elbert schreef:Paulus heeft op het gebied van man/vrouw niets "rechtgetrokken". Was er iets krom dan volgens de Bijbel?
De Bijbelse lijn die Paulus aan blijft houden, is dat er verschil is tussen man en vrouw en dat dat Gods instelling is.
Daar kun je tegen te hoop lopen, maar dan ga je tegen Gods goede orde in.
Dus het is niet krom dat vrouwen nauwelijks onderwijs genoten en niet eens mochten getuigen omdat hun woord niet telde?
Is't ook niet een héééél klein beetje krom dat de Joodse man elke ochtend God dankte dat hij geen heiden, slaaf of vrouw is?
Paulus accepteert dat de vrouw leert, onderwijst, profeteert, bidt en gewoon zelfstandig functioneert. Ja, óók in de gemeente.
En die Bijbelse lijn en instelling van Paulus 'bewijs' je hoofdzakelijk vanuit zijn eigen brieven.
Ik lees in Gen. dat A en E een gezamelijke opdracht van God kregen, niks over een zogenaamde scheppingsorde.
Het betoog uit 1 Tim 2 is niet zo duidelijk als het lijkt, want daar staat dat de vrouw in de weg van het baren van kinderen zalig zal worden.
Bovendien is het hele stukje in tegenspraak met andere uitspraken uit de Bijbel, inclusief die van Paulus zelf.
En verder negeer je gemakshalve mn punt. Jij beweert dat alléén mannen opzieners en diakenen mogen zijn omdat Paulus in 1 Timotheüs 3 de mannen aanspreekt (wat logisch is in een mannen-cultuur, maar waaruit in tgeheel niet volgt dat het voor vrouwen verboden is), maar het onderwerp is
de vereisten voor opzieners en diakenen.Maar uit andere post' van je heb ik begrepen dat je er niets tegen hebt als vrouwen voor het voedsel van de weduwen zorgen, terwijl in Handelingen 6 staat dat daar 7 mannen voor gekozen moeten worden. Waarom is dát geen probleem dan? Meten met 2 maten noem ik zoiets.
naamloos schreef:Bijbelwetenschappers stellen dat de brieven aan Titus en Timotheus niet eens van Paulus zijn, maar geschreven door iemand die de naam van Paulus gebruikte om de schrijfsels meer gezag te geven.
elbert schreef:Dus staat het volgens jou ten onrechte in de canon en dienen we het als leugens terzijde te schuiven?
Dat gebeurde in die tijd wel meer hoor.
Daar volgt helemaal niet noodzakelijk uit dat de schrijfsels leugens zijn, en ook niet dat het onterecht in de canon is terecht gekomen.
Feit is wel dat in Timotheüs een hiërarchie wordt ingevoerd terwijl daar in de Korinthe-brief geen sprake van is.
Dat lijken mij twee verschillende zienswijzen, dus (als je staande wilt houden dat beide brieven van Paulus zijn) dan blijkt daaruit dat zijn bevelen niet absoluut zijn, want hij past ze later zelf weer aan.
elbert schreef:Het is voor vrouwen niet verboden om te profeteren, dat geef ik grif toe. Net zoals het in het OT voor vrouwen niet verboden was om te profeteren, geldt dit ook voor het NT.
Het punt is echter dat de vrouw niet geroepen is om een bijzonder ambt te bekleden, zoals predikant, opziener (ouderling, oudste) en diaken. Zij hebben het opzicht over de gemeente.
Net zoals in het OT een vrouw geen (hoge)priester of levietische dienaar in de tempel kon worden, zo gelden er in de NT gemeente ook zaken die alleen door mannen worden gedaan.
De tempeldienst is niet te vergelijken met de kerkdiensten.
In de samenkomsten zijn verschillende bedieningen: woorden van wijsheid en kennis, werkingen van krachten en profetie, onderscheiden van geesten en uitleg van talen ... Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest,
Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
En de praktijk bewijst dat God ook vrouwen roept, en hun werk zegent.
Juist omdat man en vrouw verschillend zijn en elkaar
aanvullen, zijn ze beide nodig. Anders wordt er maar 'half' werk geleverd.
Eenzijdig onderwijs en pastoraat enzo. Mannen zien en benaderen dingen vaak anders dan vrouwen.
elbert schreef:Hier moet ik mijn ogen even uitwrijven. Er staat in 1 Kor. 14 dat Paulus zegt dat de vrouwen moeten zwijgen in de gehele vergadering van de gemeente (de samenkomsten dus, vers 23) en jij bestaat het om te zeggen dat volgens Paulus ze wel mogen spreken.
Kortom: Paulus zegt "A" en jij concludeert: "ja, maar dat bedoelt hij sarcastisch, het is niet A".
Welnu, er is helemaal geen sprake van sarcasme.
Dat mag jij vinden, maar gezien de schrijfstijl in zijn brief vind ik het heel wat aannemelijker dat het wel sarcastisch bedoelt is, want, zoals gezegd, dat doet hij meer: Is Christus soms verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus gedoopt?
Hij heeft nota bene net verteld over biddende en profeterende vrouwen in de gemeente, en dat de Geest gaven geeft aan wie Hij wil; en dan moeten ze nu opeens zwijgen?
Vers 36, wat zijn sarcasme bewijst, laat je gemakshalve maar liggen: Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
elbert schreef:Want het gaat inderdaad om orde in de gemeente.
Blijkbaar kwetterde iedereen in de gemeente van Korinthe door elkaar heen en verdrong men zich om een eigen profetie, uitleg, taal enz. te laten horen, waardoor de eredienst een rommeltje werd en buitenstaanders het idee konden krijgen dat ze met een stelletje uitzinnigen van doen hadden (vers 23).
Paulus zegt nu: laten we daar maar eens orde in brengen: hooguit 2 of 3 die profeteren (vers 29), hooguit 2 of 3 die een vreemde taal ten gehoren brengen (vers 27).
Als iedereen door elkaar aan het kwetteren was, en profeteren, tongentaal en uitleg; waarom zouden dan alleen de vrouwen moeten zwijgen? Als je orde in de gemeente wilt, dan geldt dat evengoed voor de mannen.
elbert schreef:En, voegt hij eraan toe: laten volgens de wet van God de vrouwen zwijgen (vers 34), dat scheelt dan al een slok op een borrel
En waar kan ik die wet van God, dat vrouwen moeten zwijgen, vinden? Oww, die is er niet.
Nadat Paulus orde op zaken heeft gesteld zegt hij: 33 Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.
Daarna heeft hij nog een appeltje te schillen met de mannen die gezegd hebben dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen. (maar dat heb ik hierboven al uitgelegd)
Hij besluit met: Kortom, broeders en zusters, streef ernaar te profeteren en verhinder niet dat er in klanktaal gesproken wordt. Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren.
elbert schreef:Het woord adelphos (broeders) is allereerst mannelijk. De vrouwelijke variant is adelphe (zie o.a. 1 Kor. 7:15, 1 Kor. 9:5, 1 Tim. 5:2, Jak. 2:15).
De vertaling met het woord broeders is dus geheel terecht. Worden daarmee de zusters uitgesloten? Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk wel dat de broeders allereerst aangesproken worden en via hen ook de zusters.
Er zit dus een bepaalde orde in: als de broeders aangesproken worden, geldt dat ook de zusters. Maar dan wel in die orde, niet andersom.
Het mannelijk zelfstandig naamwoord anthropos betekent ‘mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk’ In de K.J. wordt het 560 keer weergegeven met ‘man’. Daarnaast kent het Grieks het woord aner = mannelijk persoon, in onderscheid van de vrouw.
H.S.V. 1 Kor. 14: 39 Daarom, broeders, streef ernaar om te profeteren ... N.B.V. Kortom, broeders en zusters, streef ernaar te profeteren ....
elbert schreef:Ik heb het onderscheid niet gemaakt tussen gnostici en christenen, dat hebben de gnostici en de kerk in de loop der tijd zelf gemaakt. De gnostiek en het christendom verschillen net zoveel van elkaar als het hindoeisme en het christendom.
Jawel, jij wilde voorbeelden van vrouwen van de 1e, 2e en 3e eeuw uit het christendom, en dan niet uit de gnostici zoals in de Nag Hammadi.
Daarmee beweer je impliciet -in navolging van hen die meenden anderen te mogen vervloeken en verketteren- dat zij niet tot het christendom hoorden.
elbert schreef:Je hebt geen idee wat gnostiek blijkbaar inhoudt. Gnostiek heeft geen behoefte aan Christus als Verlosser, maar poogt het goddelijke in zichzelf te vinden, zonder Christus die als Zoon van God mens is geworden en voor ons heeft geleden. Terecht dat de kerk van het gnosticisme afstand heeft genomen. Ook de apostel Paulus waarschuwt tegen ten onrechte zo genoemde kennis (gnosis) in 1 Tim. 6:20.
Wie die valse praatjes aanhangt, is van het geloof afgeweken, zegt hij. En van de apostel Johannes is bekend dat hij een badhuis in Efeze uitrende toen hij daar de ketter Cerinthus (een gnosticus) aantrof. Daarbij riep hij uit: ""We moeten vluchten; anders stort het bad nog boven ons in, want Cerinthus is er ook, de vijand van de waarheid!"
Alles weer zo lekker over 1 kam. Zo zwart wit is het niet, ook niet in de Nag Hammadi geschriften.
Zoals ik al zei, er zijn ook mensen die Paulus gnostisch noemen: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij.
En hoe klinkt dit: opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn. Of dit: Blijf in Mij, en Ik in u. Of: door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur. En dit, dat de H.G. in gelovigen woont ....
Bovendien, fouten in de leer zegt verder niets over de positie van vrouwen.
Overwinnaars schrijven de geschiedenis. Als destijds Valentinus (1 van de kandidaten en aanhanger van het innerlijke Christendom) gekozen was tot Bisschop was bijv. het evangelie van Thomas vast niet als gnostisch verkettert.
En verder ben ik nog steeds benieuwd wat voor verschil het maakt voor de
inhoud van jouw christelijke geloof of je iets leert van een man of van een vrouw. Zoals ik al zei (1 van de dingen die je negeert) de Bijbel kent ook vorm en inhoud.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)