mohamed schreef:Staat er gewoon helemaal niet dat God het hart van de farao verhardde?
Niet actief, dat staat er niet in het Hebreeuws kennelijk.
Moderator: Moderafo's
mohamed schreef:Staat er gewoon helemaal niet dat God het hart van de farao verhardde?
Anders, verstijven, verharden; alzo namelijk, dat Ik hem mijn genade onthouden en hem aan zijn bozen wil en lusten overgeven zal, zodat hij door zijn eigen boosheid, en door des duivels ingeven, en uit zulke wonderheden, oorzaak en aanleiding nemen zal, des te meer mijn geboden tegen te staan. Zie dergelijke manier van spreken onder, Exod. 10:1, en Deut. 2:30; Jes. 63:17.
mohamed schreef:Staat er gewoon helemaal niet dat God het hart van de farao verhardde?
Boerin schreef:Niet actief, dat staat er niet in het Hebreeuws kennelijk.
boerin schreef:Als die Farao zich had bekeerd en heel Egypte was bekeerd, zoals bij Nebukadnesar, dan was dat toch ook een mooi wonder geweest?
kHeb heel niet gezegd dat God Farao's hart niet verhardde. (er lijden hier een aantal mensen aan een chronische duimziekte, wat een verzinsels daar allemaal niet uitkomen.....)mohamed schreef:Als jij zegt dat God de farao zijn hart niet verhard heeft dan zat Mozes ernaast, want dat is wel wat hij schreef. Of wou je nu ook al beweren dat dat er niet staat? Ik kijk nergens meer van op hoor, is dat het? Staat er gewoon helemaal niet dat God het hart van de farao verhardde?
Naamloos schreef:Ik heb gezegt dat het pas gebeurde nadat Farao eerst een aantal keer zelf zijn hart verhardde.
En ik heb gezegd dat het verhardden betekent dat God hem overlaat aan zn eigen verkeerde keuzes.
Wanneer dat gebeurd dan is het een wetmatigheid dat je hart verhardt wordt.
Dus God kan dat alleen maar doen als de mens eerst zelf verkeerde keuzes maakt.
Je bent super eenzijdig, er zijn veel meer dingen die letterlijk in de bijbel staan en de andere kant belichten. Wat doe je daarmee?mohamed schreef:Prima dat jij dat allemaal geloven wilt, maar tenzij een kind zijn hart al kan verharden nog voordat het geboren is, zit jij er geheel naast met je uitleg.
Romeinen 9
[10] Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, [11] en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. [13] Zo staat er ook geschreven: ‘Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.’
[14] Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. [15] Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ [16] Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. [17] Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen in leven gelaten om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ [18] Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.
Het staat er letterlijk dat God het zelf is die verhardt wie hij wil ongeacht iemands daden.
Ik vind Paulus niet eenzijdig want hij heeft nog veel meer geschreven dan Romeinen 9.mohamed schreef:Paulus schreef Romeinen 9 hoor pop en niet ik. Verder ga ik er niet weer op in, ik kan wel doorgaan met verzen en passages citeren waar ik mijn visie op baseer maar je gelooft gewoon niet wat er staat. Tegen mij zeggen dat ik eenzijdig ben want tegen Paulus durf je dat niet, terwijl wat ik schrijf ik van de apostel geleerd heb. Nee, zeg dan net als Jaapo dat Paulus jouw geen geboden geeft i.p.v. het op mij te pinnen.
Boerin schreef:Zoals iemand eens zei: een duppie hep twee kanten.
Apart dat veel mensen of die kant of die kant zien, maar niet allebei tegelijk en dat het niet in tegenspraak is.
mohamed schreef:Paulus schreef Romeinen 9 hoor pop en niet ik. Verder ga ik er niet weer op in, ik kan wel doorgaan met verzen en passages citeren waar ik mijn visie op baseer maar je gelooft gewoon niet wat er staat. Tegen mij zeggen dat ik eenzijdig ben want tegen Paulus durf je dat niet, terwijl wat ik schrijf ik van de apostel geleerd heb. Nee, zeg dan net als Jaapo dat Paulus jouw geen geboden geeft i.p.v. het op mij te pinnen.
naamloos schreef:Ik vind Paulus niet eenzijdig want hij heeft nog veel meer geschreven dan Romeinen 9.
Ik geloof wél wat er staat, maar er staat meer. En dat geloof ik ook!
Iemand eenzijdig citeren komt de boodschap niet ten goede.
mohamed schreef:Dat is zeker waar want het argument dat God iemands hart pas verhardt nadat die persoon zichzelf al heeft verhard heb ik met Paulus weerlegd en niemand die het ziet.
'...al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept.' (Rom 9,11)
Bedoelt Paulus dat alle Israëlieten uitverkoren waren en dat alleen de niet Joden verhard waren? Nee integendeel, want een paar verzen eerder, vers 5 leert hij ons dat de verharding juist over (een deel) van Israël kwam en dat de niet Joden (in Paulus zijn tijd) hier volkomen buiten stonden.
Terug on topic. Deed farao nog voordat hij geboren werd al goed of kwaad? Natuurlijk niet, want God kiest niet iemand op grond van zijn daden. God verhardde het hart van de farao met tegenzin, omdat dit een hoger doel diende. Namelijk, een aanleiding zoeken om grote tekenen en wonderen te doen, opdat uiteindelijk geheel Egypte/Israël zich bekeerde en zalig werd.
Ja je citeerde een passage over één bepaald onderwerp, maar precies datgene wat in jouw straatje te pas komt.mohamed schreef:Ik citeerde een hele passage over een bepaald onderwerp en aangezien Paulus niet verdeeld is is daar niks mis mee. Kan je ook on topic reageren?
mohamed schreef:Dat is zeker waar want het argument dat God iemands hart pas verhardt nadat die persoon zichzelf al heeft verhard heb ik met Paulus weerlegd en niemand die het ziet.
'...al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept.' (Rom 9,11)
Bedoelt Paulus dat alle Israëlieten uitverkoren waren en dat alleen de niet Joden verhard waren? Nee integendeel, want een paar verzen eerder, vers 5 leert hij ons dat de verharding juist over (een deel) van Israël kwam en dat de niet Joden (in Paulus zijn tijd) hier volkomen buiten stonden.
Terug on topic. Deed farao nog voordat hij geboren werd al goed of kwaad? Natuurlijk niet, want God kiest niet iemand op grond van zijn daden. God verhardde het hart van de farao met tegenzin, omdat dit een hoger doel diende. Namelijk, een aanleiding zoeken om grote tekenen en wonderen te doen, opdat uiteindelijk geheel Egypte/Israël zich bekeerde en zalig werd.
Boerin schreef:Leuk verzonnen, maar waar staat dat?
Boerin schreef:Die Egyptenaren verzopen, dus geheel Egypte bekeerde zich niet. Dat Hij vantevoren wist wat in de mens was wil niet zeggen dat Hij iemand schept met een verhard hart om 'm op te offeren voor een ander. Hoe komt het vol onkruid? Dat heeft een vijand van Mij gedaan. Maar ja dat geloof je allemaal niet want God schept kwaad. Maakt het uit. Ik geloof dit. Jij dat. Mooi, laten we stoppen met discussieren en de wereld gaan winnen zei een wijs man net op christian forums.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten