Het pinksterfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ereunao

Het pinksterfeest

Berichtdoor ereunao » 26 mei 2015 15:46

Het pinksterfeest.
Lev.23:15 ¶ Daarna zult gij tellen van den dag na den sabbat, toen gij de beweegschoof bracht, zeven gehele sabbatten;
16 tot op den dag na den zevenden sabbat zult gij tellen vijftig dagen, en dan zult gij een nieuw spijsoffer den Heer brengen.
17 En gij zult het uit al uwe woningen brengen, namelijk twee beweegbroden van twee tienden meelbloem, gezuurd en gebakken, tot eerstelingen voor den Heer.
18 En gij zult bij het brood offeren zeven éénjarige lammeren, zonder gebrek, en één jongen var, en twee rammen; zij zullen den Heer een brandoffer zijn met hun spijsoffers en drankoffers. Dit is een offer eens liefelijken reuks voor den Heer.
19 Daarenboven zult gij bereiden een geitebok tot een zondoffer, en twee éénjarige lammeren tot een dankoffer.
20 En de priester zal dat bewegen met het brood der eerstelingen voor den Heer, en met de twee lammeren; en het zal den Heer heilig en voor den priester zijn.
21 En gij zult op dienzelfden dag uitroepen, dat Hij onder u heilig is en gij samenkomt; geen dienstwerk zult gij doen. Ene eeuwige inzetting zal dit zijn bij uwe nakomelingen in al uwe woningen.
Hand.2 :1
1 ¶ En als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen.

Uit deze verg. zien wij dat er een nauwe relatie is tussen de typologie van Lev.23 en het chr.pinksterfeest. En het 1e wat hier opvalt is dat er voor het joodse feest van de eerstelingen van de tarweoogst geen datum genoemd wordt, maar er 50 dagen geteld worden vanaf het offeren van de eerstelingen van de gerstenoogst op de dag na de sabbat van de 15e nisan, de eerste dag van de ongezuurde broden. Dit betekent dat de opstanding van Chr.als een geheel gezien wordt met de geboorte van de Gemeente op de pinksterdag.
Rom.6:3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Jezus Christus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?
4 Zo zijn wij immers met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus is opgewekt van de doden door de heerlijkheid van de Vader, wij ook zo in een nieuw leven zouden wandelen.
5 Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkheid van zijn dood, zo zullen wij Hem ook in de opstanding gelijk zijn,
Ef.2:6 —en heeft ons mee opgewekt, en mee in de hemel gezet in Christus Jezus.
Uit dit alles zien wij dat de gemeente van Chr. een nieuwe schepping is, met Hem verbonden in Zijn opstandingsleven die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Chr. als de eersteling uit de doden was opgestaan. Zie ook
2Kor.5: 16 ¶ Daarom, van nu aan kennen wij niemand naar het vlees en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, zó kennen wij Hem echter nu niet meer.

17 Daarom, is iemand in Christus, zo is hij een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden.
Daarom is het m.i. onbijbels de chr.Gemeente te zien als in Israël ingelijfd of zelfs als de voortzetting van het historische Israël .Heilshistorisch gezien is zij wel met Israël verbonden omdat de Merssias een Jood is en Hij nog steeds een relatie met dit volk heeft zoals met geen ander volk Maar die relatie is een andere dan met Zijn Gemeente, want dat is Zijn hemelse bruid, maar Israël is het aardse volk van de Koning. Wij lezen dan ook nergens dat Chr. de Koning van de kerk genoemd wordt; Hij is de Koning van Israël Jes.44:6; Joh.19;19; Matt.27:27.Er is dus ook voor Israël geen heilsweg buiten het geloof in zijn Messias, het gaat het in oud- en nieuw testament om hetzelfde geloof, dezelfde strijd en dezelfde Zaligmaker etc. Maar al berust Gods verbond met Israël op dezelfde verzoening door het bloed van het Lam, dat bewijst natuurlijk niet dat nu ook de specifieke beloften uit het verbond met A-ham op de kerk zijn overgegaan en door vegeestelijking pasklaar voor de kerk gemaakt moeten worden. Jeruzalem betekent ook in het N.T. gewoon Jeruzalem en Israël het ongelovige, natuurlijke zaad van A-ham. De Reformatie heeft dus de kerk wel de bijbel, maar niet haar eigen van Israël onderscheiden identiteit teruggegeven. met vr.gr ereunao

Anoniem_89

Re: Het pinksterfeest

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 mei 2015 13:57

Waar wil je heen?

ereunao

Re: Het pinksterfeest

Berichtdoor ereunao » 29 mei 2015 20:00

Waar wil je heen? Anoniem.


Ik wilde nergens heen, maar het hierbij laten. Maar nu jij om een nadere toelichting vraagt: Ik heb slechts willen zeggen dat de opstanding van Chr. typologisch voorgesteld door het offeren van de eerstelingen op de 16e Nisan, enerzijds het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis, het begin van een nieuwe schepping en geen continuering van de oude was. Anderzijds is er wel een relatie met het oude, zoals het opstandingslichaam van Chr. wel hetzelfde lichaam, maar tegelijk van een heel nieuwe schepping was. Zoals het graan alleen maar opwast uit het gezaaide zaad dat sterft in de aarde en zo vrucht voortbrengt. Dat is wel een nieuwe oogst, maar geboren uit een zaadkorrel van hetzelfde soort, hetzij tarwe,gerst of enig ander soort graan. En zo is het nu ook met de Gemeente van Chr. Zij is heilshistorisch aan Israël verbonden omdat de Messias naar Zijn mensheid uit Israël is. Maar geloofsmatig is zij een geheel nieuwe schepping, organisch door de inwonende Geest met Hem verbonden in Zijn opstandingsleven. De gelovigen van het O.T. zochten en vonden wel hun zaligheid in de toen nog komende Messias, maar behoorden tot de qahal, de volksvergadering van de 12 stammen en zijn nooit door een Geest tot een lichaam gedoopt geweest. En juist dat is de zuivere definitie van een Gemeente. Deze is dus begonnen met de opstanding van Chr. als de Eersteling en niet bij Adam zoals art. XXVII. N.G.B leert. En dit niet onderkennen van de geheel eigen identiteit van de Gemeente heeft cruciale gevolgen voor de uitleg van de hele Schift, in het bijzonder van de profeten en de Openbaring. Want door de hele Schrift onder de noemer van een Kerk en een verbond te brengen spreekt het vanzelf het dat de primair op Israël gerichte profetie van Israël afgetrokken en door allerlei exegetisch gegoochel pasklaar voor de Kerk gemaakt moet worden. En zo wordt ook de binnen-historische regering van de Messiass over het messiaanse rijk op aarde naar de transcendente, boven-historische nieuwe hemel en de nieuwe aarde van Openb.21 overgeheveld. Kortom, dit verkeerde uitgangspunt is de hoofdoorzaak van een op cruciale punten totaal verkeerde uitleg van de Schrift geworden .Hier zou veel meer over te zeggen zijn, maar ik wil het voor ditmaal hier bij laten.mvr.gr. ereunao


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten