Censura Morum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Censura Morum

Berichtdoor Teus » 22 okt 2015 14:01

cornelia77 schreef:Wat betreft een week van voorbereiding, ik weet nooit zo goed wat ik ermee aan moet. Als het goed is kan je God altijd ontmoeten, toch? Maar zelf gebruik ik de week wel om na te gaan of er zonden tussen mij en God in staan die nog beleden moeten worden. Maar dat is niet gebonden aan een week van voorbereiding, hoop ik.
Ik ga ook weleens ("onvoorbereid")aan het avondmaal in een naburige gemeente. Heerlijk om zo onvoorwaardelijk het avondmaal te mogen vieren!


Zeker Cornelia, de week van voorbereiding, door mensen bedacht, maakt het verwarrend en mensen tot de meest gruwelijke belevingen.
Ik heb eens een man gesproken, als bekendgemaakt werd dat het avondmaal aanstaande was, ging hij het weer over zijn zonden hebben en bedenken of hij wel goed genoeg was om aan te gaan totdat satan hem zo te pakken had dat hij te ziek was om aan te gaan. Het gebeurde bijna elke keer met als gevolg dat hij eigenlijk nooit aanging. Gelukkig, hij is er vanaf en juicht nu voor Gods Troon.

Als het goed is en je wandelt met God, leeft in afhankelijkheid in Jezus Christus dan kun je elk moment avondmaal houden.
Ik sprak een voorganger die ernstig ziek was en in het ziekenhuis moet verblijven en bezoek kreeg van zijn zoon en dat ze samen in het ziekenhuis avondmaal hebben gehouden. Weet je hoe geweldig, hoe de Heere Jezus dit zegent, dat het uitsluitend om Hem gaat en de plaats niet belangrijk is en getuigt dat je met Hem wandelt.

We vergeten dat het een feestmaal is, dat onze gedachten en belving bij Jezus is, bij wat Hij voor je gedaan hebt en je dat mag vieren met je mede-erfgenamen van het Hemels Koninkrijk. Het gaat om een omhelzing van God verheugd in Jezus Christus. Het is aanbidding.

Hier worden weer diverse dingen aangehaald met betrekking tot de gemeente als zijnde kerkgangers.
Als je avondmaal houdt in een gemeente zoals het in de Bijbel staat en God dus bedoeld heeft, zijn alle aanwezige Gods Zaligmakende Genade deelachtig, anders maak je geen deel uit van de Gemeente. In zo'n Gemeente heerst de Gemeenschap der Heiligen , hier wordt veelal makkelijk over gesproken maar dan is de Heilige Geest als het ware voelbaar aanwezig en als er dan iets gaande is wat niet goed is dan gaat de Heilige Geest te werk, die leidt het gezelschap en komt het openbaar, op welke manier dan ook. Dan gaat het in zijn werk, het spreken met de persoon en in het uiterst geval samen met de leider van de Gemeente. Als je denkt deelgenoot van de Gemeente te zijn en niet de Genade ontvangen hebt dan doe je al de grootste zonde. Hieruit blijkt dat het met het opengaan van de kerk deuren al fout gaat.
We willen graag Gods Woord volgen maar doe dat dan ook met alles.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 22 okt 2015 14:23

Chaya schreef:Waarom doe je nu alsof je het niet snapt?

Kunnen we het roddelbladgehalte nog ontstijgen, door inhoudelijke reacties te plaatsen?


Ik snap het heel goed Chaya, misschien wel "te goed".
Dus ik weet wat hier allemaal uit kan voorkomen.
Jij walst er gewoon overheen.
Het blijft mensenwerk namelijk en dat is "te beperkt".
Het blijft namelijk altijd "zien wat voor ogen is".
Mijn onrust heeft niets met roddelbladen te maken, erg onvriendelijk overigens.

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 22 okt 2015 14:27

Ik snap alleen niet waarom dat aan het avondmaal wordt gekoppeld. Het moet toch altijd zo zijn, dat we een gesprek aangaan met mensen die openlijk dwalen? Los van een avondmaal.

Ik vind gebakkelei over tv's of pc's een complete misser.
Ik heb een tv in huis, en heb er geen enkel probleem mee. Wèl met de pulp die er vaak op te zien is, en dat blijft het kastje ook gewoon uit.
Meestal gaat het ding aan voor het journaal, en daarna houden we het voor gezien, op af en toe een mooi programma na.
Als een ouderling daar problemen mee heeft, zou ik zeggen: prima, neem vooral geen tv in huis, maar ga niet voor mijn geweten spelen en laat mij de ruimte.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 14:37

rotterdam schreef:Ik snap het heel goed Chaya, misschien wel "te goed".
Dus ik weet wat hier allemaal uit kan voorkomen.
Jij walst er gewoon overheen.

Nee ik wals er niet overheen, maar ik wil niet in dit verborgencamera-gedoe blijven hangen.
rotterdam schreef:Het blijft mensenwerk namelijk en dat is "te beperkt".

Dat is het altijd, maar dat ontslaat ons niet van verantwoordelijkheid.
rotterdam schreef:Het blijft namelijk altijd "zien wat voor ogen is".

En daar zullen we het mee moeten doen.
Maar als je iemand dronken over straat ziet lopen, om dat voorbeeld nog maar eens te gebruiken, zie je toch wat voor ogen is?

En in alle eerlijkheid, hoe vaak gebeurt het nou werkelijk dat C.M. werkelijk wordt toegepast?
Wat ik tot nu toe lees hier is het slechts geroddel, verdachtmaking en gekoekeloer geweest.
Als iemand werkelijk onschuldig is aan het feit, is dat ook aan te tonen. Die ruimte wordt gegeven.
Nina schreef:Ik snap alleen niet waarom dat aan het avondmaal wordt gekoppeld. Het moet toch altijd zo zijn, dat we een gesprek aangaan met mensen die openlijk dwalen? Los van een avondmaal.

Omdat het H.A. een sacrament is. Zoals je ook geen belijdenis kunt doen als leer en leven totaal niet overeenkomen, of je kindje laten dopen terwijl je de kerk vóór die tijd volkomen links hebt laten liggen.
Nina schreef:Als een ouderling daar problemen mee heeft, zou ik zeggen: prima, neem vooral geen tv in huis, maar ga niet voor mijn geweten spelen en laat mij de ruimte.

Die controledwang wordt echt steeds minder hoor. Het zijn bijzonder hardnekkige verhalen van mensen die snel de deurtjes van de kast dichtklappen als er gebeld wordt, of de tv verhuist naar zolder wanneer opa en oma komen logeren.
Mensen die lid zijn van een kerk waarin de tv verboden wordt, kijken vaak toch wel via internet.
Maar wie bedrieg je dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Censura Morum

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2015 15:00

Chaya schreef:Dus? Wanneer een regel verkeerd wordt toegepast door sommigen, moeten we hem maar afschaffen?
Spreek eens van hart tot hart met een "zittenblijver".


Dat zeg ik niet. Er moet zorgvuldig mee om worden gegaan. Maar als er een smal evangelie klinkt krijg je wel misstanden op dit vlak. Het zorgwekkende is dat men zich vooral zorgen lijkt te maken als het aantal avondmaalgangers toeneemt, dat het laag is schijnt men normaal te vinden. Men vindt het veel belangrijker dat mensen die niet aan horen te gaan niet aangaat dan dat mensen die wel aan horen te gaan ook daadwerkelijk aangaan. Bij zittenblijvers hoor je dat ze Jezus nodig hebben maar hoe er ooit verandering komt in hun staat weten ze niet.

Chaya schreef:In die kerken kan dat een reden zijn om C.M. toe te passen.
En dan niet met zo'n medium op zich, maar de gevolgen dat dat heeft.

Als wij oog, oor en zorg voor elkaars geestelijk welzijn krijgen, willen we de ander niet verloren laten gaan toch? En ook niet dat de tafel ontheiligd wordt. Dan is er smart over en geen hijgerig volg- en klikgedrag.


Dat ligt er dus aan waar iemand naar kijkt. Niet of iemand een tv heeft of niet.



chaya schreef:Die controledwang wordt echt steeds minder hoor. Het zijn bijzonder hardnekkige verhalen van mensen die snel de deurtjes van de kast dichtklappen als er gebeld wordt, of de tv verhuist naar zolder wanneer opa en oma komen logeren.
Mensen die lid zijn van een kerk waarin de tv verboden wordt, kijken vaak toch wel via internet.
Maar wie bedrieg je dan?


Niemand. Want tv kijken is prima. Mits je er op een goede manier mee omgaat. Dat kan de kerkenraad doorgaans niet controleren en daarom is er de zelfbeproeving. De collectieve verantwoordelijkheid gaat alleen over dat wat openbaar is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 22 okt 2015 15:06

Chaya schreef:Nee ik wals er niet overheen, maar ik wil niet in dit verborgencamera-gedoe blijven hangen.

Het is met name dit gedoe waar mijn angst ligt.

En daar zullen we het mee moeten doen.
Maar als je iemand dronken over straat ziet lopen, om dat voorbeeld nog maar eens te gebruiken, zie je toch wat voor ogen is?

En zelfs dan "zie God het hart aan".


Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Censura Morum

Berichtdoor mona » 22 okt 2015 15:06

Willen we wel aangesproken worden op ons gedrag, of het Heilig Avondmaal aanstaande is of niet?
Al zo vaak de uitspraak gehoord: ik kan niets van het gedrag van die persoon zeggen, want ik ben zelf ook niet zonder zonde...
Dus wordt vaak alles gelaten zoals het is, en is de Christelijke vermaning naar elkaar toe achter wege gelaten,
omdat men bang is voor kritiek.
Maar het aanspreken van elkaar op zonden (die zichtbaar zijn), dat zou binnen de christelijke gemeenschap moeten mogen, sterker nog,
we hebben die opdracht gekregen!
We moeten heilig leven, omdat Christus heilig is.
Als een broeder daarin struikelt mag hij verwachten dat zijn naaste bij hem komt en hem helpt om weer op de been te komen.
Hoe? Door samen voor Hem te knielen en schuld te belijden.

we zijn zo gevoelig geworden, en onze ego's zo groot, dat zelfs mijn broeder/zuster in Christus niet meer de waarheid mag zeggen.
Verootmoediging is een pijnlijk woord.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2015 15:13

rotterdam schreef:Het is met name dit gedoe waar mijn angst ligt.

Angst is een slechte raadgever. :D
rotterdam schreef:En zelfs dan "zie God het hart aan".

Zeker. Maar die zonde zal wel beleden en gelaten moeten worden, vóór je deelneemt aan het H.A.,ben je dat eens?
mona schreef:Maar het aanspreken van elkaar op zonden (die zichtbaar zijn), dat zou binnen de christelijke gemeenschap moeten mogen, sterker nog,
we hebben die opdracht gekregen!

Ik denk dat dit vroeger vaker gebeurde en heb dat ook wel meegemaakt.
En dan werden die zonden samen beleden en men ging samen op de knieën.
Want het moet niet zo zijn dat de één zich boven de ander verheft, dus ook de dominee niet boven de kerkganger.
Dit alles in Liefde jegens God en de naaste.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Censura Morum

Berichtdoor rotterdam » 22 okt 2015 16:01

Chaya schreef:Angst is een slechte raadgever. :D

Door schade en schande goede Chaya, niets meer en niets minder.


Zeker. Maar die zonde zal wel beleden en gelaten moeten worden, vóór je deelneemt aan het H.A.,ben je dat eens?

100%


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Censura Morum

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2015 08:18

mona schreef:Willen we wel aangesproken worden op ons gedrag, of het Heilig Avondmaal aanstaande is of niet?
Al zo vaak de uitspraak gehoord: ik kan niets van het gedrag van die persoon zeggen, want ik ben zelf ook niet zonder zonde...
Dus wordt vaak alles gelaten zoals het is, en is de Christelijke vermaning naar elkaar toe achter wege gelaten,
omdat men bang is voor kritiek.
Maar het aanspreken van elkaar op zonden (die zichtbaar zijn), dat zou binnen de christelijke gemeenschap moeten mogen, sterker nog,
we hebben die opdracht gekregen!
We moeten heilig leven, omdat Christus heilig is.
Als een broeder daarin struikelt mag hij verwachten dat zijn naaste bij hem komt en hem helpt om weer op de been te komen.
Hoe? Door samen voor Hem te knielen en schuld te belijden.

we zijn zo gevoelig geworden, en onze ego's zo groot, dat zelfs mijn broeder/zuster in Christus niet meer de waarheid mag zeggen.
Verootmoediging is een pijnlijk woord.


Helemaal mee eens. Oprechte christenen willen dan denk ik ook wel aangesproken worden op hun zonden. Ik wil dat wel, maar dan moet het ook echt over zonden gaan, over wat de Bijbel verbiedt. En vaak spreken mensen elkaar aan (over veroordelen achter hun rug de ander) op uiterlijkheden, over het "raakt niet, smaakt niet, roer niet aan". Op de televisie in huis, de muziek waar je naar luistert, de kleren die je draagt op basis van culturele en niet Bijbelse regels. Dat soort dingen. Daar moeten mensen niet mee aankomen. Dat is de moeilijke balans die hierin gezocht moet worden, geen aanstoot geven maar ook niet de ander zelf bedachte regels opleggen maar elkaar terecht wijzen op basis van Bijbelse gronden met als drijfveer: Liefde voor de ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Censura Morum

Berichtdoor Nina » 23 okt 2015 08:22

Ja, daar kan ik me in vinden!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Censura Morum

Berichtdoor Teus » 23 okt 2015 19:56

mona schreef:Willen we wel aangesproken worden op ons gedrag, of het Heilig Avondmaal aanstaande is of niet?
Al zo vaak de uitspraak gehoord: ik kan niets van het gedrag van die persoon zeggen, want ik ben zelf ook niet zonder zonde...
Dus wordt vaak alles gelaten zoals het is, en is de Christelijke vermaning naar elkaar toe achter wege gelaten,
omdat men bang is voor kritiek. Met ons eigen vermaningen kunnen we zeker beter bij onszelf blijven, bemoedigen en vermanen kunnen we met de Hulp van de Heilige Geest alleen, dan krijgen we ook geen kritiek.
Maar het aanspreken van elkaar op zonden (die zichtbaar zijn), dat zou binnen de christelijke gemeenschap moeten mogen, sterker nog,
we hebben die opdracht gekregen!. Wat zie je als christelijke gemeenschap?
We moeten heilig leven, omdat Christus heilig is. Een niet-christen kan niet heilig leven en een christen moet heilig leven, niet omdat Christus heilig is maar omdat hij of zij in Jezus Christus geheiligd is, God ziet Christus in Zijn kinderen, als je dit verschil mag beseffen Mona dan gaat je leven er heel anders uitzien.
Als een broeder daarin struikelt mag hij verwachten dat zijn naaste bij hem komt en hem helpt om weer op de been te komen.
Hoe? Door samen voor Hem te knielen en schuld te belijden. Inderdaad, maar vooraf, voor de waarschuwing zeer zeker en misschien wel nog meer.
we zijn zo gevoelig geworden, en onze ego's zo groot, dat zelfs mijn broeder/zuster in Christus niet meer de waarheid mag zeggen.
Verootmoediging is een pijnlijk woord.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2015 09:16

Teus schreef:Met ons eigen vermaningen kunnen we zeker beter bij onszelf blijven, bemoedigen en vermanen kunnen we met de Hulp van de Heilige Geest alleen, dan krijgen we ook geen kritiek.[/color]

Heb je je zelf al leren kennen wie je werkelijk was? De grootste vijand zit nl. altijd van binnen!
Anders zou Paulus niet op hoeven te roepen om de wapenrustig aan te trekken.
Voor onszelf kan er nl. heel veel mee door, meer dan voor de ander.
1 Thess. 5: Daarom vermaant elkander, en sticht de een den anderen, gelijk gij ook doet.
12 En wij bidden u, broeders, erkent degenen, die onder u arbeiden, en uw voorstanders zijn in den Heere, en u vermanen;
13 En acht hen zeer veel in liefde, om huns werks wil. Zijt vreedzaam onder elkander.
14 En wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen.

Het staat er drie maal Teus!! Het is Bijbels.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Censura Morum

Berichtdoor Teus » 24 okt 2015 10:12

Heb ik iets volledig ontkent?
Lees nog eens wat ik schreef.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Censura Morum

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2015 10:42

Teus schreef:Heb ik iets volledig ontkent?
Lees nog eens wat ik schreef.

Dat heb ik gedaan en doe ik nog eens. Enkel het blauw gemaakte is toch van jou?
Teus schreef:Een niet-christen kan niet heilig leven

Hier ben ik het ook niet mee eens, een christen - zelfs als hij wedergeboren is - kan in zonde vallen!
Lees de geschiedenis over David bijvoorbeeld.

Het is een opdracht ja
Teus schreef:en een christen moet heilig leven
zeker waar. Maar het gaat in vallen en struikelen soms, anders zouden wij die genade niet meer nodig hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten