Voorwaarden vóór gebruiken voorkennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Voorwaarden vóór gebruiken voorkennis?

Berichtdoor Julian Brasser » 24 sep 2015 15:12

Nu even tijd voor humor: "Vraag: als er ook kinderen zijn die de kadootjes van Sinterklaas niet leuk vinden, is Sinterklaas dan niet alwetend? Antwoord: Sinterklaas is alwetend maar er zijn grenzen.". Dit soort gedachtekronkels vinden ook plaats bij veel gelovige mensen die er geen rekening mee houden dat zo'n Hogere Macht soms eerst voorwaarden stelt voordat Hij zijn voorkennis gaat gebruiken.

Welke voorwaarden kunnen dat zijn?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Voorwaarden vóór gebruiken voorkennis?

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2015 08:28

Zie ik hier een licht aangepaste versie vanuit de kleine catechismus van Sint Nicolaas? :) Volgens mij is hij officieel zo:

Vraag: Is Sinterklaas lid van de Katholieke Volkspartij?

Antwoord: Nee, om twee redenen:
1. Sinterklaas staat boven de politiek
2. Sinterklaas begrijpt niets van politiek

Vraag: Maar Sinterklaas begrijpt toch alles?

Sinterklaas begrijpt alles maar er zijn grenzen.


Nou denk ik niet dat we dit zo op God kunnen toepassen. Allereerst omdat ik denk dat we als mensen niet God kunnen begrijpen en doorgronden buiten wat Hij ons er zelf over leert. God is God en geen mens. Hij is niet gebonden aan tijd, heeft die zelf gemaakt. Hoe moeten wij dan kunnen snappen hoe Hij denkt? Je kan al nauwelijks snappen hoe mensen denken, laat staan hoe de almachtige God denkt. En daarnaast, voorkennis iets wat je hebt. Je kan wel bedenken wat je daarmee gaat doen maar je kan het niet "aan" of "uit" zetten.

Maar goed, op wat voor situaties doel je? Kan je een voorbeeld noemen van "voorkennis gebruiken"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Voorwaarden vóór gebruiken voorkennis?

Berichtdoor Rozijn » 25 sep 2015 09:20

Dit soort gedachtekronkels

Deze benaming is voor mij op de topicopening van toepassing. Ik snap werkelijk niet wat je wilt met je vraag...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Voorwaarden vóór gebruiken voorkennis?

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 12:17

Marnix schreef:Zie ik hier een licht aangepaste versie vanuit de kleine catechismus van Sint Nicolaas? :)

Geniaal, ik moest het voor mijn lijst lezen:
Bomans schreef:De catechismus van Sint-Nicolaas



Sint-Nicolaas in Haarlem

Vraag: Bestaan er meerdere Sinterklazen?
Antwoord: Er bestaat slechts één Sinterklaas, doch in meerdere personen.

Vraag: Wat moeten wij denken van de mening dat er geen Sinterklaas zou bestaan?
Antwoord: De mening dat er geen Sinterklaas zou bestaan, is een afschuwelijke ketterij, die wij met kracht moeten bestrijden.

Vraag: Kunnen zij, die niet in Sinterklaas geloven, toch nog tot de gelovigen gerekend worden?
Antwoord: Zij die niet in Sinterklaas geloven, kunnen voorzeker nog tot de gelovigen gerekend worden. Maar Sinterklaas houdt niet meer van hen. Zij behoren derhalve niet meer tot de beminde, maar tot de volwassen gelovigen.

Vraag: Hoe kan Sinterklaas elk jaar uit Spanje komen?
Antwoord: Dat Sinterklaas in de hemel is, en toch elk jaar uit Spanje komt, is weer een van die mysteries, die wij met blijmoedigheid moeten aanvaarden.

Vraag: Zal ook dit mysterie later worden uitgelegd?
Antwoord: Dit mysterie zal nimmer worden uitgelegd.

Vraag: Is Sinterklaas ook klein geweest?
Antwoord: Sinterklaas is nimmer klein geweest, maar terstond als Sinterklaas geboren.

Vraag: Is dit ook een mysterie?
Antwoord: Dit is volstrekt geen mysterie. Want als Sinterklaas klein geweest was, had Hij in zichzelf moeten geloven, en iemand, die in zichzelf gelooft kan niet heilig worden.

Vraag: Waarom rijdt Sinterklaas over de daken?
Antwoord: Sinterklaas rijdt over de daken om vijf redenen:
1.omdat het een wonder is;
2.omdat daar het minste kwaad gebeurt;
3.omdat daar de meeste schoorstenen staan;
4.uit de macht der gewoonte;
5.omdat Hij boven hoogtevrees staat.

Vraag: Hoe is het te verklaren dat Sinterklaas meer aan rijke dan aan arme kindertjes geeft?
Antwoord: Dat Sinterklaas meer aan rijke dan aan arme kinderen geeft, is helaas wederom een mysterie.

Vraag: Zal ook dit mysterie ons in het hiernamaals verklaard worden?
Antwoord: Neen. Dit mysterie zal ons, naarmate wij ouder worden, reeds op aarde duidelijk worden.

Vraag: Is Sinterklaas lid van de Katholieke Volkspartij?
Antwoord: Sinterklaas is geen lid van de Katholieke Volkspartij. Maar daar het niet ontkend kan worden dat Hij altijd in beweging is voor het volk, is hem het lidmaatschap aangeboden der Nederlandse Volksbeweging.

Vraag: Heeft Sinterklaas dit aanvaard?
Antwoord: Sinterklaas heeft geweigerd, en wel om twee redenen:
1.omdat hij boven de partijen staat;
2.omdat Hij er niets van begrijpt.

Vraag: Begrijpt Sinterklaas dan niet alles?
Antwoord: Sinterklaas begrijpt alles, maar er zijn grenzen.

Vraag: Is Sinterklaas onfeilbaar?
Antwoord: Sinterklaas is in suiker en speelgoed voorzeker onfeilbaar, doch daarbuiten kan en mag Hij dwalen.

Vraag: Is Sinterklaas gehoorzaamheid verschuldigd aan de paus?
Antwoord: Sinterklaas houdt weliswaar voeling met Rome, doch is daartoe geenszins verplicht.

Vraag: Staat Sinterklaas onder het gezag der Nederlandse bisschoppen?
Antwoord: Op de begane grond is Sinterklaas onderworpen aan het gezag der Nederlandse bisschoppen, doch eenmaal op de daken beschouwt Hij zich buiten het bereik van het episcopaat.

Vraag: Berust deze beschouwing op goede gronden?
Antwoord: Deze beschouwing berust meer op hoge, dan op goede gronden.

(De volgende vragen zijn niet verplichtend en behoren tot de zgn. kleine lettertjes.)

Vraag: Heeft Sinterklaas ook vijanden?
Antwoord: Sinterklaas heeft drie vijanden, te weten: de Paashaas, het Kerstmannetje en zij, die weigeren Hem als ernst te beschouwen. Van de eerste twee zegt Hij dat Hij niet gelooft dat ze bestaan, en van de derde dat het niet bestaat dat ze niet geloven.

Vraag: Heeft Sinterklaas tijdens de oorlog ook aan Duitse kindertjes gegeven?
Antwoord: Sinterklaas heeft tijdens de oorlog aan alle Duitse kindertjes gegeven, die in Hem geloven.

Vraag: Moet Sinterklaas nu niet als collaborateur en profiteur beschouwd worden?
Antwoord: Als profiteur kan Sinterklaas niet beschouwd worden, daar Hij alleen gegeven en niets ontvangen heeft. Als collaborateur heeft Hij reeds terechtgestaan, doch het Hof heeft, in overweging nemende:
1.de hoge leeftijd van de delinquent, en voorts:
2.aannemende dat de door Hem geleverde speelgoederen de geallieerde opmars niet merkbaar vertraagd hebben,
gemeend met een berisping te moeten volstaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten