Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 09:53

De Gereformeerde Gemeenten (GG) vormen een bevindelijk-gereformeerd kerkgenootschap. De GG moeten niet verward worden met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) en het in 2004 juridisch opgeheven kerkverband van de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) (de GKN zijn per 1 mei 2004 opgegaan in de PKN). Op 1 januari 2015 telden de GG in totaal 107.299 leden. Andere bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschappen zijn de GGiN, de OGGiN, de HHK, Bewaar het Pand in de CGK en de rechterflank van de Gereformeerde Bond in de PKN. In 2015 tellen de GG 151 gemeenten in Nederland en 27 gemeenten in Noord-Amerika, 1 gemeente in Afrika en 1 gemeente in Nieuw-Zeeland. In 2013 telden de GG 57 predikanten in Nederland, 1 predikant die rector is aan de Theologische School, 19 emerituspredikanten en 10 predikanten buiten Nederland (zie Jaarboek 2013 van de GG). Dat is beduidend meer dan het aantal predikanten van de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland, hoewel deze twee kerkverbanden ook veel minder leden tellen. Toch tellen deze twee kerkverbanden ook verhoudingsgewijs veel minder predikanten.

De GG zijn in 1907 ontstaan door een samenvoeging van 1) de Gereformeerde Kerken onder het kruis die ontstonden uit de Afscheiding in 1834 en zich in 1869 niet hadden herenigd met de Christelijke Gereformeerde Kerk met 2) een gedeelte van de Ledeboeriaanse gemeenten.

In de kerkdiensten van de GG wordt gelezen uit de Statenvertaling en psalmen gezongen uit de berijming van 1773. In 4 gemeenten wordt niet uit de psalmberijming van 1773 gezongen, maar uit de psalmberijming van Petrus Datheen. Het gebruik van de Herziene Statenvertaling in de eredienst is door de synode afgewezen. In alle gemeenten worden de psalmen iso-ritmisch gezongen. De prediking van Gods Woord is het belangrijkste onderdeel van de kerkdienst. De kerkelijke ambten (predikant, ouderling en diaken) mogen alleen door mannelijke belijdende leden uitgeoefend worden. Het is gebruikelijk dat vrouwen met een gedekt hoofd naar de kerk gaan en in het dagelijkse leven een rok dragen, al zijn deze twee zaken, voor zover ik weet, niet verplicht. Het gebruik van televisie en open Internet wordt niet op prijs gesteld. Het landelijke orgaan van de GG heet "De Saambinder". Zie voor meer informatie over de GG: http://gergeminfo.nl/

In "Jaaroverzicht 2012" in het Kerkelijk Jaarboek 2013 van de GG schrijft ds. W. Silfhout, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Capelle aan den IJssel-Middelwatering, onder andere dat we in een geseculariseerde wereld leven en dat het staan in de samenleving voor christenen wel moeilijker zal worden. Ds. W. Silfhout: "Meer en meer worden we ter verantwoording geroepen. Geen vervolging, maar wellicht wel uitsluiting uit bepaalde beroepen. Denk maar aan de zogenaamde 'weigerambtenaar'. Ook de voorrechten die we als gereformeerde gezindte nog hebben, zullen niet aan de kaalslag op christelijk gebied ontkomen. De afschaffing van de subsidieregeling voor schoolvervoer is daarvan een voorbode. Hoe zal het gaan met onze scholen? Zal de kerk in de toekomst homoseksualiteit nog zonde kunnen blijven noemen? Zal de druk om ook de vrouwen toe te laten tot het ambt in de kerk toenemen? Eigenlijk stellen we dan niet de goede vragen. De vraag moet zijn: zijn we genoegzaam toegerust om die druk te weerstaan? Zijn we bereid om om Christus' wil smaadheid te lijden? De Zaligmaker heeft gezegd: 'In de wereld zult gij verdrukking hebben.' Verdrukking is verbonden aan het christen-zijn. In dat opzicht verkeren we in ons land nog in een luxe positie. In andere landen is sprake van verdrukking en vervolging. Dat mocht ons wel ootmoedig maken. Want wie zijn we en wie behoorden we te zijn?"

Mijn vragen naar aanleiding van bovenstaand citaat (het geschrevene van ds. W. Silfhout) zijn de volgende:
- Worden GG-leden inderdaad voor bepaalde beroepen afgewezen?
- Worden de "voorrechten" die de gereformeerde gezindte heeft, onderdrukt?
- Verkeren christenen in Nederland vanwege het feit dat zij niet verdrukt en vervolgd worden, in een luxe positie?

P.S.: Op verzoek van een moderator heb ik één van mijn bovenstaande vragen verwijderd.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 22 jun 2016 20:46, 6 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 23 nov 2015 09:59

Spreeuw, ben jij echt geïnteresseerd door vragen te stellen of heb je je mening al klaar? (Zoals in de andere topics) Want ik voorzie nu weer een hele lading met negatieve postings.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 10:04

Speedy schreef:Spreeuw, ben jij echt geïnteresseerd door vragen te stellen of heb je je mening al klaar? (Zoals in de andere topics) Want ik voorzie nu weer een hele lading met negatieve postings.


Ja, ik ben echt geïnteresseerd.
Ja, jij bent bij voorbaat negatief...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 23 nov 2015 10:08

Spreeuw schreef:
Ja, ik ben echt geïnteresseerd.
Ja, jij bent bij voorbaat negatief...


Ja, dat klopt kijk de topics maar na. En welk nut heeft het om topics weer te activeren waarvan posters gebanned zijn, vanwege de negativiteit. ....

Noem één topic waar positief over de reformatorische kerken (GG/GGiN/HHK/CGK) gesproken wordt?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 10:13

Speedy schreef:Ja, dat klopt kijk de topics maar na. En welk nut heeft het om topics weer te activeren waarvan posters gebanned zijn, vanwege de negativiteit. ....

Noem één topic waar positief over de reformatorische kerken (GG/GGiN/HHK/CGK) gesproken wordt?


1. De posters horen de regels van Refoweb in alle topics van Refoweb te respecteren. Daar ben ik niet voor verantwoordelijk.
2. Moet er altijd positief over de reformatorische kerken gesproken worden?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 23 nov 2015 10:29

Spreeuw schreef:
1. De posters horen de regels van Refoweb in alle topics van Refoweb te respecteren. Daar ben ik niet voor verantwoordelijk.
2. Moet er altijd positief over de reformatorische kerken gesproken worden?


Nou aangezien dit Refoweb is, dan zou je verwachten dat er bepaalde karikaturen eens zouden verdwijnen, maar de refo's zijn hier over het algemeen verdwenen vanwege de wijze van posten. En nee, er hoeft niet altijd postief over de refo kerken gesproken te worden, maar eens positief zou eens wel fijn zijn. En door iedere refo kerk te fileren, zie ik dat niet zitten. Misschien zou je eens in oude topics van 5 a 8 jaar terug moeten kijken, daar staat alle info in en daar werd nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd door ook refo's.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 11:49

Speedy schreef:Nou aangezien dit Refoweb is, dan zou je verwachten dat er bepaalde karikaturen eens zouden verdwijnen, maar de refo's zijn hier over het algemeen verdwenen vanwege de wijze van posten. En nee, er hoeft niet altijd postief over de refo kerken gesproken te worden, maar eens positief zou eens wel fijn zijn. En door iedere refo kerk te fileren, zie ik dat niet zitten. Misschien zou je eens in oude topics van 5 a 8 jaar terug moeten kijken, daar staat alle info in en daar werd nog redelijk inhoudelijk gediscussieerd door ook refo's.


Over elk kerkgenootschap valt wel te discussiëren, dus daarin zie ik geen problemen. Zeker in relaties speelt de vraag naar de keuze voor een bepaald kerkverband nogal eens. Bijvoorbeeld: de man is lid van een ander kerkverband dan de vrouw en andersom. Het is denk ik wel goed om erachter te komen welke uitgangspunten elk kerkverband heeft en hoe we dit vanuit Bijbels oogpunt waarderen. Natuurlijk gaat het niet om het kerkverband op zich, maar om de ene gemeenschap der heiligen. En het gaat om de eer aan de Heere alleen. Dat neemt niet weg dat de kerk hier op aarde een kerk buiten het paradijs is, en dus een kerk met gebreken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2015 13:59

Spreeuw schreef:- Worden GG-leden inderdaad voor bepaalde beroepen afgewezen?

Kun je deze vraag specifieker formuleren?
Spreeuw schreef:Worden de "voorrechten" die de gereformeerde gezindte heeft, onderdrukt?

Geen idee wat je hier mee bedoelt.
Wat is een voorrecht?
Spreeuw schreef:Verkeren christenen in Nederland vanwege het feit dat zij niet verdrukt en vervolgd worden, in een luxe positie?

Misschien wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 14:40

Spreeuw schreef:- Worden GG-leden inderdaad voor bepaalde beroepen afgewezen?

Chaya schreef:Kun je deze vraag specifieker formuleren?


Of GG-leden per definitie geweerd worden als ze ergens naar solliciteren.

Spreeuw schreef:- Worden de "voorrechten" die de gereformeerde gezindte heeft, onderdrukt?

Chaya schreef:Geen idee wat je hier mee bedoelt.
Wat is een voorrecht?


Waar ds. W. Silfhout het in het aangehaalde citaat over heeft: het bestaan van reformatorische scholen. Zelf denk ik ook aan bijvoorbeeld de zondagsrust die op een aantal plaatsen, met name in de Biblebelt, nog gehandhaafd wordt.

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dies » 23 nov 2015 15:03

Spreeuw schreef:Of GG-leden per definitie geweerd worden als ze ergens naar solliciteren.

Niet per definitie denk ik. Waarom zou dat? Het hangt er mogelijk vanaf hoe flexibel een sollicitant die lid is van de GG zich opstelt als het gaat om zondagsarbeid. Dat is niet alleen van toepassing bij winkelpersoneel. Ook een directeur kan er niet onderuit om wel eens op zondag te werken. En als de sollicitant daartoe bereid is dan hoeft hij dat natuurlijk niet tegen zijn ouderling of dominee te vertellen. 8)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 23 nov 2015 15:05

Waarom worden GG leden geweigerd?

Er zijn zoveel verschillen.
Onze GG ligt op de zelfde lijn als een HHK op de Veluwe, dus op kerkgenootschap weigeren is niet goed.
Je weet heel goed dat elke kerk wel lichte en zware gemeentes heeft.
Dus dat alleen de GG leden geweigerd worden, waar haal je dat vandaan???
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2015 15:15

Spreeuw schreef:Of GG-leden per definitie geweerd worden als ze ergens naar solliciteren.

Nooit gehoord. Al mijn GG familieleden en vrienden hebben een baan of succesvol eigen bedrijf, in verschillende branches.
Spreeuw schreef:het bestaan van reformatorische scholen. Zelf denk ik ook aan bijvoorbeeld de zondagsrust die op een aantal plaatsen, met name in de Biblebelt, nog gehandhaafd wordt.

Van tijd tot tijd roept er iemand in de 2e kamer dat er één school gehandhaafd moet worden en religie uit de scholen geweerd moet worden.
Dat kunnen ze toch niet uitvoeren, want dan zouden de islamitische scholen ook gesloten moeten worden.
En dat gaat die partij dan toch niet doen, want die knuffelen hen.
Hoe lang de zondagsrust nog gehandhaafd blijft weet ik niet, aangezien er meer christenen zijn die hem niet houden en er helemaal geen bezwaar in zien om na de kerk de AH in te schieten voor een tas boodschappen.
Dus christenen ondergraven dit zelf.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor elbert » 23 nov 2015 16:02

Spreeuw schreef:Of GG-leden per definitie geweerd worden als ze ergens naar solliciteren.
Dat bedoelt de predikant natuurlijk niet te zeggen. Wat wel zo is, is dat GG-leden geweerd kunnen worden omdat hun overtuiging op gespannen voet staat met het beleid van de staat, zoals bij de trouwambtenaren die verplicht homo's moeten trouwen. In die zin worden christenen (niet alleen GG-ers) niet meer aangenomen als ze vinden dat het huwelijk alleen iets tussen een man en een vrouw is.
Als trouwambtenaar hoor je volgens de staat geen eigen geweten te hebben waar rekening mee gehouden moet worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Spreeuw » 24 nov 2015 11:40

Spreeuw schreef:Of GG-leden per definitie geweerd worden als ze ergens naar solliciteren.

elbert schreef:Dat bedoelt de predikant natuurlijk niet te zeggen. Wat wel zo is, is dat GG-leden geweerd kunnen worden omdat hun overtuiging op gespannen voet staat met het beleid van de staat, zoals bij de trouwambtenaren die verplicht homo's moeten trouwen. In die zin worden christenen (niet alleen GG-ers) niet meer aangenomen als ze vinden dat het huwelijk alleen iets tussen een man en een vrouw is.
Als trouwambtenaar hoor je volgens de staat geen eigen geweten te hebben waar rekening mee gehouden moet worden.


Pas op elbert, ik begreep dat Refoweb liever geen discussies over homo's wil... En trouwens, in het geval dat je schetst worden GG-leden toch wel degelijk geweerd?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 11:44

Spreeuw schreef:Pas op elbert, ik begreep dat Refoweb liever geen discussies over homo's wil... En trouwens, in het geval dat je schetst worden GG-leden toch wel degelijk geweerd?

niet vanwege hun GG lidmaatschap, maar omdat ze het praktiseren ;-)
Overigens worden hiermee niet zozeer de GG-ers geweerd, maar alle behoudende christenen (ik ken toevallig een GKv-se die haar baan als buitengewoon ambtenaar van de burgelijke stand niet meer uit mag oefenen) die het homohuwelijk als zodanig niet erkennen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten