Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2017 10:43

naamloos schreef:De grondtekst ... ach ja, dat wekt de illusie dat je daarmee de waarheid te pakken hebt; ware het niet dat het materiaal van de afschrijvers van de duizenden handschriften kopieën van kopieën van kopieën ... (er is niet 1 authentiek document) zijn, die onderling op duizenden plaatsen -behalve schrijf en dictaatfouten- van elkaar verschillen. Steeds weer aangepast aan de heersende (theologische) denkbeelden van de tijd waarin ze "overgeschreven" zijn.
Op basis van de duizenden fragmenten die tot onze beschikking staan, kon die op een uiterst nauwkeurige manier gereconstrueerd worden. Het is dus onjuist dat we niet weten wat de bijbelschrijvers hebben opgeschreven, we weten het juist beter dan welk ander antiek historisch geschrift ooit.
naamloos schreef:"De vrouw" is in ieder geval een onderwerp waar creatief door de kopiisten mee omgesprongen werd.
Bewijzen graag.
naamloos schreef:In de vroeg christelijke tijd gaven vrouwen gewoon onderwijs en leiding.
Hoe weet je dat als je de bronnen onbetrouwbaar vindt? Dikke duim?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 11:00

elbert schreef:De vereisten voor de vrouwen gaat over de vrouwen van de opzieners en diakenen. Want een man mocht geen opziener of diaken worden als zijn vrouw zich op onwaardige wijze gedroeg.
De uitleg die jij geeft, is dat hij hier ook voor de vrouwen de ruimte bood om opziener of diaken te worden. Dat klopt alleen niet, omdat voor een opziener en diaken de eis gold dat het mannen van 1 vrouw moesten zijn.
Ik zou zeggen "beide", het 1 sluit het ander niet uit. Evenzo de vrouwen ... :-k
elbert schreef:Verder gebruikt Paulus het woord gyne. Dat kan algemeen gesteld vrouw betekenen, maar vaker in de Bijbel zijn dat de echtgenotes. De reden waarom het in dit geval ook om echtgenotes van de opzieners en diakenen gaat, is nog duidelijker als we de culturele context in beschouwing nemen.
Leidinggevende posities voor vrouwen waren in die tijd ongebruikelijk, dus dat Paulus in 1 Tim. 3 een leidinggevend ambt toekent aan vrouwen op basis van 1 vers nadat hij vele verzen over mannen heeft uitgeweid, is ongerijmd. Het blijkt ook niet uit de verdere historie, ook in bijv. het boek Handelingen.
De discipelen werden in Hand. 21:4 allemaal als mannen aangeduid en ze namen met hun vrouwen en kinderen afscheid van Paulus (vers 5).
In Hand. 20 worden de ouderlingen allen als mannen voorgesteld (o.a. door het gebruik van het woord broeders in vers 32 en het feit dat het mannen waren die als valse leraren zouden opstaan in vers 30).
Tip: onderzoek de historie nog eens opnieuw, en dan minder selectief.

Nogmaals: De grondtekst ... ach ja, dat wekt de illusie dat je daarmee de waarheid te pakken hebt; ware het niet dat het materiaal van de afschrijvers van de duizenden handschriften kopieën van kopieën van kopieën ... (er is niet 1 authentiek document) zijn, die onderling op duizenden plaatsen -behalve schrijf en dictaatfouten- van elkaar verschillen. Steeds weer aangepast aan de heersende (theologische) denkbeelden van de tijd waarin ze "overgeschreven" zijn.
"De vrouw" is in ieder geval een onderwerp waar creatief door de kopiisten mee omgesprongen werd.
In de vroeg christelijke tijd gaven vrouwen gewoon onderwijs en leiding.
elbert schreef:Verder: het ambt van ouderling en diaken voert terug op de joodse oudsten uit het oude testament. Dat waren allemaal mannen. Daarom zijn de discipelen (later apostelen) ook allemaal mannen en geldt voor de instelling van het diakenambt dat ze ook uitsluitend op zoek waren naar 7 mannen (Hand. 6:3)
:neeschudden: :neeschudden:
elbert schreef:Over eenzijdig bijbelgebruik gesproken. Gal. 3:28 wat je aanhaalt, gaat niet over de vrouw in het ambt, maar over de vraag of het uitmaakt of je man of vrouw, vrije of slaaf bent om in Christus te zijn.
Dat maakt inderdaad niet uit. Maar het maakt wel uit wie in het lichaam van Christus bepaalde taken/ambten vervult. Daar spreekt Paulus op andere plaatsen uitgebreid over.
We kunnen in het lichaam van Christus niet allemaal hand zijn en ook niet allemaal voet. Een lichaam is een geheel dat uit verschillende delen bestaat. Iedereen heeft daarin zijn eigen plaats.
Ik kan nog veel meer noemen als je wilt hoor.
Tja, en wat jij citeert uit Timotheus gaat niet over mannen-vrouwentaken, maar over vereisten om die taken uit te voeren. Jij trekt daar een (foute) bij-conclusie uit, maar ik mag geen geen bij-conclusie trekken uit Galaten 3- 28? Een conclusie die steun vind in de Bijbel en het vroege christendom! Ennn in de praktijk, door de zegen die de H.G. op hun bediening gaf!!!

Edit: een foutje verbetert.
Laatst gewijzigd door naamloos op 03 jul 2017 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 11:17

elbert schreef:Bewijzen graag.
O.a. de Nag Hammadigeschriften die in 1945 gevonden zijn.
elbert schreef:Hoe weet je dat als je de bronnen onbetrouwbaar vindt? Dikke duim?
Op dezelfde manier als jij het weet! :D
Alleen betrek ik de documenten die naderhand gevonden zijn -en die regelmatig óók nog eens ouder zijn- er ook bij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2017 14:08

naamloos schreef:De grondtekst ... ach ja, dat wekt de illusie dat je daarmee de waarheid te pakken hebt; ware het niet dat het materiaal van de afschrijvers van de duizenden handschriften kopieën van kopieën van kopieën ... (er is niet 1 authentiek document) zijn, die onderling op duizenden plaatsen -behalve schrijf en dictaatfouten- van elkaar verschillen. Steeds weer aangepast aan de heersende (theologische) denkbeelden van de tijd waarin ze "overgeschreven" zijn.

Tjonge jonge jonge...
De waarheid volgens naamloos.
naamloos schreef:.a. de Nag Hammadigeschriften die in 1945 gevonden zijn.


Die zijn wel authentiek en nooit overgeschreven van kopie naar kopie, geheel foutloos?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor GDK » 03 jul 2017 14:54

elbert schreef:Het gaat er bovendien om dat in de Bijbel het hebben van een gezagspositie door de man, ook in de christelijke gemeente, als een scheppingsorde wordt gezien en niet zozeer iets als een cultureel gegeven.


Leest je vrouw mee? :mrgreen:

Maar ff serieus, als je gelijk hebt dan geldt de scheppingsorde toch niet alleen in de kerk? Maar ook in de gezinnen en de scholen en de politiek?
Vooruit met de geit!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 15:40

Chaya schreef:Tjonge jonge jonge...
De waarheid volgens naamloos.
Wel, als jij het beter weet ... laat maar horen dan!
Chaya schreef:Die zijn wel authentiek en nooit overgeschreven van kopie naar kopie, geheel foutloos?
Nee, die zijn niet authentiek, zei ik dat dan?
Maar ze zijn wel net zo oud, of ouder dan de handschriften waaruit onze canon is vastgesteld.
En er wordt uit geciteerd door bekende schrijvers uit de eerste eeuwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2017 15:49

naamloos schreef:Nee, die zijn niet authentiek, zei ik dat dan?

Waarom zeg je dan eerst dit over de grondtekst?

naamloos schreef:De grondtekst ... ach ja, dat wekt de illusie dat je daarmee de waarheid te pakken hebt; ware het niet dat het materiaal van de afschrijvers van de duizenden handschriften kopieën van kopieën van kopieën ... (er is niet 1 authentiek document) zijn, die onderling op duizenden plaatsen -behalve schrijf en dictaatfouten- van elkaar verschillen. Steeds weer aangepast aan de heersende (theologische) denkbeelden van de tijd waarin ze "overgeschreven" zijn.


naamloos schreef:Maar ze zijn wel net zo oud, of ouder dan de handschriften waaruit onze canon is vastgesteld.
En er wordt uit geciteerd door bekende schrijvers uit de eerste eeuwen.

Je spreekt jezelf dus tegen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2017 15:59

Chaya schreef:Waarom zeg je dan eerst dit over de grondtekst?
Dat schreef ik erbij. Omdat de illusie gewekt wordt dat je met de grondtekst ''de waarheid'' te pakken hebt. Alsof je weer terug bent bij het origineel. Nee dus!
Chaya schreef:Je spreekt jezelf dus tegen.
Joh, vertel?

Dit heb ik erover gezegd: Op dezelfde manier als jij het weet! :D
Alleen betrek ik de documenten die naderhand gevonden zijn -en die regelmatig óók nog eens ouder zijn- er ook bij.

Volgens Elbert blijkt uit de verdere historie niet dat vrouwen geen onderwijs en leiding gaven, en dat is gewoon niet waar.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 04 jul 2017 16:38

De volgende afscheiding dient zich aan.

RD 4/7 ; De synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) stelt zich boven Gods Woord en laat dat Woord het tegenovergestelde zeggen van wat er staat. Kerkleden moeten zich dan ook „vrijmaken van dit onbijbelse juk.”
Dat concludeert prof. dr. C. van Dam, emeritus hoogleraar Oude Testament aan het Canadian Reformed Theological Seminary in Hamilton, Ontario. Het seminarie behoort bij de Canadian Reformed Churches (CanRC). De GKV hebben een zusterkerkrelatie met deze kerken.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Pcrtje » 04 jul 2017 17:24

rotterdam schreef:De volgende afscheiding dient zich aan.

RD 4/7 ; De synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) stelt zich boven Gods Woord en laat dat Woord het tegenovergestelde zeggen van wat er staat. Kerkleden moeten zich dan ook „vrijmaken van dit onbijbelse juk.”
Dat concludeert prof. dr. C. van Dam, emeritus hoogleraar Oude Testament aan het Canadian Reformed Theological Seminary in Hamilton, Ontario. Het seminarie behoort bij de Canadian Reformed Churches (CanRC). De GKV hebben een zusterkerkrelatie met deze kerken.
Nah, valt wel mee. Als het een splijtpunt wordt (wat ik wel verwacht) dan zullen ze de banden met de GKv verbreken en contact zoeken met de hersteld vrijgemaakten (DGK en GKN).
"Een libelle zweeft over het water..."

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 05 jul 2017 02:05

Pcrtje schreef:Nah, valt wel mee. Als het een splijtpunt wordt (wat ik wel verwacht) dan zullen ze de banden met de GKv verbreken en contact zoeken met de hersteld vrijgemaakten (DGK en GKN).


Dat is niet het punt, de ene splinter (de Canadian Reformed Churches hebben 17000 leden) zoekt contact met de andere splinter.
So what ? Ze gaan hun gang maar.
Echter, deze zeergeleerde weleerwaarde prof roept kerkleden van de GKV in Nederland hier op hun kerk te verlaten.
Hij zegt "vrijmaken van dit onbijbelse juk" maar hij bedoelt met deze theologentaal "begin maar weer een nieuw winkeltje".
Ik roep C. van Dam op van zijn pensioen te genieten en met zijn kleinkinderen te gaan wandelen en niet dit soort oproepen 7000 km over de oceaan te toeteren.

De Zuid-Afrikaanse theoloog Jerry Pillay, voorzitter van de WCRC, zei in zijn welkomstpreek in de Nicolaïkerk in Leipzig deze week, dat alle christenen geroepen zijn om de eenheid met elkaar te zoeken. „De kerk kan niet met de vinger naar de wereld wijzen, als zij niet eerst zelf orde op zaken stelt.” Pillay hoopt dat christenen nu dichter bij eenheid komen. „Allen op die manier laat de kerk een sterk karakter zien, geloofwaardigheid en integriteit in verkondiging en getuigenis.”

En zo is het, Pillay heeft 100% gelijk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor elbert » 05 jul 2017 12:36

naamloos schreef:Ik zou zeggen "beide", het 1 sluit het ander niet uit. Evenzo de vrouwen ... :-k
In dit geval sluit het 1 het ander wel uit. Ik heb daarvoor in mijn vorige post de nodige argumenten gegeven, o.a. de instelling van de ambten (o.a. in Hand. 6:3) die alleen aan mannen voorbehouden werden, het feit dat het in 1 Tim. 3:11 over de echtgenotes gaat (dit is ook de uitleg die hier gegeven wordt, het feit dat de apostel Paulus op een andere plek de vrouwen expliciet verbiedt om te onderwijzen in de gemeente (1 Cor. 14:34, 1 Tim. 2:11-12), dat het op andere plaatsen uitsluitend over mannen gaat enz. enz. Maar het staat je natuurlijk geheel vrij om de Bijbel op dit punt compleet te negeren.
naamloos schreef:Tip: onderzoek de historie nog eens opnieuw, en dan minder selectief.
Ik onderzoek niet de historie als geheel (want daarin kun je vinden wat je zelf wilt), maar de Bijbel, want daarin kun je vinden wat God wil.
naamloos schreef:Nogmaals: De grondtekst ... ach ja, dat wekt de illusie dat je daarmee de waarheid te pakken hebt; ware het niet dat het materiaal van de afschrijvers van de duizenden handschriften kopieën van kopieën van kopieën ... (er is niet 1 authentiek document) zijn, die onderling op duizenden plaatsen -behalve schrijf en dictaatfouten- van elkaar verschillen. Steeds weer aangepast aan de heersende (theologische) denkbeelden van de tijd waarin ze "overgeschreven" zijn.
Zelfs de meest moderne bijbelwetenschap komt tot de conclusie dat dit onzin is. Men is buitengewoon goed in staat om de oorspronkelijke tekst te achterhalen. De gedachte dat vrouwen een leidinggevende positie hadden in de christelijke kerk, is daarin gewoonweg niet terug te vinden. Vrouwen deden en doen geweldig belangrijk werk in de kerk, maar de ambten van predikant, ouderling en diaken kun je niet openstellen voor de vrouw op basis van de Bijbel.
naamloos schreef:Een conclusie die steun vind in de Bijbel en het vroege christendom! Ennn in de praktijk, door de zegen die de H.G. op hun bediening gaf!!!
Noem eens een paar vrouwelijke bisschoppen uit de 1e, 2e en 3e eeuw van het christendom? En dan bedoel ik niet vrouwelijke bisschoppen in ketterse bewegingen, zoals de gnostici (je noemt de Nag Hammadi geschriften die daarvan een typisch voorbeeld zijn), maar vrouwelijke bisschoppen in de algemene christelijke kerk.
naamloos schreef:Alleen betrek ik de documenten die naderhand gevonden zijn -en die regelmatig óók nog eens ouder zijn- er ook bij.

Volgens Elbert blijkt uit de verdere historie niet dat vrouwen geen onderwijs en leiding gaven, en dat is gewoon niet waar.
Daarmee ken je aan ketterse geschriften hoger gezag toe dan aan de Bijbel. Dus als Paulus zegt dat vrouwen niet behoren te onderwijzen in de gemeente (1 Cor. 14:34, 1 Tim. 2:12, bijv. als bisschop), en je vindt een gnostisch geschrift uit de 2e eeuw waarin staat dat dat wel mag, dan zeg je dat Paulus het fout had en de gnostici (de zware wolven waartegen Paulus waarschuwt in Hand. 20:29) gelijk hadden. Welnu, dat overtuigt mij in elk geval allerminst.
GDK schreef:Maar ff serieus, als je gelijk hebt dan geldt de scheppingsorde toch niet alleen in de kerk? Maar ook in de gezinnen en de scholen en de politiek?
De scheppingsorde geldt volgens de apostel Paulus ook in het huwelijk (Ef. 5) en ook in de kerk (1 Tim. 2). Dat houdt geenszins een onderwaardering van de vrouw in, alsof de plaats die de man is toebedeeld, het enige zou moeten zijn waar je als vrouw naar zou moeten streven (of andersom), maar het gaat erom dat zowel man als vrouw volgens Gods plan een eigen plek hebben.
rotterdam schreef:De volgende afscheiding dient zich aan.
Dat is dan weer jammer. Ik ben niet zo voor het scheuren. Zoals ik het zie, is een scheuring alleen geoorloofd als het echt niet anders kan. Dat is als je als gemeente je gedwongen wordt om tegen de Bijbel in te gaan. Nu laat de GKV synode het juist aan de plaatselijke gemeenten over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2017 15:35

"De Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) stellen zich boven Gods Woord en laten dat Woord het tegenovergestelde zeggen van wat er duidelijk wordt verklaard," vindt prof. dr. C. van Dam, emeritus hoogleraar Oude Testament aan het Canadian Reformed Theological Seminary in Hamilton, Ontario.

Een invloedrijke kracht en autoriteit die momenteel de waarheid van de Schrift aanvalt en uitholt, is onze godloze en egalitaire cultuur die geen normen erkent behalve wat mensen voor zichzelf wensen en zich inbeelden dat hun rechten zijn. (...) Het lijkt alsof onze Nederlandse broeders en zusters afglijden naar de slavernij van de machtige en verleidelijke culturele geesten van onze tijd en de Schriften herinterpreteren om de kwalificaties voor het kerkelijk ambt meer in overeenstemming te brengen met de huidige culturele normen."

De hoogleraar wijst op 1 Timotheüs 3:2-4 en Titus 1:5-6. Van Dam stel vast dat "de apostel Paulus bijvoorbeeld verklaarde dat een ouderling de man van één vrouw moet zijn en zijn gezin goed moet besturen. Commentaar heeft volgens hem weinig zijn omdat de synode heeft besloten dat kerken vrij zijn om het besluit onmiddellijk uit te voeren. Wie zci hierbij neerlegt "zichzelf tot slaaf maken van kerkelijke autoriteiten, die zichzelf boven de duidelijke leer van het Woord van God plaatsen. Dit was de slavernij waarvan de Reformatie eens Gods volk had vrijgemaakt."
GKv bezwijkt voor goddeloze gelijkheidscultuur
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2017 15:36

rotterdam schreef:De volgende afscheiding dient zich aan.

RD 4/7 ; De synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) stelt zich boven Gods Woord en laat dat Woord het tegenovergestelde zeggen van wat er staat. Kerkleden moeten zich dan ook „vrijmaken van dit onbijbelse juk.”
Dat concludeert prof. dr. C. van Dam, emeritus hoogleraar Oude Testament aan het Canadian Reformed Theological Seminary in Hamilton, Ontario. Het seminarie behoort bij de Canadian Reformed Churches (CanRC). De GKV hebben een zusterkerkrelatie met deze kerken.

Ik heb het artikel even in zn geheel gelinkt. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor naamloos » 05 jul 2017 15:37

elbert schreef:In dit geval sluit het 1 het ander wel uit. Ik heb daarvoor in mijn vorige post de nodige argumenten gegeven, o.a. de instelling van de ambten (o.a. in Hand. 6:3) die alleen aan mannen voorbehouden werden, het feit dat het in 1 Tim. 3:11 over de echtgenotes gaat (dit is ook de uitleg die hier gegeven wordt, het feit dat de apostel Paulus op een andere plek de vrouwen expliciet verbiedt om te onderwijzen in de gemeente (1 Cor. 14:34, 1 Tim. 2:11-12), dat het op andere plaatsen uitsluitend over mannen gaat enz. enz. Maar het staat je natuurlijk geheel vrij om de Bijbel op dit punt compleet te negeren.
In Hand 6 staat niks meer dan dat er 7 mannen gekozen moeten worden om voedsel uit te delen aan de weduwen. (Voortaan verboden voor vrouwen om voor het eten te zorgen?)
Geen enkel verbod voor vrouwen in het ambt. Hij stelt geen wet in, het is een beschrijving en geen voorschrijving.
Verder ook logisch dat de vrouwen nog niet zo in beeld waren, het was nog in de allervroegste tijd na Pinksteren. Paulus was toen nog een vijand, en hij heeft later een en ander rechtgetrokken.

Bijbelwetenschappers stellen dat de brieven aan Titus en Timotheus niet eens van Paulus zijn, maar geschreven door iemand die de naam van Paulus gebruikte om de schrijfsels meer gezag te geven.

In Korinthe 11 heeft Paulus het profeterende vrouwen in de gemeente. Profeteerden ze zwijgend? Wie profeteert geeft de woorden van God door.
In 14-3 staat dat wie profeteert woorden van stichting, vermaning en vertroosting spreekt.
Duidelijk dat hier geen algemeen verbod geldt voor vrouwen om te spreken.
In hoofdstuk 14 gaat het om orde in de gemeente. Contex, context, context!
Het is duidelijk dat Paulus ergens op reageert in zijn brief, dus je hoort eigenlijk maar 1 kant van het verhaal. De rest moet je tussen de regels door lezen.
Ik maak er uit op dat het Paulus ter ore is gekomen dat mannen gezegd hebben dat de vrouwen moeten zwijgen. Daarom praat hij hen sarcastisch na: vrouwen zwijgen? Niet toegestaan te spreken? Wat denken jullie wel, dat het Woord van God alleen van ú(!) uitgaat? Dat het alleen ú(!) heeft bereikt? Waar zou vers 36 anders op kunnen slaan!
Die 'sarcastische' toon in de brief komt meer voor bijv: Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus gedoopt?
Antwoord: nee natuurlijk niet!

In de K.J vertaling hebben ze honderden keren "broeders" vertaald terwijl er in werkelijkheid een geslachtsinclusief woord staat, als er dan geen lampje gaat branden....
elbert schreef:Ik onderzoek niet de historie als geheel (want daarin kun je vinden wat je zelf wilt), maar de Bijbel, want daarin kun je vinden wat God wil.
Zeg dan ook niet dat er geen leidinggevende en onderwijzende vrouwen in de verdere historie te vinden zijn.
Maar ook in de Bijbel kun je het vinden hoor. Echter, dan moet je wel goed interpreteren en geen kokervisie hebben.
elbert schreef:Zelfs de meest moderne bijbelwetenschap komt tot de conclusie dat dit onzin is. Men is buitengewoon goed in staat om de oorspronkelijke tekst te achterhalen. De gedachte dat vrouwen een leidinggevende positie hadden in de christelijke kerk, is daarin gewoonweg niet terug te vinden. Vrouwen deden en doen geweldig belangrijk werk in de kerk, maar de ambten van predikant, ouderling en diaken kun je niet openstellen voor de vrouw op basis van de Bijbel.
Dan loop je toch echt achter. De historicus J. Slavenburg geeft behoorlijk wat bronnen in zijn boek 'valsheid in geschriften'. Tot welke theologische standpunten J.S. komt zie ik los van de historische feiten die hij noemt en die door Bijbelwetenschapers gedeeld wordt.
elbert schreef:Noem eens een paar vrouwelijke bisschoppen uit de 1e, 2e en 3e eeuw van het christendom? En dan bedoel ik niet vrouwelijke bisschoppen in ketterse bewegingen, zoals de gnostici (je noemt de Nag Hammadi geschriften die daarvan een typisch voorbeeld zijn), maar vrouwelijke bisschoppen in de algemene christelijke kerk.
Ja kijk, zo kun je net zo goed vragen om een Ajaxiet in de Feyenoord-fanclub.
Jij bepaald eerst wie er tot het christendom hoort, en dan mag ik er daar een uit aanwijzen.
A en F zijn beide voetbalfans. Gelovigen uit de gnostici, gelovige die de apocriefen erkennen, en gelovigen die het bij de toen nog niet bestaande canon hielden horen allemaal tot het christendom. Net zoals nu alle gelovigen uit de 40.000 + christelijke geloofstromingen nu ook tot het christendom behoren. Of noem je iedereen die niet tot jouw PKN behoort ook ketters?
Ze waren vroeger ook niet kinderachtig hoor, de vervloekingen en ketterverklaringen vlogen je om de oren.
Vindt je Clemens van Alexandrië ook een ketter omdat hij apocriefen erkende w.o. de brief van Barnabas?
Wat later als ketters bestempelt werd ging eerder gewoon voor het christendom door hoor.
Gelovige vrouwen (en mannen) die in het begin in de christelijke gemeente leerden en leiding gaven hoorden gewoon bij het christendom, ondanks dat ze -naast de later aanvaarde canonieke boeken- ook materiaal gebruikten wat later als ketters bestempelt werd.

Uit de algemene christelijke kerk waren en zijn er ook die Paulus en Johannes gnostisch noemen. (Gnostisch is meer dan blote kennis, eigenlijk gewoon bevindelijke kennis, dus zo erg is dat niet)
elbert schreef:Daarmee ken je aan ketterse geschriften hoger gezag toe dan aan de Bijbel. Dus als Paulus zegt dat vrouwen niet behoren te onderwijzen in de gemeente (1 Cor. 14:34, 1 Tim. 2:12, bijv. als bisschop), en je vindt een gnostisch geschrift uit de 2e eeuw waarin staat dat dat wel mag, dan zeg je dat Paulus het fout had en de gnostici (de zware wolven waartegen Paulus waarschuwt in Hand. 20:29) gelijk hadden. Welnu, dat overtuigt mij in elk geval allerminst.
Ik praatte niet in termen van hoger of lager, ik had het over erbij.

Edit, nog wat erbij geschreven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten