Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 26 jul 2017 11:27

Cathy schreef:Bedenk meteen even dat de vrijheid die jij en je eventuele (schoon)dochter(s) nu hebben voor een groot deel te danken is aan die dolle mina's.

Dat denk ik toch niet helemaal.
Het was niet nodig geweest om pontificaal een beha uit te trekken en in een tuinbroek met zichtbaar okselhaar te gaan lopen. Zoiets gebeurt gewoonlijk geleidelijk.
En dank voor de boekentips, maar ik denk niet dat ik er gebruik van zal maken. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 26 jul 2017 12:57

Chaya schreef:Dat denk ik toch niet helemaal.
Ik zei ook: voor een groot deel.
Het was niet nodig geweest om pontificaal een beha uit te trekken en in een tuinbroek met zichtbaar okselhaar te gaan lopen. Zoiets gebeurt gewoonlijk geleidelijk.
Natuurlijk, dat heeft de geschiedenis wel geleerd. :mrgreen:
Waarschijnlijk had het dan nog minstens 1800 jaar geduurd.....
En dank voor de boekentips, maar ik denk niet dat ik er gebruik van zal maken. :wink:
Wat je wilt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2017 13:04

Waarschijnlijk wilden ze niet dat het geleidelijk zou gebeuren want dan zouden ze er zelf niets aan hebben. Dus om het proces de versnellen werd er geprovoveerd. Bovendien gingen wat andere zaken rond 1970 ook enorm in een stroomversnelling. Ik snap dus wel dat ze dit ook snel wilden veranderen ipv geleidelijk, hoewel ze de bh's wel aan hadden mogen houden en de oksels mogen blijven scheren :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 26 jul 2017 13:22

Cathy schreef:Ik zei ook: voor een groot deel.
Natuurlijk, dat heeft de geschiedenis wel geleerd. :mrgreen:
Waarschijnlijk had het dan nog minstens 1800 jaar geduurd..... Wat je wilt.

Nou en, dan hadden wij ook niet beter geweten.
Terugkijkend lijkt alles van vroeger minder goed of slechter, maar elke tijdsspanne heeft goede en slechte kanten.
Ik heb meer sympathie voor vrouwen die op een andere wijze onze vrouwelijke vrijheid hebben bewerkstelligd.
Aletta Jacobs, koningin Wilhelmina, koningin Elizabeth, Florence Nightingale, om er maar een paar te noemen.
Marnix schreef:Waarschijnlijk wilden ze niet dat het geleidelijk zou gebeuren want dan zouden ze er zelf niets aan hebben. Dus om het proces de versnellen werd er geprovoveerd. Bovendien gingen wat andere zaken rond 1970 ook enorm in een stroomversnelling. Ik snap dus wel dat ze dit ook snel wilden veranderen ipv geleidelijk, hoewel ze de bh's wel aan hadden mogen houden en de oksels mogen blijven scheren

In de jaren 60 ging zo beetje alles wat van waarde was, op de schop.
Dus pasten zij wel in het tijdsbeeld als zodanig.
Maar ik vind de vrouwen van Opzij in de regel vaak drammerig en zetten ze een man neer als een soort onbenul, net goed genoeg om zaad voor het nageslacht te leveren.

Maar goed, intussen heeft dat niet zoveel meer met de GKv te maken. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 26 jul 2017 15:48

Mijn aandacht werd getrokken door een artikel in DWARS, alwaar dit citaat uit komt:
Volgens Bart Jan Spruyt moet ene Samuel Johnson eens beweerd hebben dat een prekende vrouw gelijk is aan een hond die op zijn achterpoten loopt. Ds. J. T. Doornenbal moet eens gezegd hebben: “Een vrouwelijke ambtsdraagster heeft twee fouten. Zij vermeerdert het aantal preken, en vermindert het aantal vrouwen.” Hij schreef toen de vrouw in het ambt toegelaten werd: “Ik ben er van overtuigd dat het besluit tot toelating van de vrouw tot het ambt één van de noodlottigste is geweest die het synodale bedrijf ooit heeft kunnen nemen. In enkele tientallen jaren is het er door gejaagd. Een zaak, die de Kerk van alle eeuwen nooit aanvaard heeft. Een beetje man wordt ‘hels’ als hij door een vrouw tot de orde en tot bekering wordt geroepen.”
En is dit niet waar?

VROUW ALS EZEL VAN BILEAM

Pakkende titel ook. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 26 jul 2017 16:17

Dwars schreef:Een beetje man wordt ‘hels’ als hij door een vrouw tot de orde en tot bekering wordt geroepen.”

Chaya schreef:En is dit niet waar?

Wanneer dit waar is, is het een probleem van die 'beetje man'.
Verder vind ik die column niet 'dwars' maar meer meehuilen met de wolven in het bos.
De GKV - om weer ontopic te raken - is dwars.
En ik hou van dwars. Als Luther niet 'dwars' was geweest was hadden we nooit een reformatie gehad. 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 26 jul 2017 16:22

Cathy schreef:En ik hou van dwars. Als Luther niet 'dwars' was geweest was hadden we nooit een reformatie gehad. 8)

Luther kwam niet niet met een onbijbelse waarheid!
Cathy schreef:De GKV - om weer ontopic te raken - is dwars.

De GKv is niet dwars, ze doen daar aan een zekere mate van wereldgelijkvormigheid. D.w.z. wat in de maatschappij gewoon is, moet in de kerk ook maar gewoon worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor de passant » 26 jul 2017 19:17

Chaya schreef:Mijn aandacht werd getrokken door een artikel in DWARS, alwaar dit citaat uit komt:
Volgens Bart Jan Spruyt moet ene Samuel Johnson eens beweerd hebben dat een prekende vrouw gelijk is aan een hond die op zijn achterpoten loopt. Ds. J. T. Doornenbal moet eens gezegd hebben: “Een vrouwelijke ambtsdraagster heeft twee fouten. Zij vermeerdert het aantal preken, en vermindert het aantal vrouwen.” Hij schreef toen de vrouw in het ambt toegelaten werd: “Ik ben er van overtuigd dat het besluit tot toelating van de vrouw tot het ambt één van de noodlottigste is geweest die het synodale bedrijf ooit heeft kunnen nemen. In enkele tientallen jaren is het er door gejaagd. Een zaak, die de Kerk van alle eeuwen nooit aanvaard heeft. Een beetje man wordt ‘hels’ als hij door een vrouw tot de orde en tot bekering wordt geroepen.”
En is dit niet waar?

VROUW ALS EZEL VAN BILEAM

Pakkende titel ook. :mrgreen:

Ik vind het walgelijk en totaal liefdeloos en on-Bijbels
En alleen al dit zinnetje: "Een beetje man wordt ‘hels’ als hij door een vrouw tot de orde en tot bekering wordt geroepen.”
Die man mag wel eens uitkijken dat zijn emotie niet eeuwig wordt!!!, begrijpt zo,n iemand eigenlijk wel wat Jezus voor zo,n iemand aan het kruis voor ons geleden heeft????, ik ben geneigd dit ontkennend te beantwoorden.
http://www.digibron.nl/search/detail/b2 ... noch-vrouw

https://www.youtube.com/watch?v=43UpMVLCsYU&t=701s

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2017 08:45

Chaya schreef:Luther kwam niet niet met een onbijbelse waarheid!


Luther was ook niet op alle punten Bijbels. Denk maar eens wat hij zegt over het avondmaal (Consubstantiatie) en zijn visie op het Joodse volk.

Chaya schreef:Mijn aandacht werd getrokken door een artikel in DWARS, alwaar dit citaat uit komt:
Volgens Bart Jan Spruyt moet ene Samuel Johnson eens beweerd hebben dat een prekende vrouw gelijk is aan een hond die op zijn achterpoten loopt. Ds. J. T. Doornenbal moet eens gezegd hebben: “Een vrouwelijke ambtsdraagster heeft twee fouten. Zij vermeerdert het aantal preken, en vermindert het aantal vrouwen.” Hij schreef toen de vrouw in het ambt toegelaten werd: “Ik ben er van overtuigd dat het besluit tot toelating van de vrouw tot het ambt één van de noodlottigste is geweest die het synodale bedrijf ooit heeft kunnen nemen. In enkele tientallen jaren is het er door gejaagd. Een zaak, die de Kerk van alle eeuwen nooit aanvaard heeft. Een beetje man wordt ‘hels’ als hij door een vrouw tot de orde en tot bekering wordt geroepen.”
En is dit niet waar?




Chaya schreef:Mijn aandacht werd getrokken door een artikel in DWARS, alwaar dit citaat uit komt:
Volgens Bart Jan Spruyt moet ene Samuel Johnson eens beweerd hebben dat een prekende vrouw gelijk is aan een hond die op zijn achterpoten loopt. Ds. J. T. Doornenbal moet eens gezegd hebben: “Een vrouwelijke ambtsdraagster heeft twee fouten. Zij vermeerdert het aantal preken, en vermindert het aantal vrouwen.” Hij schreef toen de vrouw in het ambt toegelaten werd: “Ik ben er van overtuigd dat het besluit tot toelating van de vrouw tot het ambt één van de noodlottigste is geweest die het synodale bedrijf ooit heeft kunnen nemen. In enkele tientallen jaren is het er door gejaagd. Een zaak, die de Kerk van alle eeuwen nooit aanvaard heeft. Een beetje man wordt ‘hels’ als hij door een vrouw tot de orde en tot bekering wordt geroepen.”
En is dit niet waar?

Pakkende titel ook. :mrgreen:


Wat een onzin, dat laatste. Als God je oproept tot bekering mag je reactie niet afhankelijk zijn van via wie die tot je komt. Alsof God niet door je vrouw, een vriendin, een pastoraal werkster of een willekeurige andere vrouw tot je kan sprekene. Alsof Hij alleen via mannen tot mannen spreekt. Want anders worden de mannen hels want o, hoe durft een vrouw je ergens toe op te roepen? Het begint met dat eerste besef, dat God ook via vrouwen je kan oproepen tot geloof en bekering. Los van of vrouwen op de kansel mogen staan. Dat er in Christus geen mannelijk en vrouwelijk meer is, geen ongelijkheid maar dat iedereen gelijk is en deelt in de gaven van de Geest is blijkbaar nog niet helemaal doorgedrongen dan. Dan moet men eerst zelf maar eens beginnen met die onbijbelse gedachten in hun hart uit te bannen.

En verder heb ik familie die in een PKN zit, met vrouwelijke predikant. Ik heb nooit gedacht: Hoe durft een vrouw mij te vertellen wat ik moet doen? Ik heb daar ook niemand hels zien worden bij de oproepen tot geloof en bekering. Slecht argument dus. Mannen voor wie dat wel geldt moeten zich maar eens flink achter de oren krabben. Ze vinden zich blijkbaar meer dan vrouwen en staan niet open voor Gods woorden als die niet op de manier die ze zelf willen, tot Hen komen. Als de ezel dan toch iets tegen zijn meester wil zeggen, laten hij eens tot die Bileams spreken.... In het koninkrijk van God word je opgeroepen de minste de zijn ipv de meeste. Wie groot wil zijn is klein. En wie hels wordt als een vrouw oproept tot bekering heeft daar geen snars van begrepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 27 jul 2017 09:02

Chaya schreef:Luther kwam niet niet met een onbijbelse waarheid!

Luther kwam ook met een waarheid die tegen de gevestigde (kerkelijke) orde inging. :mrgreen:
Trouwens.....ik vind de GKV helemaal niet onbijbels. Juist niet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2017 16:11

Cathy schreef:Trouwens.....ik vind de GKV helemaal niet onbijbels. Juist niet.

Ik ook niet en dat zei ik ook niet.
Maar de vrouw in het ambt toelaten is niet alleen onbijbels, maar ook niet wijs, gezien de splijtzwam die het nu wordt.
Cathy schreef:Luther kwam ook met een waarheid die tegen de gevestigde (kerkelijke) orde inging

De R.K. orde ja.
Marnix schreef:Denk maar eens wat hij zegt over het avondmaal (Consubstantiatie) en zijn visie op het Joodse volk.

Voordat we af gaan dwalen, die visie kan tijdgebonden zijn. Zoals de visie bijv was (en nu nog soms) dat zwarte mensen van Cham af zouden stammen.
Marnix schreef:En verder heb ik familie die in een PKN zit, met vrouwelijke predikant.

Ik ook. En zij maakte een knoepert van een fout tijdens een huwelijksplechtigheid, die werd opgemerkt door een - inmiddels niet meer kerkelijke - neef. Maar dit terzijde.
de passant schreef:Ik vind het walgelijk en totaal liefdeloos en on-Bijbels

Ik vrees dat je dan e.e.a. niet goed gelezen, dan wel begrepen hebt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Race406 » 27 jul 2017 20:01

Chaya schreef:En zij maakte een knoepert van een fout tijdens een huwelijksplechtigheid, die werd opgemerkt door een - inmiddels niet meer kerkelijke - neef. Maar dit terzijde.
Ik heb ook wel mannelijke predikanten knoeperts van fouten horen maken... Dus dat is geen argument. Het feit dat een vrouw een fout kan maken zou dan ook een argument zijn om vrouwen niets te laten doen. Ze kunnen fouten maken namelijk... :wink:
In deze discussie zijn wel andere argumenten tegen te bedenken. Ook argumenten voor trouwens. Maar ik meng me denk ik maar niet in de discussie... 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2017 21:39

Precies.

Chaya schreef:Voordat we af gaan dwalen, die visie kan tijdgebonden zijn. Zoals de visie bijv was (en nu nog soms) dat zwarte mensen van Cham af zouden stammen.


precies. Daarmee is die visie nog nog niet goed. En zo zijn er wel meer dingen tijdgebonden:
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 jul 2017 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 27 jul 2017 22:12

Cathy schreef:Trouwens.....ik vind de GKV helemaal niet onbijbels. Juist niet.

Chaya schreef:Ik ook niet en dat zei ik ook niet.
Maar de vrouw in het ambt toelaten is niet alleen onbijbels, maar ook niet wijs, gezien de splijtzwam die het nu wordt.

Nu raak ik het spoor bijster. #-o
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23572
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 27 jul 2017 22:42

Wat nog wel eens wordt vergeten is dat je niet alleen splijtzwammen kan creeëren door dingen te veranderen, maar ook door dingen niet te veranderen. Er wordt vaak gekozen om dingen niet door te voeren omdat er anders onvrede bij mensen zou ontstaan, maar als je niets verandert onstaat er net zo goed onvrede bij mensen. Kijk eens rond in Evangelische kerken, hoeveel mensen daar uit gereformeerde kerken zijn overgekomen. Als ik naar de internationale kerk hier ga zie ik altijd een hoop (oud) gemeenteleden. Dus dat het een splijtzwam wordt en het daarom niet wijs is is van één kant belicht. Maar er is nog een andere kant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten