Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 21 jun 2017 12:30

rotterdam schreef:Eigenaardig, een oproep om het kwaad te accepteren, het is nu eenmaal zo gelopen. Doen we dat vanaf heden met alle zonden ?
De R.K.K. heeft nog de gewoonte van tijd tot tijd een "mea culpa"uit te spreken.
Ook regeringen van landen spreken schaamte en excuses uit voor b.v. slavernij, apartheid, overheersing, oorlogen enz.
Onze kerken ? Niets van dit alles, gewijzigde exegese, voortschrijdend inzicht - het is nu eenmaal zo gelopen. Dader(s) liggen op het kerkhof.

Gebouw te klein ? smoesjes, dan blijf je toch kerken in 2 gebouwen en maak je een wijkindeling.

Klopt, ook in het buitenland zijn er vreemde clubjes, deze gewoonte hebben wij protestanten keurig geëxporteerd.

Geen oproep om het kwaad te accepteren, maar op gegeven moment moet je wel concluderen dat de kaarten liggen zoals ze liggen en daarmee doorgaan.
Ik heb in de samensprekingen die bij ons (lokaal) gehouden worden dat Mea Culpa wel vernomen.

En laten we eerlijk zijn, die excuses van de volgende generatie (de daders liggen ook in dit geval vaak al letterlijk op het kerkhof) komt vaak een beetje over als een wassen neus. Ik heb in elk geval nog nooit iemand ontmoet die de excuses van de Deense regering voor het gedrag van de Vikingen indertijd serieus genomen heeft...

En om nou te zeggen dat protestanten de hokjesgeest geëxporteerd hebben lijkt me stug, al in de Bijbel wordt er melding over gemaakt...

Waar ik bij jou (en anderen) een beetje tegenaan loop dat het ontbreken van eenheid in de kerken een beetje een stokpaardje is geworden, waardoor jouw houding juist wrevel opwekt.
Jij hebt hier in discussies ook wel eens kwetsende dingen over mij geroepen, maar een Mea Culpa is ook daar nooit echt van de grond gekomen.
Er zijn in het verleden over en weer fouten gemaakt, en op gegeven moment moet je dat ook eens kunnen afsluiten, in het verleden blijven hangen werkt zo slecht...

En om nou in een keer de hele linkertak van de protestantse kerken samen te voegen met de RKK, en de rechterflank bij de Sjiitische raad van moskeeën aan te laten sluiten is qua eenheid misschien wenselijk, realistisch is het geenszins...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 21 jun 2017 17:03

StillAwake schreef:Geen oproep om het kwaad te accepteren, maar op gegeven moment moet je wel concluderen dat de kaarten liggen zoals ze liggen en daarmee doorgaan.
Ik heb in de samensprekingen die bij ons (lokaal) gehouden worden dat Mea Culpa wel vernomen.

En laten we eerlijk zijn, die excuses van de volgende generatie (de daders liggen ook in dit geval vaak al letterlijk op het kerkhof) komt vaak een beetje over als een wassen neus. Ik heb in elk geval nog nooit iemand ontmoet die de excuses van de Deense regering voor het gedrag van de Vikingen indertijd serieus genomen heeft...

En om nou te zeggen dat protestanten de hokjesgeest geëxporteerd hebben lijkt me stug, al in de Bijbel wordt er melding over gemaakt...

Waar ik bij jou (en anderen) een beetje tegenaan loop dat het ontbreken van eenheid in de kerken een beetje een stokpaardje is geworden, waardoor jouw houding juist wrevel opwekt.
Jij hebt hier in discussies ook wel eens kwetsende dingen over mij geroepen, maar een Mea Culpa is ook daar nooit echt van de grond gekomen.
Er zijn in het verleden over en weer fouten gemaakt, en op gegeven moment moet je dat ook eens kunnen afsluiten, in het verleden blijven hangen werkt zo slecht...

En om nou in een keer de hele linkertak van de protestantse kerken samen te voegen met de RKK, en de rechterflank bij de Sjiitische raad van moskeeën aan te laten sluiten is qua eenheid misschien wenselijk, realistisch is het geenszins...


Excuses van regeringen b.v. Duitsland en Japan t.a.v. de tweede wereldoorlog worden wel degelijk serieus genomen.
De "blanke" kerken van Zuid Afrika zijn diep door het stof gegaan over hun apartheid theologie.

De protestante hokjesgeest staat in schril contrast met de eenheid van Rooms Katholieke en orthodoxe kerken.

Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Wiens stokpaardje is dit ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2017 22:40

Het is vooral off-topic. Het heeft niets met het onderwerp te maken. Er verandert iets in een kerk en vervolgens haal je oude koeien uit een sloot en roep je: Ohh, maar vroeger waren ze daar tegen. Ja. Dat klopt. En zo veranderen standpunten door de jaren heen. Vroeger waren ze ook in iedere kerk tegen een band. En daarvoor tegen het zingen van andere dingen dan Psalmen. Wat zou dat? Misschien kan je beter inhoudelijk reageren ipv de GKV zwart maken omdat ze ooit kritisch waren op andere kerkverbanden. Dan maak je jezelf schuldig aan hetgeen je de GKV verwijt. Gelukkig ga jij daar over 30 jaar natuurlijk wel je excuses voor aanbieden :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2017 08:29

rotterdam schreef:Excuses van regeringen b.v. Duitsland en Japan t.a.v. de tweede wereldoorlog worden wel degelijk serieus genomen.
De "blanke" kerken van Zuid Afrika zijn diep door het stof gegaan over hun apartheid theologie.

De protestante hokjesgeest staat in schril contrast met de eenheid van Rooms Katholieke en orthodoxe kerken.

Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Wiens stokpaardje is dit ?

De excuses van Duitsland zijn serieus genomen omdat de generatie die betrokken was bij het oorlogsgeweld zelf deze excuses aangeboden heeft. Hetzelfde geld voor de apartheidstheologie.
De excuses van Japan bestaan niet echt, dus dat is een heel beroerd voorbeeld.

Je zou overigens nog schrikken van de verdeeldheid in de Katholieke kerk. Dat een Jezuiet de zaak nu aanvoert is de benedictijnen een doorn in het oog en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De kerk val onder 1 central bestuur, dat dan weer wel, maar dat geld voor de PKN ook, en om dat nou een homogeen gezelschap te noemen gaat veel te ver.

Natuurlijk heft Jezus gebeden voor eenheid in de kerk, maar dat houdt niet in dat iedereen aan "Rotterdam" excuses aan moet bieden voor wat ooit fout is gedaan en gegaan.
Bovendien valt me op dat jijzelf een van de personen bent die het meest bezig is in dit forum om de verschillen te benadrukken...

Je zal best schade opgelopen hebben door kerkmuren (al geloof ik niet dat het iets met de GKv te maken heeft, omdat je het jaartal van de vrijmaking al tweemaal foutief genoemd hebt, wat erg onwaarchijnlijk is als het je echt geraakt heeft...), maar het lijkt er af en toe ook wel op dat je het gewoon lekker vind om tegen de afgescheiden kerken aan te schoppen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 22 jun 2017 14:14

Marnix schreef: Gelukkig ga jij daar over 30 jaar natuurlijk wel je excuses voor aanbieden :)


o.k. :D

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 22 jun 2017 14:29

StillAwake schreef:
De kerk val onder 1 central bestuur, dat dan weer wel, maar dat geld voor de PKN ook, en om dat nou een homogeen gezelschap te noemen gaat veel te ver.

Natuurlijk heft Jezus gebeden voor eenheid in de kerk, maar dat houdt niet in dat iedereen aan "Rotterdam" excuses aan moet bieden voor wat ooit fout is gedaan en gegaan.
Bovendien valt me op dat jijzelf een van de personen bent die het meest bezig is in dit forum om de verschillen te benadrukken...

Je zal best schade opgelopen hebben door kerkmuren (al geloof ik niet dat het iets met de GKv te maken heeft, omdat je het jaartal van de vrijmaking al tweemaal foutief genoemd hebt, wat erg onwaarchijnlijk is als het je echt geraakt heeft...), maar het lijkt er af en toe ook wel op dat je het gewoon lekker vind om tegen de afgescheiden kerken aan te schoppen.


Homogeniteit is helemaal geen noodzakelijkheid om kerk te zijn.

Uiteraard zit ik niet te wachten op persoonlijke aan mij gerichte excuses, dat weet jij ook, maar ja je moet toch wat zeggen he ?
De dwaasheid van al die afscheidingen aan de kaak stellen is geen kwestie van "lekker vinden".

Echt geraakt ? Wat is dat ?
Ik heb er geen trauma aan over gehouden :D , een tot op het bot verdeelde familie dat wel - is dat genoeg om een mening te mogen hebben over de gebeurtenissen in 1944 :mrgreen: ?

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor GDK » 22 jun 2017 14:39

elbert schreef:Het christelijk geloof is niet relevant voor de maatschappij als ze zich er niet kritisch toe verhoudt, maar ze is juist relevant door zoutend zout te zijn en dat zal weerstand oproepen. Hebben vrouwen daar geen taak in? Reken maar. Alleen vermag ik niet in te zien waarom dat vanuit een bijzonder ambt zou moeten, omdat de Schrift daar geen ruimte voor biedt. Het gewone ambt van alle gelovigen is wat dat betreft al onderbezet genoeg.


Als in mijn PKN gemeente de dames hun ambt neerleggen en het aan de mannen overlaten, stort de boel onmiddellijk hopeloos in. Zonder vrouwelijke ambtsdragers kan de kerk hier geen zoutend zout zijn. Ik ben er daarom wel blij mee. Als ik zie wat zij allemaal doen .... petje af!
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 23 jun 2017 06:59

rotterdam schreef:Homogeniteit is helemaal geen noodzakelijkheid om kerk te zijn.

Uiteraard zit ik niet te wachten op persoonlijke aan mij gerichte excuses, dat weet jij ook, maar ja je moet toch wat zeggen he ?
De dwaasheid van al die afscheidingen aan de kaak stellen is geen kwestie van "lekker vinden".

Echt geraakt ? Wat is dat ?
Ik heb er geen trauma aan over gehouden :D , een tot op het bot verdeelde familie dat wel - is dat genoeg om een mening te mogen hebben over de gebeurtenissen in 1944 :mrgreen: ?

Homogeniteit hoeft inderdaad geen voorwaarde te zijn voor kerk-zijn. En ik ben het met je eens dat de dwaasheid van de meeste afscheidingen aan de kaak gesteld mag worden, maar daarin heb je je punt al ruimschoots gemaakt vermoed ik zo.
Bovendien: toen ik voor het eerst met het christelijk geloof in aanraking kwam was het achteraf bezien juist fijn dat er naast de kerk van mijn schoonfamilie ook andere denominaties zijn. Ik denk nog steeds niet dat ik me daar had kunnen aansluiten. In die zin is het bestaan van de vrijgemaakte denominatie voor mij een zegen geweest.

Als ik bij ons in de kerk om me heen kijk zie ik bijznder weinig mensen die 1944 bewust meegemaakt hebben, en dan zijn excuses, aan wie dan ook, in mijn ogen een wassen neus.

En neem van mij aan dat ik weet wat een tot op het bot verdeelde familie is. Afgezien van het feit dat mijn kant van de familie mijn christen-zijn niet of nauwelijks kan accepteren loopt daar ook nog eens het Grote Schisma (Ajax/Feyenoord) door heen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 23 jun 2017 17:16

StillAwake schreef:Homogeniteit hoeft inderdaad geen voorwaarde te zijn voor kerk-zijn. En ik ben het met je eens dat de dwaasheid van de meeste afscheidingen aan de kaak gesteld mag worden, maar daarin heb je je punt al ruimschoots gemaakt vermoed ik zo.
Bovendien: toen ik voor het eerst met het christelijk geloof in aanraking kwam was het achteraf bezien juist fijn dat er naast de kerk van mijn schoonfamilie ook andere denominaties zijn. Ik denk nog steeds niet dat ik me daar had kunnen aansluiten. In die zin is het bestaan van de vrijgemaakte denominatie voor mij een zegen geweest.

Als ik bij ons in de kerk om me heen kijk zie ik bijznder weinig mensen die 1944 bewust meegemaakt hebben, en dan zijn excuses, aan wie dan ook, in mijn ogen een wassen neus.

En neem van mij aan dat ik weet wat een tot op het bot verdeelde familie is. Afgezien van het feit dat mijn kant van de familie mijn christen-zijn niet of nauwelijks kan accepteren loopt daar ook nog eens het Grote Schisma (Ajax/Feyenoord) door heen ;-)


We zijn het eens. Je verwacht van mij als Rotterdammer toch geen keuze inzake Feyenoord/Ajax ? :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2017 10:49

rotterdam schreef:We zijn het eens. Je verwacht van mij als Rotterdammer toch geen keuze inzake Feyenoord/Ajax ? :mrgreen: :mrgreen:

OK, speciaal voor jou: Feyenoord/Sparta/Excelsior ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 28 jun 2017 07:28

naamloos schreef:Na je pleidooi om soepel met de vorm om te gaan had ik een anders conclusie van je verwacht.
De inhoud van het christelijk geloof is op geen enkele manier afhankelijk van de vorm waarin het wordt gebracht, net zo min als het afhankelijk is van een ambt.
Net zo stellig als jij beweerd dat de schrift geen ruimte biedt voor een vrouwelijk ambt stellen anderen van wel.
Laten we elkaar vrijlaten in bijzaken, het heeft niets met de inhoud van het evangelie te maken.
We hebben verdraaid toch wel wat anders aan ons hoofd dan je druk maken of je iets leert van een man of van een vrouw! ](*,) ](*,) ](*,)
(En ook van welk cluppie je afstamt, maar goed daar zit Rotterdams stokpaard mee opgezadeld)

Marnix schreef:Het zou mooi zijn als er ook met de PKN meer eenheid zou komen. Daarnaast doe je nu een beetje alsof het besluit vooral ontstaan is vanuit een verlangen om bij de tijd te zijn als kerk, alsof de Bijbel het een zou zeggen maar men omwille van de tijdsgeest maar wat anders besluit en de Bijbel terzijde schuift, terwijl er wel degelijk een inhoudelijke bijbelse argumentatie bij het besluit is gegeven. Net als destijds bij de NGK. Daar kan je het mee eens zijn of niet, dat is wat anders.
Goed, inhoudelijke bijbelse argumentatie. Dat jullie er anders over denken, mag duidelijk zijn, maar als ik de voorwaarden voor ambtsdragers die in de Bijbel worden gegeven (en die dus niet uit de dikke duim van synodeleden is gezogen) er naast leg, dan vind ik het volgende:

1 Tim. 3:2 Een opziener (ouderling) nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
Titus 1:5 Zo iemand moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, gelovige kinderen hebben, die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.
1 Tim. 3:12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.

Dat lijkt me vrij duidelijk, maar voor sommigen blijkbaar niet. Wat kun je dan vanuit de bijbel aanvoeren om deze ambten voor vrouwen te ondersteunen? Nou, dit:
Afbeelding
Dat is het wel zo'n beetje. Het gaat bij de vrouw in het ambt weldegelijk over de inhoud en niet over de vorm.
In de Bijbel worden wel "weduwen" genoemd als vrouwen die in de gemeente bepaald dienstwerk verrichten (1 Tim. 5:9). Het ging om 60 plussers die weduwe waren en een zeker aanzien hadden. Ik neem aan dat zij vooral onder vrouwen in de gemeente werkzaam waren. Deze positie kennen we nu zo niet meer, maar als je een ambt voor vrouwen ambieert, dan is dat het enige bijbelse aanknopingspunt.

Ik ben in elk geval niet van het standpunt: "ach, het maakt niet uit of je iets leert van een man of een vrouw". In de eerste plaats omdat het hier niet gaat om "iets leren", maar om "geestelijk leiding geven in de gemeente". In de tweede plaats is de Bijbel hier heel duidelijk in, en in de derde plaats omdat als je bij de Bijbel op dit punt zegt: "ach, wat maakt het uit", je dat met net zoveel reden bij andere verzen in de Bijbel kunt zeggen. Dan ben je hard op weg om vrijzinnig te worden.
Van vrijgemaakt naar vrijzinnig. Het scheelt maar een paar letters en die weg is zo bewandeld.
GDK schreef:Als in mijn PKN gemeente de dames hun ambt neerleggen en het aan de mannen overlaten, stort de boel onmiddellijk hopeloos in. Zonder vrouwelijke ambtsdragers kan de kerk hier geen zoutend zout zijn. Ik ben er daarom wel blij mee. Als ik zie wat zij allemaal doen .... petje af!
Dit is een praktisch argument en geen bijbels argument. Een praktisch argument bovendien, dat uitgaat van armoede: er zijn geen mannen die in een bijzonder ambt kunnen/willen dienen in het Koninkrijk van God en daarom moeten de vrouwen dat maar doen. Moeten we daar blij van worden? Ik zou zeggen: geef die mannen in de gemeente die er zijn eens een por! Geestelijke armoede kan nooit een uitgangspunt voor het principe zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf lid van de PKN en ik kan dus weldegelijk omgaan met verschillen van mening hierover, maar het feit dat vrouwen ambtsdrager kunnen zijn, berust niet op een gegeven uit de Schrift; sterker nog: men neemt hier een loopje met diezelfde Schrift.
gravo schreef:Bovenstaande zin vat jouw reactie aardig samen denk ik. Hoewel dit vaak gezegd wordt en goed in het gehoor ligt, ben ik het toch niet met je eens.
Het suggereert mij teveel dat de inhoud van het christelijk geloof een afgebakend en altijd gelijk blijvend stelsel is. Als je één steen uit de muur haalt, stort alles in.
Dat is niet zo. Eenvoudig aan te tonen uit de historische debatten, tegenstellingen en schisma's in het christendom. Ook nu zijn er vele vormen van christendom, die ook op de inhoud van elkaar verschillen.
Jouw argumentatie komt neer op: "christenen hebben altijd en overal al verschillen van mening gehad en we leven nu in een andere tijd, dus is het best goed als we nu over bepaalde dingen anders denken".
Dan is mijn reactie: ja, dat klopt, maar het uitgangspunt om christen te zijn is wel dat je uiteindelijk bij alles wat je doet, laat en vindt, de Bijbel het laatste woord laat hebben, ook in die andere omstandigheden en tijdsgewrichten.
Daarom is mijn insteek niet dat je je door de omstandigheden of de tijdgeest laat leiden, maar uiteindelijk door: "wat vindt God hier nu eigenlijk van, wat zegt Zijn Woord?". Dat is het sine qua non van het christen zijn. Zeg ik hiermee dat iemand die een ander standpunt heeft over de vrouw in het ambt, geen christen is? Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg wel dat hij of zij de Bijbel niet aan zijn/haar kant heeft en er beter aan doet om die Bijbel weer meer serieus te nemen. Want alleen de Bijbel geeft een gezonde leidraad voor ons handelen als christen, alleen zo kunnen we een zoutend zout en een lichtend licht zijn. Al het andere, lijkt maar even mooi, maar is uiteindelijk geen goed ingredient voor een positief christelijk getuigenis in deze wereld.
Terug naar de Schrift dus en daarmee kan zowel het heden als het verleden (heb ik gezegd dat het vroeger altijd beter was?) gecorrigeerd worden.
Want een positief christelijk getuigenis is er alleen als christenen serieus werk maken om volgens Bijbelse principes te leven. Niet als het enige wat ze zeggen, is: "ja, maar ik denk daar toch anders over".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Niagara » 28 jun 2017 08:15

elbert schreef:Goed, inhoudelijke bijbelse argumentatie. Dat jullie er anders over denken, mag duidelijk zijn, maar als ik de voorwaarden voor ambtsdragers die in de Bijbel worden gegeven (en die dus niet uit de dikke duim van synodeleden is gezogen) er naast leg, dan vind ik het volgende:

1 Tim. 3:2 Een opziener (ouderling) nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
Titus 1:5 Zo iemand moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, gelovige kinderen hebben, die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.
1 Tim. 3:12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.

Dat lijkt me vrij duidelijk, maar voor sommigen blijkbaar niet. Wat kun je dan vanuit de bijbel aanvoeren om deze ambten voor vrouwen te ondersteunen?


Volgens mij draait het stukje 'de man van één vrouw' veel meer om het niet hebben van meerdere vrouwen zoals in die tijd veel voorkwam. Er zijn toch veel meer plekken in de bijbel waar bijvoorbeeld over 'zonen' gesproken wordt terwijl dezelfde aanmoediging of vermaning ook voor dochters geldt. De bijbel gaat niet onnodig tegen de heersende cultuur in, die in die tijd patriarchaal was. Vrouwen kregen ook nauwelijks onderwijs, dus hoe konden zij anderen onderwijzen? Vrouwen moesten stil zijn in de gemeente omdat door de samenkomsten heen kwebbelen of zelfs roddelen niet de bedoeling was. Als je niks onderwezen is is het voor te stellen dat je niet zoveel anders hebt om over te praten dan andere mensen of jezelf. Dit hoort niet in de samenkomsten thuis. Hoofdbedekking voor de vrouw was juist ook een statement in die cultuur, omdat veel vrouwen pronkten met ingewikkelde kapsels, het was niet de bedoeling dat naar uiterlijke schoonheid alle aandacht naar ging in de samenkomsten, belangrijker was een bekeerd hart, deugdelijkheid en goede vruchten.
De geest van deze voorschriften geldt nog steeds voor ons. Roddel niet, en praat niet door de kerkdienst heen, maar heb eerbied voor God en toon respect en liefde voor je medemens, zeker in de samenkomsten. Loop niet te pronken maar wees bezig met innerlijke schoonheid, die telt voor God.
De letter van de voorschriften is denk ik veel minder belangrijk dan het houden aan de geest van de wet. (Gebaseerd op 2 kor 3:6) Op letter kun je je makkelijk blindstaren, het kan soms zelfs een reden zijn om de geest niet te zien/negeren. Als de letter je echter persoonlijk helpt, neem ik het je in geen geval kwalijk dat je je eraan houden wilt. Maar veroordeel dan de mensen die zich niet aan de letter maar wel aan de geest van de wet houden niet. (In Romeinen 14 gaat het over het eten van onrein vlees maar wat Paulus daar uitlegt geldt volgens mij voor alle omgang met geschillen tussen letter en geest van de wet.) de geest van de wet, daarin ervaar je de vrijheid in Christus. Zolang je de geest volgt in dienst van hem, zoals volgens mij bij de vrouw in het ambt het geval is, zal Hij het je niet aanrekenen dat je de letter niet houdt. Integendeel, God ziet het hart aan, en zal je belonen. Maar dat is denk ik als je er ook goed mee omgaat, zoals in romeinen beschreven. ik hoop ten diepste dat de eenheid bewaard wordt, dat mensen van beide kanten zien dat de ander dit ook doet omdat hij/zij dit ook doet om God te dienen.
Laatst gewijzigd door Niagara op 28 jun 2017 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 28 jun 2017 08:28

@Niagara: het gaat niet alleen om het hebben van meerdere vrouwen. Voor een ambtsdrager zegt Paulus:
1. het moet een man zijn.
2. hij mag maar 1 vrouw hebben.

Het gaat er bovendien om dat in de Bijbel het hebben van een gezagspositie door de man, ook in de christelijke gemeente, als een scheppingsorde wordt gezien en niet zozeer iets als een cultureel gegeven.
Degenen die die gezagspositie voor zowel man als vrouw willen, zien wel de culturele context, maar ontkennen enige scheppingsorde m.b.t man en vrouw. Dus volgens hen is de cultuur allesbepalend en als de cultuur verandert, dan kan alles veranderen.
Dat terwijl de Bijbel er toch glashelder over is dat er niet alleen sprake is van cultuur, maar ook van scheppingsorde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor benefietdiner » 28 jun 2017 09:01

elbert schreef: het feit dat vrouwen ambtsdrager kunnen zijn, berust niet op een gegeven uit de Schrift; sterker nog: men neemt hier een loopje met diezelfde Schrift.

Anna, Priscilla en Lydia werken in Gods Koninkrijk
Esther en Ruth zijn beide vrouwen uit het Oude Testament die een duidelijke rol spelen in een groter verhaal. Maar ook in het Nieuwe Testament zijn er genoeg vrouwen die moed tonen en verantwoordelijkheid nemen. Juist op geestelijk gebied!

Anna spreekt en profeteert
Een van die vrouwen in het Nieuwe Testament is Anna. Jozef en Maria zijn in Jeruzalem en ontmoeten daar Simeon en Anna, die beschreven wordt als een profetes. In Lucas 2:37-38 staat: ‘’En zij was een weduwe van ongeveer vierentachtig jaar, die de tempel niet verliet en met vasten en bidden God dag en nacht diende… en zij sprak over Hem tot allen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.’’ De dochters van Filippus waren ook profetessen.

Priscilla is evangeliste
Priscilla wordt Paulus’ medearbeidster genoemd. Iemand die samen met hem het evangelie verkondigt. In Handelingen zien we dat Priscilla met Paulus op zendingsreis is, en ‘’uitlegde wat de weg van God precies inhield’’.

Lydia sticht een gemeente
Lydia is een vrouw uit Tyatira die tot geloof komt door de woorden van Paulus. We lezen dat ze met de gelovigen samen komt in haar huis. Een huisgemeente bij Lydia dus.
Deels overgenomen van de EO.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 28 jun 2017 09:05

benefietdiner schreef:Anna, Priscilla en Lydia werken in Gods Koninkrijk
Esther en Ruth zijn beide vrouwen uit het Oude Testament die een duidelijke rol spelen in een groter verhaal. Maar ook in het Nieuwe Testament zijn er genoeg vrouwen die moed tonen en verantwoordelijkheid nemen. Juist op geestelijk gebied!

Anna spreekt en profeteert
Een van die vrouwen in het Nieuwe Testament is Anna. Jozef en Maria zijn in Jeruzalem en ontmoeten daar Simeon en Anna, die beschreven wordt als een profetes. In Lucas 2:37-38 staat: ‘’En zij was een weduwe van ongeveer vierentachtig jaar, die de tempel niet verliet en met vasten en bidden God dag en nacht diende… en zij sprak over Hem tot allen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.’’ De dochters van Filippus waren ook profetessen.

Priscilla is evangeliste
Priscilla wordt Paulus’ medearbeidster genoemd. Iemand die samen met hem het evangelie verkondigt. In Handelingen zien we dat Priscilla met Paulus op zendingsreis is, en ‘’uitlegde wat de weg van God precies inhield’’.

Lydia sticht een gemeente
Lydia is een vrouw uit Tyatira die tot geloof komt door de woorden van Paulus. We lezen dat ze met de gelovigen samen komt in haar huis. Een huisgemeente bij Lydia dus.
Deels overgenomen van de EO.
Je vergeet Junia nog, waarvan wordt gezegd dat ze apostel was (en wat om die reden in enkele vertalingen met Junias (een niet bestaande mannennaam) vertaald is)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten