Hersteld Hervormde Kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2015 12:06

Chaya schreef:Beste Spreeuw, wie een goede ouderling wil zijn, moet eerst jongeling zijn geweest.
Ik hoop dat je hem vat. :D

Dat is de kerkorde van Chaya :lol:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2015 12:21

Chaya schreef:Beste Spreeuw, wie een goede ouderling wil zijn, moet eerst jongeling zijn geweest.
Ik hoop dat je hem vat. :D


Nee, kun je dit uitleggen?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2015 12:49

Spreeuw schreef:Nee, kun je dit uitleggen?

Een jongeling in de Bijbel leert altijd van de wijze ouderen. Hij kent zijn plaats.
En zoals de Psalmist het zegt:
Waarmede zal de jongeling zijn pad,
Door ijdelheen omsingeld, rein bewaren?
Gewis, als hij het houdt naar 't heilig blad.

Eerst wijsheid vergaren, in het leven, in de leerschool van de Genade gezeten, en dan zul je een goede ouderling zijn als God je roept Spreeuw.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor rotterdam » 05 dec 2015 13:01

Chaya schreef:en dan zul je een goede ouderling zijn als God je roept Spreeuw.


Spreeuw had al gezegd "zich geroepen te weten".

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 05 dec 2015 13:43

Spreeuw schreef:Nee, dan zal het niet. Zoals zovelen, denk ik. Toen ik op belijdeniscatechisatie zat, wees de betreffende predikant de mannelijke personen erop dat zij na het afleggen van belijdenis tot ambtsdrager verkozen kunnen worden. De predikant zei toen tegen ons: "Zeg dan niet gelijk 'nee'". Hij zal er wel ervaring mee hebben dat veel broeders die verkozen worden, de neiging hebben om voor hun verkiezing te bedanken. Maar er zijn ook broeders die wel het verlangen kennen om ambtsdrager te worden. Zelf voel ik ook de roeping om ambtsdrager in de kerkenraad te worden, maar ik ben het tot op heden nog niet geworden. Maar hoe kun je hier, naast het gebed tot God, het beste mee omgaan?

Er zijn ook gemeenteleden die andere prioriteiten hebben dan in de kerkenraadsbank gaan zitten. Ik moet er ook niet aan denken om in de kerkenraad plaats te nemen. Het hele gedoe rond de tweejaarlijkse verkiezing van ambtsdragers is naar mijn smaak vooral een boel poppenkast. (Ik heb het niet over de HHK, daar heb ik geen kijk op). In mijn waarneming spelen namelijk heel andere criteria een rol dan die van 1 Timotheus 3 en Titus 1:7-12. Vooral criteria die te maken hebben met status en vriendjespolitiek. Achteraf wordt er dan gesproken van roeping door God maar ik vraag me eigenlijk af waar dat op slaat.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2015 20:08

Chaya schreef:Een jongeling in de Bijbel leert altijd van de wijze ouderen. Hij kent zijn plaats.
En zoals de Psalmist het zegt:
Waarmede zal de jongeling zijn pad,
Door ijdelheen omsingeld, rein bewaren?
Gewis, als hij het houdt naar 't heilig blad.

Eerst wijsheid vergaren, in het leven, in de leerschool van de Genade gezeten, en dan zul je een goede ouderling zijn als God je roept Spreeuw.


rotterdam schreef:Spreeuw had al gezegd "zich geroepen te weten".


Ik weet hoe het is om van genade te leven, en inderdaad voel ik de roeping tot het ambt van ouderling nu reeds. Maar ik weet dat God in dezen het laatste woord heeft. Met andere woorden: als het in Gods raadsplan ligt opgesloten dat ik ouderling word, dan zal dat op Gods tijd en wijze gebeuren. Toch heb ik zelf ook een verantwoordelijkheid: als de roeping er is, hoor je hier ook naar te handelen. Dus concreet: dit aangeven bij mijn eigen kerkenraad? Het is bid én werk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 15 dec 2016 09:42

Hierbij een aflevering van KRO's Factor: "Orthodoxe dwarsliggers". https://www.youtube.com/watch?v=sdbUtFmt9NY

Deze aflevering dateert van 20 augustus 2004. Deze gaat over de verdeeldheid die in mei 2004 in Aalst (Gld.) ontstond nadat de landelijke fusie tot de Protestantse Kerk in Nederland een feit werd. De predikant van de Hervormde Gemeente te Aalst ging samen met een groot deel van de gemeente niet met de fusie mee en sloot zich aan bij de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. Ook voorstanders van de fusie komen in de aflevering aan het woord.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor johannes1 » 16 dec 2016 12:41

Spreeuw schreef:Hierbij een aflevering van KRO's Factor: "Orthodoxe dwarsliggers". https://www.youtube.com/watch?v=sdbUtFmt9NY

Deze aflevering dateert van 20 augustus 2004. Deze gaat over de verdeeldheid die in mei 2004 in Aalst (Gld.) ontstond nadat de landelijke fusie tot de Protestantse Kerk in Nederland een feit werd. De predikant van de Hervormde Gemeente te Aalst ging samen met een groot deel van de gemeente niet met de fusie mee en sloot zich aan bij de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. Ook voorstanders van de fusie komen in de aflevering aan het woord.

En wat is je punt?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 16 dec 2016 19:21

johannes1 schreef:En wat is je punt?


Dat het onthutsend is dat mensen die eerst bij elkaar in de kerk zaten, elkaar vervolgens aan het bestoken zijn. Dat strookt niet met het Bijbelse gebod van naastenliefde (zie Mattheüs 22:36-40). Ze geven hiermee ook geen goed signaal af aan de buitenwereld. Daarom hoop ik dat dat nu anders is. Dat geldt overal en altijd. Wat zullen buitenkerkelijken niet denken als ze deze aflevering zien?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2016 23:21

zeer triest scheuring op scheuring op scheuring, wat een gebrokenheid.
Maar eens zullen we in Christus ontslapen en ontwaken als we gekocht en betaald zijn met Zijn Bloed.
Een Heer Een Kerk Een Hemel
Volmaakt
Eeuwig
Nooit eindigend....
Hallelujah!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Chaya » 17 dec 2016 10:27

Spreeuw schreef:
Dat het onthutsend is dat mensen die eerst bij elkaar in de kerk zaten, elkaar vervolgens aan het bestoken zijn. Dat strookt niet met het Bijbelse gebod van naastenliefde (zie Mattheüs 22:36-40). Ze geven hiermee ook geen goed signaal af aan de buitenwereld. Daarom hoop ik dat dat nu anders is. Dat geldt overal en altijd. Wat zullen buitenkerkelijken niet denken als ze deze aflevering zien?

De situatie zoals die was in 2004, hoeft niet tot 2016 door te sudderen en doet het dan ook niet.
Intussen zijn er verbindende en verzoenende gesprekken gevoerd.
Met elke scheuring en scheiding wordt een wond geslagen, maar die kan ook genezen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 18 dec 2016 00:32

Chaya schreef:De situatie zoals die was in 2004, hoeft niet tot 2016 door te sudderen en doet het dan ook niet.
Intussen zijn er verbindende en verzoenende gesprekken gevoerd.
Met elke scheuring en scheiding wordt een wond geslagen, maar die kan ook genezen!


Dat kan zeker, maar het "doet het dan ook niet" in jouw schrijfsel is niet in alle gevallen zo, vrees ik... Zeker in kleine, hechte dorpen kan een kerkscheuring onderlinge relaties lang stukmaken of zelfs voorgoed verbreken. Dat blijkt ook uit de KRO-aflevering die ik aanhaalde.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2016 16:10

.....littekens zijn blijvend.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 31 gasten