Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 12 jul 2017 11:02

Cathy schreef:Ik moet er niet aan denken om gelijk te zijn aan een man. :mrgreen:

Geheel wederzijds :mrgreen:
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 12 jul 2017 11:29

elbert schreef:Allemaal waar, maar waar ontken ik dit precies? Je hoeft me echt niet uit te leggen dat "de vrouw gewoon zelfstandig functioneert". Dat is helemaal niet aan de orde en is dus overbodige moeite.
Het enige wat ik stel, is dat volgens de Bijbel en (dus ook volgens Paulus) dat het regeerambt in de gemeente aan de man toekomt en niet aan de vrouw. Dat komt met name tot uiting in de volledige samenkomst van de gemeente. Dan is het een man die namens God mag spreken en mannen die mogen dienen in het bijzondere ambt. En de vrouw, mag samen met de andere mannen, antwoorden d.m.v. gebed en zang.
1. jij zegt: Paulus heeft op het gebied van man/vrouw niets "rechtgetrokken". En dat deed ie nou juist wél!
2. Er staat nergens dat het regeerambt niet aan de vrouw toekomt.
3. Groet Andronikus en ​Junia, mijn volksgenoten die met mij in de ​gevangenis​ hebben gezeten, die als ​apostelen​ veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met ​Christus​ zijn geworden.
4. Profeteren is namens God spreken, en zowel mannen als vrouwen profeteren in de gemeente. (volgens Paulus én op andere plaatsen in de Bijbel)

elbert schreef:Die gezamenlijke opdracht aan Adam en Eva betreft de cultuuropdracht: het bewerken en bewonen van de aarde. Maar er staat meer in de Bijbel over de orde in de schepping. Bijvoorbeeld dat de man zal heersen over de vrouw (Gen. 3:16) en dat de vrouw onderdanig zal zijn aan de man (met instemming aangehaald door Paulus en Petrus). Zo noemt de vrouw haar man haar heer (1 Petr. 3:6) en dat wordt als voorbeeld gesteld voor de christelijke vrouw. Want de man is het hoofd van de vrouw, net als Christus het hoofd van de gemeente is. Poeh, klinkt dat even ongeemancipeerd! Maar het is wel zoals de apostelen het leerden.
Overigens heeft dit niets met vrouwenonderdrukking te maken, want hierin heeft de man de moeilijkste opdracht: hij dient zijn vrouw net zo lief te hebben als Christus zijn gemeente.
1. Het is geen opdracht dat de man zal heersen over de vrouw, maar een vloek.
En je wilt toch hoop ik niet beweren dat het je plicht is om je toe te wijden de vloek in stand te houden en zo groot mogelijk te maken?
Ga je ook dorens en distels zaaien? Nee die bestrijden we, en zo behoren we de mannelijke overheersing ook te bestrijden. Met wortel en tak!
2. De Bijbel leert dat we aan elkaar onderdanig moeten zijn.
3. Christus is het hoofd van iedere gelovige. De man is niet het hoofd van de vrouw, de vertaling speelt je parten. Zie: http://keesbraks.blogspot.nl/2011/08/ho ... -slot.html
4. De man heeft niet de moeilijkste taak, want van de vrouw wordt ook de apapè-liefde verwacht. En niet alleen tot elkaar, maar voor iedereen: Hieraan leerden wij de ​liefde​ kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven.
Maar afgezien daarvan, ik zou liever nooit geboren zijn dan als een klein kind onder de man te staan. En gaan trouwen zou ik dan never nooit niet doen!

elbert schreef:Nou nee, dit stukje is in tegenspraak met je eigen uitleg en dus kun je er niet mee uit de voeten.
Nietes!
Maar jij hebt wél een uitleg over het zalig worden in de weg van het baren van kinderen? (ik zie het er niet bij staan)

elbert schreef:Je ziet echt geen verschil tussen dienstbetoon door vrouwen (en mannen) en dienstbetoon die aan een specifiek bepaald verantwoordelijk ambt is verbonden?
Welnu, niet alles is verbonden aan een ambt en kan dus ook prima ook door vrouwen uitgevoerd worden.
Jawel hoor, ik snap dat verschil wel. Het gaat me erom dat je niet consequent bent in het (letterlijk) toepassen.
Dan ga je zaken beoordelen en onderscheid maken, en daarna hoef je voor x niet zo nauw te kijken, maar voor y is opeens geen m.m. ruimte.
Wat aan een ambt verbonden is kan ook prima door vrouwen worden gedaan.

elbert schreef:1 Timotheus en 1 Korinthe zijn niet met elkaar in tegenspraak. Het is jouw uitleg van beide brieven die met elkaar in tegenspraak zijn. Volgens mijn uitleg komen ze goed overeen.
Grut, ik zeg: dat lijken mij twee verschillende zienswijzen; niet dat die met elkaar in tegenspraak zijn. Ik kan een Korinthe gemeente ook heel goed combineren met de latere aanpassing van opzieners en diakenen. Daarvoor hoeft mijn visie echt niet overboord.

elbert schreef:Inderdaad: man en vrouw vullen elkaar aan. De man (deels) in het bijzondere ambt en de vrouw buiten dit bijzondere ambt, maar wel in het ambt aller gelovigen. Dat vult elkaar prima aan. Als ze immers allebei hetzelfde zouden doen, is er geen spraken van aanvulling, maar van uitwisselbaarheid.
Nee, aanvullen. Voer maar eens een pastoraal gesprek met een man en daarna met een vrouw over hetzelfde onderwerp.
En wat uitwisselbaar is, wel dat is geen enkel probleem. Het gaat niet om het 'instrument' (man of vrouw) maar om de inhoud.

elbert schreef:Ik gebruik juist vers 36 om mijn uitleg te ondersteunen. Dat slaat op het hele voorgaande gedeelte. Iedereen was zo druk met zijn eigen inbreng in de samenkomst, dat men als het ware met de ellebogen voor de kansel (die er toen natuurlijk nog niet was, maar je begrijpt me wel) stond te dringen om zijn zegje te doen.
Juist daarom zegt Paulus: laat er orde zijn, want je bent echt niet de enige tot wie het Woord van God is gekomen. Daarom moet er orde zijn in de gemeente: hooguit een paar mensen die spreken en dat de vrouwen zwijgen.
Dat zou inderdaad een uitleg kunnen zijn, ware het niet dat vertalers precies daar een woordje hebben weggelaten wat de zin een andere lading geeft. Dus nee, je hebt me niet overtuigd. Maar zelfs al zou je gelijk hebben, dan zul je een oplossing moeten vinden voor de tegenstrijdigheden die je op die manier Paulus in de mond legt.

Naamloos: Als iedereen door elkaar aan het kwetteren was, en profeteren, tongentaal en uitleg; waarom zouden dan alleen de vrouwen moeten zwijgen? Als je orde in de gemeente wilt, dan geldt dat evengoed voor de mannen.
elbert schreef:Dat geldt inderdaad evengoed ook voor de meeste mannen. In onze praktijk zijn het er tegenwoordig maar 1 of 2 in een eredienst. Zo gaat het tenminste wel ordelijk toe.
Dus ... iedereen is door elkaar bezig met zn eigen ding, en Paulus zegt ''laten de vrouwen zwijgen''! Logisch :shock:
Je hebt een klas vol rumoerige kinderen, en de meester zegt ''meisjes, stil zijn''. Natuurlijk! ](*,) ](*,) ](*,)

elbert schreef:Paulus doelt hier op de thora (de wet), dus Genesis t/m Deuteronomium. In de thora zijn de ambten voorbehouden aan mannen. Dat wortelt in het gezag dat de man heeft gekregen over de vrouw (Gen. 3:16).
In de Thora staat nergens dat vrouwen moeten zwijgen, en bovendien bestond de gemeente in het O.T. nog helemaal niet. (nog afgezien van het feit dat de Thora een Joods boek is)
elbert schreef:Nogmaals: dat heb je niet uitgelegd, maar geponeerd zonder het te kunnen bewijzen.
Op dezelfde manier dat jij je uitleg poneert zonder het te kunnen bewijzen.
(ik heb het trouwens niet van mezelf, er is genoeg goede lectuur daarover)

elbert schreef:Ik had het over adelphos (= broeder) in onderscheid tot adelphe (= zuster).
Ik niet, en je reageerde op mijn opmerking dat er wel een lampje moest gaan branden als vertalers een geslachtsinclusief woord weg vertalen. Daarom zeg ik alsnog even waar ik op doelde.

Hier nog een stuk van G en D Winston:In de King James wordt in het N.T. 930 keer niet uitdrukkelijk een vrouw genoemd, terwijl de grondtekst wel degelijk aangeeft dat het ook om vrouwen gaat.
Erger nog, de lezer van de vertaling kan makkelijk denken dat het in al deze gevallen alleen om mannen gaat. Het mannelijk zelfstandig naamwoord anthropos betekent ‘mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk’ In de K.J. wordt het 560 keer weergegeven met ‘man’. Daarnaast kent het Grieks het woord aner = mannelijk persoon, in onderscheid van de vrouw. Ook dat wordt vertaald met man, uit de vertaling kan de lezer dus niet meer opmaken of ‘man’ een weergave is van het Griekse woordvoor ‘mens’ of het Griekse woord voor ‘man’.
Het gevolg is dat t als de lezer het woord ‘man’ in alle gevallen opvat als een ‘mannelijk persoon’ en nooit als ‘mens, mannelijk of vrouwelijk’ zoals de schrift wel degelijk bedoelt.
Het mannelijk zelfstandig naamwoord adelphos betekent broeder en wordt meer dan 200 keer gebruikt in de zin van medegelovige zonder verwijzing naar het geslacht.
Hoeveel lezers weten dat het in al deze gevallen betrekking heeft op mannen EN vrouwen? En van hen die dit wel weten, veranderen hun instelling zodanig dat zij in elk van deze 200 gevallen bij het mannelijk zelfst.nw. adelphos ook denken aan vrouwen? Hetzelfde geldt voor diverse andere mannelijke zelfstandige naamwoorden voor ‘ware christen’, zonder verwijzing naar geslacht. Denk aan mathetes ‘mannelijk of vrouwelijke dicipel’ ongeveer 30 keer. Of aan huios ‘mannelijke of vrouwelijke zoon (van God of Abraham), ongeveer 10 keer. Of aan teknon ‘kind, jongen of meisje’ dat 5 keer voorkomt en ten onrechte met ‘zoon’ wordt vertaald. Het onbepaalde voornaamwoord ‘tis’ betekent ‘iemand’ maar wordt 130 keer in het Engels vertaald met ‘een zeker man’. De meeste lezers houden er geen rekening mee dat het woord ‘iemand’ nooit betrekking heeft op uitsluitend ‘een man’ maar altijd op ‘een man en/of een vrouw’. Zodoende gaat een woord dat bedoeld is om de vrouwen in te sluiten, fungeren als een woord dat vrouwen uitsluit.
Velen kijken bij het bestuderen van de rol van de vrouw in de Bijbel alleen maar naar die teksten waarin de vertaling uitdrukkelijk spreekt van ‘vrouw’ of ‘vrouwen’ en zien bijna 1000 teksten over het hoofd die vrouwen wel degelijk insluiten. Teksten die direct te maken hebben met de rol van de vrouw in het werk van de Heer.

elbert schreef:Juist omdat de Bijbel vorm en inhoud kent, dienen we de vorm (alleen mannelijke ambtsdragers) ook serieus te nemen. Want die vorm komt voort uit de inhoud (man en vrouw vullen elkaar aan en dat kan alleen als ze elk hun eigen plek hebben).
Waar het om ging is dat jij de vorm tot de inhoud van het christelijk geloof noemt.
Nou, en als jij het ''heersen van de man over de vrouw'' (de vloek nota bene) tot inhoud maakt dan is dat ver verwijdert van het werkelijke christelijke geloof.
Als je werkelijk gelooft in iets en iemand, dan wil je daar vol voor gaan. Dat is aan alles te merken, woorden, daden, houding enz.
Geloven in een persoon Jezus Christus, met als bedoelde uitwerking Galaten 5: 22 en 1 Korinthe 13, dat is voor mij de inhoud van het christelijke geloof. En vormendienst ... daar walgt God van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor de passant » 12 jul 2017 11:31

StillAwake schreef:Geheel wederzijds :mrgreen:

Ook 100% mee eens, zou ik ook zijn als ik van het andere geslacht was.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2017 11:51

elbert schreef:Juist omdat de Bijbel vorm en inhoud kent, dienen we de vorm (alleen mannelijke ambtsdragers) ook serieus te nemen. Want die vorm komt voort uit de inhoud (man en vrouw vullen elkaar aan en dat kan alleen als ze elk hun eigen plek hebben).
Nog even wat over de vorm: Paulus zegt een keer of 4 dat we elkaar (broeders en zusters) moeten groeten met een heilige kus.
Neem je dat ook serieus? Want die begroetingsvorm komt voort uit de inhoud (verbondenheid met elkaar).
Of vindt je aanvullen belangrijker dan verbondenheid? (trouwens, elkaar aanvullen kan alleen als je vrij bent, en dan valt het vanzelf op zn plek)
Maar dit wordt wél als cultuurgebonden gezien, en nu geven de mannen elkaar een hand of een hug.
En deze vorm: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen ​bidden​ met opheffing van ​heilige​ handen, zonder toorn en meningsverschil.
Als je werkelijk zo serieus bent over Bijbelse vormen, waarom dan selectief? (tenzij je je daar letterlijk aan houdt natuurlijk)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jesaja40 » 14 jul 2017 10:24

Elbert schreef:
Paulus doelt hier op de thora (de wet), dus Genesis t/m Deuteronomium. In de thora zijn de ambten voorbehouden aan mannen. Dat wortelt in het gezag dat de man heeft gekregen over de vrouw (Gen. 3:16).


Mmmm, een beetje raar om een is gelijk teken te plaatsen. In onze Thora worden de priesterambten beschreven bestemd voor hen die uit de stam van Levi waren. Zijn dominee's ineens allemaal uit de stam van Levi?
Knip en plak niet teveel wat dan zit u er helemaal naast en doet afbreuk aan wat bedoeld is voor mijn Joodse voorouders. Er was een strikte scheiding tussen de stammen en de priesterdienst was alleen aan hen voorbehouden.

Uw zienswijze hoe werkelijk de Bijbel naar vrouwen kijkt is zeer vrouwonvriendelijk. Dan kent u onze apostel Paulus niet. Ik wijs u nogmaals nadrukkelijk naar mijn uitleg waarom Paulus orde in de gemeente wenst. U praat over onze cultuur en gewoonten maar dan als een buitenstaander. Ik begrijp uw motivatie wel waarom u zo stellig bent. Dat zit gewoon in het feit dat de kerk iets miste wat wij als Joodse volk wel hadden. Dat waren de specifieke priestertaken en ambten. De kerken wilden ook die ambten voor zich hebben. Toch wel een beetje raar als dat uit een stukje jaloersheid na ging bootsen. Uw voorgangers daarin waren de RK kerken. De reformatie had beter kunnen weten en heeft dat stukje Rome niet weg kunnen halen.

Natuurlijk is het goed om te luisteren naar elkaar, dat bevorderd gewoon de onderlinge verstandhouding en verbreed de kennis. Als u de Bijbel als het Woord van G'd beschouwd en aanvaard realiseer dat u automatisch respect krijgt voor wat daarin staat. Voor wie is het geschreven moge duidelijk zijn. Tegen dat licht moet u de teksten vanuit een nieuw perspectief bezien. En ik ben ervan overtuigd dat dit uw volledige instemming heeft.

Zie mijn opmerkingen niet als een belerend vingertje. Dat past niet bij het Joodse karakter. Als er een verkeerde gang van zaken wordt voorgehouden en de Bijbel, nota bene ons eigen familieboek wordt aangehaald krijgt u de beste informatie van hen die tot die familie behoren. Dat is de reden waarom ik reageer. Niet om wat er speelt in de kerken maar wel op de wijze waarop de Bijbel voor een karretje wordt geplaatst. Daar is deze te Heilig voor.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 10:48

Jesaja40 schreef:Zie mijn opmerkingen niet als een belerend vingertje. Dat past niet bij het Joodse karakter. Als er een verkeerde gang van zaken wordt voorgehouden en de Bijbel, nota bene ons eigen familieboek wordt aangehaald krijgt u de beste informatie van hen die tot die familie behoren. Dat is de reden waarom ik reageer. Niet om wat er speelt in de kerken maar wel op de wijze waarop de Bijbel voor een karretje wordt geplaatst. Daar is deze te Heilig voor.

Met je laatste opmerking ben ik het geheel eens.
voor wat betreft jouw joodse roots: vergis je niet, ook jullie hebben er sinds de Messias inmiddels tweeduizend jaar van interpretatie op zitten.
In de reactie op de farizeeën en schriftgeleerden toont Jezus zelf aan dat ook joden in hun interpretatie van de Thora kunnen dwalen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2017 11:20

Ja inderdaad. En het Jodendom kent ook meerdere stromingen. Om er een paar te noemen uit Jezus' tijd de Sadduceeën, Farizeeën, Essenen, Zeloten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jesaja40 » 14 jul 2017 12:44

Met je laatste opmerking ben ik het geheel eens.
voor wat betreft jouw joodse roots: vergis je niet, ook jullie hebben er sinds de Messias inmiddels tweeduizend jaar van interpretatie op zitten.
In de reactie op de farizeeën en schriftgeleerden toont Jezus zelf aan dat ook joden in hun interpretatie van de Thora kunnen dwalen.


Iedere interpretatie onder ons wordt in boeken en naslagwerken vastgelegd. Dat heeft ook een doel het delen van de zienswijze. Het wordt dus niet weggemoffeld als zijnde ter kennisname.

Ook onze Yeshua stelde vragen aan de farizeeën en de schriftgeleerden: hoe lees je? Met andere woorden welke uitleg geef je daaraan? Hij erkende het werk van de farizeeën en de schriftgeleerden. Hun taak was om mijn volksgenoten te onderwijzen. En natuurlijk had je binnen onze samenleving mensen die zich uitstekend thuis voelden bij een bepaalde groep. Daar is niets mis mee. Echter de groep van de sadduceeën kon Yeshua niet mee overweg. Zij ontkenden glashard de opstanding uit de dood. Daarmee bewezen zij dat zij de schriften niet verstonden. Het doel daarvan was om Zijn tijdgenoten kenbaar te maken dat de leer van de sadduceeën verwerpelijk was. De leer van de farizeeën diende hier en daar bijgeschaafd te worden. Dat is de kern en niet de verschillende groeperingen.

Onze apostel Paulus had een heidens karwei aan om alle nieuwe gelovigen onze gebruiken uit de Thora te onderwijzen. Onder andere ook: respect voor elkaar.
De mens is geneigd om altijd de grenzen over te gaan waarvan de Eeuwige zegt dat het niet mag. Het gesprek gaat mijns inziens over man vrouw in de gemeente. Wat wordt daar ineens aan vastgekoppeld: het ambt. Toch wel een beetje raar dat predikanten ineens van Levi zouden afstammen. Interpretatie is mensenwerk. Zou onze apostel Paulus dan een verkeerde voorlichting hebben gegeven die alle kanten uit mag gaan. Volstrekt niet. Het is hier toch niet een nietes-welles-spel. U bent hier serieus mee bezig vanuit uw kerkelijke achtergrond en dat respecteer ik. Uw interpretatie wijkt af van hetgeen Paulus nadrukkelijk vanuit onze cultuur en gebruiken heeft voorgehouden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 13:17

Jesaja40 schreef:U bent hier serieus mee bezig vanuit uw kerkelijke achtergrond en dat respecteer ik. Uw interpretatie wijkt af van hetgeen Paulus nadrukkelijk vanuit onze cultuur en gebruiken heeft voorgehouden.

Ik vraag me af in hoeverre u mijn interpretatie kent, ik heb me over dit vraagstuk nog niet echt een mening gevormd.
Als ik hem zelf niet ken vermoed ik dat u hem al helemaal niet kent ;-)
Ik zit zelf binnen dit kerkgenootschap, maar juich dit besluit niet toe (hoewel ik er voor mij zelf niet uit ben of ik voor of tegen ben).
Ik hoop dat het in onze gemeente buiten de deur gehouden kan worden omdat het als een splijtzwam zou gaan werken, en daar zit ik niet op te wachten.
Ik kom in het geheel niet uit een religieuze hoek, en probeer rekening te houden met gevoeligheden die door mensen aan weerskanten van de meningengrens in de loop der jaren opgebouwd zijn.
Daarbij probeer ik aan weerskanten van de meningengrens drogredenen aan te vallen.

Maar nogmaals: mijn mening is zich nog aan het vormen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 13:21

Jesaja40 schreef:Iedere interpretatie onder ons wordt in boeken en naslagwerken vastgelegd. Dat heeft ook een doel het delen van de zienswijze. Het wordt dus niet weggemoffeld als zijnde ter kennisname.

Wat dat betreft is er niet echt een verschil met de refo-wereld. Wat daar in de loop van de tijd aan boekwerken is geschreven is ook niet meer overzichtelijk te maken.

Blijf in elk geval beseffen dat ook een jood de Thora/bijbel leest vanuit het hedendaagse leven. Zoals een christen dat ook doet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2017 14:25

StillAwake schreef:Ik zit zelf binnen dit kerkgenootschap, maar juich dit besluit niet toe (hoewel ik er voor mij zelf niet uit ben of ik voor of tegen ben).
Ik hoop dat het in onze gemeente buiten de deur gehouden kan worden omdat het als een splijtzwam zou gaan werken, en daar zit ik niet op te wachten.
Ik snap dat het splijtzwam-effect niet leuk is, maar als door voortschrijdend inzicht eindelijk wordt ingezien dat vrouwen al die tijd verkeerd behandeld zijn -en dat nog wel uit naam van God- dan moet volgens mij de waarheid toch echt voor gaan.
Eeuwen lang zijn vrouwen als tweederangs mensen behandeld, en als dan eindelijk de ogen open gaan, dan moet het toch maar zo blijven want het zou wel eens heibel kunnen geven? :shock:
Ik zou het begrijpen als je zei dat je eerst voor jezelf de zaak helder wilt hebben, want voor iets waarvan je zelf nog niet weet of je voor of tegen bent wil je geen splijtzwam. Maar dat geldt niet voor de synode van jullie kerkgenootschap, die zijn al overtuigt.
Het gaat niet om een kleinigheidje wat ter wille van de lieve vrede maar door de vingers gezien wordt hoor!
StillAwake schreef:Ik kom in het geheel niet uit een religieuze hoek, en probeer rekening te houden met gevoeligheden die door mensen aan weerskanten van de meningengrens in de loop der jaren opgebouwd zijn.
Daarbij probeer ik aan weerskanten van de meningengrens drogredenen aan te vallen.
Dat vind ik dan weer positief!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 14:32

naamloos schreef:Ik snap dat het splijtzwam-effect niet leuk is, maar als door voortschrijdend inzicht eindelijk wordt ingezien dat vrouwen al die tijd verkeerd behandeld zijn -en dat nog wel uit naam van God- dan moet volgens mij de waarheid toch echt voor gaan.
Eeuwen lang zijn vrouwen als tweederangs mensen behandeld, en als dan eindelijk de ogen open gaan, dan moet het toch maar zo blijven want het zou wel eens heibel kunnen geven? :shock:

Wat mijn mening ook gaat zijn; ik denk dat een splijtzwam, en daarmee een mogelijke scheuring van de gemeenschap iets is wat zo veel mogelijk voorkomen dient te worden. Het wordt nu aan de locale kerkenraden overgelaten, en ik hoop dat onze locale kerkenraad dit splijtende effect mee zal nemen in haar besluitvoering.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2017 14:59

StillAwake schreef:Wat mijn mening ook gaat zijn; ik denk dat een splijtzwam, en daarmee een mogelijke scheuring van de gemeenschap iets is wat zo veel mogelijk voorkomen dient te worden. Het wordt nu aan de locale kerkenraden overgelaten, en ik hoop dat onze locale kerkenraad dit splijtende effect mee zal nemen in haar besluitvoering.
En ik hoop dat alle lokale overtuigde kerkenraden de moed hebben om de waarheid boven de angst voor een eventuele scheuring te stellen.
En hopelijk wordt het dan de waarheid zonder een scheuring. En als het anders uitpakt, het zij zo!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 14 jul 2017 15:27

naamloos schreef:En ik hoop dat alle lokale overtuigde kerkenraden de moed hebben om de waarheid boven de angst voor een eventuele scheuring te stellen.
En hopelijk wordt het dan de waarheid zonder een scheuring. En als het anders uitpakt, het zij zo!


De waarheid ? welke ? die van jou of dit van Elbert ?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2017 15:49

rotterdam schreef:De waarheid ? welke ? die van jou of dit van Elbert ?
Nee de Rotterdamse waarheid van één onverdeeld instituut! :-({|=

Wie in zijn geweten overtuigt is behoort daar naar te handelen, zelfs als het niet klopt. (in onbelangrijke bijzaken kun je rekening houden met de ander, maar ik vind dit absoluut niet onbelangrijk)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron