Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2016 21:27

lekkerbek schreef:Moestuin ik ben een gergemmer en sta achter de kerkenraad. Als je een aantal leden kent wil dat niet zeggen dat alle leden zo zijn. Iedereen heeft zijn eigen karakter en eigen geloof en ook eigen regels. De ene doet wel aan anticonceptie zoals je schrijft, de ander niet.
Ik ben blij met mijn gemeente en helemaal met de predikant!
Waarom ik niet veel reageer is dat in een topic als deze alle niet-gergemmers t allemaal zo goed weten en er niet altijd respectvol wordt gereageerd. Wat maakt een niet gergemmer nu uit hoe het in de gergem gaat? Laten we om onze eigen gemeente bekommeren en nog beter: om onszelf! Eén ding is nodig! Soms heb ik zo m'n buik vol van dit soort topics, laten we die tijd aan de Heere besteden! Wat baat het mij of k t zo goed kan benoemen waar het mis gaat? Ik moet met God verzoend worden wil het wel met mij zijn. Heb respect en bidt voor elkaar!
Ik heb mijn gemeente lief en dan kan ik t niet altijd hebben als er negatief gedaan wordt.
Want waarom wordt er verwacht dat wij reageren? Ik heb toch niet om dit topic gevraagd? Ik geloof echt niet dat wij DE kerk zijn, overal komen Gods kinderen vandaan. Maar ik ben hier geplaatst en voel me onder de huidige prediking zó thuis, ik krijg zoveel onderwijs, ik kijk op maandag al weer uit naar de zondag. Ook dat kan in de gergem! En als je t niet kunt vinden, of als je wat mist in de prediking, dan leg je dat voor de Heere neer, dan zál Hij t Zelf vervullen! En de regels? Hebben wij regels? Ik laat wel een aantal dingen, omdat Hij t eeuwig waard is! Maar dat zijn voor mij geen regels, er zijn gewoon dingen die ik liever laat. Ik luister liever een preek dan ik tv kijk bv.
Een gezegend kerst toegewenst! (Fijn, op maandag óók naar de kerk ;-)!


Gelukkig heb je nu wel gereageerd Lekkerbek en daar ben ik blij mee.
Een getuigenis, dat is ook zo belangrijk, je hoeft je toch niet te schamen voor je kerk / kerkelijke gemeente, als je hier in geloof in Christus helemaal achter kan staan.
In alle gemeenten en kerken zitten Gods kinderen, ja zelfs op plekken waar je ze niet verwacht (pas een geweldige preek over Mattheus 1, het nieuwe testament wat gelijk begint met het geslachtsregister (een kijkje in het foto album van de Heere Jezus zeg maar)
En als je dan al die namen leest wie daar in voorkomen.......
Dat waren niet de meest kerkelijke mensen.
Dan treft je dankbaarheid dat wij ook tussen de mensen in het geslachtsregister van de Heere Jezus Christus passen
Geen haar beter, ik, we zijn beroofd van alles wat we nog in huis hadden en kunnen alleen nog leven van genade, we hebben niet anders meer.
"Mijn genade is u genoeg"
Goede Kerstdagen ook Lekkerbek en fijn je bijdrage over jou gemeente, samen 1 met al die andere gemeentes van de Heere Jezus Christus.
Chaya schreef:Alle negatieve zaken worden flink uitvergroot en de positieve verdwijnen dan.


Lekkerbek is juist positief.....
Ook voor jou zuster goede kerstdagen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor dalethvav » 23 dec 2016 23:32

lekkerbek schreef:Waarom ik niet veel reageer is dat in een topic als deze alle niet-gergemmers t allemaal zo goed weten en er niet altijd respectvol wordt gereageerd. Wat maakt een niet gergemmer nu uit hoe het in de gergem gaat?

Het zijn niet alleen niet-gergemmers, maar ook een behooorlijk aantal ex-gergemmers die de gergem van binnenuit ervaren hebben.
Ik weet niet of de reacties niet-respectvol zijn. misschien zitten ze eerder vol frustraties. Als ik in de periode kort na het verlaten van de gergem gereageerd zou hebben, zou dit warschijnlijk ook vol frustraties (lees niet respectvol) gereageerd hebben.
Dat er ook een aantal ex-gergemmers reageren ligt er wellicht ook aan dat het ze toch op de één of andere manier aan het hart gaat wat er (in hun ogen) fout gaat.
Daarbij: als ex-gergemmer ben ik me er inmiddels van bewust dat ik niet mag tuffen in de bron waaruit ik gedronken heb (iets dat ik de eerste paar jaar zeker wel heb gedaan).
Om maar eens iets heel positiefs te noemen: Nog steeds ben ik heel erg dankbaar voor de onvoorstelbare bijbelkennis die ik vanuit de gergem meegekregen heb. Iets waar ik nog steeds erg veel aan.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 24 dec 2016 11:39

naamloos schreef:(...) Ik snap dat nooit. Wat je ook van iets vindt, ervaart, gelooft (en wat je meer verzinnen kunt) iedereen ervaart op elk moment en in elke situatie iets. Dus iedereen is 'bevindelijk', toch?


Een zeer terecht constatering. Uiteraard, elk mens heeft verstand, hart en gevoel. Wanneer je innerlijk geraakt wordt door de verkondiging, dan is dat een ervaring van het hart, zo je wilt een bevindelijke zaak.
Waarom dit predikaat "bevindelijk" toch een eigen leven is gaan leiden als keursteen voor de identiteit van het bevindelijk gereformeerde protestantisme, is het volgende:
De bevindelijke ervaringen waarover we het in deze kringen hebben, zijn van een speciaal karakter. Het gaat namelijk om specifieke kenmerkende zielservaringen die alleen thuis horen in het werk van de genade bij de wedergeboorte, roeping, bekering, rechtvaardigmaking en heiligmaking van een kind van God. Deze ervaringen worden dus strikt gescheiden gehouden van algemene en gewone ervaringen, ook al zijn ze van godsdienstige aard.

Je voelt direct waar de schoen wringt: want hoe onderscheid je nu nauwkeurig die speciale bevindingen van een waar kind van God (en van een echt bekering etc.) van gewone algemene religieuze ervaringen? Van ook je eigen godsdienstige ervaringen. Want het ligt veel bevindelijken toch voor in de mond om te menen dat een godsdienstige ervaring slechts hoort tot de gewone algemene (en daarmee toch misleidende) ervaringen: dat je al snel denkt dat het van God is, dat er wel wat tranen en indrukken kunnen zijn, dat je wel eens emotioneel bent, dat je wel eens getroffen wordt door het Woord van God, maar dat dat lang niet altijd ook het echte werk van God is, dat het ook makkelijk schijn kan zijn, dat je je zo licht kunt vergissen, dat je jezelf van alles hebt ingebeeld, dat het maar tijdelijk is of historisch dat geloof van je, waarmee je die ervaringen hebt. Dat je gelooft dat je gelooft. Maar in werkelijkheid is dat niet zo.

De grote vraag is en blijft dus altijd: is het echt of niet. Het moet gaan om die speciale bevindingen, die specifieke bevindelijke kennis die alleen Gods ware kinderen ontvangen. Anders is het niks.

Onvermijdelijk roept dit allerlei methoden op om te kunnen vaststellen of iets echt is of niet. Vaak wordt dat in de vorm van zelfonderzoek aan de mensen meegegeven: bedrieg jezelf niet voor de eeuwigheid, ga niet met een ingebeelde hemel naar de hel, klim niet van elders in...enzovoorts.
Maar het echte keurmerk, en dat kan ook niet anders, zijn toch altijd de voorbeelden van ongetwijfeld echte bekeringen. Vaak zijn dat bekeringsgeschiedenissen of bekering-ervaringen die sterk verbonden worden aan Bijbelverhalen. Dat is uiteraard de norm.
Maar in de loop van de tijd is er toch een min of meer geschematiseerd beeld ontstaan, waarmee alle bekeringen in de Bijbel een soort zelfde verloop vertonen. Het gebeurt dan ook wel dat dit bekering-schema weer teruggeprojecteerd wordt op de Bijbel. En opeens wordt de bekering van Naaman zo ongeveer hetzelfde voorgesteld als de bekering van Paulus. Abraham, Jona, Lydia, de hoofdman over honderd, David, Kretensen en Arabieren, overal waar bekeringen in de Bijbel voorkomen lijken ze in de uitleg binnen bevindelijk gereformeerde kring allemaal op elkaar. En ook de dominee, die heeft ook hetzelfde meegemaakt.
Op zoek naar de norm voor de echte waarachtige bekering is er dus een blauwdruk ontstaan over hoe een echte bekering verloopt. Deze blauwdruk wordt duidelijk wanneer je veel preken uit bevindelijk gereformeerde kring naast elkaar legt. Keer op keer wordt daar de bekering uitgelegd. Opvallend is dat er dan een aantal noodzakelijke dingen terugkeren.
Dat is allereerst een volgorde. Ruwweg: ellende-verlossing-dankbaarheid en meer specifiek: een wat dogmatischer chronologie met behulp van het begrip heilsorde. Daarin wordt niet alleen de menselijke kant, maar ook de goddelijke kant meegenomen. Dus: eerst de wedergeboorte (Gods werk dat altijd vooraf gaat aan ons werk), dan pas de bekering.
Het anders aspect is een lijst van vrij bepaald omschreven kenmerken. Dat zijn dus die innerlijk ervaringen, de bevindingen die je moet hebben meegemaakt. Er mag niets ontbreken. Dat gaat over zaken als ontdekking aan de zonde, berouw over de zonden, je strafwaardig weten, jezelf als beschuldigde zien, het bidden, smeken als een bedelaar, zoeken en smeken om vergeving, uit wanhoop tot God roepen, het wachten en door de duivel, de wereld en het eigen vlees worden aangevallen, het reikhalzend uitzien naar verlossing, het mogen aanschouwen van Christus' verdiensten, het niet kunnen aannemen van het aanbod van genade, het uiteindelijk door genade wel mogen leunen en steunen op de enige weg tot behoud, het op een dag toch mogen weten en zeggen dat Christus ook mijn zonden verzoend heeft, het weer terugvallen in zonde en twijfel... etc. etc. etc.
Deze lijst kan ik zo uit mijn hoofd opschrijven, maar je begrijpt dat deze kenmerken in veel varianten voorkomen. En de ene of de andere predikant zal ze meer of minder vast omlijnd benoemen.
De kern is dat deze kenmerken van echtheid een heel belangrijke rol spelen bij de vraag of mijn geloof nu ingebeeld is, vals of dat het echt het ware geloof is dat door God is gewrocht.

Op zich heb ik geen bezwaar tegen deze wat innerlijke, zelfbespiegelende, eigenlijk mystieke vorm van christelijk geloof, maar het kan ook een enorme drempel worden, die steeds opnieuw en in andere gedaante wordt opgeworpen. Want je loopt het gevaar dat geloof eigenlijk nooit als echt kan worden aangemerkt. Altijd is er wel iets dat jij of een ander kunt aanwijzen, waarbij toch de twijfel weer toeslaat. De onderscheiden emoties, ervaringen van een gelovige mens kunnen tegen elkaar worden uitgespeeld: ja, nu ben je wel vol vreugde, maar waar is het zondaarsbesef? Ja, nu pleng je wel hete tranen om je zonden, maar waar is nu dat toevluchtnemend geloof, dat missen we dan weer. Zo kan iemand eindeloos heen en weer gekaatst worden tussen de verschillende ervaringen die elke gelovige heeft, waarbij er altijd die dreiging is dat het toch allemaal niet echt was, het was dus toch allemaal ingebeeld.

In combinatie met de suggestie dat er maar heel, heel weinig mensen met die speciale goddelijke genade van wedergeboorte, bekering en geloof worden begiftigd, is de kans groot dat men in apathie vervalt en zeer somber gestemd blijft over het behoud in het algemeen en het eigen behoud in het bijzonder.
En daar vind ik dat bevindelijke gereformeerde voorgangers niet goed met hun verantwoordelijkheid omgaan. Zij moeten verkondigen, appelleren en waarschuwen, zonde en genade prediken, Wet en Evangelie brengen, zaaien. Maar de oogst is aan God. Hij geeft de vruchten. Nooit mag er een suggestie worden gedaan over de opbrengst in de wijngaard. Als er al iets gezegd wordt over de oogst op de verkondiging van het Woord van God in alle tijden en ale plaatsen, dan graag net zo positief als de Bijbel er over schrijft.
Opmerkingen als: "er is tegenwoordig maar weinig doorbrekende werk" (bedoeld wordt: er is nog nauwelijks waar geloof te vinden) kunnen echt niet. Hier worden uitspraken over Gods Raad gedaan. Hier worden beperkingen opgelegd, die God beroven van de vrijheid in zijn soeverein welbehagen.
God kan uit deze stenen kinderen verwekken. Oftewel: waag je niet aan suggesties omtrent Zijn Raad.
Want Gods Woord zal nooit leeg tot hem terugkeren.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2016 12:21

gravo schreef:En daar vind ik dat bevindelijke gereformeerde voorgangers niet goed met hun verantwoordelijkheid omgaan. Zij moeten verkondigen, appelleren en waarschuwen, zonde en genade prediken, Wet en Evangelie brengen, zaaien. Maar de oogst is aan God. Hij geeft de vruchten. Nooit mag er een suggestie worden gedaan over de opbrengst in de wijngaard. Als er al iets gezegd wordt over de oogst op de verkondiging van het Woord van God in alle tijden en ale plaatsen, dan graag net zo positief als de Bijbel er over schrijft.
Opmerkingen als: "er is tegenwoordig maar weinig doorbrekende werk" (bedoeld wordt: er is nog nauwelijks waar geloof te vinden) kunnen echt niet. Hier worden uitspraken over Gods Raad gedaan. Hier worden beperkingen opgelegd, die God beroven van de vrijheid in zijn soeverein welbehagen.
God kan uit deze stenen kinderen verwekken. Oftewel: waag je niet aan suggesties omtrent Zijn Raad.
Want Gods Woord zal nooit leeg tot hem terugkeren.

gravo


Helemaal mee eens.
Als aanvulling (eye opener) lees in dit licht eens het geslachtsregister van de Heere Jezus Christus zoals opgetekend in Mattheus 1, het nieuwe testament in de bijbel begint hier NB mee!
We lezen dit liever niet, het is zo saai, welnee, het is van zo groot belang, de geschiedenis, het geslachtsregister van de Heere Jezus.
Voor dat het nieuwe testament begint, krijgen we een kijkje in eerbiedig gezegd, het foto album van de Heere Jezus en zien we al die namen voorbij komen in het rijtje van het voorgeslacht van de Heere Jezus.
En dat waren geen lieverdjes allemaal, welnee...... (al zouden ze in onze families voorkomen, het liefst zouden we ze verzwijgen, wegmoffelen, of eruit scheuren.
Maar in de bijbel staan ze allemaal, aan het begin van het nieuwe testament, de Heere God stelt ze aan ons voor. (nee geen voorbeeldige kerkmensen die alles zo goed weten hoe het hoort en niet hoort met alle bijkomende zaken.)
Hoeren komen er in voor, verkrachters, lees maar na in het oude testament, zoek de namen maar op en lees wie het waren. Neem de geschiedenis van Thamar, één zondige chaos.
God oordeelt zo anders als wij, God heeft hen allen zo lief dat Hij ze optekent in Zijn geslachtsregister (Zijn fotoalbum) en hen presenteert aan ons.
De Heere Jezus breekt door, door de zonden heen.
Niets houdt Jezus tegen, zelfs de ergste zonden in Zijn voorgeslacht niet.
Wat een bemoediging en genade voor ons.
Door alle kerkelijke poespas heen komen nog steeds mensen vanuit de wereld tot Christus. (en veel kerkelijke mensen snappen daar niks van)
God gebruikt ook zonden om mensen tot Hem te laten komen.
en nu is het bijna kerst, veel mensen die niet in de kerk meer komen, komen nu soms toch wel en dan is het aan ons de taak hen warm op te nemen in de dienst om samen tot de Heer te komen, gelijkwaardig, samen, geen haar beter, evenveel schuld en even zondig. Maar Hij neemt ons samen aan, uit genade, bij een oprecht hart tot Hem.

een oude gereformeerde dominee, Toornvliet zij vroeger eens in zijn preek:
"Waar zijn de hoeren, waar zijn de tollenaars, zijn die er niet vandaag in onze gemeente?
Dan preek ik toch verkeerd"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2016 12:37

gravo schreef:In combinatie met de suggestie dat er maar heel, heel weinig mensen met die speciale goddelijke genade van wedergeboorte, bekering en geloof worden begiftigd, is de kans groot dat men in apathie vervalt en zeer somber gestemd blijft over het behoud in het algemeen en het eigen behoud in het bijzonder.

gravo

Geweldig gravo. d:)b
Je beschrijft de vreselijk klem waar een gereformeerde gemeente mens in kan geraken en dat alles onder de noemer ‘bevinding’ ](*,)
Een vreselijk val waar je nooit, nooit meer uit komt, die mensen maak ik in mijn omgeving mee. #-o
Wat kan je het goed, zeer goed verwoorden. :-$
We zouden er een boek over moeten uitgeven met jou bewoordingen d:)b

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2016 12:39

gravo schreef:Een zeer terecht constatering. Uiteraard, elk mens heeft verstand, hart en gevoel. Wanneer je innerlijk geraakt wordt door de verkondiging, dan is dat een ervaring van het hart, zo je wilt een bevindelijke zaak.
Waarom dit predikaat "bevindelijk" toch een eigen leven is gaan leiden als keursteen voor de identiteit van het bevindelijk gereformeerde protestantisme, is het volgende:
De bevindelijke ervaringen waarover we het in deze kringen hebben, zijn van een speciaal karakter. Het gaat namelijk om specifieke kenmerkende zielservaringen die alleen thuis horen in het werk van de genade bij de wedergeboorte, roeping, bekering, rechtvaardigmaking en heiligmaking van een kind van God. Deze ervaringen worden dus strikt gescheiden gehouden van algemene en gewone ervaringen, ook al zijn ze van godsdienstige aard.

Je voelt direct waar de schoen wringt: want hoe onderscheid je nu nauwkeurig die speciale bevindingen van een waar kind van God (en van een echt bekering etc.) van gewone algemene religieuze ervaringen? Van ook je eigen godsdienstige ervaringen. Want het ligt veel bevindelijken toch voor in de mond om te menen dat een godsdienstige ervaring slechts hoort tot de gewone algemene (en daarmee toch misleidende) ervaringen: dat je al snel denkt dat het van God is, dat er wel wat tranen en indrukken kunnen zijn, dat je wel eens emotioneel bent, dat je wel eens getroffen wordt door het Woord van God, maar dat dat lang niet altijd ook het echte werk van God is, dat het ook makkelijk schijn kan zijn, dat je je zo licht kunt vergissen, dat je jezelf van alles hebt ingebeeld, dat het maar tijdelijk is of historisch dat geloof van je, waarmee je die ervaringen hebt. Dat je gelooft dat je gelooft. Maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Aha, daar zal het verwijt wat ik laatst kreeg ''in je eigen geloof geloven'' dan wel vandaan komen. Maar toen ik vroeg waar dat opeens vandaan kwam was dat 'smadelijk'. Maar dan is dat niet iets typisch Gereformeerde Gemeente-achtigs, want dat kwam uit de PKN hoek. viewtopic.php?f=29&t=27080&start=705 (vanaf Ma Dec 05, 2016 11:15 pm)

Steeds wordt er gehamerd door sommige lieden dat het niet om de mens gaat, maar het zou dan wél om 'de echte' menselijke bevindingen gaan?
gravo schreef:Onvermijdelijk roept dit allerlei methoden op om te kunnen vaststellen of iets echt is of niet. Vaak wordt dat in de vorm van zelfonderzoek aan de mensen meegegeven: bedrieg jezelf niet voor de eeuwigheid, ga niet met een ingebeelde hemel naar de hel, klim niet van elders in...enzovoorts.
Maar het echte keurmerk, en dat kan ook niet anders, zijn toch altijd de voorbeelden van ongetwijfeld echte bekeringen. Vaak zijn dat bekeringsgeschiedenissen of bekering-ervaringen die sterk verbonden worden aan Bijbelverhalen. Dat is uiteraard de norm.
Hmmm, volgens mij is de vrucht het keurmerk van bekeirng-geloof: aan de vrucht kent men de boom zei Jezus, toch?
Johannes schrijft: Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood. Wie liefheeft kent iets van Galaten 5: 22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor BladeStraight » 24 dec 2016 20:59

benefietdiner schreef: Laat ik er een noemen. De leeruitspraak van de Gereformeerde Gemeente in 1931: Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing. Zelfs eigen predikanten zijn het met deze bedenksel niet eens maar het beheerst wel 80 % de prediking in de Ger.Gem.

Waarom komt de Ger.Gem. niet op deze onwaarheid terug?


Je lijkt de leeruitspraken niet eens te kennen. Wat jij nu noemt staat er al sowieso niet in. Waarom kom je niet eens van je eigen onwaarheden en verkeerde voorstellingen terug? Ik erger me behoorlijk aan je verdachtmakingen en stellige beweringen waar geen enkele basis onder zit.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2016 21:28

benefietdiner schreef: Laat ik er een noemen. De leeruitspraak van de Gereformeerde Gemeente in 1931: Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing. Zelfs eigen predikanten zijn het met deze bedenksel niet eens maar het beheerst wel 80 % de prediking in de Ger.Gem.

Waarom komt de Ger.Gem. niet op deze onwaarheid terug?
BladeStraight schreef:Je lijkt de leeruitspraken niet eens te kennen. Wat jij nu noemt staat er al sowieso niet in. Waarom kom je niet eens van je eigen onwaarheden en verkeerde voorstellingen terug? Ik erger me behoorlijk aan je verdachtmakingen en stellige beweringen waar geen enkele basis onder zit.
Tsja, dat is nu maar welke versie je citeer, die van Particuliere Synode Noord 1929 of de Generale Synoden 1931
Ik citeerde de laatste.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 25 dec 2016 10:04

naamloos schreef:Aha, daar zal het verwijt wat ik laatst kreeg ''in je eigen geloof geloven'' dan wel vandaan komen. Maar toen ik vroeg waar dat opeens vandaan kwam was dat 'smadelijk'. Maar dan is dat niet iets typisch Gereformeerde Gemeente-achtigs, want dat kwam uit de PKN hoek. viewtopic.php?f=29&t=27080&start=705 (vanaf Ma Dec 05, 2016 11:15 pm)
welk citaat bedoel je?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2016 12:28

benefietdiner schreef:welk citaat bedoel je?
Lees de discusie van Ma Dec 05, 2016 11:15 pm tot Di Dec 06, 2016 4:02 pm in dit topic: viewtopic.php?f=29&t=27080&start=705

Op Di Dec 06, 2016 11:39 am heeft @ereunao het over "maar ik ben er nooit in geslaagd in mijn geloof te geloven" naar aanleiding van mijn bijbelse voorbeelden over "vreugde direct na geloof en wedergeboorte"; want dat klopt niet met de vereiste bevindingen die hij beschrijft op Ma Dec 05, 2016 11:15 pm.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2017 15:19

Weer die verdraaide embryoleer.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/245 ... digmaking/

Mr. J.H.Doeven zegt dat er een misverstand bestaat en geen veronderstelde wedergeboorte geleerd wordt.
Om vervolgens te zeggen dat een
Mr.Doeven schreef: levendgemaakte zondaar die gaat leven zijn zonden gaat zien en zien dat hij Christus nodig heeft.

Iets 'nodig hebben' is nog geen hebben. Als ik zie dat ik een pak melk nodig heb, dan heb ik het nog niet.
Wat hij dus eigenlijk leert is 'de rechtvaardiging van de levendgemaakte' en niet van de goddeloze.
Mr.Doeven schreef: Daar doe je je hele leven over.
Dus aan het eind van je leven openbaart Christus zich?
Wat vreemd, de term 'wedergeboorte in engere en wedergeboorte in ruimere zin'.
In het natuurlijke leven wordt je ook maar één keer geboren.



Mr.Doeven schreef: Wedergeboorte in ruimere zin is dan het leven der (dagelijkse) bekering en heiligmaking.

Vóór de wedergeboorte (in engere zin) is er geen geestelijk leven. God maakt de mens door de werking van Woord en Geest van geestelijk dood tot een levende ziel (een daad van herschepping). Hij plant bij deze levendmaking het geloof in de levend gemaakte zondaar in. En dan gaat de levendgemaakte zondaar leven. Hij gaat geloven, hij gaat zijn zonden zien, hij gaat zien dat Christus nodig is om zijn zonden te verzoenen, hij gaat heilig voor God leven. Dit wordt allemaal niet op één dag geleerd. Daar doe je je hele leven over.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 02 jan 2017 16:11

Wedergeboorte in engere en ruimere zin! ?:| (theologische fantasie in ruime zin :mrgreen: )

Ik vraag me af hoe je kunt opgroeien tot volwassenheid als je denkt dat je je hele leven nodig hebt om (weder)geboren te worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor elbert » 03 jan 2017 11:08

Je kunt twisten over de terminologie, maar toch is het niet zo vreemd om over wedergeboorte in engere en ruimere zin te spreken.
Zo gebruikt de Bijbel het woord wedergeboorte (paliggenesia) ook voor de herschepping van hemel en aarde (Matth. 19:28, vgl. met Titus 3:5 waar het over persoonlijke wedergeboorte gaat).
Persoonlijke wedergeboorte begint in een punt in de tijd (engere zin), maar is wel onlosmakelijk verbonden met de herschepping van hemel en aarde (ruimere zin), de nieuwe wereld in en door Christus. Die herschepping is nog niet af en daar zijn we naartoe onderweg, ook persoonlijk.
"Opgroeien tot volwassenheid" is dan ook onderdeel van de wedergeboorte in ruimere zin.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 03 jan 2017 12:06

elbert schreef:Je kunt twisten over de terminologie, maar toch is het niet zo vreemd om over wedergeboorte in engere en ruimere zin te spreken.
Zo gebruikt de Bijbel het woord wedergeboorte (paliggenesia) ook voor de herschepping van hemel en aarde (Matth. 19:28, vgl. met Titus 3:5 waar het over persoonlijke wedergeboorte gaat).
Persoonlijke wedergeboorte begint in een punt in de tijd (engere zin), maar is wel onlosmakelijk verbonden met de herschepping van hemel en aarde (ruimere zin), de nieuwe wereld in en door Christus. Die herschepping is nog niet af en daar zijn we naartoe onderweg, ook persoonlijk.
"Opgroeien tot volwassenheid" is dan ook onderdeel van de wedergeboorte in ruimere zin.

Klopt, dat ben ik met je eens en ik begrijp ook wel wat er bedoeld wordt, maar het gaat fout als het verdraaid uitgelegd wordt.

Dr Doeven zegt dat iemand gaat geloven bij de wedergeboorte om vervolgens het geloof weer los te koppelen.
hij gaat zijn zonden zien, hij gaat zien dat Christus nodig is om zijn zonden te verzoenen, hij gaat heilig voor God leven.

Zien dat je iets nodig hebt betekend niet dat je het hebt. Dus heilig voor God leven moet je dan ook zelf doen op de manier zoals hij het zegt.
Hij plaats de wet als tuchtmeester tot Christus na de wedergeboorte, terwijl dit er juist aan vooraf gaat.
En dan worden mensen de handen opgelegd als ze hun zonden zien, als ze bekommerd zijn, maar helaas te vroeg.
En zo blijven mensen heel hun leven onzeker van het heil en bekommerd om uiteindelijk bedrogen uit te komen.
Zo gevaarlijk is die filosofische embryoleer (eindeloze cirkelredenering) m.i.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor mona » 03 jan 2017 12:30

Johan100 schreef:Zo gevaarlijk is die filosofische embryoleer (eindeloze cirkelredenering) m.i.


Het is sowieso gevaarlijk uit te pluizen hoe God op Zijn eigen wijze een mens bekeerd.
Dit is verborgenheid, die zelfs de engelen begeren in te kijken.
Maar zij kunnen dat ook niet, evenmin als wij.
Maar de mens zelf denkt van wel, en gaat driftig voort met discussiëren, over een Goddelijke verborgenheid.
Hoe eigenwijs zijn we!!
We zullen nooit een antwoord krijgen op iets wat God niet zal openbaren.
We verspillen kostbare tijd, tijd die we kunnen gebruiken om Christus (meer) te leren kennen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten