over discipelschap/navolging/Jezus volgen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Julian Brasser » 21 apr 2015 16:15

Beste forumleden,

De laatste tijd lees ik vaker dingen in het RD over het discipelschap/navolging/Jezus volgen. Daar ben ik blij om, want dat betekent dat het leeft in gereformeerde kringen.

Zelf ben ik een paar jaar geleden eerlijk, samen met Jezus, de evangeliën gaan lezen, en daarin kwam heel duidelijk het discipelschap/navolging/Jezus volgen naar voren. Ik heb bevonden dat Jezus hier behoorlijk streng in is. Denk bijvoorbeeld aan hoe hij omging met de rijke jongeling of aan uitspraken van Hem als: als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. (zie: Lukas 14:26-35).

Daar heb ik dan ook samen met Jezus een weg in gevonden, en nu voel ik dat ik bij de gelukkigste personen op aarde hoor. Ik gun het dan ook iedereen op dit forum.

Op deze en andere forums heb ik dat dan ook proberen uit te dragen, maar ik heb ervaren dat de grootste barrière daarin is: het vastzitten in je eigen gedachtegangen. Zelf ben ik daar ook bang voor (dat ik kom vast te zitten in m'n eigen gedachtegangen) en daarom draag ik regelmatig mijn gedachtegangen ter controle aan God op. Ook dit gun ik alle forumleden van harte.

Maar goed, in het RD heb ik daarover ook dingen gelezen die mij raken. Zoals de gedachte dat je dan de heiligmaking voorop stelt. Hetgeen mij raakte was dat je daarmee impliciet zegt dat zo'n Jezus-volger zijn zaligheid haalt uit de goede werken. Ik wil hier heel kort op zeggen dat je inderdaad dát niet voorop moet stellen, maar wél waar het uit voortvloeit, namelijk: uit het feit dat je van harte Jezus wil volgen; uit het feit dat je die bewuste keuze elke dag weer maakt.

Mijn vraag is: hoe denken jullie over dit onderwerp?
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 28 apr 2015 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor mona » 21 apr 2015 18:08

Julian Brasser schreef:Zelf ben ik een paar jaar geleden eerlijk, samen met Jezus, de evangeliën gaan lezen, en daarin kwam heel duidelijk het discipelschap/navolging/Jezus volgen naar voren
En naast de evangeliën, komt het ook in alle brieven naar voren, ongeacht de schrijver. Kortom: in het hele nieuwe testament komt dit naar voren. Omdat dit het leven van een christen moet zijn.

Julian Brasser schreef:Op deze en andere forums heb ik dat dan ook proberen uit te dragen, maar ik heb ervaren dat de grootste barrière daarin is: het vastzitten in je eigen gedachtegangen. Zelf ben ik daar ook bang voor (dat ik kom vast te zitten in m'n eigen gedachtegangen) en daarom draag ik regelmatig mijn gedachtegangen ter controle aan God op.
Dit vind ik belangrijk. Ik denk dat veel christenen oprecht bidden: wilt U mijn leven leiden naar Uw wil. Maar dan is het toch echt noodzakelijk om je wil en je gedachten onder Zijn heerschappij te brengen. Dan moet je soms dingen doen waarvan je niet gedacht had die je zou moeten doen. Soms wordt je focus anders op een bepaalde zaak. Soms moet je zelf veranderen, ipv een ander.

Julian Brasser schreef:Zoals de gedachte dat je dan de heiligmaking voorop stelt. Hetgeen mij raakte was dat je daarmee impliciet zegt zo'n Jezus-volger zijn zaligheid haalt uit de goede werken.
Dit vind ik echt een misverstand, wat wel een rol speelt in de rechtse kringen. Een leven vanuit de heiligmaking is geen makkelijk leven van goede werken doen, het gaat veel dieper. Het is je eigen wil kruisigen. Het is je zonden doden. Het is je eigen valse zekerheden loslaten. Dat kan zoveel strijd en moeite geven. Dat gaat veel verder dan een goede daad doen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor alexander91 » 21 apr 2015 21:37

Als je de evangelien leest, dan lees je dat als Jezus zegt: "Volg Mij" (en dat doe Hij idd heel vaak), dat de toehoorder dat dan ook altijd doet. Het is Zijn herderstok waarmee Hij Zijn kudde bijeendrijft. Als Hij dat zegt, kun je het niet weerstaan.

Wij mogen denk ik gebasseerd hierop dus ook aan iedereen verkondigen: Volg Jezus!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Teus » 22 apr 2015 20:07

mona schreef: Dit vind ik echt een misverstand, wat wel een rol speelt in de rechtse kringen. Een leven vanuit de heiligmaking is geen makkelijk leven van goede werken doen, het gaat veel dieper. Het is je eigen wil kruisigen. Het is je zonden doden. Het is je eigen valse zekerheden loslaten. Dat kan zoveel strijd en moeite geven. Dat gaat veel verder dan een goede daad doen.


Dit vind ik een misverstand, Mona. Het is met jezelf bezig zijn, jezelf aangenaam voor God maken.
Zeker geeft dat moeite en strijd, omdat je dat zelf niet kunt, het is niet vrij zijn. Het is geen strijd tegen vlees en bloed maar tegen de geestelijke machten van het kwaad.
Jezus volgen is wat God van ons verlangd, Niet volgen wat hij gedaan heeft of doet maar Zijn voetstappen drukken, doen wat Hij bij jou gedaan heeft. Dan kun je pas de boze overwinnen, dan ben je overwinnaar, in Jezus Christus
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor mona » 22 apr 2015 21:08

Teus schreef:Dit vind ik een misverstand, Mona. Het is met jezelf bezig zijn, jezelf aangenaam voor God maken.

Als je dat zo uit wilt leggen mag dat.
Heiliging en navolging gaat nooit zonder strijd. In ieder geval niet bij mij. Ik zie elke keer weer dat ik te kort kom, en elke keer val ik
mezelf weer tegen. Ik hoef niet in eigen kracht te strijden, maar ik ben hier de zonde nog niet te boven, en de bijbel is er duidelijk over dat
dat op aarde ook niet zal gebeuren. Des ondanks mogen we overwinnaars zijn in Hem.
Als jij strijd een gevolg vindt van 'niet vrij zijn', dan mag dat, maar ik zie dat anders.
We hebben zeker te strijden met geestelijke machten van het kwaad, maar we hebben ook te strijden tegen onszelf.
Ik denk dat dat wat anders is dan jezelf aangenaam maken voor God. Misschien kan je duidelijk maken wat je er precies mee bedoelt?

Teus schreef:Niet volgen wat hij gedaan heeft of doet maar Zijn voetstappen drukken, doen wat Hij bij jou gedaan heeft.

Dat kan ik onmogelijk. Zijn offer voor mij is zo onevenredig groot, daar kan ik nooit bij in de buurt komen.
Maar misschien bedoel je het anders, want de rest van je zin begrijp ik ook niet helemaal.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2015 23:07

mona schreef:Dit vind ik echt een misverstand, wat wel een rol speelt in de rechtse kringen. Een leven vanuit de heiligmaking is geen makkelijk leven van goede werken doen, het gaat veel dieper. Het is je eigen wil kruisigen. Het is je zonden doden. Het is je eigen valse zekerheden loslaten. Dat kan zoveel strijd en moeite geven. Dat gaat veel verder dan een goede daad doen.
Teus schreef:Het is met jezelf bezig zijn, jezelf aangenaam voor God maken.
En waarom zou je jezelf niet aangenaam mogen maken voor God? Als je van iemand houdt wil je je toch niet onaangenaam tegenover hem opstellen?
We hoeven onze redding en zijn liefde er niet mee te verdienen noch te behouden, maar daar gaat het hier niet over.
Wie een discipel van Jezus wil zijn moet zichzelf verloochenen, en zijn kruis opnemen. Dat impliceert al dat het niet makkelijk is. We hoeven het ook niet alleen te doen he!
Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Ben je dan met jezelf bezig? Het lijkt me lastig om zonder jezelf goede werken te doen. :-k
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Teus » 24 apr 2015 16:48

Er is een verschil tussen aangenaam voor God zijn en leven tot Zijn eer.
Vanuit onszelf kunnen we niet aangenaam voor God zijn. Als we het vanuit onszelf doen gaat het wettisch worden. In het geestelijk leven wil God dat alles vanuit Hem gaat “kijk op naar de dingen die van boven zijn, opdat u een wijs hart bekome”. Met een wijs hart kunnen we aangenaam voor God, door de Heilige Geest, zijn.
Ik had een periode dat ik goed voor God wilde overkomen maar lukte voor geen meter, het leek steeds moeilijker te worden, elke keer was ik weer boos op mezelf als er iets fout ging, ik schold mezelf zelfs uit. Ik was eigenlijk best wel blij dat ik mezelf slecht voelde, dan ging ik er wat aan doen en dacht dat ik het dan goed deed voor God.
Waar leidde het toe? Ik leefde netjes voor mensen en deed goede dingen voor mensen, en mocht best wel trots zeggen dat ik strijd had, want dat hoort toch bij een christen? Ja dat heeft een christen zeker, we leven hier op aarde, hier zijn we mensen en onderhevig aan de duistere machten maar we hebben een Verlosser, voor onze zonden maar ook voor onze strijd, Hij heeft voor Zijn volk gestreden en nog steeds.
Totdat ik God vroeg mij te helpen om aangenaam voor Hem te kunnen zijn.
Dat wil Hij hoor, als jou hart is naar waar Zijn hart is, dat kan Hij niet weerstaan. God probeert altijd ingang te krijgen bij Zijn kinderen maar het lukt zo weinig, we zijn zo vaak met ons zelf bezig, ook met goed voor Hem te zijn.
God hielp me, door de Heilige Geest gaat Hij je sturen en als het dan wel eens fout gaat, iets doet wat niet tot eer van God is, dan gaat het niet over wat je deed, nee hoor, als eerste schaam je voor God, dan krijg je pijn van binnen en gaat het bij Hem brengen. Dan wordt God niet boos, dat kan niet meer, dan geeft Hij je een knipoog en slaat Zijn arm om je heen, de volgende keer schaam je je nog meer.
Een afhankelijk leven in vertrouwen en geloof, dat is wat ons dichter bij God brengt en dan kunnen aangenaam voor God zijn, door de kracht van de Heilige Geest en dan pas kunnen we groeien in geloof. Als je dan 's morgens wakker wordt is satan chagrijnig maar als je het allemaal zelf wilt doen is satan blij als je wakker wordt dan gaat hij je een handje helpen als je niet oppast.
Als ik wel eens met iemand over het leven spreek en ook wat er fout ging, dan ging het er niet om wat er fout ging, dat vertel ik dan terloops, tussen neus en lippen door, maar dan wil ik vertellen wat God deed, hoe Hij dat oploste toen ik het bij Hem bracht, hoe een Liefdevolle Vader we hebben. Niet over de fout want God wil het er niet over hebben en satan wil er graag over hebben want het houdt je van God af, dat is zijn doel.

Teus schreef:Niet volgen wat hij gedaan heeft of doet maar Zijn voetstappen drukken, doen wat Hij bij jou gedaan heeft.

Mona schreef:Dat kan ik onmogelijk. Zijn offer voor mij is zo onevenredig groot, daar kan ik nooit bij in de buurt komen.
Maar misschien bedoel je het anders, want de rest van je zin begrijp ik ook niet helemaal.

Geloof je nu echt dat ik bedoel dat het gelijk moet zijn aan Zijn offer? Vraag me dan af of het zin heeft om er nog verder uitleg over te geven, wat ik bedoel.

Mona schreef:We hebben zeker te strijden met geestelijke machten van het kwaad, maar we hebben ook te strijden tegen onszelf.

Wat is het verband hierin? Wat is van satan en wat is van jezelf en heel belangrijk, wanneer?

naamloos schreef:En waarom zou je jezelf niet aangenaam mogen maken voor God? Als je van iemand houdt wil je je toch niet onaangenaam tegenover hem opstellen?

Dan moet je wel weten wat hij of zij aangenaam vindt.
naamloos schreef:We hoeven onze redding en zijn liefde er niet mee te verdienen noch te behouden

Onze redding niet maar Zijn Liefde? Nee die hoeven we ook niet te behouden, al slacht je de hele wereld af, Zijn Liefde blijft bestaan, ik begrijp er niets van maar het is zo. Maar Zijn Liefde ervaren, je relatie met Hem, die gaat ten koste van niet aangenaam zijn voor Hem. We kunnen niet aangenaam zijn voor Hem zonder de kracht van de Heilige Geest, zonder dat we Hem bedoelen, zonder dat we weten wat God aangenaam vindt.
Wat is nu aangenamer voor God om Zijn woord te verkondigen? Ik heb van meerdere voorgangers vernomen dat ze door God teruggeroepen werden. 5 of 6 x per week preken, pastoraal werk een bruiloft een een begrafenis en ga maar door, gaan om God onder de mensen te brengen. Weet je wat het probleem was? ze gingen God voorbij. Hoe kan dat nu, preken over de Grootheid van God en Hem toch voorbij gaan? Ja, zo nauw komt het we denken zo goed te zijn voor God maar we bakken er helemaal niets van, omdat we het zelf doen, we hebben de Heilige Geest niet nodig, ach we redden het best wel, God is zo blij met ons.
Ja inderdaad God is superblij met ons maar niet door ons zelf, totaal niet door ons toedoen, we kunnen het eigenlijk alleen maar verprutsen. Door Zijn onmetelijke Liefde voor Zijn kinderen heeft het geen invloed op onze zaligheid en ook niet op Zijn relatie tot Zijn kinderen maar wel onze relatie tot Hem, daarom hebben we Hem zo nodig, wij zijn gewoon een stel prutsers.

naamloos schreef:Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

Dit kunnen we niet zelf hoor, kan alleen maar door de Heilige Geest. Deze goede werken zijn de vruchten van de Geest. Het licht dat moet laten schijnen is laten zien dat Jezus, Het Licht, in je is, de vruchten van de Heilige Geest uitdraagt.
naamloos schreef:Ben je dan met jezelf bezig? Het lijkt me lastig om zonder jezelf goede werken te doen.

Nee, dan ben je niet met jezelf bezig, de Heilige Geest werkt dat in je, als je jezelf er niet buiten kan houden, als je meent niet zonder jezelf aangenaam voor God kan zijn zul je het nooit zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2015 19:07

Teus schreef:Dan moet je wel weten wat hij of zij aangenaam vindt.
Daar hebben we zijn woord en Geest voor.
Teus schreef:Dit kunnen we niet zelf hoor, kan alleen maar door de Heilige Geest. Deze goede werken zijn de vruchten van de Geest. Het licht dat moet laten schijnen is laten zien dat Jezus, Het Licht, in je is, de vruchten van de Heilige Geest uitdraagt.
En daarom schreef ik ook: 'dat hoeven we niet alleen te doen'.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Teus » 24 apr 2015 19:44

Inderdaad naamloos, we hebben de beste Helper, je zult het ook wel weten, als je Hem nodig hebt, is Hij er voor je en zul je verbaasd zijn hoe Hij je helpt, meestal anders dan wij wensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Fr

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Fr » 28 apr 2015 13:02

Over het navolgen van de Heer Jezus kun je mijns inziens op z'n minst opmerken dat het begint bij gehoorzaam zijn aan Zijn woord.
Dus, 'bekeert u en geloof het Evangelie', dat wil zeggen dat wij de zonde nalaten en ons concentreren op de leer van Jezus Christus.
Maar dat betekent toch ook dat wij Hem navolgen zoals in Matt.3:15, waarin Hij zegt: 'aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen'.
Vanwege ons geloof in onze rechtvaardigmaking door Zijn Offer, mogen wij vervolgens net als Hij ook bidden om de heilige Geest.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Julian Brasser » 28 apr 2015 17:51

Dit (discipelschap/navolging/Jezus volgen) is een belangrijk onderwerp wat (praise God) eindelijk LEEFT in gereformeerde kringen vandaag de dag; doe ook mee met de discussie! Eindelijk staan wij evangelischen/baptisten er niet alleen voor op dit gebied...daar is vast veel voor gebeden.


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2015 00:46

Mooie reactie FR! Het gaat om Hem navolgen, Zijn woorden horen en doen. En niet om symbooltjes, rituelen enzovoorts. Je kan gedoopt zijn en Hem niet navolgen, niet gedioot zijn en Hem wel navolgen. Maar we moeten naar het hart van mensen kijken. Of dat klopt voor Hem. Ook als we soms wat verschillen in hoe we dingen doen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: over discipelschap/navolging/Jezus volgen

Berichtdoor henkie » 29 apr 2015 13:39

Hier geen discussie over de doop. Zie daarvoor diverse andere topics.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten