Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3461
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 04 dec 2015 09:13

Spreeuw schreef:Over het algemeen zijn de preken van de GG zeer aanbevelenswaardig. Ze kenmerken zich door Bijbelse prediking, waarin Sola Scriptura zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Bij de GG doorgaans meer dan bij vele andere kerkgenootschappen.


Ik durft te beweren dat er veel (niet alles natuurlijk) in de Gereformeerde Gemeente prediking niet juist is in de exegese en hermeneutiek, oftewel de interpretatie.
Waar maak je dat uit op?
Dat maak ik op uit het verslag van Anna: ‘wachten op een bekering’. http://www.praktijkcentrum.org/anna-wac ... ing-2talk/

En Anna is echt niet de enigen hoor in deze denominatie !

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2015 10:03

Chaya schreef:Hoe kun je nu knippen als het live uitgezonden wordt? :roll:
En het is bovendien nogal ongepast om later in een gebed te gaan zitten knippen, dan loopt het niet meer.
Alles hoeft niet met naam, toenaam, adres en ziekte genoemd te worden.


Dat wordt in het artikel uitgelegd. Je kan bijvoorbeeld gemeenteleden een login / code geven zodat ze de hele dienst mee kunnen luisteren zonder die code bijvoorbeeld alleen het gedeelte vanaf de schriftlezing uitzenden. Of alleen de preek. En je kan ook kiezen om de dienst alleen live voor leden uit te zenden en schriftlezing / preek vervolgens beschikbaar te stellen op je website. Je zou in principe ook gewoon de livestream even uit kunnen zetten voor het gebed en daarna weer aan zetten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 dec 2015 10:45

Bedankt voor de aanvulling Marnix. M'n accu was bijna leeg. Vergeten verder te schrijven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 15:36

Ds. W. Silfhout heeft donderdag afscheid genomen van de gereformeerde gemeente Capelle aan den IJssel-Middelwatering, in verband met zijn emeritaat. Hij diende de gemeente 14 jaar.

De scheidende predikant bediende het Woord uit 2 Petrus 1:19: „En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opga in uw harten.” Thema was ”Het blijvende Woord”, onderverdeeld in
1: Een profetisch Woord,
2: Een vast Woord en
3: Een lichtgevend Woord.

bron: RD.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Daniel1978
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:05

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Daniel1978 » 07 sep 2016 13:02

Dat mensen uit welk kerkverband dan ook soms anders behandeld worden in welke situatie dan ook is diep- en dieptriest.
Dit doen zowel ongelovigen als gelovigen, geloof mij maar.

Ik kwam vroeger regelmatig op SGP bijeenkomsten met GG leden. Omdat ik van een lichtere kerk was vonden sommigen het
nodig om regelmatig een normaal gesprek om te buigen richting een bijbel quiz zodat de door hen ingebeelde suprematie gevoeld werd door mij.

Ik ben nogal nuchter dus dat werkte niet echt. Ook al wist ik het soms minder goed waar alles stond in de bijbel of weet ik wat.
Jammer hoor. Je vindt ze denk ik bij iedere kerk maar denk dat bij de GG `sommigen` er met kom en schouders bovenuit (kunnen) steken.

Zal u een aantal voorbeelden geven.

1- Er was een gast langs gekomen die gewoon eens een SGP bijeenkomst wilde meemaken en die persoon had van origine een rooms-katholieke achtergrond. Tijdens een discussie over vervolging in Afrika reageerde een SGP lid: "we hebben het toch over christenen. Niet over rooms-katholieken".
De manier hoe deze man dit zei deed mijn maag draaien. Alsof RK mensen van een mindere waarde zijn ongeacht of je het eens of oneens bent over de vorm van het geloof.

2- Ikzelf kwam een jaar geleden een SGP voorman tegen die ik verschillende vergaderingen had gezien. Ik liep in een winkel naar hem toe om mijzelf voor te stellen en strekte mijn hand uit fatsoen en vriendelijkheid. Het resultaat was een erg slap handje en snel maken dat hij wegkwam. Alsof ik een of andere gedrocht was met een sirene op het hoofd. Wel nee....ik was van die lichtere kerk, een erg vreemde eend in de bijt. Ik heb mijzelf altijd
van de zijlijn opgesteld dus nooit onaangepast gedrag vertoond anders kon ik het nog begrijpen (En dat is dan een SGP voorman. Een aards beschermer van de Schrift).

3- Ik kom nu al ruim een jaar niet (meer) op SGP bijeenkomsten. Nog nooit heeft iemand een mailtje of weet ik wat gestuurd om te vragen: `hé, hoe gaat het met je, kom je nog een keertje?".

Als laatste is dit verre van een `sneer` richting GG-ers maar ook zij zijn `mensen`, de ene een vrucht Gods en de ander een vrucht der wereld.....

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor johannes1 » 07 sep 2016 13:16

Als je geen sneer wil maken, moet je zo reactie hier ook niet plaatsen. Heb je die voorbeelden ook besproken met de mensen in kwestie. Misschien had het dan allemaal best mee gevallen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Daniel1978
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:05

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Daniel1978 » 07 sep 2016 13:24

Tuurlijk Johannes, blijf erin geloven he jongen

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dies » 07 sep 2016 13:51

Dergelijke verhalen zijn over allerlei kerken te melden.

Gereformeerde Bonders kunnen bijvoorbeeld erg neerbuigend zijn richting GG'ers zodat ex-GG'ers die Hervormd worden het ook niet altijd makkelijk hebben in hun nieuwe kerk.

Een goede kennis van mij die na lange tijd onkerkelijk te zijn geweest aansluiting zocht bij een kerk en toen een tijdlang bij een NGK heeft geprobeerd. De dominee van die kerk sprak hem telkens aan op lid worden maar dat was nog niet aan de orde omdat de nieuwe kerkganger daar wat langer over wilde nadenken. Op een dag kreeg hij weer bezoek van de dominee die hem kwam vertellen dat hij er verstandig aan zou doen snel lid te worden. De dominee had namelijk kerkleden gesproken die vonden dat de nieuwkomer parasiteerde op de kerk. Concreet waren deze mensen bang dat hij van de diaconie zou kunnen gaan plukken, aldus deze dominee (Mijn vriend was werkloos en heeft vervolgens geen voet meer in de kerk gezet).

Dat het hier om een NGK gaat wil ik nog wel als toevallig zien. Maar ik wil er mee zeggen dat dit blijkbaar in de kerkelijke wereld voorkomt.

Naast ook prettige dingen. Ik heb namelijk heel goede ervaringen met GG'ers en HHK'ers hoewel ik bepaald niet van hun houtje ben.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 08 sep 2016 13:38

Laten we idd maar niet wijzen naar een bepaalde groep, overal komen helaas dit soort dingen voor. Gelukkig kunnen we God wél vertrouwen, de mens zal altijd tekort schieten. Laten we het dan maar bij onszelf houden, wie ben ik voor de ander, voor mezelf, voor God? Dan moet ik beschaamd m'n hoofd buigen!

Daniel1978
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:05

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Daniel1978 » 08 sep 2016 13:57

Misschien wist de reformatorische vleugel dit niet maar bij velen is het de "EIGEN EER" die hoogtij viert.....

Als ik met mijn vrouw in een niet te nader te noemen "zwaar" dorp kom en daar de kerk bezoek, is het op de zondag(en). 2-3 diensten modeshow. Er wordt gekeken wie de mooiste hoed draagt en of de kinderen eruit zien alsof ze uit de hemel zijn gevallen. Frequentie van bezoek wordt bijgehouden.......en als je vrouw een legging draagt ipv panty bij de rok dan wordt zij zgn bloot gesteld aan de verleiding der wereld...

Lekker roddelen over elkaar in de kerk....elkaar de loef afsteken. En de buitenkant is belangrijker dan de binnenkant.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 sep 2016 15:12

Daniel1978 schreef:Misschien wist de reformatorische vleugel dit niet maar bij velen is het de "EIGEN EER" die hoogtij viert.....

Dat weet de reformatorische vleugel best, maar je hebt meerdere vleugels, een linker en een rechter, net als vogels en vliegtuigen. :D
Het is niet zo moeilijk om de splinters te benoemen bij de ander, ik denk dat we allemaal wel iets dergelijks kunnen opnoemen.
Maar we gaan er zelf niet schuldig aan, kennelijk. 8)
Alhoewel ik de ongeschreven kledingregels heel goed ken, maak ook ik soms een faux pas.
Roklengte wel goed, maar de kleur niet bijvoorbeeld.
Maar ik lig daar verder niet wakker van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 08 sep 2016 15:33

Daniel1978, als je jezelf mag leren kennen dan wijs je niet meer naar een ander. Dan glimlach je er misschien wel om. Blijf niet zo hangen in de ander: 1 vinger naar de ander dan wijzen er 4 naar ons zelf. Daar hebben we genoeg aan.

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dies » 08 sep 2016 15:39

Chaya schreef:Het is niet zo moeilijk om de splinters te benoemen bij de ander, ik denk dat we allemaal wel iets dergelijks kunnen opnoemen.
Maar we gaan er zelf niet schuldig aan, kennelijk. 8)

Dat kan toch dat niet iedereen zich schuldig maakt aan genoemde zaken? Er zijn nu eenmaal goede karakters en slechte karakters. Het is typisch gereformeerd om alle mensen maar gelijk te schakelen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor mona » 08 sep 2016 16:16

Daniel1978 schreef:Als ik met mijn vrouw in een niet te nader te noemen "zwaar" dorp kom en daar de kerk bezoek, is het op de zondag(en). 2-3 diensten modeshow. Er wordt gekeken wie de mooiste hoed draagt en of de kinderen eruit zien alsof ze uit de hemel zijn gevallen. Frequentie van bezoek wordt bijgehouden.......en als je vrouw een legging draagt ipv panty bij de rok dan wordt zij zgn bloot gesteld aan de verleiding der wereld...

Voordat jij naar dat 'niet-nader-te-noemen-zwaar-dorp' naar de kerk gaat,
ga je dan samen met je vrouw in gebed, om een zegen af te smeken?
Of de predikant vervuld mag worden met de Heilige Geest, zodat hij Gods Woord zuiver mag spreken?
En dat je niet afgeleid wordt, door alles wat je ziet (hoeden oid), of denkt, of oordeelt?

Daniel1978 schreef:Lekker roddelen over elkaar in de kerk....elkaar de loef afsteken. En de buitenkant is belangrijker dan de binnenkant.

Ik merk dat het zwaar op je hart ligt.
Ik bepeur een kritische geest. Maar laat je door Hem zachtmoedig maken, en nederig van hart. Hij wil het je leren.
Dag mag je bijdragen ipv afbreken.

Dies schreef:Dat kan toch dat niet iedereen zich schuldig maakt aan genoemde zaken? Er zijn nu eenmaal goede karakters en slechte karakters. Het is typisch gereformeerd om alle mensen maar gelijk te schakelen.

Van nature zijn we allemaal gelijk. Gevallen in Adam. De ene persoon is milder dan de ander, dat is zeker waar. Maar dat heeft niets met kerkverbanden te maken. En al Gods kinderen zullen het zeggen: ik draag schuld aan de zonde van de tong. Ik zeg zovaak harde woorden. Ik veroordeel zo vaak een ander in mijn woorden.
En de zonde van de tong, is de zonde van het hart!
Ook na ontvangen genade, struikelt men steeds weer.
Als je dat bij jezelf ziet, kan je het ook begrijpen van een ander.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Dies

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dies » 08 sep 2016 16:37

Mona schreef:Van nature zijn we allemaal gelijk. Gevallen in Adam.

Ik heb de indruk dat de Bijbel daar toch wat genuanceerder over spreekt: we zijn niet allemaal gelijk. Want God heeft de ene mens meer van zijn genade gegeven dan de ander. En dat heeft zijn uitwerking als het goed is. Zeker "na ontvangen genade" ...

Mona schreef:De ene persoon is milder dan de ander, dat is zeker waar. Maar dat heeft niets met kerkverbanden te maken.

Ik ben ook niet degene die het met kerkverbanden heeft verbonden. Dat kan je zeven postings terug natrekken.

Mona schreef:En al Gods kinderen zullen het zeggen: ik draag schuld aan de zonde van de tong. Ik zeg zo vaak harde woorden. Ik veroordeel zo vaak een ander in mijn woorden.

Daar doe je mensen mee tekort. Uit ervaring weet ik dat lang niet iedereen zo in elkaar steekt.
Laatst gewijzigd door Dies op 08 sep 2016 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten