Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 22 dec 2016 13:03

mona schreef:Als dit de weg is die de Heere met jou gaat, en je leert in de kerk dat altijd eerst de zondenkennis komt, dan kan je helemaal
helemaal in de war raken.

Brakel beschrijft nog vier of vijf andere voorbeelden hoe de Heere kan beginnen.
En dan zegt hij er ook nog bij:
Als het bij u nog op een andere manier is gegaan, twijfel dan niet. God gaat met ieder Zijn eigen weg.
(vrij vertaald, maar ik heb het citaat niet letterlijk bij de hand).
Dit is Bijbels. Want hoe de Heere begint, is helemaal Zijn Eigen werk.
Uiteindelijk zal elke weg bij het Kruis uitkomen, want zonder verlossing door het bloed van Christus is er geen zaligheid.
Ik kan me voorstellen dat iemand in de war raakt wanneer ie klakkeloos aanneemt wat de voorganger hem voorschotelt.
Het zal best een reactie van Brakel zijn geweest over onderwerpen die speelden in zijn tijd (en in sommige stromingen blijkbaar nog steeds).
Maar ik begrijp werkelijk waar niet waarom het zo 'belangrijk' is hoe iemand tot geloof komt -en wat ie daarbij ervaart- dan dát ie tot geloof komt. Juist de stromingen die benadrukken dat het niet om de mens gaat, leggen alle nadruk op de ervaringen van de mens. ?:|
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor mona » 22 dec 2016 14:01

naamloos schreef:Het zal best een reactie van Brakel zijn geweest over onderwerpen die speelden in zijn tijd (en in sommige stromingen blijkbaar nog steeds).


Lees nu eens goed Naamloos, hij zegt juist dat de Heere Zijn eigen weg gaat, en dat jij als mens het niet beter moet weten dan Hem.

naamloos schreef:Juist de stromingen die benadrukken dat het niet om de mens gaat, leggen alle nadruk op de ervaringen van de mens.

Ik denk dat je hiermee een punt hebt.
Overigens geldt dit voor beide uitersten. In Evangelische kerken kan er druk liggen op het feit dat je zelf moet geloven, waarmee de nadruk ook op de mens ligt.
In beide gevallen kan men van het Bijbelse pad afraken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 22 dec 2016 16:30

mona schreef:Lees nu eens goed Naamloos, hij zegt juist dat de Heere Zijn eigen weg gaat, en dat jij als mens het niet beter moet weten dan Hem.
Huh??? Ja dat las ik ook hoor! Mijn punt is dat het er helemaal niks toe doet op welke manier iemand tot Jezus komt.
Dus Brakel kan wel 5 (voor mijn part 10) wegen noemen, maar wat boeit dat uiteindelijk? Het gaat om het doel, niet om de weg tot het doel.
Waar leidt jij uit af dat ik het beter zou weten als de Heer? Die conclusie snap ik echt niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 22 dec 2016 16:55

naamloos schreef:Ik snap dat nooit. Wat je ook van iets vindt, ervaart, gelooft (en wat je meer verzinnen kunt) iedereen ervaart op elk moment en in elke situatie iets. Dus iedereen is 'bevindelijk', toch?

Nee, bevinding is niet iets wat je voelt, maar wat je herkent.
Je luistert naar een meditatie of preek en de woorden bereiken je hart, het is herkenbaar voor je.
En dat is geen preek in de zin van hoe het allemaal moet gaan, welke weg er gevolgd moet worden.
Nee. Het is als het ware een ontdekking.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 22 dec 2016 17:15

Chaya schreef:Nee, bevinding is niet iets wat je voelt, maar wat je herkent.
Je luistert naar een meditatie of preek en de woorden bereiken je hart, het is herkenbaar voor je.
En dat is geen preek in de zin van hoe het allemaal moet gaan, welke weg er gevolgd moet worden.
Nee. Het is als het ware een ontdekking.
Sorry? Als ik luister naar een meditatie o.i.d, dan kan ik dingen herkennen of juist niet.
In beide gevallen ervaar/bevind ik iets, onbegrip en-of herkenning.
En wat je hart bereikt zegt helemaal niets over het 'goede of verkeerde' van de meditatie dan wel je ervaring.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor mona » 22 dec 2016 21:25

naamloos schreef:Huh??? Ja dat las ik ook hoor! Mijn punt is dat het er helemaal niks toe doet op welke manier iemand tot Jezus komt.

Oke, dan heb ik jouw reactie verkeerd geïnterpreteerd.

naamloos schreef:Waar leidt jij uit af dat ik het beter zou weten als de Heer? Die conclusie snap ik echt niet.

Teruglezend zie ik dat ik beter het woord 'wij' ipv 'jij' had kunnen schrijven.
Ik bedoelde de mens in algemene zin.

Elke godsdienst is bevindelijk. Ook de islam is bevindelijk.
Het gaat om het voorwerp van de bevinding, in het Christelijke geloof is dat Christus.
Wij zoeken alles buiten onszelf in Hem. Andere godsdiensten barsten uit hun voegen van introspectie en werkheiligheid, waardoor de mens uiteindelijk centraal staat. Een christen moet alles van zichzelf verliezen, en zijn vertrouwen volkomen buiten zichzelf, in Christus zoeken.
Dit is het meest tegenovergesteld aan de gevallen menselijke natuur.
Daarom is de neiging om wettisch te zijn, of aan zinloze rituelen te hechten, een uiting van de oude mens.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 23 dec 2016 01:34

Is het aannemelijk dat iemand dankbaar is voor de verlossing uit de ellende, zonder dat diegene iets van de ellende en de verlossing kent? Natuurlijk niet.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 23 dec 2016 08:15

Terwijl ik denk: hoevelen bedriegen zich niet, denkend voor eeuwig behouden zijn maar straks horen: Ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend!
Dit is een oeverloze discussie, die steeds weer naar voren komt. Laten we maar elkaars mening respecteren en voor elkaar bidden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2016 12:09

naamloos schreef:En wat je hart bereikt zegt helemaal niets over het 'goede of verkeerde' van de meditatie dan wel je ervaring.

Als je met je vragen of twijfels in je hart zit en je krijgt daar antwoord op tijdens de prediking, dan kan dat toch niet verkeerd zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor mona » 23 dec 2016 12:28

BladeStraight schreef:Is het aannemelijk dat iemand dankbaar is voor de verlossing uit de ellende, zonder dat diegene iets van de ellende en de verlossing kent? Natuurlijk niet.

Nee dat kan nooit.
Maar volgens mij is hier de vraag niet: geloof je dat het zónder zondekennis kan, maar of dat in een vaste volgorde ligt.
En dan zeg ik nee. Het zou betekenen dat vele Bijbelse bekeringen dan niet echt/oprecht zijn, en de mijne ook niet.
Zondekennis krijg je juist als je Christus met Zijn Heilige Geest in je leven gaat schijnen.
De wet laat je ontdekken wat je verkeert doet. Gods Geest laat je ontdekken hoe erg je werkelijk bent.
Hoe dichter bij Hem, hoe minder jij wordt.
Dan kan, en hoef je van te voren allemaal niet leren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 23 dec 2016 12:47

Chaya schreef:Als je met je vragen of twijfels in je hart zit en je krijgt daar antwoord op tijdens de prediking, dan kan dat toch niet verkeerd zijn?
Niks mis mee, vooropgesteld dat er in de preek goede antwoorden gegeven worden. (dat is niet automatisch vanzelfsprekend)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2016 16:04

Chaya schreef:Ik kerkte en kerk nog steeds met grote regelmaat in diverse gergem gemeentes, het grootste deel van mijn familie kerkt daar nl.
Ik zou er zelf nooit lid van willen worden, zeg ik eerlijk. Dat ligt niet aan de prediking, maar aan andere dingen die ik niet begrijp en niet kan onderschrijven.
Ik zal één voorbeeld noemen, het in bezit hebben van televisie. Dan wordt je uitgesloten voor bepaalde dingen.
Ik snap(te) die regel wel, maar het is niet meer van nu. Om tv te kijken heb je allang geen tv meer nodig.
Dus vind ik het een achterhaalde maatregel.


hoop ik dat de pijn weggehaald wordt bij de huidige gergemmers, die hier meelezen of ook lid zijn.
Die reageren niet, opmerkelijk toch?


Op zich is het denk ik niet opmerkelijk dat de leden van de Ger Gem niet reageren hier (veelal jongeren wellicht, en die zijn al lang 1 of 2 of 3 stations verder)
Ik denk dat tussen de leden van de Ger Gem en de kerkenraad....daar zit al een kloof tussen.
de leden (met name jongeren) zijn al veel verder dan de kerkenraad.
De Tv is in huis (maar in een kastje met een deurtje)
Voorbehoedsmiddelen worden gebruikt (maar dat hoeft verder niemand te weten)
enz..... (vul maar in voor je zelf wat je herkent)

Als je een kerkverband met allerlei regeltjes bent en de leden gaan hun eigen gang, dan gaat er iets niet goed denk ik ergens.
(ken verschillende mensen, waarbij het zo gaat en dat is denk ik niet op zich zelf staand)
Het is in wezen ook niet eerlijk, je bent ergen lid van (dan onderschrijf je de opgestelde regels in principe en vervolgens ga je je eigen gang en bent hierin niet eerlijk)

Het gevaar is dat de regeltjes belangrijker gaan worden of al zijn geworden, dan het geen waar het ten diepste werkelijk om gaat.
De Heere Jezus Christus en die Gekruisigd.
"Wie in Mij geloofd zal Eeuwig Leven"!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 23 dec 2016 20:01

Moestuin ik ben een gergemmer en sta achter de kerkenraad. Als je een aantal leden kent wil dat niet zeggen dat alle leden zo zijn. Iedereen heeft zijn eigen karakter en eigen geloof en ook eigen regels. De ene doet wel aan anticonceptie zoals je schrijft, de ander niet.
Ik ben blij met mijn gemeente en helemaal met de predikant!
Waarom ik niet veel reageer is dat in een topic als deze alle niet-gergemmers t allemaal zo goed weten en er niet altijd respectvol wordt gereageerd. Wat maakt een niet gergemmer nu uit hoe het in de gergem gaat? Laten we om onze eigen gemeente bekommeren en nog beter: om onszelf! Eén ding is nodig! Soms heb ik zo m'n buik vol van dit soort topics, laten we die tijd aan de Heere besteden! Wat baat het mij of k t zo goed kan benoemen waar het mis gaat? Ik moet met God verzoend worden wil het wel met mij zijn. Heb respect en bidt voor elkaar!
Ik heb mijn gemeente lief en dan kan ik t niet altijd hebben als er negatief gedaan wordt.
Want waarom wordt er verwacht dat wij reageren? Ik heb toch niet om dit topic gevraagd? Ik geloof echt niet dat wij DE kerk zijn, overal komen Gods kinderen vandaan. Maar ik ben hier geplaatst en voel me onder de huidige prediking zó thuis, ik krijg zoveel onderwijs, ik kijk op maandag al weer uit naar de zondag. Ook dat kan in de gergem! En als je t niet kunt vinden, of als je wat mist in de prediking, dan leg je dat voor de Heere neer, dan zál Hij t Zelf vervullen! En de regels? Hebben wij regels? Ik laat wel een aantal dingen, omdat Hij t eeuwig waard is! Maar dat zijn voor mij geen regels, er zijn gewoon dingen die ik liever laat. Ik luister liever een preek dan ik tv kijk bv.
Een gezegend kerst toegewenst! (Fijn, op maandag óók naar de kerk ;-)!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2016 20:26

lekkerbek schreef:Moestuin ik ben een gergemmer en sta achter de kerkenraad. Als je een aantal leden kent wil dat niet zeggen dat alle leden zo zijn. Iedereen heeft zijn eigen karakter en eigen geloof en ook eigen regels. De ene doet wel aan anticonceptie zoals je schrijft, de ander niet.
Ik ben blij met mijn gemeente en helemaal met de predikant!

Trek het je alsjeblieft niet aan Lekkerbek. Dergelijke reacties zijn nu eenmaal te verwachten hier.
Alle negatieve zaken worden flink uitvergroot en de positieve verdwijnen dan.
Ik luister heel vaak naar Gergem predikanten.
Het enige wat mij enigszins tegenstaat zijn bepaalde regeltjes, (en dat zegt misschien meer over mij dan over de regels) maar dat heeft niets te maken met de inhoud van de prediking en daar gaat het toch om!
lekkerbek schreef:Ik heb mijn gemeente lief en dan kan ik t niet altijd hebben als er negatief gedaan wordt.

Nee begrijpelijk!
Ik wens je gezegende kerstdagen!
Laatst gewijzigd door Chaya op 23 dec 2016 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 23 dec 2016 20:56

lekkerbek schreef:Moestuin ik ben een gergemmer en sta achter de kerkenraad. Als je een aantal leden kent wil dat niet zeggen dat alle leden zo zijn. Iedereen heeft zijn eigen karakter en eigen geloof en ook eigen regels. De ene doet wel aan anticonceptie zoals je schrijft, de ander niet.
Ik ben blij met mijn gemeente en helemaal met de predikant!
Waarom ik niet veel reageer is dat in een topic als deze alle niet-gergemmers t allemaal zo goed weten en er niet altijd respectvol wordt gereageerd. Wat maakt een niet gergemmer nu uit hoe het in de gergem gaat? Laten we om onze eigen gemeente bekommeren en nog beter: om onszelf! Eén ding is nodig! Soms heb ik zo m'n buik vol van dit soort topics, laten we die tijd aan de Heere besteden! Wat baat het mij of k t zo goed kan benoemen waar het mis gaat? Ik moet met God verzoend worden wil het wel met mij zijn. Heb respect en bidt voor elkaar!
Ik heb mijn gemeente lief en dan kan ik t niet altijd hebben als er negatief gedaan wordt.
Want waarom wordt er verwacht dat wij reageren? Ik heb toch niet om dit topic gevraagd? Ik geloof echt niet dat wij DE kerk zijn, overal komen Gods kinderen vandaan. Maar ik ben hier geplaatst en voel me onder de huidige prediking zó thuis, ik krijg zoveel onderwijs, ik kijk op maandag al weer uit naar de zondag. Ook dat kan in de gergem! En als je t niet kunt vinden, of als je wat mist in de prediking, dan leg je dat voor de Heere neer, dan zál Hij t Zelf vervullen! En de regels? Hebben wij regels? Ik laat wel een aantal dingen, omdat Hij t eeuwig waard is! Maar dat zijn voor mij geen regels, er zijn gewoon dingen die ik liever laat. Ik luister liever een preek dan ik tv kijk bv.
Een gezegend kerst toegewenst! (Fijn, op maandag óók naar de kerk ;-)!

ik begrijp best dat je moe wordt van negatieve reacties op de kerk die je lief is. Maar wat ik niet zo begrijp is dat je de negatieve reactie niet weerlegt. Laat ik er een noemen. De leeruitspraak van de Gereformeerde Gemeente in 1931: Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing. Zelfs eigen predikanten zijn het met deze bedenksel niet eens maar het beheerst wel 80 % de prediking in de Ger.Gem.

Waarom komt de Ger.Gem. niet op deze onwaarheid terug?

De belijdenis werd hierin geïnterpreteerd in één richting. Namelijk dat de verkiezing het verbond zodanig beheerst dat alleen de van eeuwigheid uitverkorenen ertoe behoren. Alleen al terminologisch zeggen antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus en Dordtse Leerregels hoofdstuk I artikel 17 het anders.

Ook een goede en gezegende kerst toegewenst.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten