Predikant voor het leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 16:30

Ik las over een Ger Gem predikant, 94 jaar! en hij gaat nog elke week tweemaal voor.
Dat is niet iedereen gegeven.
Maar het bracht me bij deze vraag, waarom gaan predikanten op 65 jarige leeftijd met emeritaat vaak?
Predikant is een roeping, die leg je toch niet af op de dag dat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt?
Let wel, ik heb het niet over lichamelijke of psychische zwakheid, die met een bepaalde leeftijd toe kan nemen.
Wat vinden jullie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Calvinist » 06 jun 2015 19:03

Bijna 94 jaar! Want ik neem aan dat je hier de oude Ds. Mijnders bedoeld.
Hij gaat niet elke week tweemaal voor, af en toe ook maar één keer.
En als hij vind dat het niet gaat, belt hij zondagsochtend af.
Maar wat een prediker! Hoor hem heel graag.
Ondanks z'n hoge leeftijd uiterst actueel en heldere prediking.

Het ligt er aan welk kerkverband. In de (O)GG(iN) heb je geen vaste leeftijd. Wel voor docent aan de Theologische School (GerGem), maar voor het predikantschap maak het in principe niet uit.
In de HHK is het 65 jaar. Met de eerstvolgende 1 mei moet je met emeritaat zijn. Hier zijn/waren sommige predikanten het niet eens (zoals wijlen Ds. Tj. de Jong), omdat deze vinden dat het predikantschap een roeping is voor het hele leven.
In de CGK geen vaste leeftijd normaliter. Maar de meeste gaan toch wel rond de 65e met emeritaat. Ook met het oog op de komende generatie predikanten. Dat ligt natuurlijk anders in de (O)GG(iN).
In principe ben ik voor een vaste emeritaatsleeftijd van 65 jaar. En daarna nog 5 jaar bijstand mogelijkheid voor vacante gemeentes. Zeker in een kerkverband met een tekort aan predikanten. Dit mag alleen als een predikant in goede gezondheid verkeert. Het moet niet zo zijn dat iemand de kansel niet meer op kan, met een rollator de kerk in komt en achter een geïmproviseerd preekgestoelte z'n preek houd. Dat gebeurt echt en daar kan ik niet zo goed tegen. Een eredienst moet met orde geschieden, dus een preek vanaf de kansel!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2015 19:54

Chaya schreef:Ik las over een Ger Gem predikant, 94 jaar! en hij gaat nog elke week tweemaal voor.
Dat is niet iedereen gegeven.
Maar het bracht me bij deze vraag, waarom gaan predikanten op 65 jarige leeftijd met emeritaat vaak?
Predikant is een roeping, die leg je toch niet af op de dag dat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt?
Let wel, ik heb het niet over lichamelijke of psychische zwakheid, die met een bepaalde leeftijd toe kan nemen.
Wat vinden jullie?

Emeritaat is de naam voor pensioen voor een predikant. Pensioen is een inkomensverzekering, waarmee een inkomen wordt verzekerd voor wanneer dat wegvalt wegens ouderdom.
In Nederland is daar een leeftijd aan vastgekoppeld.
Een roeping geld zeker niet alleen voor een predikant maar voor ons allemaal. Iedereen heeft een roeping of hij het nu ontdekt heeft of niet.
In verschillende kerkelijke denominaties is roeping een ingeving dat iemand heeft dat hij een taak te volbrengen heeft. Deze taak kan ook voor een arts, verpleegster, zuster zijn. Roeping wordt ook wel geassocieerd met de uitoefening van een vrij beroep.
Ik spreek toch liever over een beroepskeuze, dat is een stuk duidelijker en niet zo zweverig.
Er zijn veel mensen die de zogenoemde pensioen gerechtigde leeftijd hebben en toch gewoon door gaan met hun arbeid.
Persoonlijk vind ik dat een stratenmaker al met 40 jaar met pensioen moet en een notaris met 80 jaar en daar heb ik dan mijn verklaring zo iets als met zwaar lichamelijk werk begrijp je. :D

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2015 11:22

benefietdiner schreef:Emeritaat is de naam voor pensioen voor een predikant. Pensioen is een inkomensverzekering, waarmee een inkomen wordt verzekerd voor wanneer dat wegvalt wegens ouderdom.
In Nederland is daar een leeftijd aan vastgekoppeld.
Een roeping geld zeker niet alleen voor een predikant maar voor ons allemaal. Iedereen heeft een roeping of hij het nu ontdekt heeft of niet.

Predikant is geen beroep zoals je kiest om accountant te worden.
Sommige predikanten hebben eerst een ander beroep gehad en zijn op latere leeftijd tot het ambt geroepen.
In bepaalde kerkverbanden gaat een predikant niet op een vaste leeftijd met pensioen, maar vraagt hij op een bepaald moment emeritaat aan.
Veel predikanten blijven dan gewoon preken, elders, als gastpredikant en in verpleeghuizen bijvoorbeeld.
Een eigen gemeente moeten onderhouden wordt dan te zwaar.
benefietdiner schreef:Persoonlijk vind ik dat een stratenmaker al met 40 jaar met pensioen moet en een notaris met 80 jaar en daar heb ik dan mijn verklaring zo iets als met zwaar lichamelijk werk begrijp je.

Stratenmaker is een beroep dat het lichaam zwaar belast, dan is het volstrekt begrijpelijk dat iemand er eerder mee stopt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Katlheen » 08 jun 2015 13:23

Ieder beroep is een roeping. Ik ben er heilig van overtuigd dat het mijn roeping is om bankier te zijn.

Emeritaat is gewoon je pensioen. Je hoeft dan niet meer te werken, maar je mag. Als je plezier hebt in je werk, kan ik me voorstellen dat je nog doorgaat. En als je er geen zin meer in hebt, dan hoeft het in ieder geval niet meer.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2015 13:28

Katlheen schreef:Ieder beroep is een roeping.

Dat is niet waar. Sommige mensen hebben een beroep gekozen, ooit, maar kunnen het door omstandigheden niet meer uitoefenen en oefenen dan een ander beroep uit.
Een scholier kiest in de regel iets wat bij hem/haar past en waar hij/zij goed in is.
Soms valt dat dan tegen en wordt er geswitcht.
Katlheen schreef:Ik ben er heilig van overtuigd dat het mijn roeping is om bankier te zijn.

Heilig?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Katlheen » 08 jun 2015 14:01

En wanneer is een beroep dan een roeping? Waar ligt de grens? En als predikanten stoppen met het predikant zijn, dan was het geen roeping? Of dan zijn ze te veroordelen omdat ze tegen hun roeping ingaan?
Het gevaar van het roepen dat het een "roeping" is, is dat een predikant op een sokkel wordt geplaatst. Want een roeping is door God ingegeven.

Welnu, God heeft mij ingegeven om bankier te worden, dus een roeping.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2015 15:16

Katlheen schreef:En wanneer is een beroep dan een roeping? Waar ligt de grens? En als predikanten stoppen met het predikant zijn, dan was het geen roeping? Of dan zijn ze te veroordelen omdat ze tegen hun roeping ingaan?
Het gevaar van het roepen dat het een "roeping" is, is dat een predikant op een sokkel wordt geplaatst. Want een roeping is door God ingegeven.

Welnu, God heeft mij ingegeven om bankier te worden, dus een roeping.

De grens ligt bij God Zelf!
God roept Zijn dienstknechten.
Jij hebt voor een beroep als bankier gekozen. Je bent niet ingezegend, het zieleheil van je medemens is niet aan jou toevertrouwd.
Als predikanten stoppen, bijvoorbeeld omdat ze een misstap hebben gedaan (daar doel je op?) dan is dat heel erg, dubbel erg.
Want het gaat om de Naam en de eer van God en die is hiermee dan geschaad. Dat is heel ernstig!
Maar dat is een zaak tussen hem en God verder.
We hoeven geen predikant op een sokkel te plaatsen, dat mag zelfs niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Katlheen » 08 jun 2015 15:36

Er zijn genoeg predikanten die predikant worden omdat ze het als een vak/beroep zien. Het inzegenen vind ik niet relevant. Een arts wordt ook niet ingezegend.
En ik heb het over predikanten die er mee stoppen omdat ze een ander vak willen gaan doen, niet omdat ze een scheve schaats rijden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2015 15:42

Katlheen schreef:Er zijn genoeg predikanten die predikant worden omdat ze het als een vak/beroep zien. Het inzegenen vind ik niet relevant. Een arts wordt ook niet ingezegend.

Iedereen kan theologie gaan studeren, maar is daarmee nog geen geroepen dienstknecht.
Inzegenen niet relevant???
De Heere Jezus riep ook Zelf zijn discipelen, kun je in de Bijbel terugvinden.
En als je persé de vergelijking met een arts wil maken, vind ik ook een roeping inderdaad, anders is het maar een kille boel, hij moet de eed afleggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2015 15:43

Katlheen schreef:En ik heb het over predikanten die er mee stoppen omdat ze een ander vak willen gaan doen,

Ja dat krijg je dan als ze zichzelf roepen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Katlheen » 08 jun 2015 15:58

Hoezo? Waarom zou je niet op een gegeven moment moeten concluderen dat het predikantschap niet meer hetgeen is wat je wilt? Tegen wil en dank predikant blijven? En een arts, is die ook geroepen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2015 19:18

Je schijnt het niet te (willen) snappen.
Ik stop dus bij deze de discussie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor Katlheen » 08 jun 2015 19:40

Ik snap het prima hoor. Ik heb nogal moeite om te roepen dat een predikant "geroepen" wordt, en alles en iedereen die geen predikant is "kiest" voor dat beroep. Natuurlijk, God houdt zich uitsluitend bezig met predikanten, de rest doet maar wat ie wil of niet wil. Maakt allemaal niet uit, toch?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Predikant voor het leven

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2015 19:43

Chaya schreef:Je schijnt het niet te (willen) snappen.
Ik stop dus bij deze de discussie.

Of snapt Chaya het niet.
Iedereen heeft in Gods koninkrijk zijn eigen werkvloer.
http://baflo.gkv.nl/preken/1kon030115.pdf


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten

cron