Dies schreef:Ik heb de indruk dat de Bijbel daar toch wat genuanceerder over spreekt: we zijn niet allemaal gelijk. Want God heeft de ene mens meer van zijn genade gegeven dan de ander. En dat heeft zijn uitwerking als het goed is. Zeker "na ontvangen genade" ...
Klopt. Ook (of liever vooral) worden dan ook goeden en slechten genodigd voor de Bruiloft. Er kan dus geen enkele reden zijn dat iemand te slecht zou zijn om niet op de uitnodiging in te gaan. Wel dat we het liever zelf verdienen, dan voor niets iets hebben ontvangen. Maar gelukkig, behoud wordt slechts verkregen buiten de wet om, anders is genade geen genade meer. De mens kan niets verdienen, want de meest rechtvaardige daad van de mens ziet God nog steeds als een vieze lap (letterlijk de kleding van een onreine) En echt, daar helpt geen lange zwarte rok , een uit het hoofd geleerde catechismus, naar beneden gepreekte mondhoeken of kliksafe filter aan.
Daniel1978 schreef:Misschien wist de reformatorische vleugel dit niet maar bij velen is het de "EIGEN EER" die hoogtij viert.....
Als ik met mijn vrouw in een niet te nader te noemen "zwaar" dorp kom en daar de kerk bezoek, is het op de zondag(en). 2-3 diensten modeshow. Er wordt gekeken wie de mooiste hoed draagt en of de kinderen eruit zien alsof ze uit de hemel zijn gevallen. Frequentie van bezoek wordt bijgehouden.......en als je vrouw een legging draagt ipv panty bij de rok dan wordt zij zgn bloot gesteld aan de verleiding der wereld...
Lekker roddelen over elkaar in de kerk....elkaar de loef afsteken. En de buitenkant is belangrijker dan de binnenkant.
En Jezus leert je je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen. Dat is de opdracht aan jou. Er kan van alles mis zijn en dat is ongetwijfeld ook zo en in andere kerkverbanden ook. Maar met daar over klagen bereik je weinig. Je kan beter bidden. En vergeven. En dat begint met liefhebben. Niet alleen mensen liefhebben die je goed behandelen maar ook als ze je slecht behandelen. Succes, dat valt soms niet mee
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.” ― C.S. Lewis”
Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft. Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft. Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.
Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft. Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft. Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.
Dit speelt volgens mij al heel lang in de GG. Het is inmiddels 45 jaar geleden dat ik die kerk verliet en ook toen werden sommige GG-predikanten "veel te licht" genoemd. Daarbij vielen vooral de namen L. Huisman en H. Rijksen. Nu worden als zodanig vooral C&W. Harinck, J.S. van der Net en J. IJ. genoemd. Maar wat mij opvalt is dat ik de laatstgenoemde naam regelmatig zie in tweetallen. De tweede predikant is dan niet zelden een naam van een dominee die ik toch wel tot de rechterflank van de GG reken maar misschien heb ik het mis. Of hoort men het verschil niet? Of is het bij de GG hetzelfde als ook kan voorkomen in de GB dat de "zwaarte" van de preek wordt aangepast al naar gelang de gemeente waar een predikant voorgaat? Het verschil in preken van eenzelfde predikant in gemeenten die van ligging verschilden vond ik wel eens schokkend maar dat was dus bij de GB.
Dies schreef:Daarbij vielen vooral de namen L. Huisman..
Tja, dat begrijp ik wel. Hij waarschuwde de complete gemeente met klem om vooral niet af te blijven van het Heilig avondmaal. Dat kan natuurlijk niet. Het avondmaal is alleen voor Gods kinderen. Ik heb erg veel preken van hem geluisterd en veel van hem geleerd, maar soms ging ie een grens over.
Nou…. Een deel in ieder geval wel en een deel ook niet, er heerst ook een dode orthodoxie.
Dies schreef: Of is het bij de GG hetzelfde als ook kan voorkomen in de GB dat de "zwaarte" van de preek wordt aangepast al naar gelang de gemeente waar een predikant voorgaat? Het verschil in preken van eenzelfde predikant in gemeenten die van ligging verschilden vond ik wel eens schokkend maar dat was dus bij de GB.
Wij zijn met een tussen perioden van 3 maanden met 6 gezinnen vertrokken uit de GG nu ongeveer 4 jaar geleden naar een GB gemeente. Later zijn er meerdere vertrokken ook naar Evangelische, Batisten, Dabar en Parousia gemeentes.
Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft. Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft. Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.
Inderdaad is het antwoord (eigenlijk helemaal geen antwoord op de vragen maar weg kijken) bedroevend voor zo een serieus probleem. Als het klopt wat de vraagsteller aan de orde brengt, daar komt geestelijke onderdrukking (misbruik) bij om de hoek kijken.
want enkel de wet maakt slaven, maar Christus alleen, ja Hij alleen maakt Vrij Het hoort te zijn (voluit bijbels) Heere maak mij Uw Wegen bekend door Uw Woord en door Uw Geest
Het is / en en / niet / of of
Vertrouwen dat verwekt wordt door het spreken van God, het Woord van Christus Geloven als een geschenk van God niet te koop Geloof dat geen prestatie is van onze kant geen werk het wordt als een zaad uitgestrooid in ons hart tijdens het horen van het Woord van Christus. Er is maar een mosterdzaadje van geloof nodig om bergen te kunnen verzetten. zolang wij hier op aarde zijn vertrouwen wij ons toe aan het geloof in de Heere Jezus waaraan geen grenzen zijn.
Wat erg als in een gemeente bovenstaande zaken zo belemmerd worden, het eenzijdig verteld wordt. Als je kippen eenzijdig voer geeft is dit ongezond voor de kippen en komen ze niet tot hun volledige recht omdat ze honger houden, in geestelijk opzich honger naar Christus.....Als Hij maar rijkelijk verkondigd wordt.
Waar gaat het om , Religie of Relatie Traditie of leven door Woord en Geest en Hem volgen op al je wegen die Hij je wijzen zal in Geloof en Vertrouwen enkel en alleen, volledige afhankelijkheid in Christus en toch in de Zekerheid van Zijn Trouw en Nabijheid. Ken Hem in al Uw wegen en Hij zal Uw paden recht maken!
want wij hebben hier geen blijvende stad maar zoeken de toekomende
De Heere Jezus zegt; "Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"
benefietdiner schreef:Het valt mij op dat Ds. C. Harinck niet ingaat op de vraag terwijl hij weet dat dit binnen zijn kerkelijke gemeenschap leeft. Het is voor hem natuurlijk ook moeilijk zoals hij zelf schrijft. Eens zal er toch een iemand op moeten staan en er verandering in brengen, denk ik wel eens, voor dat dergelijke gemeentes in sektes veranderen.
De vragenrubriek is dan ook niet de juiste plaats om dingen aan de kaak te stellen. Natuurlijk kan 1 predikant daar niet zijn eigen mening over zeggen, dat snapt toch iedereen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8
De visie van Ds. Harinck is volgens mij algemeen bekend. Het is natuurlijk ook niet echt een makkelijke opgave om over een specifiek geval, namelijk deze gemeente, een oordeel te hebben zonder dat hij weet welke gemeente het is, om welke predikant het gaat, en of het überhaupt allemaal klopt wat er gesteld wordt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.” ― Jonathan Edwards
De Gereformeerde Gemeente te Kapelle-Biezelinge heeft gisteren een beroep uitgebracht op ds. J. IJ. te Kampen, terwijl deze gemeente hem ook op 16 juni van dit jaar (2016) heeft beroepen. Ik meen dat het bijvoorbeeld in de Hersteld Hervormde Kerk en in in de Protestantse Kerk in Nederland minimaal twee jaar moet duren voordat men dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature mag beroepen. Weet iemand of het in de Gereformeerde Gemeenten toegestaan is dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature te beroepen zoveel als men wil?
Spreeuw schreef:De Gereformeerde Gemeente te Kapelle-Biezelinge heeft gisteren een beroep uitgebracht op ds. J. IJ. te Kampen, terwijl deze gemeente hem ook op 16 juni van dit jaar (2016) heeft beroepen. Ik meen dat het bijvoorbeeld in de Hersteld Hervormde Kerk en in in de Protestantse Kerk in Nederland minimaal twee jaar moet duren voordat men dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature mag beroepen. Weet iemand of het in de Gereformeerde Gemeenten toegestaan is dezelfde predikant in dezelfde predikantsvacature te beroepen zoveel als men wil?