd: GKN. (Dit is de website van GKN.). Verder zijn er nog subscheuringen in DGK en GKN: dat zijn dan enkele gemeenten die 'alleen' zijn. Voor het gemak noem ik deze twee kerkgenootschappen plus die subscheuringen even 'hersteld vrijgemaakten'.

Een aantal jaren geleden heb ik meerdere malen beide kerkgenootschappen een bezoek gebracht en heb ik mijn afstudeeropdracht erover gehouden. Het zijn aardige, vriendelijke mensen maar ze zijn ook recht voor hun raap: "Je gaat naar de hel." "Wat erg dat jij en je ouders niet meegegaan zijn in de vrijmaking van 2003 maar nu nog in de GKv zitten." "...maar nu ben je in de kerk die teruggaat op de ware leer der Reformatie." Ook in interviews bij mensen thuis hoorden we hetzelfde: "Als je niet de GKv verlaat begeef je je op de brede weg. En je weet waar die naartoe leidt." Vergis je niet, deze scheuringen van 2003 en 2009 gingen dwars door gezinnen heen. Ik herinner me nog goed dat er mensen 'verdwenen' uit de kerk - ik was in 2003 nog te jong om dat allemaal goed te begrijpen. Toen ik zelf uit interesse DGK bezocht kwam ik de 'verdwenen mensen' opeens weer tegen.

Allerwegen, wanneer deze mensen de GKv verlaten blijven de mensen met een ruimere blik achter. Vandaar dat het nu zo hard gaat - denk ik.

Ik belde mijn vader gisteren eventjes. Hij is ouderling en hij vertelde dat er in de gemeente van mijn ouders al mensen zijn die hebben aangegeven de GKv te zullen verlaten door dit synodebesluit. Ik vermoed dan ook dat DGK en GKN nog een stukje zullen groeien door de recente ontwikkelingen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2017 11:39

Er zijn er nog wel een paar over, de meesten hebben de GKV inderdaad inmiddels verlaten. En ja, allicht leidt dit weer tot wat scheuringen. Mogelijk ook tot fusies, met de NGK bijvoorbeeld.

Mooi stuk van Jos Douma:

http://www.levenindekerk.nl/2017/06/17/ ... van-jezus/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Johan100 » 19 jun 2017 11:46

Pcrtje schreef:

Een aantal jaren geleden heb ik meerdere malen beide kerkgenootschappen een bezoek gebracht en heb ik mijn afstudeeropdracht erover gehouden. Het zijn aardige, vriendelijke mensen maar ze zijn ook recht voor hun raap: "Je gaat naar de hel." "Wat erg dat jij en je ouders niet meegegaan zijn in de vrijmaking van 2003 maar nu nog in de GKv zitten." "...maar nu ben je in de kerk die teruggaat op de ware leer der Reformatie." Ook in interviews bij mensen thuis hoorden we hetzelfde: "Als je niet de GKv verlaat begeef je je op de brede weg. En je weet waar die naartoe leidt."


'Leuk' dat je dit hier vermeldt, maar we kunnen het niet controleren. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze hele andere woorden gebruikt hebben die jij zo opvat hoe je hier vermeldt. Maar misschien ligt het iets genuanceerder dan zwart-wit.

Ik noem maar een voorbeeld uit eigen ervaring met jou; als ik hier om te waarschuwen zeg (schrijf) dat ik de evolutietheorie zie als een misleiding van de duivel en jij vervolgens schrijft dat ik zeg (schrijf) dat mensen die in de evolutietheorie geloven onder invloed staan van de duivel of duivelsaanbidders zijn, creëer je al een ander beeld.

Maak je op dezelfde manier deze hersteld vrijgemaakten nu ook niet een beetje zwart?

Jij bent er alleen bij geweest, wij kunnen het niet controleren. Dus ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is om dit te vermelden.
Het is voor ons allemaal maar subjectief.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 19 jun 2017 11:59

Johan100 schreef:'Leuk' dat je dit hier vermeldt, maar we kunnen het niet controleren.(...) Jij bent er alleen bij geweest, wij kunnen het niet controleren.
We waren met z'n vijven, dus ik en nog vier getuigen "van welken allen nog over zijn, en geen zijn ontslapen." Maar inderdaad, ik presenteer onze eigen ervaringen. Ik pretendeer geen objectief, wetenschappelijk beeld te schetsen.

Johan100 schreef:Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze hele andere woorden gebruikt hebben die jij zo opvat hoe je hier vermeldt. Maar misschien ligt het iets genuanceerder dan zwart-wit.
Je kunt me controleren door zelf een aantal diensten bij te wonen en interviews te houden bij de mensen thuis. We wilden overigens ook een interview houden met een predikant (ds. De Marie) en de studentenvereniging (Virtute Dei). Ds. De Marie wees ons verzoek af omdat we 'te licht' waren (terwijl we een opleiding deden aan een reformatorische school en nog niets hadden genoemd over onze eigen achtergronden :roll: ). Een bestuurslid van Virtute Dei ging wel in op ons verzoek maar wilde zélf de antwoorden op onze vragen schrijven. Ik heb het nog even ingezien: het is wel degelijk het zwart-witte beeld. Dat maakt mij verder niet uit, trouwens. Ik vond het interessant om te zien en horen hoe zij denken, ook al heb ik zelf andere overtuigingen. Je kunt echter niet om de conclusie heen dat de GKv zich de afgelopen jaren heel rap heeft opengesteld voor andere kerken en herziening van standpunten; en dat DGK en GKN zeer gesloten gemeenschappen zijn en die alleen onderling contact met elkaar hebben.

EDIT: je kunt zelf natuurlijk al wat onderzoek verrichten door rond te neuzen op de website. Deze artikelen spreken boekdelen: http://www.gereformeerdkerkbladdebazuin.nl/thema/3 .

Johan100 schreef:Maak je op dezelfde manier deze hersteld vrijgemaakten nu ook niet een beetje zwart? (...) Dus ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is om dit te vermelden.[
Ik maak hen niet zwart! Ik reageer op Marnix en StillAwake die stellen dat er geen vrijgemaakten meer zijn die nog denken dat zij de enige ware kerk zijn. Mijn reactie is dat ik denk dat zij ongelijk hebben. Nouja, in zoverre: de vrijgemaakten die dat dus nog echt zo vinden zijn eruitgestapt en bevinden zich in een van de hersteld vrijgemaakte gemeenten.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten