God kijkt naar niet-voorkennis-bevuilde vrije wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

God kijkt naar niet-voorkennis-bevuilde vrije wil

Berichtdoor Julian Brasser » 25 mei 2015 15:56

God besloot om naar mensen te kijken die hun vrije-wil keuzes maken, alsof het in een film is, want hij houdt ervan om niet-voorkennis-bevuilde vrije wil te zien. Het enige wat Hij afdwingt, is dat alle mensen komen in situaties waarin ze moeten kiezen vóór of tegen hun eigen bewustzijn van goed en kwaad. Hij zal kennen, en roepen, de mensen die vóór kiezen, en zal verwerpen de mensen die tegen zijn. Ik zeg dat, want mijn bewustzijn van goed en kwaad wijst ernaar.

Romeinen 8:27-30 zegt het bovenstaande ook:
- In vers 27 is er een verwijzing naar God zoekende wat in de harten is.
- In vers 28 is er een verwijzing naar degenen die God liefhebben IN DE CONTEXT VAN VERS 27
- In vers 29 is er een verwijzing gemaakt naar vers 27, door het noemen van “degenen die God voorkende”

In het geval dat je te druk bent om het te checken, hier is Romeinen 8:27-30:
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt. 28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, dengenen, die naar voornemen geroepen zijn. 29 Want die Hij voorkende, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. 30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Wat zijn jullie gedachten over dit onderwerp?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: God kijkt naar niet-voorkennis-bevuilde vrije wil

Berichtdoor elbert » 26 mei 2015 08:28

Het lijkt me dat je in klassiek arminianisme gelooft: God kiest op basis van wat in de mens is, nl. God kiest op basis van voorgezien geloof.
Ik geloof zelf niet dat God kiest op basis van wat in de mens is, maar enkel en alleen op basis van Zijn barmhartigheid. Dat zit ook in het griekse woord progenosko (voorkennis) opgesloten, dat in Rom. 8:29 wordt gebruikt. Dit woord betekent niet dat God van tevoren iets weet van de mens en op basis daarvan hem/haar uitkiest, maar het betekent iets anders, nl. dat God reeds van tevoren iemand kent/erkent als Zijn kind, zonder dat Hij daarbij een andere maatstaf hanteert dan Zijn eigen goedheid en genade.

V.w.b. je verwijzing naar Rom. 8:27, vind ik dat dit vers eerder terugslaat op vers 26, waar de Geest voor ons bidt met onuitsprekelijke verzuchtingen om onze zwakheden te hulp te komen. Dus in plaats van uit Rom. 8:27 te concluderen dat God de mens kiest die zo goed is om voor Hem te kiezen, concludeer ik eerder dat de Geest onze Voorbidder is, omdat wij zo zwak zijn. Hij doet dus voor ons, waar wij te zwak zijn.
Juist daarom geloof ik ook niet in de arminiaanse stelling dat God kiest op basis van voorgezien geloof. Want hiermee worden we op de kracht (of zwakte) van ons geloof teruggeworpen, wat alleen maar onzeker kan maken, want we ervaren vaak dat we zo zwak zijn. Dat ervaren we niet alleen, de Bijbel zegt het ons ook. Daarom worden we veel meer verzekerd in het geloof, als we weten dat we alleen afhankelijk zijn van Gods genade in Jezus Christus, die vastligt en waar we vast en zeker op mogen vertrouwen. Er wordt wel eens gedacht dat de gereformeerde opvatting over verkiezing de mens onzeker zou maken, maar ik denk dat dit alleen geldt voor ontsporingen van de gereformeerde opvatting. Er is niets wat ons geloof zo versterkt als het feit dat God ons in Christus al op het oog had voor de grondlegging van de wereld, en dat zonder dat Hij rekening hoefde te houden met wat wij allemaal zouden doen of laten. Eerder is het zo dat ons doen en laten door Zijn barmhartigheid geleid zouden worden in het geloof dat we horen uit het Evangelie en dat ons daardoor wedergeboren doet worden (1 Petr. 1:23).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten