Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2017 18:38

Chaya schreef:I.p.v. frustratie en negativiteit te spuien, is het christelijker om stil te staan bij het feit dat zij in 1 jaar tijd 4 predikanten zijn verloren!
Wat doet dat met hen, met ons allemaal?
Wat heeft het te zeggen?
Onze kerken zijn onlangs ook een predikant verloren, vanwege een verdrietig en onbegrijpelijk incident, en de verslagenheid is groot.
Het is zo gemakkelijk om dan te wijzen en het vuil over dat gezin heen te plempen.
Iets wat negatief is moet natuurlijk ook zo benoemd worden.
Verder snap ik niet wat de rest van je post ermee te maken heeft.
Je kunt, off topic, altijd wel iets bedenken wat christelijker, erger, beter ... anders is, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 01 jan 2018 21:47

naamloos schreef:Ik neem aan dat ie bedoelt dat de korste weg naar God geloof in de Heer Jezus Christus is.

Dat zal vast!

naamloos schreef:Verder snap ik nooit zo goed waarom sommige christenen keer op keer op keer op keer ... maar willen blijven horen hoe ze christen zijn geworden.
Mensen gaan toch ook niet elke dag of week een lezing luisteren over (hun) geboorte en hoe dat biologisch (theologisch gezien ivm wedergeboorte) in z'n werk gaat (ging).

Omdat de onzekerheid kennelijk groot is?
naamloos schreef:Je bestaan is genoeg bewijs voor je geboorte. Je geloof is genoeg bewijs voor je wedergeboorte.

Tja, op zich heb je gelijk. Maar er zijn veel soorten geloof hé. Met en zonder diepgang. Weet je, wedergeboorte is een groot wonder. Geloof wordt ook geschonken uit genade. 'Uit genade zijt gij zalig geworden'. Zoals licht in contrast staat met donker, zo staat wedergeboorte in contrast met de zondeval. In sommige (waaronder evangelische?) oppervlakkige gemeenten kunnen ze alles zelf grijpen en is het wonder en de diepe doorleving van zonde en genade nergens te bespeuren.

Je hebt dus het ene uiterste, maar ook het andere uiterste.




naamloos schreef:Nadat iemand geboren is ligt de focus op opgroeien en een productief volwassen gaan leven leiden.
Dat is in geloofsleven niet anders. Het lijkt me ongezond om te blijven hangen in "geesteljjke kraampraatjes en beschuit met muisjespreken."

Inderdaad als de kern van de zaak goed ligt is het nodig dat we opgroeien en vrucht dragen.
Maar dan moet de kern van de zaak wel goed liggen. 'Uit u geen vrucht in der eeuwigheid', 'uw vrucht wordt uit Mij gevonden'.
M.a.w. wij kunnen in der eeuwigheid niets toevoegen aan onze zaligheid, maar alleen door Christus kunnen we vrucht dragen.
Maakt jou dat ook afhankelijk?

Ik zie zo een beeld voor me van iemand (heb het niet over jou hoor) die het geloof en zijn eigen zaligheid zeg maar zelf gegrepen heeft en dan zogenaamd als een raket vooruit schiet 'in het dragen van vruchten' en er nogal mee pronkt. Of verstandelijk heel goed weet dat je vrucht moet dragen en daar graag over praat, maar dragen ze ook werkelijk vrucht? Bezoeken ze de weduwen in hun verdrukking? etc. Of praten ze er alleen maar over? Het ware geloof praat graag over het Voorwerp van het geloof en schijngeloof praat graag over zichzelf. Maar bij een waar geloof val je er zelf tussenuit.

Trouwens, over vruchten gesproken, de realiteit bij christenen als Paulus is veel anders. God ziet Zijn eigen vrucht wel, maar voor de gelovigen is het vaak 'het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil dat doe ik'.

Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Rom.7.

En toch droeg Paulus vrucht die voor God welbehaaglijk was.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 11:24

Precies. Want Paulus gaat verder met Romeinen 8 en het slot van Romeinen mag je nooit loskoppelen van Romeinen 8. Dan ontdek je dat het niet gaat om je eigen werken maar om Hem, dat Hij alles voor je heeft gedaan.

En dan ga je niet pronken met je "goede werken"

Links en rechts van de waarheid heb je dwalingen, je eigen zaligheid grijpen, of dat juist niet doen omdat je denkt dat je toch niets goeds kan doen. En we moeten uitkijken om daar te snel over te oordelen. Dat iemand wordt opgeroepen tot geloof en bekering en dat doet en dat een ander dan zegt: Tja, dat ging wel wat te snel, zonder een lange worsteling dus dat is oppervlakkig.... of: Hij is nu een blij en dankbaar christen die dat nog uit ook, dat is veel te oppervlakkig want anders zou je wel meer je ellende beseffen, meer worstelen... of wat dan ook. Of juist de andere kant op: Als je echt gelooft twijfel je niet aan dit of dat, zou je wel blijer ermee zijn en je anders gedragen. Vaak kom je dan weer uit bij kerkculturen, hoe het er bij jullie aan toegaat en als het ergens anders dan anders gaat is dat snel oppervlakkig of om een andere reden fout.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 05 jan 2018 12:56

Johan100 schreef:Omdat de onzekerheid kennelijk groot is?
Johan100 schreef:Tja, op zich heb je gelijk. Maar er zijn veel soorten geloof hé. Met en zonder diepgang. Weet je, wedergeboorte is een groot wonder. Geloof wordt ook geschonken uit genade. 'Uit genade zijt gij zalig geworden'. Zoals licht in contrast staat met donker, zo staat wedergeboorte in contrast met de zondeval. In sommige (waaronder evangelische?) oppervlakkige gemeenten kunnen ze alles zelf grijpen en is het wonder en de diepe doorleving van zonde en genade nergens te bespeuren.

Je hebt dus het ene uiterste, maar ook het andere uiterste.
Hieruit (er zijn veel soorten geloof) zou die onzekerheid wel eens kunnen ontstaan.
Dan is het zaadje van geloof in de aarde van angst geplant (heb ik wel het goede soort geloof?).
En daarom groeit het niet of nauwelijks, en zo houd de onzekerheid zichzelf in stand.
- De ​liefde​ laat geen ruimte voor angst; volmaakte ​liefde​ sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de ​liefde​ geen werkelijkheid geworden.

Jij had het laatst nogal smalend over ''het juichend'' christendom'' maar je zou dus evengoed kunnen zeggen dat evangelischen de genade diep doorleven, en daarom blij en zonder angst kunnen juichen, zingen en hun leven leven. Dat is wat anders dan oppervlakkigheid.
En wie kennis aan genade heeft weet per definitie van zonde, anders heb je niets aan genade want dat is dan niet van toepassing.
Dus hoe groter de liefde en blijdschap is, des te dieper is de zondekennis lijkt mij!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 05 jan 2018 13:04

naamloos schreef:Hieruit (er zijn veel soorten geloof) zou die onzekerheid wel eens kunnen ontstaan.

Onzekerheid is niet erg als het ons uitdrijft naar Christus. En ja, er moet op gewezen worden dat er waar geloof is en schijngeloof, want dat is de realiteit waar Jezus ons voor waarschuwde o.a. in Zijn gelijkenissen, met dat doel opdat het ons zou uitdrijven naar Christus.


naamloos schreef:Jij had het laatst nogal smalend over ''het juichend'' christendom''

Dat is hoe het bij jou overkwam hé, misschien bedoelde ik het helemaal niet smalend?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 05 jan 2018 14:13

Johan100 schreef:Onzekerheid is niet erg als het ons uitdrijft naar Christus. En ja, er moet op gewezen worden dat er waar geloof is en schijngeloof, want dat is de realiteit waar Jezus ons voor waarschuwde o.a. in Zijn gelijkenissen, met dat doel opdat het ons zou uitdrijven naar Christus.
Onzekerheid is wel erg als je je hele leven wilt blijven horen hoe je christen bent geworden en daardoor niet aan opgroeien toekomt.
En daar had ik het over. Dat noemde ik blijven hangen in ''geestelijke kraampraatjes en beschuit met muisjespreken'' ipv opvoedpreken die op groeien en een productief volwassen leven zijn gericht. (vrucht dragen)

Als je geloof geen vruchten voortbrengt kun je inderdaad je zaakjes nog wel eens nakijken, want dan heb je een dood geloof.
Maar zoals het hier af en toe gebracht wordt lijkt het of je eerst in je eigen geloof moet geloven om zekerheid te hebben.
Of de zekerheid wordt gezocht in de vrucht.
Johan100 schreef:Dat is hoe het bij jou overkwam hé, misschien bedoelde ik het helemaal niet smalend?
Wel, als je het niet smalend bedoelde hoor ik dat graag van je.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 05 jan 2018 16:40

naamloos schreef:
Als je geloof geen vruchten voortbrengt kun je inderdaad je zaakjes nog wel eens nakijken, want dan heb je een dood geloof.

Ik ben wel benieuwd naar jouw vruchten eigenlijk! Je hebt het er nogal over, nu laat ze maar zien!
Het ware geloof praat graag over het Voorwerp van het geloof en schijngeloof praat graag over zichzelf. Maar bij een waar geloof val je er zelf tussenuit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 05 jan 2018 16:45

naamloos schreef:Wel, als je het niet smalend bedoelde hoor ik dat graag van je.
En toen bleef het stil ....
Johan100 schreef:Ik ben wel benieuwd naar jouw vruchten eigenlijk! Je hebt het er nogal over, nu laat ze maar zien!
Het ware geloof praat graag over het Voorwerp van het geloof en schijngeloof praat graag over zichzelf. Maar bij een waar geloof val je er zelf tussenuit.
Mijn vruchten? Och, ik praat niet graag over mezelf! :lol: :lol: :lol:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 05 jan 2018 16:48

naamloos schreef:En toen bleef het stil ....Mijn vruchten? Och, ik praat niet graag over mezelf! :lol: :lol: :lol:

Nee, volgens mij bedoelde ik het niet smalend.
Je praat niet graag over jezelf? Je hebt het toch allemaal over vruchten? Nou, laat ze maar zien. Toen viel het stil
Weet je, je kan zo goed weten dat je vruchten moet dragen, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze draagt. Denk daar maar eens over na.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 05 jan 2018 17:08

De Gereformeerde Gemeenten wordt vaak verweten dat ze een gesloten gemeenschap zijn, met alleen oog en oor voor de leden.
Maar dit artikel bewijst dat het toch anders ligt!

Iedereen moet weten dat Christus naar deze wereld is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren ligt. Dat is de diepste drijfveer voor iedere vorm van evangelisatiewerk. Opdat Zijn Koninkrijk kome.”

Ds. M. Joosse, predikant van de gereformeerde gemeente te Ede, werd vorige maand benoemd tot voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten. Over zijn motivatie voor het evangelisatiewerk: „Het is mijn diepe overtuiging dat een leven in de wereld leeg en doelloos is, en dat het leven met de Heere oneindig veel rijker is. Dat willen we in het evangelisatiewerk uitdragen, want God is het waard is om gekend, gediend en gevreesd te worden.”


De kerk die niet aan evangelisatie doet, is geen kerk?

„De Bijbel maakt het ons duidelijk genoeg dat wij een zoutend zout en een lichtend licht dienen te zijn. We hoeven niet allemaal evangelist of veldwerker te worden, en we hoeven ook niet allemaal de straat op, maar wie het leven met de Heere kent, zal als het goed is ook iets kennen van een verlangen om dat leven de ander aan te prijzen. Iemand die zegt genade te kennen maar nooit eens bewogen is met het heil van de naaste, zou zichzelf nog eens moeten onderzoeken. Ik dacht pas: als iedereen nu eens één ander mens bij de kerk zou brengen, wat zou het er dan al anders uitzien in Nederland.”

HET GEHELE ARTIKEL
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 05 jan 2018 17:15

Johan100 schreef:Je praat niet graag over jezelf? Je hebt het toch allemaal over vruchten? Nou, laat ze maar zien. Toen viel het stil
Ik begon over vrucht omdat jij het over verschillende soorten geloof had, en dat er gewaarschuwd moet worden voor schijngeloof.
Wel, dat is praktisch gezien pas aan de orde bij gebrek aan vrucht.
En verder heb ik geen enkele behoefte om het hier op het forum over mijn persoonlijke geloofsgroei/vrucht te hebben; om het door jou te laten 'meten' en beoordelen. Dankiedekoekoek!
Johan100 schreef:Weet je, je kan zo goed weten dat je vruchten moet dragen, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze draagt. Denk daar maar eens over na.
Daar hoef ik niet over na te denken, want ik weet al lang dat zeggen en doen 2 is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor schaapje » 05 jan 2018 17:16

Chaya schreef:De Gereformeerde Gemeenten wordt vaak verweten dat ze een gesloten gemeenschap zijn, met alleen oog en oor voor de leden.
Maar dit artikel bewijst dat het toch anders ligt!

Iedereen moet weten dat Christus naar deze wereld is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren ligt. Dat is de diepste drijfveer voor iedere vorm van evangelisatiewerk. Opdat Zijn Koninkrijk kome.”

Ds. M. Joosse, predikant van de gereformeerde gemeente te Ede, werd vorige maand benoemd tot voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten. Over zijn motivatie voor het evangelisatiewerk: „Het is mijn diepe overtuiging dat een leven in de wereld leeg en doelloos is, en dat het leven met de Heere oneindig veel rijker is. Dat willen we in het evangelisatiewerk uitdragen, want God is het waard is om gekend, gediend en gevreesd te worden.”


De kerk die niet aan evangelisatie doet, is geen kerk?

„De Bijbel maakt het ons duidelijk genoeg dat wij een zoutend zout en een lichtend licht dienen te zijn. We hoeven niet allemaal evangelist of veldwerker te worden, en we hoeven ook niet allemaal de straat op, maar wie het leven met de Heere kent, zal als het goed is ook iets kennen van een verlangen om dat leven de ander aan te prijzen. Iemand die zegt genade te kennen maar nooit eens bewogen is met het heil van de naaste, zou zichzelf nog eens moeten onderzoeken. Ik dacht pas: als iedereen nu eens één ander mens bij de kerk zou brengen, wat zou het er dan al anders uitzien in Nederland.”

HET GEHELE ARTIKEL

Mooi artikel al kan ik niet alles lezen.
Maar soms is het leven op deze site ook wat leeg en doelloos gezien de bovenste conversatie :roll:
Elkaar even de maat nemen en vragen, waar zijn jou vruchten. :-k
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 05 jan 2018 17:21

schaapje schreef:Mooi artikel al kan ik niet alles lezen.
Maar soms is het leven op deze site ook wat leeg en doelloos gezien de bovenste conversatie :roll:
Elkaar even de maat nemen en vragen, waar zijn jou vruchten. :-k

Vragen mag, de maat nemen niet
Maar hier ben ik het wel mee eens:
Johan100 schreef:Het ware geloof praat graag over het Voorwerp van het geloof en schijngeloof praat graag over zichzelf. Maar bij een waar geloof val je er zelf tussenuit.

Dus hoef je niet door te vragen naar die vruchten, die worden dan gemist of opgemerkt.

En graag weer on topic beste mensen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 05 jan 2018 17:31

Chaya schreef:Dus hoef je niet door te vragen naar die vruchten, die worden dan gemist of opgemerkt.
Eens, maar goede vruchten worden vooral opgemerkt door degenen die je kennen. Iemand die bijvoorbeeld heel ongeduldig en onverdraagzaam was kan al best een eind toegegroeid zijn in geduld en verdraagzaamheid, maar toch nog achterkomen vergeleken bij een persoon die qua karakter een geduldige en verdraagzame aard heeft. (daar hoeft zo'n persoon nog niet eens perse een christen te zijn)
Chaya schreef:En graag weer on topic beste mensen!
:jaknikken:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 05 jan 2018 21:14

Chaya schreef:De Gereformeerde Gemeenten wordt vaak verweten dat ze een gesloten gemeenschap zijn, met alleen oog en oor voor de leden.
Maar dit artikel bewijst dat het toch anders ligt!

Iedereen moet weten dat Christus naar deze wereld is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren ligt. Dat is de diepste drijfveer voor iedere vorm van evangelisatiewerk. Opdat Zijn Koninkrijk kome.”

Ds. M. Joosse, predikant van de gereformeerde gemeente te Ede, werd vorige maand benoemd tot voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten. Over zijn motivatie voor het evangelisatiewerk: „Het is mijn diepe overtuiging dat een leven in de wereld leeg en doelloos is, en dat het leven met de Heere oneindig veel rijker is. Dat willen we in het evangelisatiewerk uitdragen, want God is het waard is om gekend, gediend en gevreesd te worden.”


De kerk die niet aan evangelisatie doet, is geen kerk?

„De Bijbel maakt het ons duidelijk genoeg dat wij een zoutend zout en een lichtend licht dienen te zijn. We hoeven niet allemaal evangelist of veldwerker te worden, en we hoeven ook niet allemaal de straat op, maar wie het leven met de Heere kent, zal als het goed is ook iets kennen van een verlangen om dat leven de ander aan te prijzen. Iemand die zegt genade te kennen maar nooit eens bewogen is met het heil van de naaste, zou zichzelf nog eens moeten onderzoeken. Ik dacht pas: als iedereen nu eens één ander mens bij de kerk zou brengen, wat zou het er dan al anders uitzien in Nederland.”

HET GEHELE ARTIKEL


Hopenlijk leest iedereen het artikel van de Gereformeerde Gemeenten
Als je de vragenrubriek mag geloven met de vragen die gesteld worden van leden, juist leden, vanuit de gereformeerde gemeenten.
Dat is nu juist zo zorgelijk, want als je zelf de zekerheid des Geloofs nog niet hebt (of niet zou kunnen verkrijgen) hoe moet je dit dan aan je naaste kenbaar maken?
Respect heb ik altijd voor Evangelist v Dooijeweerd en zijn open houding en geloof in Christus voor een ieder die het horen wilt, zonder uitzonderingen op voorwaarden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/241 ... verborgen/

Dank U Heer voor deze Dienaar op een belangrijke plek in een kerkverband die Uw Licht en Waarheid van Genade en Liefde
zo nodig hebben.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten