Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 07 aug 2017 09:55

Als je aan een 'echte' die hard op.leeftijd zijnde gkv-er vraagt welke kerk hij lid is zegt hij als het goed is: de gereformeerde kerk

(En niet geteformeerd vrijgemaakte kerk, want wij zijn de ware voortzetting van de enige zuivere lijn van israel......ehhh.....ofzo)

Dat laatste leefde in mijn jeugd echt hoor.

Dat krijg je met verzuiling

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2017 10:50

meribel schreef:Als je aan een 'echte' die hard op.leeftijd zijnde gkv-er vraagt welke kerk hij lid is zegt hij als het goed is: de gereformeerde kerk

(En niet geteformeerd vrijgemaakte kerk, want wij zijn de ware voortzetting van de enige zuivere lijn van israel......ehhh.....ofzo)

Dat laatste leefde in mijn jeugd echt hoor.

Dat krijg je met verzuiling

Ik denk dat dit hetzelfde is als een "die hard CKGer" vragen wat nu de zuivere CGK is, dan zal hij antwoorden: Bewaar het Pand predikanten (dan zijn er nog wel een aantal die hier niet echt onder vallen, maar wel voorkeur hebben of sympathie hebben voor, de zgn. gematigde middengroep).
Weet je wat het is denk ik Meribel, als je er niet in zit of echt mee te maken hebt, begrijp je de pijn of frustratie niet echt. (net als bij de GG en GGiN) Je kunt er over lezen, informatie inwinnen, maar het raakt je niet persoonlijk.
Het geloof geeft kracht en moed in het leven, maar de liefde geeft warmte.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2017 23:06

Dat ligt er aan, de helft zou bewaard pand met sympathie voor het midden zeggen, de andere helft voor dat midden met sympathie voor de rechterflank zeggen. Ligt er aan in welke flank je bent opgegroeid, waar je woont / kerkt.

Leuk artikel over welke naam het moet worden als er gefuseerd wordt met de NGK:

http://www.gkv.nl/welke-naam/
If your god never disagrees with you, you might just be worshipping an idealized version of yourself
Tim Keller

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2017 12:04

Marnix schreef:Dat ligt er aan, de helft zou bewaard pand met sympathie voor het midden zeggen, de andere helft voor dat midden met sympathie voor de rechterflank zeggen. Ligt er aan in welke flank je bent opgegroeid, waar je woont / kerkt.

Je weet echt niet waar je over praat. Hoeveel BhPers ken jij? Lees jij het blad weleens, heb je het überhaupt wel eens zien liggen bij iemand?
Het is een heel groot verschil met De Wekker, kan ik je zeggen.

Ik zeg hetzelfde tegen jou, wat ik tegen Meribel zei, nl:
Chaya schreef:als je er niet in zit of echt mee te maken hebt, begrijp je de pijn of frustratie niet echt.
Het geloof geeft kracht en moed in het leven, maar de liefde geeft warmte.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2017 12:49

Ehh? Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.

Ik ken de verschillen tussen BHP en de Wekker en sowieso de verschillen binnen de CGK. Ik geef alleen aan dat al heel lang, de CGK twee groepen kent, de BHP-tak die wat rechts is en de rest. Als jij zegt dat de "die hard CGK'er" de BHP-stroming als de zuivere stroming in de CGK is klopt dat niet. Dat zou de helft van de CGK misschien zeggen, de andere helft zou dat niet zo stellen. Dat ligt er maar aan of iemand zelf in de rechterflank van de CGK is opgegroeid of in de andere flank.

Je kan niet stellen dat de diehard-CGK'er zal stellen dat er 1 juiste stroming is in de CGK, er zijn twee stromingen en die hebben beiden draagvlak dus afhankelijk van de stroming zal de diehard-CGK'er daar allicht iets van vinden.
If your god never disagrees with you, you might just be worshipping an idealized version of yourself
Tim Keller

Pcrtje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Pcrtje » 09 aug 2017 15:17

Marnix schreef:Leuk artikel over welke naam het moet worden als er gefuseerd wordt met de NGK:

http://www.gkv.nl/welke-naam/
Interessant! Ik zag dat er al meerdere artikeltjes en ingezonden brieven in het ND zijn verschenen de afgelopen dagen. Ik ben het wel eens met deze ingezonden brief:

Nederlands Gereformeerde Kerken. (...) Het typisch vrijgemaakte gedachtegoed is in de GKV zelf inmiddels vrijwel volledig verdampt. Geef de NGK dus royaal de credits van hun historisch[e] gelijk. De naam past eigenlijk ook beter bij een gereformeerde fusiekerk dan bij de NGK in haar huidige relatief geringe omvang.
Subscriptum meum in lingua Latina ut honorem ab vobis excitet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2017 16:07

Ik vind het prima! Mooie naam.

En ja, gelukkig is het "enige ware kerkdenken" inmiddels vrijwel volledig verdampt :)
Tim Keller

MoesTuin
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor MoesTuin » 11 aug 2017 11:22

off topique-smile
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!

Terug naar “[Religie] - Dogmatiek/Kerkleer”