Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Majoor
Majoor

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Johan100 » 03 jan 2017 12:48

mona schreef:
Het is sowieso gevaarlijk uit te pluizen hoe God op Zijn eigen wijze een mens bekeerd.
Dit is verborgenheid, die zelfs de engelen begeren in te kijken.
Maar zij kunnen dat ook niet, evenmin als wij.
Maar de mens zelf denkt van wel, en gaat driftig voort met discussiëren, over een Goddelijke verborgenheid.
Hoe eigenwijs zijn we!!
We zullen nooit een antwoord krijgen op iets wat God niet zal openbaren.
We verspillen kostbare tijd, tijd die we kunnen gebruiken om Christus (meer) te leren kennen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Bepaalde zaken die verdraaid c.q. onschriftuurlijk geleerd worden, staan wel degelijk geopenbaard in de Schrift.
Onder andere nu net dat punt waar het hier over gaat.
Anders zou de Geest zonder het Woord werken. Dit is een grote tegenstrijdigheid, want de Geest gaat van het Woord uit.

Een ouderling of leraar hoort Bijbelse onderbouwing te laten zien, zodat we, naar goed Bereaans gebruik, de Schriften kunnen onderzoeken om te zien of die dingen zo zijn (Hand. 17:11).

Dus eigenlijk vind ik je opmerking ook gevaarlijk.
(Ps. zo driftig zijn we niet, dit zijn zaken die er toe doen)
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Joh.1:1.

naamloos
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor naamloos » 03 jan 2017 14:05

Uit de context kun je wel opmaken wanneer het woord wedergeboorte vernieuwing en herstel betekent (zoals levensheiliging), of wanneer het concreet gaat om de levendmaking van de geestelijk dode zondaar.
Als ik het goed begrepen heb gaat het hier om het laatste, dus dan moet je niet gaan praten over wedergeboorte in 'engere of ruimere' zin.

Door wedergeboorte een kind van God worden is een eenmalige gebeurtenis: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren.
Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God.

Het is de bedoeling dat kinderen gaan groeien, en niet hun leven lang in het geboorte-proces blijven hangen:

* Hierover valt nog veel te zeggen, maar het is moeilijk aan u uit te leggen, omdat u traag van begrip bent geworden. Werkelijk, u had toch inmiddels allemaal leraar moeten zijn! In plaats daarvan hebt u er zelf een nodig om u opnieuw de grondslagen van het woord van God bij te brengen; het is met u zover gekomen dat u weer aangewezen bent op melk in plaats van op vast voedsel. Wie melk drinkt is nog een klein kind en heeft geen weet van de draagwijdte van de verkondigde gerechtigheid. Vast voedsel is voor volwassenen; hun zintuigen zijn door ervaring geoefend en zij zijn in staat onderscheid te maken tussen goed en kwaad.

* Verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt.

* Kinderen, ik schrijf u dat uw zonden u vergeven zijn omwille van zijn naam. Ik schrijf u, ouderen: u kent hem die er is vanaf het begin. Ik schrijf u, jongeren: u hebt hem die het kwaad zelf is overwonnen. Kinderen, ik schrijf u dus dat u de Vader kent. Ouderen, u schrijf ik: u kent hem die er is vanaf het begin. Jongeren, u schrijf ik: u bent sterk, het woord van God blijft in u, en u hebt het kwaad overwonnen.
Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen

MoesTuin
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor MoesTuin » 03 jan 2017 21:18

Wat schitterend mooi Naamloos
Mijn juk is zacht en mijn last is licht......Amen!

Zo troostend en waar, zo is is onze God door Jezus Christus onze Heer.
Hij zegt, Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn Leven te geven tot redding van velen.
Hij gaf Zijn leven tot redding van ons!
Grote Liefde....

En dan gaan mensen het nog moeilijker en ingewikkelder maken als het werkelijk is.
Het is zo als hierboven omschreven en daarop hoef je enkel maar met hart en ziel en verstand ja op te zeggen.
Ja Heere Jezus, hier ben ik, ik geef mijn hele leven aan U, U behoor ik toe mijn Heiland en Redder

Als klein meisje lang geleden zong Janneke Slachter het onderstaande lied al, met de zo tere en levens reddende woorden

Zijn liefde zocht mij teder

1.
Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht;
Hij vond en trok mij weder
uit duivels zondemacht.
Hij legde m´ op zijn schouders neer
en bracht mij tot de kudde weer.

Refrein:
Ja, zijn liefde zocht mij,
en zijn bloed, dat kocht mij;
Door genade ben ´k een kind van God.