Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 10:10

StillAwake schreef:
Overigens zie je datzelfde "ethische conflict" ook vrij sterk bij de HHK-PKN. Ook door middle van verzuiling, de HHK trekt jusit de refo-zuil in, waar de PKN er langzaam uittrekt (dat is althans de situatie in mijn woonplaats).
Ergens ook wel logisch, als mensen op zondag over straat rollen in een familie-scheurende ruzie is dat op maandag niet ineens koek en ei...

Dat heeft met de inhoud van de prediking te maken hoor. Bij de HHK is de preek vaker bevindelijk dan in de PKN, al is dat niet altijd zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2015 10:30

Chaya schreef:Dat heeft met de inhoud van de prediking te maken hoor. Bij de HHK is de preek vaker bevindelijk dan in de PKN, al is dat niet altijd zo.

Niet alleen dat, je merkt dat mensen zich (na (beschamende) ruzies) herorienteren op hun vriendenkring.
Los van de prediking zie je dat de HHK aansluiting zoekt bij de reformatorische zuil, waar de GB juist iets meer ontzuilt.
Althans, in mijn woonplaats.

Ik kan me dat goed voorstellen. En ik kan me dus ook voorstellen dat dat een onderdeel is geweest van de vorming van de vrijgemaakte zuil.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 10:39

StillAwake schreef:Niet alleen dat, je merkt dat mensen zich (na (beschamende) ruzies) herorienteren op hun vriendenkring.
Los van de prediking zie je dat de HHK aansluiting zoekt bij de reformatorische zuil, waar de GB juist iets meer ontzuilt.
Althans, in mijn woonplaats.

Ik kan me dat goed voorstellen. En ik kan me dus ook voorstellen dat dat een onderdeel is geweest van de vorming van de vrijgemaakte zuil.

Er is bijna geen ander onderwerp dan godsdienst wat mensen zo emotioneert en diep raakt. Daardoor ontstaat verwijdering. Dat is toch logisch te verklaren?
Dus zo'n scheuring veroorzaakt verwijdering en als het ergste stof is weggetrokken is er weer ruimte voor toenadering.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 27 nov 2015 12:57

Chaya schreef:Er is bijna geen ander onderwerp dan godsdienst wat mensen zo emotioneert en diep raakt.

Daardoor ontstaat verwijdering. Dat is toch logisch te verklaren?


In de eerste plaats gaat dit niet over Godsdienst maar over kerkelijke strubbelingen.

In de tweede plaats is het zeker niet logisch, zeker in dit soort kerken waar men het Godswoord letterlijk neemt.
Nu dan ; Paulus schrijft ; Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in eenzelfden zin, en in een zelfde gevoelen en En gijlieden zijt het lichaam van Christus.
En daar is geen woord Frans bij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 13:20

rotterdam schreef:In de eerste plaats gaat dit niet over Godsdienst maar over kerkelijke strubbelingen.

Dan heb je niet zoveel begrepen van de kerkscheuringen. Het gaat niet over een ander kerkgebouw of het feit dat het orgel vals klinkt, maar het gaat over de aard van de prediking!

Je kent toch ook wel de ongeschreven regel: praat op een feestje - als je het gezellig wilt houden - nooit over godsdienst en politiek, dat is killing voor de sfeer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 27 nov 2015 16:22

Chaya schreef:Dan heb je niet zoveel begrepen van de kerkscheuringen. Het gaat niet over een ander kerkgebouw of het feit dat het orgel vals klinkt, maar het gaat over de aard van de prediking!


Met alle respect Chaya maar volgens mij sla je de plank flink mis.

Je kent vast wel de uitdrukking "wat leergeschillen ? eergeschillen zul je bedoelen".

Als het over de aard van de prediking zou gaan, hoe verklaar je dan dat de gereformeerden in 1886 de hervormde kerk verlieten en ruim 100 jaar later (en wat is 100 jaar in de eeuwigheid) vlekkeloos opgaan in de P.K.N. ?
Je gaat me toch niet wijsmaken dat de hervormden veranderd zijn.

En de vrijgemaakte gereformeerden ? Vroeger hoedje op, alleen psalmen zingen, statenvertaling. En nu ? Moderne kleding, opwekkingsbundel nieuwe vertaling(en). Ze praten over samengaan, in ieder geval met NGK en de CGK. Maar jij en ik weten dat op termijn het hele groepje gewoon opgaat in de PKN. En waarom niet ? Wat onderscheidt ze nog ?

Mijn grootste bezwaar is dat de Bijbel er overduidelijk over is - afscheidingen zijn een grote zonde.
En daar wordt angstvallig over gezwegen. Ik zie de op deze site nooit iemand de zonde goedpraten behalve deze dan krijg je prachtige oneliners als "ja het blijft mensenwerk" enz.

Daarbij komt nog, er zijn in 2000 jaar christelijke kerk 3 grote groeperingen ontstaan, het rooms katholicisme, de orthodoxen kerken en het protestantisme. Het toch wel heel erg triest dat er binnen de groep nog afscheidingen ontstaan. Of niet ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 27 nov 2015 16:35

rotterdam schreef:Met alle respect Chaya maar volgens mij sla je de plank flink mis.

Je kent vast wel de uitdrukking "wat leergeschillen ? eergeschillen zul je bedoelen".

Nope, ik tik de spijker in de plank zul je bedoelen. :wink:
Die kerkmuren kwamen niet vanzelf en ook vaak niet voor niets.
Al is dit vanuit Bijbels opzicht eigenlijk niet goed te praten, daar heb je gelijk in.
rotterdam schreef:Als het over de aard van de prediking zou gaan, hoe verklaar je dan dat de gereformeerden in 1886 de hervormde kerk verlieten en ruim 100 jaar later (en wat is 100 jaar in de eeuwigheid) vlekkeloos opgaan in de P.K.N. ?
Je gaat me toch niet wijsmaken dat de hervormden veranderd zijn.

Tja, ik kan niet in de hoofden van de mensen toen kijken, bovendien heb ik niet de hele kerkgeschiedenis ingeprent.
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat alle mensen van toen er niet meer zijn, dus wonden zijn er wat dat betreft niet meer, snap je wat ik bedoel?
Jij kent wellicht het verdriet van je (over)grootvader, maar je doorleeft het niet omdat je het niet hebt meegemaakt.
Ik zie hervormden ook wel veranderen toch, misschien onder invloed van de PKN?
Ik weet nog wel dat een dominee weigerde om de hand van een vrouwelijke dienstdoende ouderling (elders) de hand te geven, ambtelijk dus!, en amper een paar jaar later zit er in die k.r.banken opeens een vrouwelijke ouderling.
De gereformeerde tak van de PKN is vooruitstrevender in alles, dus wellicht dat dit toch invloed heeft op de hervormde tak?
rotterdam schreef:aarbij komt nog, er zijn in 2000 jaar christelijke kerk 3 grote groeperingen ontstaan, het rooms katholicisme, de orthodoxen kerken en het protestantisme. Het toch wel heel erg triest dat er binnen de groep nog afscheidingen ontstaan. Of niet ?

Ja. Daar is iedereen het over eens, toch kan niemand dit keren noch ongedaan maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2015 16:41

Volgens mij kwamen de scheuringen er vooral omdat men de leer boven de Heer stelt. Nadruk lag vaak op leer, theologie en zodoende op kleine dogmatische verschillen in plaats van op wat ons bindt. Dat verandert en daarom is er nu weer sprake van samengaan. De wonden zijn niet de oorzaak van een scheuring maar een gevolg van de scheuring en een verkeerde focus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 27 nov 2015 18:34

Chaya schreef:Die kerkmuren kwamen niet vanzelf en ook vaak niet voor niets.

Oneens - elke kerkmuur is een zinloze "sta-in-de-weg" voor de christelijke kerk.
Vanaf het grote schisma in 1054 tussen oost en west, tot en met de splinterafscheidingen in het protestantisme - zelfs nog in onze tijd waren het allemaal - zeker achteraf gezien, zinloze exercities.
Zelfs onze reformatorische hervormers wilden niet afscheiden maar de R.K.K. hervormen.


Ik weet nog wel dat een dominee weigerde om de hand van een vrouwelijke dienstdoende ouderling (elders) de hand te geven,

Fundamentalist - sorry heb ik geen ander woord voor.

Ja. Daar is iedereen het over eens, toch kan niemand dit keren noch ongedaan maken.

Waarom niet ? Dat bedoel ik dus. Onwil dus.
Soms hoor je "ja de eenheid daar moeten we maar veel voor bidden".
Waarom ? Wij hebben de troep gemaakt - niet afschuiven op de Here. Zelf opruimen die bende. Wie ? jij en ik.



rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 27 nov 2015 18:35

Marnix schreef:Volgens mij kwamen de scheuringen er vooral omdat men de leer boven de Heer stelt. Nadruk lag vaak op leer, theologie en zodoende op kleine dogmatische verschillen in plaats van op wat ons bindt. Dat verandert en daarom is er nu weer sprake van samengaan. De wonden zijn niet de oorzaak van een scheuring maar een gevolg van de scheuring en een verkeerde focus.


=D> =D> =D>

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jun 2017 20:37

Spreeuw schreef:3. Weet iemand of de GKV definitieve plannen heeft omtrent het toelaten van de vrouw in het ambt?

Hier heb je het antwoord:
GKV stellen ook predikantsambt open voor vrouwen

Ik weet niet of dit iemand opgevallen is? Eigenlijk wel een heftig besluit. Je zou verwachten dat het wel e.e.a. losmaakt. Maar aan de andere kant: het is vandaag ook een zomerse dag, en dan wil je ook wel eens naar buiten, natuurlijk. En je steeds gek laten maken door de proefbalonnetjes die ze zo graag in de GKV al jarenlang oplaten is eigenlijk ook teveel eer voor die lui, hoe jammer ze het ook zullen vinden als ze je rust niet kunnen verstoren. 8)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 17 jun 2017 21:08

Boekenlezer schreef:Hier heb je het antwoord:
GKV stellen ook predikantsambt open voor vrouwen

Ik weet niet of dit iemand opgevallen is? Eigenlijk wel een heftig besluit. Je zou verwachten dat het wel e.e.a. losmaakt. Maar aan de andere kant: het is vandaag ook een zomerse dag, en dan wil je ook wel eens naar buiten, natuurlijk. En je steeds gek laten maken door de proefbalonnetjes die ze zo graag in de GKV al jarenlang oplaten is eigenlijk ook teveel eer voor die lui, hoe jammer ze het ook zullen vinden als ze je rust niet kunnen verstoren. 8)
Veel mensen die dit een probleem vinden zijn allang de GKV uitgestapt en hersteld vrijgemaakt geworden. Ik vermoed dat dit recente besluit weer een uitstapstroom tot gevolg zal hebben.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2017 23:12

Boekenlezer schreef:Hier heb je het antwoord:
GKV stellen ook predikantsambt open voor vrouwen

Ik weet niet of dit iemand opgevallen is? Eigenlijk wel een heftig besluit. Je zou verwachten dat het wel e.e.a. losmaakt. Maar aan de andere kant: het is vandaag ook een zomerse dag, en dan wil je ook wel eens naar buiten, natuurlijk. En je steeds gek laten maken door de proefbalonnetjes die ze zo graag in de GKV al jarenlang oplaten is eigenlijk ook teveel eer voor die lui, hoe jammer ze het ook zullen vinden als ze je rust niet kunnen verstoren. 8)


Op facebook en zo ging het aardig los. Hier wat minder, vermoedelijk zijn er momenteel niet zoveel vrijgemaakten actief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor gravo » 18 jun 2017 09:45

De vrouw in het ambt, ook in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. (nieuw! nu ook voor de dominee!)

Een en ander voltrekt zich wel volgens mijn verwachting. Wie niet kiest voor een geïsoleerd christendom, dat wil behouden wat altijd geweest is, komt onvermijdelijk in aanraking met de wensen en eisen van de tijd waarin men leeft en denk daar serieus over na. De nieuwe wensen en praktijken worden door deze christenen niet categorisch betiteld als slecht, duivels of werelds, maar op hun merites beoordeeld. Ze lezen en leven zich in, doen aanpassingen en begrijpen daardoor uiteindelijk ook waarom alles is veranderd. Ze kunnen op deze manier weer door met hun christelijk leven, zij het in nieuwe vormen en vaak ook voorzien van een nieuwe inhoud met een andere betekenis. De godsdienst verandert voortdurend, omdat mensen bepalen hoe God moet worden gediend. Theologen, kerkbesturen, synodes, maar ook individuele gelovigen maken hierin voortdurend keuzes en ze zijn daarmee ook tijd- en plaatsgebonden.

Vaak komt deze opstelling voort uit de wens om de generaties aan elkaar te verbinden. Kinderen die andere keuzes maken worden niet de deur gewezen of alleen maar kritisch benaderd. Men probeert te begrijpen waar al die nieuwe dingen vandaan komen. Zo is de keuze voor de vrouw in het ambt natuurlijk rechtstreeks te herleiden tot de emancipatie van de vrouw in de samenleving. Ook vrouwen kunnen werken, een zelfstandig inkomen vergaren, beslissen over hun eigen leven, leidinggevende functies vervullen en bepalend zijn in alle mogelijke maatschappelijke posities. Als je daar goed over nadenkt kun je daar ook heel goed een christelijk ideaal in zien: "man en vrouw schiep Hij hen" of "in Christus is noch man, noch vrouw".

De huidige generatie denkt uiteraard: waarom dan niet in de kerk?

Ouders hebben dan de keuze: of strikt blijven bij de gewoonten die zij zelf kennen en misschien ook nog wel omarmen en dus niet meegaan in de verbaasde blik van hun kinderen. Met het gevaar dat de kinderen de kerk helemaal niet meer zien zitten.
Of zich wat opener opstellen en zich verdiepen in de argumenten en het gevoel van de volgende generatie.

Die laatste houding is eigenlijk de meest voorkomende houding. En ook de verstandigste als je het mij vraagt. Zo zijn alle grote veranderingen in het westerse christendom gegaan. En omdat het achteraf bezien ook verstandig bleek, is het volgens mij ook onvermijdelijk geweest dat deze verschuivingen zich hebben voorgedaan. Eerst bij 'progressieve christenen', dan bij de middengroepen en uiteindelijk ook bij de orthodoxere groepen.

Het lijkt er wel eens op dat dat niet zo is, maar dat komt vooral door de luidruchtigheid van de alsmaar kleiner wordende behoudende groepen. Zij waarschuwen altijd met grote urgentie en grote woorden voor afval, hellende vlakken, onherstelbare breuken en het opgeven van fundamenteel geloofsgoed. Bij mensen die toch aarzelen om de nieuwe tijd te omarmen komt dat heel indringend binnen.

Maar uiteindelijk wint de liefde voor het nageslacht en het inzicht in het onvermijdelijke. Neem maar eens het voorbeeld van kinderen die hun homofiele geaardheid niet langer verstoppen, maar dat voor zichzelf accepteren en ook een relatie aangaan. Ouders zullen altijd kiezen voor hun kind, ook al is dat zeer moeilijk. Er moet wel een zeer strikte vastberadenheid aan te pas komen willen ouders hun kinderen echt om dergelijke redenen verstoten. Komt ook voor, helaas, maar dan heb je het echt om hele kleine aantallen ouders.
Is er eenmaal acceptatie dan wordt de zwaarte van de zonde ook steeds meer gerelativeerd en kan men zich op den duur niet meer voorstellen dat vroeger zo'n hard oordeel werd geveld. Hun kinderen glijden helemaal niet weg in zonde, kwaad en duivelse verleidingen. Ze blijken een net zo simpel en burgerlijk leven te leiden als zij zelf. Want kinderen lijken op hun ouders. Zo maar een voorbeeld.

Kortom, een wijze les voor alle mensen die menen dat het in eigen geïsoleerde kring goed toeven is: de ontwikkelingen gaan gewoon door, omdat ze helemaal niet zo bedreigend zijn als waarvoor steeds werd gewaarschuwd.

ik zie het volgende beeld voor me: angstig schuilende mensen in een ark, bang voor de zondvloed die buiten zijn vernietigende werk doet. Maar op een dag moet dan toch het luik open en dan blijkt dat er niets aan de hand is. De mensen die zij hadden afgeschreven lopen vrij en tevreden rond. Er is helemaal geen ramp geweest. Die was er alleen maar binnen, in hun ark, in hun hoofd, in hun isolement. Er zit dan niet veel anders op om ook maar uit de ark te stappen, om niet te zeggen: "uit de kast te komen".
Want toegeven dat je te lang hebt vastgehouden aan onhoudbare praktijken is ook een pijnlijke coming out.

De vrouw in het ambt, ook in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.

Dat hadden ze in '44 eens moeten weten. 2 á 3 generaties, over meer hebben we het niet. Zo snel kan het gaan.

Nu de gereformeerde gezindte nog. Maar dat komt er ook aan, voorspel ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 18 jun 2017 16:08

Boekenlezer schreef:Ik weet niet of dit iemand opgevallen is? Eigenlijk wel een heftig besluit. Je zou verwachten dat het wel e.e.a. losmaakt. Maar aan de andere kant: het is vandaag ook een zomerse dag, en dan wil je ook wel eens naar buiten, natuurlijk. En je steeds gek laten maken door de proefbalonnetjes die ze zo graag in de GKV al jarenlang oplaten is eigenlijk ook teveel eer voor die lui, hoe jammer ze het ook zullen vinden als ze je rust niet kunnen verstoren. 8)


Vrouw in het ambt, het liedboek enz enz. - Jarenlang heeft de G.K.V. andere kerken "de maat genomen" op basis van dit soort onderwerpen en "te licht" bevonden. Nu treden ze naar buiten met een uitvoerig verslag van Bijbelonderzoek waaruit blijkt dat er geen Bijbelse gronden zijn om de vrouw in het ambt te verbieden. Dat hebben ze dus in 1943 niet goed begrepen. Beetje slordig toch ?
Ruim 50 jaar lang heeft deze kerk leden van andere kerken over dit soort onderwerpen geschoffeerd, gezinnen uit elkaar gedreven en gepolariseerd.
Je zou verwachten dat zo'n omslag samen zou gaan met excuses voor het aangedane leed.
Maar niets van dat al, het nieuws wordt gebracht alsof de G.K.V. het wiel heeft uitgevonden.
Al met al een mooi voorbeeld van zinloze protestante afscheidingskolder.
Is er nog een reden te bedenken waarom ze niet op zouden gaan in de P.K.N. ?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten