Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor dalethvav » 19 dec 2016 12:10

Chaya schreef:Nee, begrijp ik. Je praat veel, maar je zegt weinig.

Honesty schreef:Ik denk juist dat de meesten heel goed aanvoelen dat Gravo het heel goed heeft verwoord.
Hij heeft in ieder geval precies hetzelfde geconstateerd als ik en vele anderen.
Jij bent degene die alleen maar tegensputtert zonder ook maar enige onderbouwing te leveren.
Je beschuldiging is dan ook door en door onterecht.

Gravo verwoordt het idd prima. Naast de ervaring van vele anderen, ook mijn ervaring.
Jammer Chaya, dat je wel een mening lijkt te hebben over mensen die van binnenuit een bepaalde ervaring hebben met de G.G., zonder zelf de G.G. van binnenuit te kennen. Althans, zo kom je wat dit topic betreft een beetje bij mij over.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 19 dec 2016 12:48

ereunao schreef:Wie meer wil weten over de Ger Gem en de leer die daar verkondigd wordt leze ‘Het is ingewikkeld geworden van Dr. Ir.J.Blauwendraad. Maar ja, die kende de gergem van binnenuit en was daar de luis in de pels, de steen in de vrolijke keuken. Ze hebben hem dan ook rap onder censuur gezet evenals destijds ds. R.Kok. Er bleef hem tenslotte niets anders over dan als lid te bedanken en elders onderdak te zoeken! Gr: ereunao


Wat ontzettend kort door de bocht dit weer, je hebt een paar dingen op internet gelezen over de Gereformeerde Gemeenten en je hebt direct een mening klaar. Luister eens een keer een preek, en noem eens iets onbijbels dat daarin gezegd wordt.

Volgens mij heb je ook niet echt door wat de hele kwestie omtrent ds. Kok inhield, dus ik raad je aan je wat te verdiepen in de materie alvorens je zulke beschuldigingen uit.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2016 13:06

dalethvav schreef:Gravo verwoordt het idd prima. Naast de ervaring van vele anderen, ook mijn ervaring.

O ja? Zijn er hier zoveel ex gergemmers dan?
dalethvav schreef:Jammer Chaya, dat je wel een mening lijkt te hebben over mensen die van binnenuit een bepaalde ervaring hebben met de G.G., zonder zelf de G.G. van binnenuit te kennen. Althans, zo kom je wat dit topic betreft een beetje bij mij over.

Ik ken de GG heel goed, van binnenuit!

Ik neem je even mee terug naar de eerste posting van t.s. en de reactie daarop:
Spreeuw schreef:

Mijn vragen naar aanleiding van bovenstaand citaat (het geschrevene van ds. W. Silfhout) zijn de volgende:
- Worden GG-leden inderdaad voor bepaalde beroepen afgewezen?
- Worden de "voorrechten" die de gereformeerde gezindte heeft, onderdrukt?
- Verkeren christenen in Nederland vanwege het feit dat zij niet verdrukt en vervolgd worden, in een luxe positie?


Speedy gaf als reactie daarna:
Spreeuw, ben jij echt geïnteresseerd door vragen te stellen of heb je je mening al klaar? (Zoals in de andere topics) Want ik voorzie nu weer een hele lading met negatieve postings.

Hoeveel GerGemmers hebben we nu gehoord in dit topic?

Dit zei Speedy ook: maar de refo's zijn hier over het algemeen verdwenen vanwege de wijze van posten. En nee, er hoeft niet altijd postief over de refo kerken gesproken te worden, maar eens positief zou eens wel fijn zijn. En door iedere refo kerk te fileren, zie ik dat niet zitten. Misschien zou je eens in oude topics van 5 a 8 jaar terug moeten kijken, daar staat alle info in en daar werd nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd door ook refo's.


Er mag echt wel over een kerkverband gesproken worden, ook wat betreft de zaken die niet goed gaan.
Maar ik kan er slecht tegen als mensen onder een schaaf worden gelegd, die zich hier niet kunnen verdedigen.
En dat soms met een betweterige arrogantie. Ik mis de Liefde en het verdriet dat er is over bepaalde gebeurtenissen.

Karikaturen worden uitvergroot en in stand gehouden. Iemand die er in 1975 is uitgegaan, zal nog steeds die frustratie dus hier eruit gooien.
In alle eerlijkheid, is dat bijbels dalethvav?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2016 13:30

Chaya schreef:Ik ken de GG heel goed, van binnenuit!

Ik neem je even mee terug naar de eerste posting van t.s. en de reactie daarop:
Spreeuw schreef:

Mijn vragen naar aanleiding van bovenstaand citaat (het geschrevene van ds. W. Silfhout) zijn de volgende:
- Worden GG-leden inderdaad voor bepaalde beroepen afgewezen?
- Worden de "voorrechten" die de gereformeerde gezindte heeft, onderdrukt?
- Verkeren christenen in Nederland vanwege het feit dat zij niet verdrukt en vervolgd worden, in een luxe positie?


Speedy gaf als reactie daarna:
Spreeuw, ben jij echt geïnteresseerd door vragen te stellen of heb je je mening al klaar? (Zoals in de andere topics) Want ik voorzie nu weer een hele lading met negatieve postings.

Hoeveel GerGemmers hebben we nu gehoord in dit topic?

Dit zei Speedy ook: maar de refo's zijn hier over het algemeen verdwenen vanwege de wijze van posten. En nee, er hoeft niet altijd postief over de refo kerken gesproken te worden, maar eens positief zou eens wel fijn zijn. En door iedere refo kerk te fileren, zie ik dat niet zitten. Misschien zou je eens in oude topics van 5 a 8 jaar terug moeten kijken, daar staat alle info in en daar werd nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd door ook refo's.


Er mag echt wel over een kerkverband gesproken worden, ook wat betreft de zaken die niet goed gaan.
Maar ik kan er slecht tegen als mensen onder een schaaf worden gelegd, die zich hier niet kunnen verdedigen.
En dat soms met een betweterige arrogantie. Ik mis de Liefde en het verdriet dat er is over bepaalde gebeurtenissen.

Karikaturen worden uitvergroot en in stand gehouden. Iemand die er in 1975 is uitgegaan, zal nog steeds die frustratie dus hier eruit gooien.
In alle eerlijkheid, is dat bijbels dalethvav?
Je hele proloog blijkt weer duidelijk dat je niet uit de Ger.Gem. komt.
Je spreekt er over en er niet uit.
Gravo, dalethvav en mijn persoon zijn daar in opgevoed, zij spreken er duidelijk uit en weten waar ze over spreken.
Je ben een buitenstaander. Ook al heb je daar wel eens in de kerk gezeten en over gehoord. Of is de buurvrouw van jou lid of….of.... uit je hele proloog blijkt dat duidelijk.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2016 14:13

Daarom zit er ook veel dode orthodoxie. Je ben er geboren en opgegroeid. Persoonlijk wist ik al jong van mijn verlossing in Jezus. Maar ja, dat werd totaal de grond in geboord wat dat kon zo maar niet, zo gemakkelijk gaat dat niet. Het moest eerst overwinteren en over zomeren. Zelf raak je daar totaal van uit het veld geslagen dus werk ik ook maar een naprater zonder echte te beleven wat ik zei.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor dalethvav » 19 dec 2016 15:46

dalethvav schreef:Karikaturen worden uitvergroot en in stand gehouden. Iemand die er in 1975 is uitgegaan, zal nog steeds die frustratie dus hier eruit gooien.
In alle eerlijkheid, is dat bijbels dalethvav?

Ik maak er geen karikatuur van (probeer ik althans). Ik geef alleen maar aan dat ik me goed kan vinden in wat Gravo schreef. Helaas maakt hij geen karikatuur, maar is dat een weergave van ook mijn persoonlijke ervaring. Een ervaring die heel veel mensen verdriet doet. Verdriet, dáár gaat het om, dát is het woord.
Lees je de vragen uit de vragenrubriek wel eens? Hoe pijnlijk om te lezen wat een geestlijke nood, vooral ook onder jongeren, daaruit naar voren komt.
Maar er is ook de andere kant: De antwoorden van Gergemmers dhr en mw Dooijeweert doen me zoveel goed. Dan denk ik: Geweldig dat dit er ook is.
Ik heb zelf een aantal vrienden en collega´s uit de GerGem. en kan er uitstekend goede gesprekken op geestelijk gebied mee hebben. Juist ook omdat ik de Ger.Gem. van binnenuit ken. Ik respecteer ze en geloof dat er veel kinderen van God onder hen te vinden zijn (meer dan er daar aan het avondmaal mogen denk ik).
Waar de pijn zit (geen frustratie) is het systéém van het instituut waarin velen gevangen zitten. De manier waarop men b.v. mijn plaatsgenoot v.d. Zwaag behandeld heeft en waarop men de al genoemde Blauwendraad behandelde en met hen vele anderen.

En ja, de eerste paar jaar was ik wél gefrustreerd en weet dus hoe dát voelt. Vandaar dat ik nu wel durf te beweren dat dit over is (anders zou ik ook wel wat anders reageren).
Wat wel weer boven komt is het verdriet en de pijn dat mensen in mijn zeer direkte omgeving aangedaan is (maar inmiddels juichen die voor Gods Troon, dus die hebben daar nu geen last meer van).

En ja, in het kerkverband (lees instituut) waartoe ik nu behoor is ook veel mis, maar in de plaatesljke gemeente mag ik me thuis voelen. Je mag er wel vragen stellen en je kunt er wel serieuze discussies aangaan. Ook als je daarmee buiten de gangbare dogma's treedt. Een vrijheid binnen Bijbelse kaders die weldadig aanvoelt.

Maar, mag ik misschien iemands ervaringen beamen zonder dat ik direkt beoordeeld wordt als iemand die een karikatuur wil maken van een bepaald kerkverband?
En als je het ondanks alles toch nog al een karikatuur ervaart, zo is het i.i.g. niet bedoeld. Dat dat duidelijk is.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2016 16:18

dalethvav schreef:Ik maak er geen karikatuur van (probeer ik althans). Ik geef alleen maar aan dat ik me goed kan vinden in wat Gravo schreef. Helaas maakt hij geen karikatuur, maar is dat een weergave van ook mijn persoonlijke ervaring. Een ervaring die heel veel mensen verdriet doet. Verdriet, dáár gaat het om, dát is het woord.

Ik zei ook niet dat jij er een karikatuur van maakte. En fijn dat jij het nuanceert met je laatste zin (door mij dik gemaakt)
Ik waardeer heel erg jouw reacties. :D
dalethvav schreef:Lees je de vragen uit de vragenrubriek wel eens? Hoe pijnlijk om te lezen wat een geestlijke nood, vooral ook onder jongeren, daaruit naar voren komt.

Ja, die lees ik altijd en ken ook de geestelijke nood, niet alleen van jonge mensen trouwens.
En ik heb nooit beweerd dat dit ook niet besproken mag worden.
Ik heb tweemaal de vraag gesteld, hoe het toch komt dat sommige ex gergemmers vaak zo vijandig en venijnig zijn in hun reacties (jij dus niet, ik wist niet eens dat jij hiertoe behoorde) en ik krijg daar tot nu toe geen antwoord op.
Ik heb zelf 3 jaar in een kerkverband gezeten, waar ik teleurgesteld en verdrietig uit ben vertrokken.
Maar ik vind dit forum niet de plaats om dit uitgebreid tot in details te bespreken.
dalethvav schreef:Maar er is ook de andere kant: De antwoorden van Gergemmers dhr en mw Dooijeweert doen me zoveel goed. Dan denk ik: Geweldig dat dit er ook is.

Ja zeker! En het verdrietige is dat zij dan door sommigen als links worden betiteld.
dalethvav schreef:Ik heb zelf een aantal vrienden en collega´s uit de GerGem. en kan er uitstekend goede gesprekken op geestelijk gebied mee hebben. Juist ook omdat ik de Ger.Gem. van binnenuit ken. Ik respecteer ze en geloof dat er veel kinderen van God onder hen te vinden zijn (meer dan er daar aan het avondmaal mogen denk ik).

Ik kerkte en kerk nog steeds met grote regelmaat in diverse gergem gemeentes, het grootste deel van mijn familie kerkt daar nl.
Ik zou er zelf nooit lid van willen worden, zeg ik eerlijk. Dat ligt niet aan de prediking, maar aan andere dingen die ik niet begrijp en niet kan onderschrijven.
Ik zal één voorbeeld noemen, het in bezit hebben van televisie. Dan wordt je uitgesloten voor bepaalde dingen.
Ik snap(te) die regel wel, maar het is niet meer van nu. Om tv te kijken heb je allang geen tv meer nodig.
Dus vind ik het een achterhaalde maatregel.
dalethvav schreef:Maar, mag ik misschien iemands ervaringen beamen zonder dat ik direkt beoordeeld wordt als iemand die een karikatuur wil maken van een bepaald kerkverband?

Ja, maar in dit geval begreep ik dat dus niet. Aangezien ik jou niet herken in die ellenlange theologische stukken. :wink:

Door jouw nuancering hoop ik dat de pijn weggehaald wordt bij de huidige gergemmers, die hier meelezen of ook lid zijn.
Die reageren niet, opmerkelijk toch?
dalethvav schreef:En als je het ondanks alles toch nog al een karikatuur ervaart, zo is het i.i.g. niet bedoeld. Dat dat duidelijk is.

Nee, zo ervoer ik het echt niet! Misschien dacht je dat omdat ik jou citeerde en jou antwoordde. Sorry voor het misverstand.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor dalethvav » 19 dec 2016 16:50

@ Chaya: tnx
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2016 17:15

Wat Chaya ook al aankaartte; waar blijven de reacties van de húidige gergemmers?
Ik heb het idee dat de vragenrubriek goed vertegenwoordigd is met deze groep maar op het forum maar mondjesmaat.
Dat is wel opmerkelijk vind ik. Is het schroom om de eigenstandpunten uit te dragen en soms te verdedigen? Kan iemand dat vertellen? (wel een GG christen dan graag)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2016 18:36

pindas83 schreef:Wat Chaya ook al aankaartte; waar blijven de reacties van de húidige gergemmers?
Ik heb het idee dat de vragenrubriek goed vertegenwoordigd is met deze groep maar op het forum maar mondjesmaat.
Dat is wel opmerkelijk vind ik. Is het schroom om de eigenstandpunten uit te dragen en soms te verdedigen? Kan iemand dat vertellen? (wel een GG christen dan graag)


Je denkt toch niet dat een GG'er hier gaat reageren als je de inhoud en toon van de berichten ziet?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2016 19:19

pindas83 schreef:Wat Chaya ook al aankaartte; waar blijven de reacties van de húidige gergemmers?
Ik heb het idee dat de vragenrubriek goed vertegenwoordigd is met deze groep maar op het forum maar mondjesmaat.
Dat is wel opmerkelijk vind ik. Is het schroom om de eigenstandpunten uit te dragen en soms te verdedigen? Kan iemand dat vertellen? (wel een GG christen dan graag)

Een vraag kun je hier op Refo-Web anoniem in de vragen rubriek stellen, dat heeft een enorme lage drempel. En het is ook zo dat er jongeren avonden gehouden worden. De Stichting Jijdaar.nl is ontstaan omdat er zoveel jongeren waren onder anderen uit de Ger.Gem. die rond liepen met vragen, maar ook uit ander kerkverbanden komen daar jongeren. De oprichter Koos de Jong en voornamelijk zijn vrouw komen uit de Ger.Gem. Ik heb verschillende vrienden die meedraaien in de avonden en we bespreken wel eens vragen die de jongeren hebben en dan zijn het toch heel veel Ger.Gem. jongeren. Ieder Jijdaar avond word opgenomen en op you-tube geplaatst: https://www.youtube.com/results?search_query=jijdaar
Er is ieder Jijdaar avond een spreker waarna vragen gesteld kunnen worden. Ook is het mogelijk van Face to face met iemand te spreken en dat gebeurd veel. Vandaar denk ik wel dat er minder vragen hier op refo-web forum verschijnen. Daar komt bij dat toch hier meer 65 plussers zijn dan echt jongeren en er zijn nog meer jongeren avonden zoals jongerenavonden Alblasserwaard http://www.jongerenavondenalblasserwaard.nl/ Jongeravonden Katwijk http://jongerenavondenkatwijk.nl/ Heart Cry http://www.heartcry.nl/ enz.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2016 21:20

Speedy schreef:Je denkt toch niet dat een GG'er hier gaat reageren als je de inhoud en toon van de berichten ziet?


Dat denk ik dan juist wél. Als je je niet herkent in de naar voren gebrachte zaken of vind dat er geen recht wordt gedaan aan jouw
kerk/gemeente/denominatie dan lijkt het me vrij voor de hand liggen dat je een ander geluid laat horen.
Argumenten aanbrengt waardoor je aantoont dat eea toch iets genuanceerder ligt, etc..

Hoe sta jij er dan in Speedy? Ik vraag dit uit belangstelling, ik heb absoluut niet de behoefte om jouw of welke GG-er dan ook de les te lezen!

Dat doen we wel bij de Katholieken, die happen sneller :wink:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2016 21:30

benefietdiner schreef:Een vraag kun je hier op Refo-Web anoniem in de vragen rubriek stellen, dat heeft een enorme lage drempel. En het is ook zo dat er jongeren avonden gehouden worden. De Stichting Jijdaar.nl is ontstaan omdat er zoveel jongeren waren onder anderen uit de Ger.Gem. die rond liepen met vragen, maar ook uit ander kerkverbanden komen daar jongeren. De oprichter Koos de Jong en voornamelijk zijn vrouw komen uit de Ger.Gem. Ik heb verschillende vrienden die meedraaien in de avonden en we bespreken wel eens vragen die de jongeren hebben en dan zijn het toch heel veel Ger.Gem. jongeren. Ieder Jijdaar avond word opgenomen en op you-tube geplaatst: https://www.youtube.com/results?search_query=jijdaar
Er is ieder Jijdaar avond een spreker waarna vragen gesteld kunnen worden. Ook is het mogelijk van Face to face met iemand te spreken en dat gebeurd veel. Vandaar denk ik wel dat er minder vragen hier op refo-web forum verschijnen. Daar komt bij dat toch hier meer 65 plussers zijn dan echt jongeren en er zijn nog meer jongeren avonden zoals jongerenavonden Alblasserwaard http://www.jongerenavondenalblasserwaard.nl/ Jongeravonden Katwijk http://jongerenavondenkatwijk.nl/ Heart Cry http://www.heartcry.nl/ enz.


Goed je kan anoniem vragen stellen. Maar je kan toch ook anoniem discuseren op het forum?
Er zijn dus wel veel jonge GG-ers, stellen veel vragen, hebben misschien ook wel een mening, maar delen deze vervolgens dan niet of nauwelijks? Of misschien wel maar dan niet hier?
Ik heb het dan niet alleen over (met name jongeren) die zich niet (meer) kunnen indentificeren met hun kerk maar juist ook over degene die daar wél met hart en ziel achterstaan. Aan die zijde blijft het ook stil, en dat is voor de discussie wel jammer, vind ik althans.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 19 dec 2016 23:13

Het is absoluut niet de lijn van de Gereformeerde Gemeenten om er van uit te gaan dat de meeste mensen in de kerk verloren gaan. De kerk staat in de lijn van de Dordtse Leerregels, en het enige was "eigene" van de Ger Gem zijn de leeruitspraken van 1931.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 19 dec 2016 23:42

De vraag wordt gesteld waarom GG-ers eigenlijk niet zelf reageren op de toch scherpe kritiek die wordt geuit.
Nu ben ik niet de eerste en niet de enige die dat in de loop van de jaren heeft gedaan. Er zijn in deze draad al enkele namen genoemd van bekende GG-ers die kritisch zijn geweest. Meestal is dat de voorbode van een onvrijwillig vertrek uit de GG.

Misschien is dat ook wel de reden dat GG-ers die volop in een gemeente meeleven maar kritisch zijn, niet zullen reageren. Je moet namelijk de gevolgen daarvan meewegen. Je bent niet alleen lid van een GG, omdat je het theologisch eens bent met elkaar, veel belangrijker is volgens mij dat de reformatorische kring nog steeds een vrij sterke zuil vormt waar alle aspecten van het leven een plaats krijgen. Je bent in de meeste gevallen door geboorte lid geworden. Dat betekent dat er hechte familie- en vriendenbanden zijn. Je groeit samen op met leeftijdsgenoten, er zijn hele generaties die een min of meer parallel leven leiden. De kerk staat daarbij altijd in het middelpunt. Zondagsschool, jeugdverenging, catechisatie, zelfde basisschool, zelfde reformatorische school, soms zelfs werkkringen bij een reformatorisch werkgever, je krijgt verkering binnen de kerk, trouwt en woont vaak ook nog lange tijd in dezelfde plaats en blijft kerken met dezelfde mensen. Er is dus een religieus, sociaal en soms economisch thuis te vinden en te behouden, dat sterk verbonden is aan een trouwe kerkgang. Spring je daar uit de band, ben je daar dissident, kritisch of afvallig, dan stel je veel in de waagschaal.

Een ander punt waarom GG-ers soms zo vlak kunnen reageren is wellicht de psychologie die ontstaat naar aanleiding van het door mij genoemde sombere vermoeden over ons eeuwig heil. Als je zeker weet dat er eigenlijk geen mensen buiten je kerk zalig zullen worden en ook maar betrekkelijk weinig mensen in de GG waarin je kerkt, dan kan dat leiden tot een psychologische zelfbescherming, waarbij je al dat theologische, kerkelijke denken en praten uit de weg gaat. Je kent de verhitte debatten, de altijd durende strijd tussen licht en zwaar, de spanningen in gemeenten en families rond de sympathie voor bepaalde dominees, maar je mengt jezelf daar niet meer in.
Vooral, denk ik, omdat er daarmee helemaal niets gebeurt aan het grondprobleem: ik moet bekeerd worden, ik moet veranderd worden (GG-ers zijn enorm overtuigd van het feit dat ze genade dienen te ontvangen, wil het eeuwig wel met hen zijn), maar het hoe en wanneer daarvan is onbereikbaar achter een verre horizon verdwenen.
Veel mensen leven met die harde waarheid in hun hart: "ik waarschijnlijk niet". In die gemoedstoestand, die voor sommige mensen zelfs tot depressieve gevoelens kan leiden, houd je misschien liever je mond dicht. Dat is dan een mengeling van angst en verdriet.
Ik heb daar mee te doen. Er zal zeker een verlangen zijn naar vrede en rust, naar verlossing en vreugde, maar de weg daarheen is voor een GG-er lang en moeilijk. Het moet, dat weet elke GG-er, maar hij weet niet precies hoe en wanneer die weg begint. Er zijn zo weinig voorbeelden. Steeds maar weer de dominee, die uitlegt hoe "een kind van God" op die weg gebracht wordt. Steeds maar weer, jarenlang herhaald, die weg uitgetekend en voorgeschilderd: dit, dit en dat gaat dat kind van God allemaal meemaken: alle stappen komen weer voorbij, alle kenmerken worden weer op een rij gezet, maar....het grote verdriet is (en soms de grote frustratie, de grote bitterheid): niet voor mij of (iets positiever): nog niet voor mij.
"Bid er maar veel om". Ja, ja.

Nogmaals, niets ten nadele van de mensen in de GG. Ik ken ze als vriendelijke en eerlijke mensen. Oprechter in hun hang naar het echte ware geloof ken ik ze niet. Serieuzer kom je ze nauwelijks tegen. Maar die grote stilte. Wie hoort ooit eens spontaan uit de mond van een GG-er van de heerlijke verlossende vreugde in zijn hart, toen hij vrede vond voor zijn ziel? Wie zegt nu eens hardop hoe groot de genade en de liefde van God is? Waar is de vrijheid der kinderen Gods? Men durft het niet te zeggen. Men dooft de vreugde die er misschien kort is met de sombere waarheid van het klein getal der uitverkorenen. Het kan eigenlijk niet. Daarom dat zwijgen.

Zou het tegenwoordig anders zijn ? (ik ben al heel wat jaren weg uit de GG). Ik hoop het. De eenvoudigste manier om dit te weten te komen is de vraag naar een openlijk getuigenis. Bijvoorbeeld bij jongeren die bij hoog en bij laag beweren dat de GG helemaal niet meer zo rigide is als vroeger, dat er veel meer mensen aan het avondmaal gaan. Dat hoor ik nog wel eens, wanneer men mijn bezwaren verontwaardigd van de hand doet. Ik zou dan willen vragen: "Jullie weten van het enige nodige, dat een waarachtige wedergeboorte en bekering noodzakelijk is, welnu, wie van jullie mag zeggen dat hij of zij die genade ontvangen heeft? Nee, ik vraag niet of je heilig bent, zonder zonde, volmaakt. Ik vraag je of je mag zeggen dat je een waarachtig kind van God bent, of je door geloof zalig bent gemaakt, of je Jezus Christus hebt mogen aannemen als je Redder en Zaligmaker, of je op grond van dat geloof ook de vreugde en verlossing hebt mogen smaken en of geloof, hoop en liefde je leven hebben vervuld, of je in die zin een waardige avondmaalsganger kunt zijn".
Dan is het antwoord toch vaak een stilzwijgen. Waarin ik het sterke verlangen wel hoor, maar waarin ik ook de reserve voel. Dat je dat niet zomaar kan zeggen, dat dat eigenlijk nog niet vermeld mag worden, dat daar geen zekerheid over bestaat. Dat is toch de keursteen, vind ik.

Helaas, dat stilzwijgen heeft een treurig vervolg. Wie al niet op jonge leeftijd tot dit getuigenis kan komen, in de leeftijd waarop je ontvankelijk bent voor het Evangelie en je je hart voluit kunt geven aan de dingen van God, die zal dat later bijna nooit meer kunnen. Wie al op jonge leeftijd in de val van de verharding stapt (en dat gebeurt met een theologie die de toekomst toesluit), die blijft gevangen in het logische web van uitverkiezing, gecombineerd met de idee van een gering aantal ware kinderen van God.

En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve .

De enige manier waarop mensen los kunnen komen van de dwanggedachten die op kunnen komen binnen een strikte GG-gemeenschap, is de directe confrontatie met een prediking die als accent heeft: God is liefde.
Als je in je sombere overpeinzingen opeens te horen krijgt dat God, die inderdaad alles bepaalt, geen willekeurige God is. Geen God, Die net zo goed heil als vloek over je leven kan uitroepen (alsof dat voor Hem geen verschil zou maken).
Nee, als je te horen krijgt dat God een zuivere wil heeft die altijd en eeuwig op het goede is gericht. Die ook voor jou altijd het goede zal zoeken. God is goed. Dat kan de reddingsboei worden. Want als Hij goed is en ik draag mijn leven aan Hem op, ik laat Hem toe, dan kan toch geen macht ter wereld God tegenhouden om ook mij genadig te zijn?

Iedere GG-er die tot geloof komt en daar ook openlijk en met bevrijding over spreekt, heeft het altijd, altijd, altijd over de liefde van God. Dat was het gebrek, waaraan ze leden. Het was de liefde die hen tot God trok. Vaak zijn dat daarom ook de spectaculairste bekeringen, daar in de GG.
En dat heeft alles te maken met het soms stikkedonker waaruit ze verlost werden.
Het is vervolgens uiterst moeilijk om je daarna te handhaven binnen die GG. Je geloofstaal, je vreugde, je getuigenis klinken veel mensen hol in de oren. Je ziet dan ook veel mensen die dit geloof hebben leren kennen vertrekken. Ze worden meewarig nagestaard: weer iemand die denkt dat hij een ware gelovige is.
Dat is de tragiek van de GG. Geloof blijft schaars, omdat dat nu eenmaal zo moet zijn. Wie al te snel zegt dat hij waarachtig gelooft, zal uiteindelijk moeten vertrekken. Er worden genoeg kinderen geboren om die leegtes weer aan te vullen. Maar elke generatie voltrekt dit patroon zich weer.

Daarom spreken ex-GG-ers soms met meer woorden dan de GG-ers zelf.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten