Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2017 09:20

Elbert schreef:Er zitten (zoals zo vaak) twee kanten aan deze zaak. Het is niet uitsluitend een vloek, maar wel gaat het naar mijn mening om een ordening door God. Het is zondermeer waar dat de man na de zondeval vaak op een heerszuchtige manier is omgesprongen met zijn vrouw. In die zin is het een vloek geweest. Aan de andere kant zie je ook dat de Bijbel het positief duidt als de man in zaken van gezag het voortouw heeft. Dat blijkt ook uit de roeping van profeten, koningen, discipelen enz. Dat blijkt ook uit de waardering van de plaats van man en vrouw in het huwelijk en de gemeente. Die is niet identiek en ik geloof op basis van de Bijbel dan ook niet dat man en vrouw identieke rollen dienen te vervullen, ook niet in de gemeente. Daarom blijf ik erbij dat het hier om het aanbrengen van orde gaat in de schepping. Met die orde kan op zowel een goede als een verkeerde manier omgegaan worden.

Trouwens: er wordt hier vaak het woord cultuur in de mond genomen. Maar ik wil wel een tegenvraag stellen: staat de cultuur los van God? Is het per definitie een onafhankelijk menselijk gegeven dat los van Gods invloed staat?


Dat mannen en vrouwen verschillend zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. Op welke manieren dat tot uiting komt / moet komen, daarover valt wel te discussieren. Wat we hier dan ook doen. Als Genesis 3 gaat over het aanbrengen van een scheppingsorde zou dat een vreemd moment zijn. Genesis 1 en 2 gaan over de schepping, Genesis 3 over de zondeval. Scheppingsorde was al aangebracht door God. Genesis 3 gaat over wat er verandert als de mens in zonde valt. Dan onstaat er juist chaos in die orde. Genesis 1 en 2: God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen, naar Zijn evenbeeld en Hij zei tegen hen: Weest vruchtbaar, wordt talrijk, breng de aarde onder jullie gezag, heerst over de dieren. Maar niet iets over wie gezag zou hebben over de ander, welke mens zal heersen (positief of negatief) over de ander. En wees eerlijk, als je goed deze verzen leest zie je dat het wel degelijk een straf, een vloek is. Hoe kan je daar nou een halve zin uithalen en zeggen: Ja maar dat is niet alleen een straf maar ook een goede scherppingsorde?

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.


Om op de tegenvraag te reageren: Niets staat los van God. Maar ik geloof dat er ook Bijbelse zaken zijn die niet absoluut zijn maar van de cultuur afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld: Als men in de tijd van de Bijbel gelooft dat de aarde plat is en alles om de aarde draait, kan gerust letterlijk gesproken worden over de uithoeken van de aarde. Of dat de zon haar baan langs de aarde gaat. Of dat de aarde vast is gezet. Ook al klopt het niet, het sluit aan bij de cultuur van toen en mensen zouden raar staan kijken in die tijd als een profeet had gezegd dat de aarde rond is. En hem niet serieus hebben genomen. En in een tijd waarin nauwelijks naar vrouwen wordt geluisterd is het ook niet zo vreemd als voor het overgrote deel mannen worden geroepen om het evangelie te gaan verkondigen. Een vrouwelijke apostel zou niet worden gehoord. En dat was nou juist het doel. Wat ik ermee wil zeggen is dat het feit dat het vooral mannen zijn die de leiding hebben, niet wil zeggen dat dat de enige juiste manier is. De Bijbel past zich soms ook aan aan de cultuur van een bepaalde tijd. En daarin kunnen dingen ook veranderen door de eeuwen heen, met de veranderende cultuur mee. Maar goed ook, anders zouden we heel drastisch onze samenkomsten moeten herzien. Die zouden dan qua vormen volledig onbijbels zijn. En tegelijkertijd snap ik je punt heel goed. Het geloof mag geen speelbal worden van de cultuur op een manier dat we zouden denken God in onze broekzak te hebben en Hem te kunnen aanpassen naar wat wij graag willen zien, horen en geloven.

Waarom denk je dat? Het zou natuurlijk ook kunnen dat in de Bijbel deze uitzonderingen zijn opgenomen om de man eraan te herinneren dat de positie die God hem geeft geen automatisme inhoudt voor zijn positie en zeker ook geen onderwaardering van de vrouw. Een kwestie dus om de man eraan te herinneren dat hij zich niets moet verbeelden ondanks het feit dat God in principe deze plek voor de man in gedachten heeft. Maar dat het Hem vrij staat om ook vrouwen op die plaats te stellen als de man het laat afweten. Je vindt dan ook niet voor niets vaak vrouwen terug op de post van profetes of richter als het een donkere tijd voor Israel was. Zo bevestigen de uitzonderingen de regel.


Misschien is het inderdaad wat ongenuanceerd, dat denkbeeld komt voort uit het idee: Iets is goed of fout. Als het fout is zou de Bijbel het niet promoten, ook niet als uitzondering. Aan de andere kant, als dit soort uitzonderingen vaker voorkomen in donkere tijden is dit wel een goed moment, zo goed gaat het momenteel niet met de kerk in Nederland....


Ehm, ik zit meer bij de gezindte die zich meer met de tollenaar in de tempel identificeert dan de gelovigen die met de handen in de lucht bidden. Terwijl het beide uiteraard bijbels te verantwoorden is. ;)


Op zich mee eens. Toch denk ik niet dat je dat los kan zien van de rest van de verschillen in taakverdeling tussen man en vrouw. En die is nogal veranderd. Vroeger kregen vrouwen geen opleiding, of leerden ze een vak. Ze regelden het huishouden, baarden kinderen en voedde ze op. De mannen hadden de leiding, de vrouw was ondergeschikt en niet gelijkwaardig op de arbeidsmarkt maar hadden geen leidinggevende functies. Dat is totaal veranderd en dan komen we weer bij de vraag: Wat is Gods wil daarin en waarin volgt de Bijbel de cultuur van toen? Want we vinden het totaal niet erg als vrouwen tegenwoordig wel werken, leidinggevende functies hebben, onderwijs geven, ook op Bijbels vlak op school bijvoorbeeld, onze koninginnen waren in christelijke kringen erg geliefd ondanks hun leidinggevende functie. Dat allemaal mag veranderen.... maar hoe zit dat dan met die verschillende rollen? Gelden die dan alleen in de kerk en niet voor het dagelijkse leven? Mag de man-vrouw-verhouding overal veranderen behalve in de kerk?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 19 jul 2017 10:11

Marnix schreef:Dat mannen en vrouwen verschillend zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. Op welke manieren dat tot uiting komt / moet komen, daarover valt wel te discussieren. Wat we hier dan ook doen. Als Genesis 3 gaat over het aanbrengen van een scheppingsorde zou dat een vreemd moment zijn. Genesis 1 en 2 gaan over de schepping, Genesis 3 over de zondeval. Scheppingsorde was al aangebracht door God. Genesis 3 gaat over wat er verandert als de mens in zonde valt. Dan onstaat er juist chaos in die orde. Genesis 1 en 2: God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen, naar Zijn evenbeeld en Hij zei tegen hen: Weest vruchtbaar, wordt talrijk, breng de aarde onder jullie gezag, heerst over de dieren. Maar niet iets over wie gezag zou hebben over de ander, welke mens zal heersen (positief of negatief) over de ander. En wees eerlijk, als je goed deze verzen leest zie je dat het wel degelijk een straf, een vloek is. Hoe kan je daar nou een halve zin uithalen en zeggen: Ja maar dat is niet alleen een straf maar ook een goede scherppingsorde?
Nou, uit Gen. 3:16 kun je ook halen dat er een hoop ellende uit voort zou komen, omdat de mens in zonde gevallen was. Toch kun je ook stellen dat er in Gen. 1 en 2 een bepaalde scheppingsorde is aangebracht tussen man en vrouw: Adam werd eerst gemaakt en mocht alle dieren een naam geven (een uitoefening van zijn gezag). Ik neem aan dat Eva hem hier later niet overruled heeft. Daarna staat er dat Adam niemand gevonden had die bij hem hoorde. Pas daarna schiep God de vrouw (Eva): iemand tegenover Adam.
Wat kun je hier nu uit halen over de scheppingsorde? Allereerst dat Adam de eerste was. Dat betekent ook dat de man de eerste mag zijn in de rol die God de mens had toebedeeld. Dat geldt ook voor het voeren van heerschappij over de aarde (Gen. 1:28). Daarin is de vrouw dus niet onderworpen aan de man, maar geldt wel dat de man als eerste die rol heeft. Dat is de scheppingsorde en die is goed.
Marnix schreef:Misschien is het inderdaad wat ongenuanceerd, dat denkbeeld komt voort uit het idee: Iets is goed of fout. Als het fout is zou de Bijbel het niet promoten, ook niet als uitzondering. Aan de andere kant, als dit soort uitzonderingen vaker voorkomen in donkere tijden is dit wel een goed moment, zo goed gaat het momenteel niet met de kerk in Nederland....
Je zult me dan ook niet horen als er een gemeente is waar er geen mannen beschikbaar zijn voor het ambt, dat dan vrouwen (noodgedwongen) die rol op zich nemen. Maar zoveel gemeenten zijn er (gelukkig) nog niet. Het gaat momenteel niet zo goed met de kerk in Nederland, maar over het algemeen kunnen de ambten bij de meeste gemeenten nog wel gevuld worden.
Bij de joden is er een quorum (minyan) voor het vormen van een eredienst in de synagoge. Ik dacht dat er dan minstens 10 joodse mannen aanwezig moesten voor die dienst kon beginnen. Er waren ook gemeenschappen waar men niet aan dat aantal kwam. Er wordt gespeculeerd dat dit bij Lydia (Hand. 16:31) het geval was, omdat men daar op de sabbath als groep vrouwen samenkwam bij de rivier om te bidden. Zo is te zien dat men ook in het jodendom op die manier met de plaats van man en vrouw omging en -gaat: de man heeft als eerste de taak om die rol op zich te nemen.
Marnix schreef:Op zich mee eens. Toch denk ik niet dat je dat los kan zien van de rest van de verschillen in taakverdeling tussen man en vrouw. En die is nogal veranderd. Vroeger kregen vrouwen geen opleiding, of leerden ze een vak. Ze regelden het huishouden, baarden kinderen en voedde ze op. De mannen hadden de leiding, de vrouw was ondergeschikt en niet gelijkwaardig op de arbeidsmarkt maar hadden geen leidinggevende functies. Dat is totaal veranderd en dan komen we weer bij de vraag: Wat is Gods wil daarin en waarin volgt de Bijbel de cultuur van toen? Want we vinden het totaal niet erg als vrouwen tegenwoordig wel werken, leidinggevende functies hebben, onderwijs geven, ook op Bijbels vlak op school bijvoorbeeld, onze koninginnen waren in christelijke kringen erg geliefd ondanks hun leidinggevende functie. Dat allemaal mag veranderen.... maar hoe zit dat dan met die verschillende rollen? Gelden die dan alleen in de kerk en niet voor het dagelijkse leven? Mag de man-vrouw-verhouding overal veranderen behalve in de kerk?
Het is absoluut waar dat de man-vrouw verhouding aan verandering onderhevig is. Je noemt opleiding, werk, gezin enzovoorts. Daar zitten zeker ook positieve aspecten aan. Toch moeten we ons afvragen of elke verandering wel zo goed is. In deze discussie wordt er mijns inziens wel erg vaak vanuit gegaan dat de westerse visie op man en vrouw de beste is, terwijl je toch ook ziet dat nergens het leed in gezinnen door echtscheidingen en dergelijke zo groot is als in de westerse wereld. Dat wil niet zeggen dat er in andere culturen geen problemen zijn op dit vlak, maar ik zou toch echt de vinger willen leggen bij het feit dat de gelijkschakeling van rolverdeling tussen man en vrouw die ons vanuit met name de seculiere wereld wordt opgedrongen, niet per definitie de wil van God is. Sterker nog: ik denk dat God sommige dingen niet zo bedoeld heeft. Daarom is mijn tegenvraag ook waarom we in de kerk ons zouden laten leiden door een man-vrouw rolverdeling die primair uit een seculiere ideologie voortkomt. De vraag stellen is hem bijna beantwoorden.
Cathy schreef:Wanneer ik de Bijbel doorloop zie ik daarin inderdaad een doorlopende lijn; zelfs een opgaande lijn m.b.t de vrouw. :wink:
Ik zie vooral een terugbrengen naar de rol die de vrouw zou moeten hebben, maar waar door de zondeval de klad in is gekomen. Zo kwam er de scheidbrief (de wegzending van de vrouw door de man), waarvan de Heere Jezus zei dat dit "van den beginne niet zo is geweest". Dit is een correctie op de mannelijke heerszucht en willekeur. Verder gaf Jezus onderwijs aan vrouwen (wat in die tijd ongebruikelijk was). Je ziet dus meer een terugkeer naar hoe God het vanaf het begin bedoeld had. Toch zie je ook dat Jezus geen vrouwelijke discipelen/apostelen aanstelde. Het ene sluit het andere dus niet uit: ja, er is een opgaande lijn m.b.t de vrouw en nee, dat betekent nog niet dat vrouwen dus per definitie een gezagsfunctie in de gemeente zouden moeten vervullen.

@allen: ik ben vanaf vandaag een tijdje op vakantie. Daarom zullen jullie even geen last van me hebben in dit topic. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2017 11:01

fijne vakantie en bedankt voor je bijdragen! Ik vind het een waardevol en prettig gesprek zo!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2017 11:32

elbert schreef:Jawel:
1 Tim. 2:12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
De vrouw mag niet overheersen, niet dominant onderwijzen. (de man trouwens ook niet)
Onderwijzen en overheersen moet niet losgekoppeld worden, dat zou in tegenspraak zijn met ander onderwijs uit de Bijbel.
Of denk je dat het de bedoeling is dat een man niets leert als een vrouw Gods woorden spreekt (profeteren) in de gemeente?

elbert schreef:Dat is geen afdoende verklaring. Want waarom was het "de situatie van dat moment"? Toeval? Of is het zo dat iets wat al duizenden jaren zo was, blijkbaar de bedoeling was?
Uit iets wat al duizenden jaren zo was volgt natuurlijk niet dat het ook zo bedoelt was.

elbert schreef:Nee, dat vind ik niet ongerijmd en als je goed gelezen had, dan had je dat ook begrepen.
Ik kan het niet anders zien dan meten met twee maten.

elbert schreef:Ik heb eerder uitgelegd dat er 2 kanten aan dit vers zitten. Nu doe je het voorkomen alsof ik maar 1 kant (alleen het positieve) belicht, maar dat is onjuist:
Zelfs als mannen goed omgaan met die zogenaamde scheppingsorde dan nog is die andere kant negatief en vernederend.
Onderwerpen, onderdanig, gehoorzaam in alles, 'heer' tegen je man zeggen tegenover macht, gezag, leiding, heersen.
Je spreekt jezelf ook tegen, want je zegt steeds dat het niet om macht gaat. Maar, zoals ik al zei en wat je weer eens negeert, als er geen sprake is van macht, dan is onderwerping niet eens aan de orde.

elbert schreef:Grappig, maar het woord arche heeft als eerste betekenis "begin, oorsprong". Vandaar ook ons woord archetype (oervorm). Dus in de link die je gaf, wordt juist betoogd dat het bij het woord kephale daar ook om gaat (Christus is onze oorsprong, de man is de oorsprong van de vrouw enz). Klopt allemaal, maar de gedachte dat er dus "arche" had moeten staan als er gezag bedoeld werd, klopt niet. Ik vind het een amateuristisch omgaan met het grieks om tot een bepaalde conclusie te komen. Want in het grieks zijn er meerdere woorden die ook de betekenis van gezag in zich dragen. Zo heb je arche, maar ook exousia, authenteo en ook kephale. Een meer onafhankelijk onderzoek naar het woord kephale zou uitwijzen dat er ook een element van gezag bij komt kijken. Daar hoef je niet ver voor te zoeken. Bijvoorbeeld in Ef. 5:22 worden de vrouwen opgeroepen om onderdanig (hypotasso = je plaatsen onder het gezag van een ander) te zijn aan hun mannen, zoals aan de Heere. Want, vervolgt Paulus in het volgende vers (redengevend dus), de man is het hoofd van de vrouw, zoals Christus het hoofd is van de Gemeente. Ook hier gaat het niet om macht, maar om de plaats die elk (man en vrouw) als godvrezende christenen innemen. Daar worden we toe aangespoord.
Belangrijk is natuurlijk welke woorden gebruikelijk waren in de tijd dat de brieven geschreven werden.
En dan kom je toch op iets anders uit dan jij doet voorkomen.
"Als kephale in het bijbelse Grieks uit de tijd van Paulus zeer waarschijnlijk geen leider betekent, dan heeft Paulus het ook zeer waarschijnlijk in zijn brieven niet op deze manier gebruiktt. Kephale is slechts in 17 van de 180 gevallen gebruikt! In 4 van die 17 gevallen is sprake van een kop-staart metafoor, daarom moest er wel voor kephale (hoofd) gekozen worden."
Het woord arche (in de 2de betekenis) daarentegen was wél gebruikelijk voor leider.
En exousia gebruikt Paulus voor man en vrouw, voor de macht over elkaars lichaam . Ko 7:4.
elbert schreef:Inderdaad, het gaat niet om macht maar om elkaar te dienen. De vraag is dus hoe we elkaar dienen. Is dat voor man en vrouw echt op precies dezelfde manier? Dus de man dient de vrouw op precies dezelfde manier als de vrouw de man dient? Is dat wat de Bijbel hierover zegt? Me dunkt dat in de Bijbel mannen en vrouwen apart aangesproken worden op hun plaats in de gemeente en in de gezinnen. Het lijkt me ook dat al die christelijke (en ook niet-christelijke) boekjes over man en vrouw in het huwelijk en in de gezinnen bij het oud papier zouden kunnen, als man en vrouw toch precies dezelfde rollen zouden vervullen. De gemeente (en ook het gezin) is een organisch geheel, wat betekent dat niet ieder persoon dezelfde rollen vervult (zie o.a. 1 Kor. 12).
Hoe je elkaar dient is persoonsgebonden, niet seksegebonden.
Man en vrouw vertegenwoordigen samen het beeld van God. (Almatine Leene legt dat mooi uit in haar boekje 'samen dansen in de kerk')
Vader, Zoon en H.G. werken op alle vlakken samen, ze onderscheiden zich niet in de mate van gezag en/of werkterrein.

Alleen de ambten voor mannen reserveren is als lopen op één been. Een manke bedoening, te zien aan de resultaten!
Niet iedereen heeft dezelfde bediening, maar elke bediening staat in principe open voor mannen én vrouwen.



- Oja, eerder beschuldigde je me dat ik het uit mijn duim haalde toen ik zei dat het vroege christendom ook vrouwelijke voorgangers kende.
Hier nog een klaagzang van Tertullianus over een christelijke gemeente: "Om te beginnen staat het niet vast, wie er een toehoorder is en wie een gelovige: ze hebben allen toegang op voet van gelijkheid; ze luisteren als gelijken; ze bidden als gelijken... Hoe brutaal zijn zelfs de vrouwen bij de ketters! Zij hebben de onbeschaamdheid te onderwijzen, te debatteren, te excorceren, genezingen te verrichten en waarschijnlijk ook nog te dopen."
En historicus J. Slavenburg schrijft: "In de vroegste gemeenschappen verrichten vrouwen dezelfde diensten als mannen. Ze gingen voor, celebreerden, waren apostelen, leraren en profetessen. Dit is een historische werkelijkheid."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 19 jul 2017 14:05

elbert schreef:Dus zuster Febe was een diacones in de inhoudelijke zin van het woord (een dienares, iemand die klusjes voor een ander opknapt naar de letterlijke betekenis van het woord), maar ze had geen leergezag in de gemeente.
Hetzelfde geldt voor profetessen (in principe is elke christen een profeet/profetes) enz. .


Je gaat me toch niet vertellen dat b.v. de profetes Anna alleen maar profetes was in deze zin van het woord ? Zoals wij allen profeten en profetessen zijn ? Ze sprak met het hoogste gezag. Dat is niet alleen profeteren maar ook proclameren dus preken.
Lucas 2 zegt ; En er was Anna, een profetesse, een dochter van Fanuël, uit den stam van Aser; deze was tot groten ouderdom gekomen, welke met haar man zeven jaren had geleefd van haar maagdom af.
En zij was een weduwe van omtrent vier en tachtig jaren, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag.
En deze, te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in (van) Jeruzalem verwachtten.
Insgelijks staat er, dus hetzelfde als Simeon.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2017 08:05

elbert schreef:Grappig, maar het woord arche heeft als eerste betekenis "begin, oorsprong". Vandaar ook ons woord archetype (oervorm). Dus in de link die je gaf, wordt juist betoogd dat het bij het woord kephale daar ook om gaat (Christus is onze oorsprong, de man is de oorsprong van de vrouw enz). Klopt allemaal, maar de gedachte dat er dus "arche" had moeten staan als er gezag bedoeld werd, klopt niet. Ik vind het een amateuristisch omgaan met het grieks om tot een bepaalde conclusie te komen. Want in het grieks zijn er meerdere woorden die ook de betekenis van gezag in zich dragen. Zo heb je arche, maar ook exousia, authenteo en ook kephale. Een meer onafhankelijk onderzoek naar het woord kephale zou uitwijzen dat er ook een element van gezag bij komt kijken. Daar hoef je niet ver voor te zoeken. Bijvoorbeeld in Ef. 5:22 worden de vrouwen opgeroepen om onderdanig (hypotasso = je plaatsen onder het gezag van een ander) te zijn aan hun mannen, zoals aan de Heere. Want, vervolgt Paulus in het volgende vers (redengevend dus), de man is het hoofd van de vrouw, zoals Christus het hoofd is van de Gemeente. Ook hier gaat het niet om macht, maar om de plaats die elk (man en vrouw) als godvrezende christenen innemen. Daar worden we toe aangespoord.


Je licht vers 22 uit Ef. 5 om het hoofdschap te bewijzen. In het Grieks is vers 15-23 één lange zin, en het w.w. onderwerpen aan komt vanwege een stijlmiddel (ellips) in vers 22 niet eens voor. Er staat "echtgenotes aan uw eigen mannen" dus allereerst moet er dan terug gegrepen worden op het voorgaande zinsdeel om het het w.w. onderwerpen aan te vinden.
Dan zie je dat vrouwen zich moeten onderwerpen aan hun echtgenoot in de context van van de wederzijdse onderwerping: 21 wees elkaar onderdanig. (hypotasso betekent in vers 21 heus niet opeens iets anders zoals jij stelt: ''je hebt onderdanig en onderdanig'') maar niet uitlegt.
Op dezelfde manier als de vrouw zich moet onderwerpen aan haar man, moet de man zich onderwerpen aan zijn vrouw; en in het lichaam van Christus moeten allen zich aan elkaar onderwerpen.

Je hebt het over onafhankelijk onderzoek naar het woord kephale, maar erg open minded lees je blijkbaar niet.
Ik zou zeggen, doe nog eens een poging: http://www.overvloeiendegenade.nl/studi ... a500f97a02
http://www.overvloeiendegenade.nl/studi ... a510ee9402
Woorden kunnen inderdaad meerdere betekenissen hebben, daarom moet de context uitmaken wat er bedoelt wordt. Daar gaat het uiteindelijk om. Het is helemaal niet noodzakelijk dat alle elementen wat een woord in zich heeft in een bepaalde context ook allemaal bedoelt zijn.
In het Grieks is er een helder onderscheid. De baas of leider was ‘arche’. Het letterlijk hoofd of de voorloper was ‘kephale’.
Vrouwen-hatende Griekse filosofen leerden dat de man de ‘arche’ van de vrouw is. Dat wist Paulus natuurlijk, daarom ageert hij daar in feite tegen door niet het woord arche te gebruiken, maar het woord kephale. (wat maar heel zelden gebruikt werd voor gezag-leider)
De Bijbel zelf bevestigt dit, want ook Christus is in deze context niet de arche van de gemeente: Markus 10: En Jezus riep hen tot Zich en zei tot hen: Gij weet, dat zij, die regeerders ('Archein') der volken heten, heerschappij over hen voeren, en hun rijksgroten oefenen macht over hen.
Hier had je dus wel het Griekse woord ‘archein’ in de betekenis van hoofden van het volk. Zo is het echter onder u niet.
‘Nou’, zegt Christus, ‘zo moet het onder jullie niet zijn’. Maar wie groot wil worden onder u, zal uw dienaar zijn; en wie onder u de eerste wil zijn, zal aller slaaf zijn. Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.
Tegenover het hoofdschap (arche) in de wereld tekent Christus hier de kenmerken van Zijn hoofdschap (kephale).
Christus doel was niet om de baas te zijn over de gemeente, maar om haar te heiligen en te reinigen.
In die zin is de man het hoofd van de vrouw, niet om over haar te heersen (dat is een vloek, en past in het geheel niet bij vrijheid. En liefde zonder vrijheid bestaat niet), maar om haar lief te hebben en te dienen.
Het Hoofd zijn van Christus heeft in dit verband geen betrekking heeft op gezag of heerschappij maar op begin-oorsprong: En Hij is het hoofd van het lichaam, de ​gemeente. Hij is het begin, de ​eerstgeborene​ uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is.

Nou is Jezus natuurlijk óók leider, een herder van zijn schapen die Hem volgen hem. Maar daar gaat de metafoor in Ef. 5 niet over.

Noch in het huwelijk noch in de gemeente is er een hiërarchie tussen mannen en vrouwen, omdat er in God geen hiërarchie is en man én vrouw naar zijn beeld geschapen zijn.

Edit, fout verbeterd.
Laatst gewijzigd door naamloos op 20 jul 2017 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 20 jul 2017 09:29

elbert schreef: In deze discussie wordt er mijns inziens wel erg vaak vanuit gegaan dat de westerse visie op man en vrouw de beste is, terwijl je toch ook ziet dat nergens het leed in gezinnen door echtscheidingen en dergelijke zo groot is als in de westerse wereld. Dat wil niet zeggen dat er in andere culturen geen problemen zijn op dit vlak, maar ik zou toch echt de vinger willen leggen bij het feit dat de gelijkschakeling van rolverdeling tussen man en vrouw die ons vanuit met name de seculiere wereld wordt opgedrongen, niet per definitie de wil van God is. Sterker nog: ik denk dat God sommige dingen niet zo bedoeld heeft. Daarom is mijn tegenvraag ook waarom we in de kerk ons zouden laten leiden door een man-vrouw rolverdeling die primair uit een seculiere ideologie voortkomt. De vraag stellen is hem bijna beantwoorden.

Niet de westerse visie is de beste maar de Bijbelse. De gelijkschakeling wordt ons niet opgedrongen door de seculiere wereld maar door de Bijbelse geschriften. Het verschil is dat vrouwen nu hun stem durven te verheffen en te vragen om rechtvaardigheid na eeuwen van onderdrukking. Dan ga ik even voorbij aan al die miljarden en miljaren gevallen waarin man en vrouw hebben geleefd en leven zoals God het bedoeld heeft. :mrgreen:
De tijd is daar (al een tijdje) 'rijp' voor want vrouwen leren nu soms meer en verder dan mannen.

Ik zie vooral een terugbrengen naar de rol die de vrouw zou moeten hebben, maar waar door de zondeval de klad in is gekomen. Zo kwam er de scheidbrief (de wegzending van de vrouw door de man), waarvan de Heere Jezus zei dat dit "van den beginne niet zo is geweest". Dit is een correctie op de mannelijke heerszucht en willekeur. Verder gaf Jezus onderwijs aan vrouwen (wat in die tijd ongebruikelijk was). Je ziet dus meer een terugkeer naar hoe God het vanaf het begin bedoeld had.

Precies! Even voor de goede orde: het begin voor de zondeval.
Toch zie je ook dat Jezus geen vrouwelijke discipelen/apostelen aanstelde. Het ene sluit het andere dus niet uit: ja, er is een opgaande lijn m.b.t de vrouw en nee, dat betekent nog niet dat vrouwen dus per definitie een gezagsfunctie in de gemeente zouden moeten vervullen.

Dat Jezus geen vrouwelijke discipelen aanstelde.....daar valt ook nog wel wat over te zeggen.
Natuurlijk waren er ook vrouwelijk discipelen en wanneer vrouwen de mogelijkheden en kansen hadden gekregen om daarover te schrijven dan hadden de Bijbelse geschriften er heel anders uitgezien.
naamloos schreef:Noch in het huwelijk noch in de gemeente is er een hiërarchie tussen mannen en vrouwen, omdat er in God geen hiërarchie is en man én vrouw naar zijn beeld geschapen zijn.

Exact. Juist in de gemeente zou er geen hiërarchie moeten zijn.
@allen: ik ben vanaf vandaag een tijdje op vakantie. Daarom zullen jullie even geen last van me hebben in dit topic. ;)

Prettige vakantie!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2017 14:35

Cathy schreef:Dat Jezus geen vrouwelijke discipelen aanstelde.....daar valt ook nog wel wat over te zeggen.
Natuurlijk waren er ook vrouwelijk discipelen en wanneer vrouwen de mogelijkheden en kansen hadden gekregen om daarover te schrijven dan hadden de Bijbelse geschriften er heel anders uitgezien.


Wat Elbert denk ik bedoelt is dat naast het feit dat Jezus zowel mannen als vrouwen als leerlingen had, Hij 12 discipelen riep tot een "bijzondere taak", die van apostel. En als er een plaatsvervanger van Judas wordt gezocht wordt dat ook weer een man. Dat lijkt me niet te zijn "omdat de vrouwen niet de mogelijkheden en kansen hadden om daarover te schrijven". Want waarom had Jezus dan niet 6 mannen en 6 vrouwen als apostel geroepen en zijn leerlingen geleerd hoe belangrijk die gelijkwaardigheid is? Gaf Hij mannen en vrouwen dan wel gelijke kansen? Stellen dat de Bijbelse geschriften er heel anders hadden uitgezien is misschien wat gevaarlijk want wat moeten we dan nog geloven uit de Bijbel als die er vooral zo uitziet omdat hij door mannen geschreven is?

Exact. Juist in de gemeente zou er geen hiërarchie moeten zijn.


Er is verschil tussen "hierarchie" en "verschillende rollen". Dat er geen hierarchie moet zijn wil nog niet zeggen dat er geen verschillende rollen kunnen zijn. In Bijbels opzicht houden die verschillen niet in dat je daarmee overheerst maar dat je ze gebruikt om te dienen. Zoals Jezus meer is dan wij maar Hij niet kwam om te heersen maar om ons te dienen. De Bijbel zegt bijvoorbeeld wel dat in een gezin de man het hoofd van de vrouw is omdat hij er eerst kwam en daarna Eva kwam. (1 Kor 11) En tegelijkertijd leert de Bijbel dat die verschillen niet tot ongelijkheid mogen leiden. Wel kan het zijn (en dat zie je in die tijd heel goed) dat het leidt tot verschillende rollen / taakverdelingen. En dat is volgens mij niet erg. Dat zowel man als vrouw naar Gods beeld zijn geschapen houdt niet in dat er geen verschillen zijn. Wel dat de een zich niet boven de ander mag plaatsen of hoger mag achten dan de ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 20 jul 2017 16:14

Marnix schreef:Wat Elbert denk ik bedoelt is dat naast het feit dat Jezus zowel mannen als vrouwen als leerlingen had, Hij 12 discipelen riep tot een "bijzondere taak", die van apostel. En als er een plaatsvervanger van Judas wordt gezocht wordt dat ook weer een man. Dat lijkt me niet te zijn "omdat de vrouwen niet de mogelijkheden en kansen hadden om daarover te schrijven". Want waarom had Jezus dan niet 6 mannen en 6 vrouwen als apostel geroepen en zijn leerlingen geleerd hoe belangrijk die gelijkwaardigheid is? Gaf Hij mannen en vrouwen dan wel gelijke kansen? Stellen dat de Bijbelse geschriften er heel anders hadden uitgezien is misschien wat gevaarlijk want wat moeten we dan nog geloven uit de Bijbel als die er vooral zo uitziet omdat hij door mannen geschreven is?

Op de vorige pagina heb ik mij al afgevraagd of die bijzondere taak wel zo bijzonder was. Ik zie dat niet zo omdat er steeds meer apostelen bijkwamen.
Ik zie de twaalf meer symbolisch vanuit de Bijbelse historie, de twaalf zonen van Jakob die Israël vertegenwoordigen, richting Openbaringen. Er waren er veel meer.
Vrouwen kregen in de tijd van Jezus geen scholing en mochten niet eens meer in de voorhof komen (tempel van Herodes).
Natuurlijk had Jezus heel revolutionair vrouwen kunnen kiezen maar dan had hij tegen zoveel schenen geschopt dat het niet zou werken. Maar dat blijft idd speculeren.

Hij zette echter wel heel duidelijk een herstel in gang wat m.i. had moeten ‘evolueren’. Maar dat gebeurde niet.
Maria bijvoorbeeld ‘weigerde’ te dienen en Martha nam het haar kwalijk. Toch koos Maria volgens Jezus het juiste.
Trouwens, er is wel een evangelie volgens Maria Magdalena maar dat heeft de Bijbel nooit gehaald. Waarom niet?
Zij werd door Hippolytus van Rome n.b. gezien als de ‘apostola apostolorum’ (apostel der apostelen)

Er is verschil tussen "hierarchie" en "verschillende rollen". Dat er geen hierarchie moet zijn wil nog niet zeggen dat er geen verschillende rollen kunnen zijn. In Bijbels opzicht houden die verschillen niet in dat je daarmee overheerst maar dat je ze gebruikt om te dienen. Zoals Jezus meer is dan wij maar Hij niet kwam om te heersen maar om ons te dienen. De Bijbel zegt bijvoorbeeld wel dat in een gezin de man het hoofd van de vrouw is omdat hij er eerst kwam en daarna Eva kwam. (1 Kor 11) En tegelijkertijd leert de Bijbel dat die verschillen niet tot ongelijkheid mogen leiden. Wel kan het zijn (en dat zie je in die tijd heel goed) dat het leidt tot verschillende rollen / taakverdelingen. En dat is volgens mij niet erg. Dat zowel man als vrouw naar Gods beeld zijn geschapen houdt niet in dat er geen verschillen zijn. Wel dat de een zich niet boven de ander mag plaatsen of hoger mag achten dan de ander.

Ik ben het helemaal met je eens maar hoe komt het dan toch dat vrouwen de eeuwen door praktisch geen scholing kregen en achter het aanrecht verdwenen?
Met pijn in mijn hart denk ik aan alle intelligente vrouwen die geen kant op konden dan alleen kinderen baren en achter snotneuzen en wasgoed aanrennen.
Waarom lagen die ‘verschillende rollen’ toch altijd zo muurvast en hadden ze toch met hiërarchie te maken?
Is dat toeval? Of zit er iets anders achter?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bambi

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Bambi » 20 jul 2017 19:15

--
Laatst gewijzigd door Bambi op 21 jul 2017 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2017 19:34

Ik geloof niet dat God aan man en vrouw verschillende rollen geeft. Wel leent zich soms de ene taak beter voor een man en de andere voor een vrouw. Maar in principe mogen beide alles doen. Het hangt van je gaven en talenten of je eventuele roeping af hoe je dat precies gaat invullen. Als je hoofd zijn opvat in de betekenis van begin oorsprong is het hoofd zijn van de man, Christus, God helemaal geen rol, maar gewoon een feit wat vermeld wordt.
De Vader Zoon en Heilige Geest doen niets zonder elkaar, ze werken in alles samen. Ze hebben niet elk een eigen werkterrein wat voor de ander verboden terrein is. Zo zou je de drie-éénheid uit elkaar trekken. Wel heeft ieder heeft zijn eigen 'specialiteit'.
De specialiteit van de Vader is de schepping, maar dat doet hij niet zonder de Zoon en de Geest.
De specialiteit van de Zoon is dat hij mens werd, maar niet zonder de Vader en de Geest.
De specialiteit van de Geest is dat hij mensen naar het beeld van Jezus hervormd, maar dat doet hij niet zonder de Zoon en de Vader.
Almatine Leene legt dat mooi uit in haar boek 'samen dansen in de kerk'. De Vader, Zoon en H.G. leven in een volmaakte liefdesrelatie, en niet één van de drie personen is op enig moment buiten beeld. Ze zijn aan elkaar gelijk!
Man en vrouw zijn naar Gods beeld geschapen. Wij zijn ook bedoelt voor relaties. In het huwelijk, als gemeente ...
Opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn ...
Laatst gewijzigd door naamloos op 21 jul 2017 06:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 20 jul 2017 19:46

naamloos schreef:Ik geloof niet dat God aan man en vrouw verschillende rollen geeft.

Weleens gehoord dat een man een kind kan baren en een vrouw een kind kan verwekken bijvoorbeeld?
Dit is het onbijbelse denken dat mannen en vrouwen precies hetzelfde kunnen doen.
naamloos schreef:Man en vrouw zijn naar Gods beeld geschapen. Wij zijn ook bedoelt voor relaties. In het huwelijk, als gemeente ...

Ja! Ga daar dan niet aan tornen met die verfoeilijke emancipatorische gedachte, dat is onbijbels.
De vrouw is UIT de man geschapen, dat zou jij toch moeten weten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 20 jul 2017 21:03

Chaya schreef:Weleens gehoord dat een man een kind kan baren en een vrouw een kind kan verwekken bijvoorbeeld?
:roll: :roll: :roll: Ga het eens proberen, ik hoor het wel als het gelukt is.
Chaya schreef:Dit is het onbijbelse denken dat mannen en vrouwen precies hetzelfde kunnen doen.
Nou, ik ben fysiek niet in staat om erg zwaar werk te doen. Niet omdat dat onbijbels zou zijn, maar meer vanwege gebrek aan spierballen.
Chaya schreef:Ja! Ga daar dan niet aan tornen met die verfoeilijke emancipatorische gedachte, dat is onbijbels.
Het is 'verfoeilijk' dat er emancipatie nodig is.
Chaya schreef:De vrouw is UIT de man geschapen, dat zou jij toch moeten weten.
Ja, ik ken het scheppingsverhaal. En daarom kunnen vrouwen niet onderwijzen, geen oudsten of diakenen zijn? Ik zie het verband niet.
Dat wordt dan ook lastig voor mannen, want zij en de rest van de mensheid zijn weer uit de vrouw voortgekomen.

En ja, ik ben bekend met 2 Timoteüs en met de rest van de zogenaamde zwijgteksten. En ook met non-argumenten en kretologie als onbijbels en verfoeilijk. Ik ga de hele discussie niet overnieuw doen, lees maar terug als het je interesseert.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 21 jul 2017 08:14

naamloos schreef::roll: :roll: :roll: Ga het eens proberen, ik hoor het wel als het gelukt is.

Je hebt er gewoon geen normaal antwoord op.
naamloos schreef:Nou, ik ben fysiek niet in staat om erg zwaar werk te doen. Niet omdat dat onbijbels zou zijn, maar meer vanwege gebrek aan spierballen.

Nieuws gevolgd? In bepaalde beroepen waarvoor een zware lichamelijke test vereist is, komen de vrouwen tekort.
Zou God het niet zo bedoeld hebben dan? Zoveel jaar "evolutie" en het lukt de vrouw niet om de brandweertest en de marinierstest te volbrengen.
naamloos schreef:Het is 'verfoeilijk' dat er emancipatie nodig is.

Het is niet nodig. Het is jaren 60 dolle mina gezwets.
naamloos schreef:Ik ga de hele discussie niet overnieuw doen, lees maar terug als het je interesseert.

Ik ga niet meer met jou in discussie, want de overdaad aan smileys en oppervlakkige zogenaamd grappige antwoorden, zijn te onvolwassen voor een normale discussie.
Ik groet je op de jouw bekende wijze: toedels!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2017 08:45

Cathy schreef:Op de vorige pagina heb ik mij al afgevraagd of die bijzondere taak wel zo bijzonder was. Ik zie dat niet zo omdat er steeds meer apostelen bijkwamen.
Ik zie de twaalf meer symbolisch vanuit de Bijbelse historie, de twaalf zonen van Jakob die Israël vertegenwoordigen, richting Openbaringen. Er waren er veel meer.
Vrouwen kregen in de tijd van Jezus geen scholing en mochten niet eens meer in de voorhof komen (tempel van Herodes).
Natuurlijk had Jezus heel revolutionair vrouwen kunnen kiezen maar dan had hij tegen zoveel schenen geschopt dat het niet zou werken. Maar dat blijft idd speculeren.

Hij zette echter wel heel duidelijk een herstel in gang wat m.i. had moeten ‘evolueren’. Maar dat gebeurde niet.
Maria bijvoorbeeld ‘weigerde’ te dienen en Martha nam het haar kwalijk. Toch koos Maria volgens Jezus het juiste.
Trouwens, er is wel een evangelie volgens Maria Magdalena maar dat heeft de Bijbel nooit gehaald. Waarom niet?
Zij werd door Hippolytus van Rome n.b. gezien als de ‘apostola apostolorum’ (apostel der apostelen)


Niet gelijk alles zo verdacht maken he ;) Het evangelie van Maria hoord bij de gnostische evangelien en die werden veel later opgeschreven dan de 4 evangelien die wij doorgaans gebruiken. En onder die boeken ook het evangelie van Thomas, Filippus en Judas. Dus nee, dat dat boek "het niet gehaald heeft" is niet omdat Maria een vrouw is ;)

Ik ben het helemaal met je eens maar hoe komt het dan toch dat vrouwen de eeuwen door praktisch geen scholing kregen en achter het aanrecht verdwenen?
Met pijn in mijn hart denk ik aan alle intelligente vrouwen die geen kant op konden dan alleen kinderen baren en achter snotneuzen en wasgoed aanrennen.
Waarom lagen die ‘verschillende rollen’ toch altijd zo muurvast en hadden ze toch met hiërarchie te maken?
Is dat toeval? Of zit er iets anders achter?


Nee. Dat is geen toeval. Mannen hadden de macht, de wapens en bepaalden wat er gebeurde. Vrouwen zorgden dat als je thuis kwam, het huis schoon was, er eten en drinken was en dat de kinderen op bed lagen. En ja, dat is jammer. Ik ben blij dat dat aan het veranderen is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten