Hersteld Hervormde Kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 22 nov 2015 16:51

Spreeuw schreef:De alverzoening? Die wordt maar in heel weinig christelijke kringen geleerd, als je al deze al "christelijk" kunt noemen trouwens. Het is wel zo fundamenteel voor het christelijk geloof dat alleen het geloof in het feit dat Jezus Christus de eniggeboren Zoon van God zaligmakend is. De HHK verwerpt de alverzoening beslist. Dus ik verwacht dat HHK-leden die de alverzoening openlijk belijden, ernstig vermaand worden zich te begeven naar de Bijbelse leer hieromtrent.

Over ernstige vermaningen heb ik mijn zegsman nog niet gehoord. Wel weet ik dat men wel eens heel erg schrikt van zijn opvattingen. Maar dat alles geeft naar goed hervormd gebruik geen aanleiding tot verbanning uit de gemeente. Wat wel het geval zou zijn bij de GG.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor rotterdam » 22 nov 2015 17:38

Spreeuw schreef:De NHK wordt als planting Gods gezien, omdat deze de eerste kerk is die na de dwalingen van Rome weer terugkeerde naar de waarheid van Gods Woord. Men ziet hierin de leiding van God, vandaar wordt de NHK als "planting van God" gezien.

Interessant maar geen antwoord op mijn vraag.


Omdat de CGK en de GG "afgescheiden" kerken zijn, die beide een andere kerkorde hanteren dan de voormalige NHK. De HHK wil zoveel mogelijk vasthouden aan de kerkorde 1951 van de voormalige NHK. De kerkorde vormt de grondslag van het gehele kerkgenootschap.

Ja ja en dat argument zou de stichting van weer een nieuwe kerk moeten verklaren en goedpraten - je afscheiden mag dat volgens de kerkorde van 1951 ? ](*,)


Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Jess » 22 nov 2015 19:29

Hebben de vrouwelijke leden bij de HHK nu wel of geen stemrecht of is dat ter plaatse bepaald?

Weet dat in dorp x de vrouwen wel gaan stemmen maar in dorp y, 5 km verder de vrouwen niet worden verwacht bij de stemmingsvergadering.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 22 nov 2015 21:33

rotterdam schreef:Ja ja en dat argument zou de stichting van weer een nieuwe kerk moeten verklaren en goedpraten - je afscheiden mag dat volgens de kerkorde van 1951 ? ](*,)


De PKN heeft volgens de HHK gebroken met de kerkorde van 1951. Overigens is ook het argument van "planting van God" een motief van de HHK om geen aansluiting te zoeken met de CGK en de GG. Terwijl de CGK en de GG kerkgenootschappen zijn die later ontstaan zijn, is de NHK de kerk der vaderen en de eerste kerk die na de roomse dwalingen weer terugging naar Sola Scriptura. In een brochure van de HHK las ik dat in de NHK "de Heere heerlijk heeft willen werken", "daarom mochten we dit [het ontstaan van de PKN] niet laten gebeuren". Dat zal zeker ook meegespeeld hebben om toch een nieuwe kerk te laten ontstaan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 07:52

Spreeuw schreef:
De PKN heeft volgens de HHK gebroken met de kerkorde van 1951. Overigens is ook het argument van "planting van God" een motief van de HHK om geen aansluiting te zoeken met de CGK en de GG. Terwijl de CGK en de GG kerkgenootschappen zijn die later ontstaan zijn, is de NHK de kerk der vaderen en de eerste kerk die na de roomse dwalingen weer terugging naar Sola Scriptura. In een brochure van de HHK las ik dat in de NHK "de Heere heerlijk heeft willen werken", "daarom mochten we dit [het ontstaan van de PKN] niet laten gebeuren". Dat zal zeker ook meegespeeld hebben om toch een nieuwe kerk te laten ontstaan.


Prachtige argumenten, theologische hoogstandjes.

Sola Scriptura ?

I Kor. 12 ;
12 Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.
13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden.
15 Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam?
16 En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam?
17 Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn?
18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
19 Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn?
20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam.
21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.
22 Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 08:11

Dies schreef:Over ernstige vermaningen heb ik mijn zegsman nog niet gehoord. Wel weet ik dat men wel eens heel erg schrikt van zijn opvattingen. Maar dat alles geeft naar goed hervormd gebruik geen aanleiding tot verbanning uit de gemeente. Wat wel het geval zou zijn bij de GG.


Dat kan haast niet anders ja! Het wordt zeker niet gewaardeerd in de HHK. Binnen de HHK zal het inderdaad waarschijnlijk niet tot verbanning uit de HHK leiden, maar zal dat wel zo zijn in de GG? Als een HHK-lid de alverzoening openlijk belijdt, zal hij geen belijdenis van het geloof kunnen afleggen, laat staan ambtsdrager worden. Ik weet dat er 1 confessionele gemeente is binnen de HHK, namelijk wijkgemeente Benjamin in Katwijk aan Zee. Deze gemeente zingt ook gezangen naast de psalmen uit de berijming van 1773 en de enige gezangen. Of er in deze wijkgemeente ook ruimte is voor het belijden van de alverzoening, weet ik niet, maar ik denk het niet.

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 23 nov 2015 08:31

Spreeuw schreef:Dat kan haast niet anders ja! Het wordt zeker niet gewaardeerd in de HHK. Binnen de HHK zal het inderdaad waarschijnlijk niet tot verbanning uit de HHK leiden, maar zal dat wel zo zijn in de GG?

Als zo iemand lid is van de GG dan moet hij zijn "dwalingen" herroepen ten overstaan van de kerkenraad. En als hij dat niet wil dan wordt hij als lid geschrapt.

Spreeuw schreef:Als een HHK-lid de alverzoening openlijk belijdt, zal hij geen belijdenis van het geloof kunnen afleggen, laat staan ambtsdrager worden.

Bij mijn weten was hij al bij het ontstaan van de HHK belijdend lid. En als hij door toedoen van zijn "dwalingen" geen ambtsdrager kan worden vraag ik me af of hij daar van wakker moet liggen.

Spreeuw schreef:Ik weet dat er een confessionele gemeente is binnen de HHK, namelijk wijkgemeente Benjamin in Katwijk aan Zee. Deze gemeente zingt ook gezangen naast de psalmen uit de berijming van 1773 en de enige gezangen. Of er in deze wijkgemeente ook ruimte is voor andere opvattingen over de alverzoening, weet ik niet, maar ik denk het niet.

Benjamin is een rechts georiënteerde Confessionele gemeente. In een dergelijke gemeente is alverzoening zwaar taboe. Maar daar gaat het mij niet om in dit topic. Het gaat mij om het hervormde karakter van de HHK. Dat karakter houdt in dat zgn. dwalenden in de gemeente niet de deur wordt gewezen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 12:21

Dies schreef:Als zo iemand lid is van de GG dan moet hij zijn "dwalingen" herroepen ten overstaan van de kerkenraad. En als hij dat niet wil dan wordt hij als lid geschrapt.


Staat dit ook in de kerkorde van de GG? Oftewel: wat is de bron?

Dies schreef:Bij mijn weten was hij al bij het ontstaan van de HHK belijdend lid. En als hij door toedoen van zijn "dwalingen" geen ambtsdrager kan worden vraag ik me af of hij daar van wakker moet liggen.


De vraag of hij hier wakker van moet liggen is een andere dan de vraag of hij hier zelf wakker van ligt...

Dies schreef:Benjamin is een rechts georiënteerde Confessionele gemeente. In een dergelijke gemeente is alverzoening zwaar taboe. Maar daar gaat het mij niet om in dit topic. Het gaat mij om het hervormde karakter van de HHK. Dat karakter houdt in dat zgn. dwalenden in de gemeente niet de deur wordt gewezen.


Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik denk dat dit wel verschillend is binnen de HHK-gemeenten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor elbert » 23 nov 2015 13:24

Spreeuw schreef:De HHK wil zoveel mogelijk vasthouden aan de kerkorde 1951 van de voormalige NHK. De kerkorde vormt de grondslag van het gehele kerkgenootschap.
De HHK wil helemaal niet vasthouden aan de kerkorde van 1951, want daar had men toen al (in 1951) grote bezwaren tegen. Daarom is de HHK al een tijdje bezig met een herziening van deze kerkorde, die men voor het gemak maar heeft aangehouden sinds de scheuring van 2004.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dies

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Dies » 23 nov 2015 14:38

Spreeuw schreef:Staat dit ook in de kerkorde van de GG? Oftewel: wat is de bron?

Als er iets is waar ik totaal geen verstand van wil hebben dan is het wel een kerkorde. Ik ken een geval uit de praktijk: iemand die het heeft meegemaakt dat hij op het matje moest komen bij de kerkenraad.

Spreeuw schreef:De vraag of hij hier wakker van moet liggen is een andere dan de vraag of hij hier zelf wakker van ligt...

Mijn zegsman maakt een behoorlijk wakkere indruk dus ik heb goede reden om te vermoeden dat hij er bepaald niet onder gebukt gaat.

Spreeuw schreef:k begrijp wat je bedoelt. Maar ik denk dat dit wel verschillend is binnen de HHK-gemeenten.

Zou kunnen. Ik schreef al dat ik het vermoeden heb dat de hervormde tolerantie bij de HHK onder druk staat. Mogelijk door toedoen van toetreding van gemeenten en personen uit afgescheiden kerken. Er is in de HHK een tendens van verrechtsing.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 18:42

elbert schreef:De HHK wil helemaal niet vasthouden aan de kerkorde van 1951, want daar had men toen al (in 1951) grote bezwaren tegen. Daarom is de HHK al een tijdje bezig met een herziening van deze kerkorde, die men voor het gemak maar heeft aangehouden sinds de scheuring van 2004.


Zo hoor je nog eens iets :D
"t Is maar te hopen dat ze er onderling uitkomen - anders staat de volgende scheuring alweer voor de deur.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 24 nov 2015 11:34

elbert schreef:De HHK wil helemaal niet vasthouden aan de kerkorde van 1951, want daar had men toen al (in 1951) grote bezwaren tegen. Daarom is de HHK al een tijdje bezig met een herziening van deze kerkorde, die men voor het gemak maar heeft aangehouden sinds de scheuring van 2004.


Ik weet dat de HHK hier mee bezig is. En ook dat de rechterflank van de NHK grote bezwaren had tegen de kerkorde van 1951. Maar wat de leer betreft is deze kerkorde volgens de HHK nog voluit gereformeerd, terwijl de kerkorde van de PKN dat niet is (hierin zijn immers ook lutherse belijdenisgeschriften erkend). In de kerkorde van 1951 wordt geen goedkeuring gegeven aan bijvoorbeeld het homohuwelijk, terwijl de PKN dat wel goedkeurt in haar kerkorde. Ik schreef: "De HHK wil zoveel mogelijk vasthouden aan de kerkorde 1951 van de voormalige NHK." Dan klopt mijn stelling wel.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 26 nov 2015 14:26

Jess schreef:Hebben de vrouwelijke leden bij de HHK nu wel of geen stemrecht of is dat ter plaatse bepaald?

Weet dat in dorp x de vrouwen wel gaan stemmen maar in dorp y, 5 km verder de vrouwen niet worden verwacht bij de stemmingsvergadering.


Voor zover mij bekend is dat per plaats verschillend, maar zeker in verreweg de meeste HHK-gemeenten hebben de vrouwen wel stemrecht. Ik weet dat de Hersteld Hervormde Gemeente van Ede/Bennekom/Wageningen in 2009 opgeroepen werd om te stemmen over de voordracht van ds. W. Pieters in het kader van het beroepingswerk, dat er toen strijd geweest is over de vraag of vrouwen stemrecht hebben. Aanvankelijk mochten de vrouwen niet stemmen, maar later toch wel.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2015 11:31

Dies schreef:Mijn zegsman maakt een behoorlijk wakkere indruk dus ik heb goede reden om te vermoeden dat hij er bepaald niet onder gebukt gaat.

Nee, dan zal het niet. Zoals zovelen, denk ik. Toen ik op belijdeniscatechisatie zat, wees de betreffende predikant de mannelijke personen erop dat zij na het afleggen van belijdenis tot ambtsdrager verkozen kunnen worden. De predikant zei toen tegen ons: "Zeg dan niet gelijk 'nee'". Hij zal er wel ervaring mee hebben dat veel broeders die verkozen worden, de neiging hebben om voor hun verkiezing te bedanken. Maar er zijn ook broeders die wel het verlangen kennen om ambtsdrager te worden. Zelf voel ik ook de roeping om ambtsdrager in de kerkenraad te worden, maar ik ben het tot op heden nog niet geworden. Maar hoe kun je hier, naast het gebed tot God, het beste mee omgaan?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Kerk

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2015 11:37

Spreeuw schreef:Zelf voel ik ook de roeping om ambtsdrager in de kerkenraad te worden, maar ik ben het tot op heden nog niet geworden. Maar hoe kun je hier, naast het gebed tot God, het beste mee omgaan?

Beste Spreeuw, wie een goede ouderling wil zijn, moet eerst jongeling zijn geweest.
Ik hoop dat je hem vat. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten